Java
Fra : J.K. Nyeboe

Dato : 10-02-05 09:04

d' herre og damer

Hvis man pluseligt sidder og får en stor lyst til at prøve kræfter med
java til OSX, hvor skal man så starte henne? Der følger jo en masse
ting med til OSX, som har nået med java at gøre.

Jeg har aldrig programmeret. Så jeg er helt på bar bund.
--
Hilsen
Nyeboe

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 10-02-05 09:27

J.K. Nyeboe wrote:
> [...]
> med til OSX, som har nået med java at gøre.
>
> Jeg har aldrig programmeret. Så jeg er helt på bar bund.

Uha, det er en stor mundfuld du begiver dig ud i. Men her lidt hjælp:

Jeg vil anbefale dig at bruge en ren tekst-editor til at starte med. Der
findes alternativer, såkaldte IDE-programmer som giver java-programmøren
en masse hjælp, men desværre kan virke så komplekse og indviklede at
bruge for en nybegynder, at man intet lærer. Jeg kan anbefale Jedit fra
www.jedit.org som i øvrigt er en editor lavet i java.

Så skal du lære at bruge terminalen. Det er fra denne du oversætte din
kildekode til Java byte code som svarer til binær kode i et traditionelt
programmeringssprog. I terminalen kan du køre to vigtige programmer
"javac" (oversætteren) og "java" (udføreren). Forestil dig at du har
skrevet et program kaldet "HejVerden.java" (java-kildekode afsluttes med
".java"). I terminalen skal du skrive følgende:

   # javac HejVerden.java (oversætter)
   # java HejVerden (udfører)

Så er der selve programmeringen i Java. Java er i øvrigt et meget, meget
komplekst sprog. Så er du advaret. For at lære det, kan du gå ind på
java.sun.com. Der findes forskellige guides og tutorials som er meget
pædagogiske. Forstå det objekt-orienterede princip, og hvis du kender
andre sprog som er ikke-objektorienterede, skal du vende dig til en ny
måde at tænke på. Start med at lære det grundlæggende. Apple har også en
masse guides.

Senere kan du begynde at bruge IDE-programmerne. De kan hjælpe dig meget
og der er mange bud på hvilke du kan bruge. Nogle foretrækker Xcode og
andre bruger Eclipse eller andet.

Det var vidst det.

--Martin

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 10-02-05 09:28

J.K. Nyeboe wrote:
> [...]
> med til OSX, som har nået med java at gøre.
>
> Jeg har aldrig programmeret. Så jeg er helt på bar bund.

installer developertools. Og, du skulle have java og Xcode (hvilket du
ikke behøver, men det er da meget rart).

http://javabog.dk/ er en meget hyggelig guide.

Fra : J.K. Nyeboe

Dato : 10-02-05 11:21

On 2005-02-10 09:27:33 +0100, Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> said:

Hej Ole

Undskyld jeg spørger, men skal jeg bruge Xcode til at lave det lille
program som ham i bogen kalder HejVerden.java?

Ja, jeg er lidt dum

Hilsen
nyeboe

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 10-02-05 11:25

J.K. Nyeboe wrote:
> [...]
>
> Undskyld jeg spørger, men skal jeg bruge Xcode til at lave det lille
> program som ham i bogen kalder HejVerden.java?

se lidt længere nede ...

> Hilsen
> nyeboe

Som jeg skriver skal du ikke bruge Xcode, men det er da et rart IDE -
der er andre der har foreslået andre IDE - prøv de forskellige og *hvis*
du vil bruge et IDE så beslut dig udfra hvad *du* mener om de forskellige.

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-02-05 09:32

In dk.edb.mac, J.K. Nyeboe <stop@spam.nej> wrote:

> Hvis man pluseligt sidder og får en stor lyst til at prøve kræfter med
> java til OSX, hvor skal man så starte henne? Der følger jo en masse
> ting med til OSX, som har nået med java at gøre.

Jeg ville hente "How to think like a Computer Scientist, Java version"
fra:

<http://greenteapress.com/thinkapjava/>

dernæst hente BlueJ fra:

<http://bluej.org/>

Og så begynde med de første skridt.

God fornøjelse (:

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Fuzzy logic: How we think at 2:00 AM after the bars close.