Bytte rundt på højre/venstre museknap ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-02-05 22:17

Kan man bytte rundt på venstre og højre museknap ? Kan ikke
finde det i mit kontrolpanel, men det må være der et sted, da Mac
har flere kreative brugere, og der er mange venstrehåndede kreative
mennesker.

Fra : Leif Tangen

Dato : 10-02-05 23:11

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> finde det i mit kontrolpanel, men det må være der et sted, da Mac
> har flere kreative brugere, og der er mange venstrehåndede kreative

Du sier ikke hva slags mus det er tale om. I utgangspunktet later Apple
som det bare er en museknapp, siden de aldri har brukt noe annet. Derfor
leverer de fleste tredjepartsleverandører med flerknappsmus (også kalt
tastatur) drivere med innstillingsmuligheter. Sjekk produsentens
nettside. Eller bytt til Apple-mus og unngå hele problemet
--
Leif T.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-02-05 09:33

> [...]

> finde det i mit kontrolpanel, men det må være der et sted, da Mac
> har flere kreative brugere, og der er mange venstrehåndede kreative

Jeg kender et par venstrehåndede, og de siger, at det er en vanesag at
bruge de almindelige museknapper. Det er så indgroet, at de ville få
problemer, hvis knapperne blev byttet om.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-02-05 16:06

In article <1grtbh1.1fohcg7q8of9qN%kajc@ofir.dk>, Kaj Christiansen wrote:

> Jeg kender et par venstrehåndede, og de siger, at det er en vanesag at
> bruge de almindelige museknapper. Det er så indgroet, at de ville få
> problemer, hvis knapperne blev byttet om.

Når musen er på højre side af tastaturet, så bruger jeg den som en
højrehåndsmus. Dvs tasten væk fra tastaturet er = ctrl-click/højre-klik.
Når jeg flytter den over på venstre side, så forventer jeg ligeledes at de
er pegefinderen der er primært klik.

Jeg har set det, også på OS X. Det er vel noget Apple må komme med, ellers
må jeg fejlmelde Tiger til dem så de kan få det med :)

Fra : Erik Richard

Dato : 11-02-05 23:26

Hej Povl

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> Når jeg flytter den over på venstre side, så forventer jeg ligeledes at de

OK, jeg var lidt i tvivl om, hvordan du mente det sat op. Når det er på
den måde, så kan man ikke ændre på det i OS X's kontroller. Men det
lille controlpane 'CursorZoom' kan noget af det, du gerne vil bruge. Den
kan ændre fra højre til venstre og omvendt. Der findes flere lignende
controlpanes, men der er nogle af dem, der rent faktisk konflikter med
hinanden. Det eneste, jeg fx. bruger CursorZoom til, er at forstørre
pilen og lave 'fed' blinkmærke, - i øvrigt særdeles god på en PowerBook.

> Jeg har set det, også på OS X. Det er vel noget Apple må komme med, ellers
> må jeg fejlmelde Tiger til dem så de kan få det med :)

Du kunne også anskaffe dig en Kensington WheelMouse 3-knaps mus - optisk
til USB, så kan du bruge Kensington Mouseworks X, og så programmerer du
ganske enkelt Mouseworks, som du har brug for. Det samme gælder i øvrigt
for en Logitech MouseMan trackball + wheelmouse - ligeledes 3-knaps. Her
har Logitech Mouseware de samme programmeringsmuligheder. Jeg har lige
købt en Mouseman Marble USB (med hale) til 334kr. hos MidtData inkl.
fors.. Jeg har dog ikke fået den sat til endnu, da alt det her flyttteri
pludselig kom oveni. Men ud af beskrivelsen på Logitechs site, så ser
det ganske let ud. - Bl.a. 'vender' den pilens retning, når skift fra
højrehåndet til venstrehåndet markeres...

Hvis du fx. også har en XLR8 Wheelmouse 2-knaps + wheel USB, så virker
Kensington Mouseworks X også på den! - Jeg har måske et par stks. af
XLR8 musen endnu, hvis det har interesse...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>