hvilket SCSI-stik?
Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-02-05 10:14

Jeg skal have fat i et kabel som i den ene ende er et alm. gammeldags
han-SCSI stik (ind i en Imacon) og i den anden ende til et SCSI-kort
hvor stikket er tyndere men vel nogenlunde lige så langt.

Jeg har forstået jeg ikke bare skal købe et stik der kan gå ind i
SCSI-kortet, men det skal på en eller anden måde også passe til kortet.
Så her er hvad Profiler siger om kortet:

scsi-2
Card name: ADPT 2940U2W
Card model: ADPT 1686906-00
Card ROM# 1.1
Card revision: 0
Card vendor ID: 9005

Kan nogen hjælpe med en præcis beskrivelse/navn på kablet så jeg får et
der virker optimalt?

hilsen
Jørgen

Fra : Zaphod B

Dato : 09-02-05 10:33

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> Card revision: 0
> Card vendor ID: 9005
>
> Kan nogen hjælpe med en præcis beskrivelse/navn på kablet så jeg får et

Det kan godt hende noen kan, men fra min tid som selger av denslags vil
jeg si: Ta med deg kortet eller kabelen til en forhandler og let til du
finner en tilsvarende av motsatt kjønn som du _ser_ passer. Det er
etterhvert så mange SCSI-standarder at det er temmelig svært å avgjøre
på avstand hva som er riktig.

Noen ganger er fysisk butikk ganske fint.
--
/Z

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 09-02-05 11:32

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse
> [...]

Har du kigget på Adaptecs engelske hjemmeside?
Her kan man faktisk bestille mange forskellige slags scsi kabler og
overgangsdimser, og de kommer ret hurtigt med posten.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-02-05 15:29

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Har du kigget på Adaptecs engelske hjemmeside?
> Her kan man faktisk bestille mange forskellige slags scsi kabler og
> overgangsdimser, og de kommer ret hurtigt med posten.

Det eneste produkt jeg kan finde med navnet 2940 har "AHA" foran - og er
ikke kompatibelt med Mac.
Jørgen

Fra : torgeir

Dato : 09-02-05 16:15

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Det eneste produkt jeg kan finde med navnet 2940 har "AHA" foran - og er
> ikke kompatibelt med Mac.

du skal ha en 68pin ultra2 scsi i den enden som skal i kortet, jeg er
ganske sikker på at kortene er fysisk like.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-02-05 18:43

torgeir <jeg@harikkemail.nu> wrote:

> du skal ha en 68pin ultra2 scsi i den enden som skal i kortet, jeg er
> ganske sikker på at kortene er fysisk like.

Hvis AHA-udgaven svarer til den ældre udgave jeg har (uden AHA)
og
hvis U'et og W'et i 2940U2W står for Ultra Wide
så har du ret i følge den PDF om AHA-2940 jeg har downloadet.
Så spørgsmålet er nu om AHA-udgaven (som kun findes til PC) svarer til
den udgave jeg har?

Jørgen

Fra : torgeir

Dato : 10-02-05 09:33

> [...]

> så har du ret i følge den PDF om AHA-2940 jeg har downloadet.
> Så spørgsmålet er nu om AHA-udgaven (som kun findes til PC) svarer til

AHA betyr bare adaptec host adapter eller noe slik og har derfor ikke så
mye med selve kortet å gjøre......og ja, U2W står for Ultra2 Wide SCSI,
jeg har selv installert flere slike kort på mac og det brukes samme 68
pins kabel på mackortene.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-02-05 17:00

> [...]

> mye med selve kortet å gjøre......og ja, U2W står for Ultra2 Wide SCSI,
> jeg har selv installert flere slike kort på mac og det brukes samme 68

Tak til alle for hjælp og indlæg. Køber i morgen det kabel Erik Richard
har nævnt.

Tak,
Jørgen

Fra : Erik Richard

Dato : 09-02-05 21:11

Hej Jørgen

Adaptec er holdt op med at lave AHA 2940U2W i Mac udgaven, så det er
derfor, du ikke kan finde det mere.

Men det kabel, du skal have har et DB68M han stik til at sætte i selve
kortet, og så kan man vælge mellem alm. DB-25 han med skrueterminaler
eller Centronics DB-50 med fjeder-clipon i den anden ende.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-02-05 22:34

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Men det kabel, du skal have har et DB68M han stik til at sætte i selve
> kortet, og så kan man vælge mellem alm. DB-25 han med skrueterminaler
> eller Centronics DB-50 med fjeder-clipon i den anden ende.

Tak skal du ha', Erik Richard. Det er DB-50 med fjeder-clipon i den
anden ende jeg skal bruge - i sådan ca. 1,8 meters længde.
Jørgen

Fra : Erik Richard

Dato : 09-02-05 22:47

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Tak skal du ha', Erik Richard. Det er DB-50 med fjeder-clipon i den
> anden ende jeg skal bruge

Så hedder kablet ganske enkelt DB68M-Centronics. Køb det i en lavpris
forretning. De er alt for dyre hos div. EDB forhandlere. Fx. koster den
ca. 100kr. (1.0m) hos Århus Radiolager, og ca. 275kr. hos OfficeLine...

> - i sådan ca. 1,8 meters længde.

Sjvh. fås de i længderne ca. 1,0m, 1,2m, 1,6m og 2.0m...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-02-05 08:35

> [...]

> forretning. De er alt for dyre hos div. EDB forhandlere. Fx. koster den
> ca. 100kr. (1.0m) hos Århus Radiolager, og ca. 275kr. hos OfficeLine...

Tak for det. Betyder det noget om kablet er tyndere eller tykkere? Jeg
tænker især på hastigheden signalet går fra scanneren til computeren?
Jørgen

Fra : torgeir

Dato : 10-02-05 09:33

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Tak for det. Betyder det noget om kablet er tyndere eller tykkere? Jeg
> tænker især på hastigheden signalet går fra scanneren til computeren?

om tykkelsen hadde noe å si på hastigheten så ville det ikke spilt noen
rolle på en scanner iallefall, spesielt ikke en som bruker centronics
interface, det er vel da snakk om SCSI 1 eller lignende som er tregt i
utgangspunktet

Fra : Erik Richard

Dato : 10-02-05 17:52

Hej Torgeir

torgeir wrote:

> om tykkelsen hadde noe å si på hastigheten så ville det ikke spilt noen
> rolle på en scanner iallefall,

Tykkelsen på skærmen har kun noget at sige, om det er enkeltskærmet
eller dobbeltskærmet, - altså om det er påvirkelig fra udefrakommende
magnetfelter - fx. fra netkabler.

> spesielt ikke en som bruker centronics interface, det er vel da
> snakk om SCSI 1 eller lignende som er tregt i utgangspunktet

Centronics DB-50 stikket har _intet_ med SCSI standarder at gøre. Det er
en standard for en bestemt monteringstype.

Jeg har fx. eksterne diske med Centronics men med UW diske (Quantum
Viking). Alle tre kabinetter har Centronics stik.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : torgeir

Dato : 11-02-05 09:43

> [...]
>
> Jeg har fx. eksterne diske med Centronics men med UW diske (Quantum
> Viking). Alle tre kabinetter har Centronics stik.

det kan godt hende det fungerer, men det er uvanlig og jeg har personlig
aldri sett eksterne kabinetter med annet enn SCSI 1 og SCSI 2 enheter
som benytter centronics stikk, når SCSI 2 ble erstattet av UW og
lignende ble det også vanlig å benytte 50 pins UW

Fra : Erik Richard

Dato : 12-02-05 00:21

torgeir wrote:

> det kan godt hende det fungerer, men det er uvanlig og jeg har personlig
> aldri sett eksterne kabinetter med annet enn SCSI 1 og SCSI 2 enheter
> som benytter centronics stikk,

Hm, stort set alle mine eksterne SCSI enheder er fra LaCie d2 serien, og
harddiskene er alle med UW diske - men stadig med Centronics stikket. En
enkelt af dem har dog også en alm. std. DB-25.

> når SCSI 2 ble erstattet av UW og
> lignende ble det også vanlig å benytte 50 pins UW

Det er vel den, der også hedder DB-50M, du tænker på? Det stik har jeg
aldrig set på en LaCie d2 - kun på OneTech med LVD harddiske. Og nogle
få OneTech diske har også haft DB68M stik.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-05 14:18

> [...]

> aldrig set på en LaCie d2 - kun på OneTech med LVD harddiske. Og nogle
> få OneTech diske har også haft DB68M stik.

25 og 50 pins stik kan ikke køre nogen form for "Wide", dertil kræves
68pins eller 80 pins stik

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 10-02-05 17:12

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Tak for det. Betyder det noget om kablet er tyndere eller tykkere?

Ja, det kan godt have en betydning på netop DB68M og andre UW kabler.

> Jeg tænker især på hastigheden signalet går fra scanneren til
> computeren?

Det har ingen betydning for transmissionshastigheden. Dér, hvor det kan
have betydning, er, om kablet er dobbeltskærmet eller singleskærmet. Og
det har _kun_ betydning, hvis kablerne ligger i nærheden af almindelige
strømførende netkabler - ellers ikke.

Eller sagt på mere alm. sprog. - En alm. enkeltskærmet kabel kan
påvirkes af et tætliggende netkabels magnetfelt, - det kan en
dobbelskærmet kabel ikke.

De tynde kabler er som oftest kun enkeltskærmet, mens de tykke altid er
dobbeltskærmet.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-02-05 23:36

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Eller sagt på mere alm. sprog. - En alm. enkeltskærmet kabel kan
> påvirkes af et tætliggende netkabels magnetfelt, - det kan en
> dobbelskærmet kabel ikke.

Ikke påvirkning fra en skærm? Jeg har computeren stående på den ene
side af skærmen (en LaCie electron blue IV, hvis det har noget at sige)
og imacon'en på den anden. Kablet går bag om skærmen.

Fra : Erik Richard

Dato : 11-02-05 23:34

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Ikke påvirkning fra en skærm?

Ingen af kablerne kan påvirkes fra selve skærmen - altså computerskærmen.

> Jeg har computeren stående på den ene
> side af skærmen (en LaCie electron blue IV, hvis det har noget at sige)
> og imacon'en på den anden. Kablet går bag om skærmen.

Jeg tænker kun på kablernes 'skærm' - altså den stelskærm, der ligger
omkring selve lederne. Her er en 'enkeltskærmet' kabel påvirkelig fra et
230v netkabel. Det er en 'dobbeltskærmet' kabel ikke.

Forskellen på en enkeltskærmet og en dobbeltskærmet kabel er, at en
enkeltskærmet kun har _1_ afskærmning omkring alle ledere, mens en
dobbeltskærmet har en afskærmning omkring hvert enkelt leder, samt
desuden en afskærmning udenom samtlige ledere. - Det er samme princip,
som er i de rigtig gode mikrofonkabler og phonokabler til pladespillere.

Så det har intet med din computerskærm at gøre. - på engelsk hedder
det 'singleshielded' og 'doubleshielded'...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-05 21:34

> [...]

> Card revision: 0
> Card vendor ID: 9005
>
> Kan nogen hjælpe med en præcis beskrivelse/navn på kablet så jeg får et

Sebastian Dyhr har en masse underlige snore til salg - læser han ikke
med hér?
M.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-02-05 22:34

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Sebastian Dyhr har en masse underlige snore til salg - læser han ikke
> med hér?

Er du der, Sebastian? Et kabel på 1,8 - 2 meter med DB68M han stik til
at sætte i SCSI-kortet, og så et Centronics DB-50 med fjeder-clipon i
den anden ende - er det noget du ligger inde med? Eller andre?
Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 10-02-05 09:13

> [...]

> at sætte i SCSI-kortet, og så et Centronics DB-50 med fjeder-clipon i
> den anden ende - er det noget du ligger inde med? Eller andre?

sender dig lige hans mailadresse privat.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-02-05 17:00

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> sender dig lige hans mailadresse privat.

Tak for det, men hvis jeg kan købe et for omkring en hund i morgen gør
jeg det.

Jørgen

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 16-07-05 10:01

Hej Morten
Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Sebastian Dyhr har en masse underlige snore til salg - læser han ikke
> med hér?

Ikke alt for tit lige for tiden; men mangles der stadig et kabel, så kig
på home1.stofanet.dk/sadyhr/Salg/ og se, om I kan finde det rigtige
/Sebastaian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-02-05 00:13

> [...]

> Card revision: 0
> Card vendor ID: 9005
>
> Kan nogen hjælpe med en præcis beskrivelse/navn på kablet så jeg får et

Du kan få alle de SCSI stik af mig du vil gratis.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-02-05 08:33

> Du kan få alle de SCSI stik af mig du vil gratis.

Det var sødt af dig, men jkeg har købt et der passer og er langt nok.

Jørgen