HJÆLP med langsom internet eller måske Spy~
Fra : thohei

Dato : 10-02-05 21:34

Har store problemer med internetforbindelsen.
Alle sider indlæser i meget vekslende tempo (som regel meget langsomt)
og det er fx helt umuligt at logge ind på nogen form for webmail.
Selv denne gruppe (via deja.com) kunne knapt nåes og kun efter mange
forsøg.
Har talt med TDC der siger at internetforbindelsen fungerer
upåklageligt og jeg har også fuldt udslag på AirPorten.
TDC nævnte at der var noget up-loadaktivitet, og snakkede om spyware,
men kan jo ikke rigtig sige noget fordi det er Mac.
Kan det være spyware og kan det lamme maskinerne. Men det gælder
netop alle maskiner og med alle browsere. Så der kan vel svært at
tro at der er tale om spyware.
Hvad med AirPort? Jeg har ikke kunnet finde ud af at lave password på
den og troede ikke jeg boede tæt på nogen der vil udnytte det. Kan
aktiviteten på AirPorten checkes?
Andre forslag til hvordan jeg igen kan surfe og checke mails?
På forhånd tak,
Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-05 21:49

In article <1108067647.386702.272180@o13g2000cwo.googlegroups.com>,
"thohei" <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> og det er fx helt umuligt at logge ind på nogen form for webmail.
> Selv denne gruppe (via deja.com) kunne knapt nåes og kun efter mange

Det er også tungt at læse nyhedsgrupper over en hjemmeside. Prøv at få
dig en rigtig nyhedsgruppelæser (news reader).

> Har talt med TDC der siger at internetforbindelsen fungerer
> upåklageligt og jeg har også fuldt udslag på AirPorten.

Hvilken slag internetforbindelse er der tale om?

> [...]
> Kan det være spyware og kan det lamme maskinerne. Men det gælder
> netop alle maskiner og med alle browsere. Så der kan vel svært at

Man hører ikke om, at det er et problem på Mac, men det er da en
teoretisk mulighed.

> [...]
> Kan aktiviteten på AirPorten checkes?
> Andre forslag til hvordan jeg igen kan surfe og checke mails?

Du kunne jo prøve at slå AirPort fra og sætte ledningen direkte i
computeren. Hvis forbindelsen bliver hurtig, så er problemet nok
AirPort. Måske bruger andre forbindelsen, men hvis den jævnt hen er
langsom, så må man nok sige, at de udnytter den temmelig meget. Hvis
forbindelsen stadig er langsom, så ligger problemet nok i selve
forbindelsen. Så må du have fat i TDC igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-02-05 22:15

In article <1108067647.386702.272180@o13g2000cwo.googlegroups.com>, thohei wrote:
> Hvad med AirPort? Jeg har ikke kunnet finde ud af at lave password på
> den og troede ikke jeg boede tæt på nogen der vil udnytte det. Kan
> aktiviteten på AirPorten checkes?

Jeg vil vurdere at det er den. Rækkevidde er op til 100 meter under
normale forhold.

Du skal køre sikkerhed, og helst WPA personal eller bedre (kun
at låse MAC adresser holder ikke mange væk, og WEP kryptering
(40 eller 128 bit) giver en lille smule sikkerhed. Typisk skal
man lytte med 4-8 timer for at have data nok til at gætte koden
på få sekunder).

> Andre forslag til hvordan jeg igen kan surfe og checke mails?

Ja, sikkerhed på dit AP. Alt andet er tåbeligt.

Fra : thohei

Dato : 10-02-05 23:06

Det er også tungt at læse nyhedsgrupper over en hjemmeside. Prøv at

dig en rigtig nyhedsgruppelæser (news reader).

Der er naturligvis tale om et pludseligt opstået prblem. Altså jeg
er vandt til at læse newsgroups - og der er vel ingen grund til at
også denne tråd skal ende med en suppereklame

Hvilken slag internetforbindelse er der tale om?
Der er tale om en 2mBit fra TDC

Man hører ikke om, at det er et problem på Mac, men det er da en
teoretisk mulighed.
Dejligt at høre - troede heller ikke på det. Og regner mest med at
AirPorten bliver hacket. Når jeg spørger om der findes en måde at
checke det på, mente jeg mest om der findes en måde at aflæse den
aktuelle aktivitet på AirPorten?

Jeg har nøje læst brugsanvisningen til AirPorten og har ikke
forstået den. Findes der en side der let forklarer hvordan jeg sætter
AP op med pswrd og det hele?

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-05 23:30

In article <1108073136.999850.94990@z14g2000cwz.googlegroups.com>,
> [...]

> er vandt til at læse newsgroups - og der er vel ingen grund til at
> også denne tråd skal ende med en suppereklame

Det var ment som et venligt råd. Der er masser af gode nyhedslæsere til
Mac. Nogle af dem kan endda sætte ">" foran citeret tekst

> Hvilken slag internetforbindelse er der tale om?
> Der er tale om en 2mBit fra TDC

Altså ADSL?

> [...]
> AirPorten bliver hacket. Når jeg spørger om der findes en måde at
> checke det på, mente jeg mest om der findes en måde at aflæse den

Jeg har desværre ikke en AirPort lige her på denne computer, men mon
ikke det findes.

> Jeg har nøje læst brugsanvisningen til AirPorten og har ikke forstået
> den. Findes der en side der let forklarer hvordan jeg sætter AP op
> med pswrd og det hele?

I denne anmeldelse står der også, at den er lidt forvirrende:

<http://reviews-zdnet.com.com/Apple_AirPort_Extreme_base_station_wireless
_access_point/4505-3245_16-20852329-2.html?tag=top>

Ellers er der jo indbygget hjælpefunktion, og Apple har supportsider.
Ellers kan man finde mange sider på nettet, når man søger på airport:

<http://www.dummies.com/WileyCDA/DummiesArticle/id-1570.html>
<http://www.diecastaircraftforum.com/showthread.php?t=6211>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 11-02-05 00:37

thohei wrote:
> [...]
> AirPorten bliver hacket. Når jeg spørger om der findes en måde at
> checke det på, mente jeg mest om der findes en måde at aflæse den

Prøv at sniffe pakker på dit netværk. Så kan du se om andre ip-numre
udover dine egne, udøver aktivitet. Hvis der er det, så er der en anden
som bruger din forbindelse.

> Jeg har nøje læst brugsanvisningen til AirPorten og har ikke
> forstået den. Findes der en side der let forklarer hvordan jeg sætter
> AP op med pswrd og det hele?

--Maj

Fra : thohei

Dato : 11-02-05 07:54

> [...]

ip-numre
> udover dine egne, udøver aktivitet. Hvis der er det, så er der en

Det vil jeg gerne prøve. Hvordan sniffer man pakker?
Thomas

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 11-02-05 10:50

thohei wrote:

> [...]
>
> ip-numre

> anden

> Det vil jeg gerne prøve. Hvordan sniffer man pakker?

Man bruger en packet-sniffer. Jeg kan anbefale ethereal, men den kræver
at du installerer Fink for at installere ethereal. Ethereal kører under X11.

Jeg kender ingen genuine packet-sniffers til Mac OSX. Men prøv at søge
på google efter "Fink", "Ethereal", "Mac OSX packet sniffer".

Du bør i øvrigt være klar over at hvis dit trådløse netværk er hacket af
en anden, så har denne person måske også sniffet. Det betyder at han/hun
kan have set dine kodeord til mail, hjemmesider mm. Og så må du i gang
med at skifte kodeord. Når du selv installerer en packet-sniffer opdager
du hvor meget man kan se -- og i første omgang bliver du paranoid. Det
er helt naturligt Når jeg har demonstreret det overfor folk, får de
i hvertfald svedperler på panden når de erkender at på et netværk er
intet privat medmindre man selv gør en aktiv indsats for at være privat.

--Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-02-05 11:15

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kender ingen genuine packet-sniffers til Mac OSX. Men prøv at søge
> på google efter "Fink", "Ethereal", "Mac OSX packet sniffer".

Som et forslag til en sniffer med GUI er der MAcSniffer:
<http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macsniffer.html>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 12-02-05 00:45

Kaj Christiansen wrote:

> Som et forslag til en sniffer med GUI er der MAcSniffer:
> <http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macsniffer.html>
>
> mvh.
> Kaj.

der er 5 værktøjer til at analysere et netværk:
tcpdump
-- indbygget
-- macsniffer (se ovenfor)
-- http://www.wordtech-software.com/aquapacket.html
nmap
-- http://faktory.org/m/software/nmap/
ethereal
-- http://www.wordtech-software.com/aquaethereal.html
snort
nessus

Det mest velegnede værktøj i dette tilfælde er nmap til at finde ud af
om der er andre end de tilladte på nettet. nmap skanner aktivt for
ip-numre/tilknyttede computere.

tcpdump og ethereal er derimod passive. Ethereal og tcpdump er
pakkesniffere. De tillader dig at aflæse alt hvad der foregår på en
netværksport. Problemet med disse er at de ikke vil fungere til at finde
ud af om der er u-autoriserede computere på et netværk, hvis computeren
er koblet til en router. De vil kun kunne se andre computere hvis
computerne er forbundet med en switch. For at kunne se al trafik skal en
sniffer være koblet mellem routeren (airport) og adsl-stikket.

Hele baduljen kan også fås fra http://darwinports.opendarwin.org/ , men
så snakker vi altså også heftigt nørd-niveau. Fink er noget tilbage mht
versionsnumrene på disse pakker, og snort er slet ikke tilgængelig fra fink.

Hvis man virkelig ønsker at dykke ned i dette er der nogen glimrende
bøger fra http://syngress.com/ . Bøgerne om Ethereal og Snort kan også
læses på http://safari.oreilly.com/ .

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : thohei

Dato : 11-02-05 10:41

> [...]

>(40 eller 128 bit) giver en lille smule sikkerhed. Typisk skal
>man lytte med 4-8 timer for at have data nok til at gætte koden

Har nu talt med TDC der siger at der kun er logget en ip på linien.
Så det er muligvis slet ikke det - eller vil en AirPort fremstå som
een ip uanset hvor mange maskiner der er på.

Men måske er det noget helt andet. Nogen gange går det helt alm
hurtigt, men det er som om siderne ikke vil indlæse den sidste del.
Den blå bar i adressefeltet stopper lidt inden den når helt ud til
højre. Som sagt er det et pludseligt opstået problem, det gælder
alle browsere (safari, ie, firefox) og alle maskiner (pbg3, pbg4,
emac).
Er der andre bud på hvad det kan skyldes.
Thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-02-05 10:57

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Har nu talt med TDC der siger at der kun er logget en ip på linien.
> Så det er muligvis slet ikke det - eller vil en AirPort fremstå som
> een ip uanset hvor mange maskiner der er på.

Airport fungerer som en router, der deler een ip-adresse mellem de
tilsluttede maskiner - både dine egne og en evt. "gæst". Så det siger
ikke så meget.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-05 14:18

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Har nu talt med TDC der siger at der kun er logget en ip på linien.
> Så det er muligvis slet ikke det - eller vil en AirPort fremstå som
> een ip uanset hvor mange maskiner der er på.

jeps.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : thohei

Dato : 11-02-05 12:26

Kaj Christiansen wrote:

> Airport fungerer som en router, der deler een ip-adresse mellem de
> tilsluttede maskiner - både dine egne og en evt. "gæst". Så det
> [...]
Tak for svar.
Er det muligt at måle aktiviteten på airporten.
Er det muligt at måle hastigheden på airporten, eller kan man gå ud
fra at når man har fuldt udslag i menulinien, så har man også
optimal forbindelse til airporten.
Mvh,
Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-02-05 16:09

In article <1108121185.514575.306380@g14g2000cwa.googlegroups.com>, thohei wrote:

> [...]
> Er det muligt at måle hastigheden på airporten, eller kan man gå ud
> fra at når man har fuldt udslag i menulinien, så har man også

Det fortælkler bare noget om signalstyrke, ikke om hvor hurtigt det går.
På med en sniffer

Fra : nospam

Dato : 11-02-05 19:27

> Det fortælkler bare noget om signalstyrke, ikke om hvor hurtigt det går.
> På med en sniffer

Eller brug Network Utility - ping din udbyder og se svartiderne.
Download en stor fil fx. en softwareopdatering eller demosoftware.

Der hvor jeg boede før - midt i Århus - havde jeg af og til de samme
symptomer: sløv internetforbindelse, ekstremt langsom mail.
Airport viste 60% (9-10 ud af 15 streger) signal, og en dag flyttede jeg
Mac´en 10 centimeter og signalet steg til ca. 90% (13-14/15). Samtidig blev
forbindelsen hurtig igen. Du ku jo prøve at flytte lidt på maskinen - men
prøv først med kabel.

mvh Mikael Kern

Fra : thohei

Dato : 13-02-05 16:54

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
fra fink.

> Hvis man virkelig ønsker at dykke ned i dette er der nogen glimrende

Tak for alle gode råd. Glæder mig til at dykke ned i
snifferverdenen, i første omgang har problmet løst sig ved at slukke
og tænke for modemet....
Tak, igen,
Thomas