Ombytning af router
Fra : JH

Dato : 14-12-04 21:07

I mit bofællesskab har vi en ADSL-linie der styres af en Speedstream 2601.
Alle beboere har herfra en linie hver. På min linie har jeg så en Linksys
WRT54G til noget trådløs kommunikation.

Linksysen understøtter QoS, hvilket Speedstreamen ikke gør.

Jeg kan ikke rent fysisk ombytte Speedstreamen med Linksysen eller
kabelføringen.

Er der nogen måder hvorpå jeg kan komme til at udnytte QoS i Linksysen i
hele netværket? Eller er den eneste måde at få Linksysen til at "bestemme" i
netværket, fysisk at ombytte routerne eller kabelføringen (hvilken jeg som
sagt ikke kan komme til)

På forhånd tak!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-12-04 21:53

JH wrote:

> [...]
> netværket, fysisk at ombytte routerne eller kabelføringen (hvilken jeg som

Hvis folk sætter deres maskiner op til at bruge din linksys'
ipnummer som default gateway, så kan det muligvis lade sig gøre.
Problemet er vel mest at de skal gøre det frivilligt, hvis en
eller anden ikke gider begrænses, sætter vedkommende bare default
gateway tilbage til speedstreamen og napper halvdelen af
båndbredden..

--
Hygge..
Thomas

Fra : JH

Dato : 15-12-04 07:30

Vil jeg så uden prøblemer kunne ombytte speedstreamen med en switch?
Vores opsætning er: telefon - adslmodem - speedstream - switch - kabler ud
til folk - linksys hos mig - min computer.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-12-04 14:38

"JH" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> Vil jeg så uden prøblemer kunne ombytte speedstreamen med en switch?
> Vores opsætning er: telefon - adslmodem - speedstream - switch - kabler ud
> til folk - linksys hos mig - min computer.

du skal have:

telefon - adslmodel - linksys - switch

no matter what. Tricket er atjeres WAN forbindelse skal i din Linksys og
alle klienter på en eller anden måde skal forbindes til LAN siden af den.
Kan du trække 2 kabler til din lejlighed (1 til WAN / 1 til LAN) ?

--

Stig Meyer Jensen