Kan jeg smide disse emner ud fra min HD?
Fra : UK

Dato : 07-02-05 20:07

Hej

Jeg er ved at sanere lidt på min harddisk for at skaffe plads.

Jeg kører OS X 10.3.7.

I min applicationmappe ligger der en mappe, med Acrobat 5 str. ca. 90 Mb og
en anden med Acrobat 6 str. ca. 340 Mb. Jeg bruger aldrig acrobat 5, men
vers. 6 er opgraderet fra vers. 5, kan jeg smide mappen med acrobat 5 ud,
eller er der nogle relationer, der gør at den stadig skal blive ved med at
være der?

Desuden ligger der på harddisken, under Library en printermappe med ca. 400
Mb, til en epson-, Canon-, HP-, PPD-mappe. Jeg bruger ingen af nævnte
printere og vil selvfølgelig gerne bruge 400 Mb på noget andet.

Jeg mener, at alt vedr. de printere jeg bruger skal ligge i Systemmappen,
library, printer - og Usermappen, library, printer ... er det korrekt?

Jeg vil helst ikke lave ballade i mit system ved at smide noget væk, der er
nødvendigt, men til gængæld er 500 Mb sammenlagt, da også rare at have til
andre ting.

Håber, der er nogle, der er skråsikre, hvad det her angår.

Jeg kunne forøvrigt også se at der ligger skrivebordsbilleder to forskellige
steder dels på dansk og dels på engelsk, de fylder ikke så meget, men det er
da lidt underligt.

Hilsen Ulla

Fra : Zaphod B

Dato : 07-02-05 20:21

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> [...]
> eller er der nogle relationer, der gør at den stadig skal blive ved med at

Du kan hive ut versjon fem eller seks etter behag. Personlig hadde jeg
heller kastet versjon 6, siden den er ekstremt langsom, og kanskje
begge, siden Preview klarer det meste og er lyn hurtig.

> Desuden ligger der på harddisken, under Library en printermappe med ca. 400
> Mb, til en epson-, Canon-, HP-, PPD-mappe. Jeg bruger ingen af nævnte
> printere og vil selvfølgelig gerne bruge 400 Mb på noget andet.

Du kan kaste dem. Merk også at når du neste gang installerer OS fra
CD/DVD, så kan du velge å ikke installere disse tingene, samt ikke
installere språk du aldri kommer til å bruke (f.eks. tar de østasiatiske
språk mye plass pga. komplekse skriftsystemer).

> Jeg mener, at alt vedr. de printere jeg bruger skal ligge i Systemmappen,
> library, printer - og Usermappen, library, printer ... er det korrekt?

Ja.

> Jeg vil helst ikke lave ballade i mit system ved at smide noget væk, der er
> nødvendigt, men til gængæld er 500 Mb sammenlagt, da også rare at have til
> andre ting.

Ikke sant? Helt enig.

> Håber, der er nogle, der er skråsikre, hvad det her angår.

Vel - dette er vel forholdsvis enkelt å være skråsikkker på, så det går
fint.

> Jeg kunne forøvrigt også se at der ligger skrivebordsbilleder to forskellige
> steder dels på dansk og dels på engelsk, de fylder ikke så meget, men det er
> da lidt underligt.

Hmm. Det visste jeg ikke. Hvor?

> Hilsen Ulla

Hilsen
--
/Z

Fra : UK

Dato : 07-02-05 21:28

> Du kan hive ut versjon fem eller seks etter behag. Personlig hadde jeg
> heller kastet versjon 6, siden den er ekstremt langsom, og kanskje
> begge, siden Preview klarer det meste og er lyn hurtig.

OK - jeg bruger bl.a. acrobat til forhåndskontrol før tryk, så jeg beholder
vers. 6 og opgraderer når vers. 7 kommer på dk. Til den tid må situationen
vel være den samme, at der automatisk bliver oprettet en ny mappe til
version 7 og jeg så kan smide mappen med version 6 ud.

> [...]
> installere språk du aldri kommer til å bruke (f.eks. tar de østasiatiske
> språk mye plass pga. komplekse skriftsystemer).

Jeg har i forvejen fjernet de sprog, jeg ikke bruger, ved at lytte til råd
her i nyhedsgruppen, det var virkelig noget, der gav plads. Desuden var der
henvisning til det lille program, jeg anvender nu, der hedder Whatsize, der
nemt og overskueligt angiver, hvad det er der ligger og fylder.

> Vel - dette er vel forholdsvis enkelt å være skråsikkker på, så det går
> fint.

OK - Tak for det

> Hmm. Det visste jeg ikke. Hvor?

Systemmappe, udseende,skrivebordsbilleder + Library, desktop pictures (det
var også i librarymappen på harddisken at den tunge printermappe lå).

På selve harddisken ligger forøvrigt også en mappe, der hedder private, den
fylder lidt over 300 Mb og deler sig i to mapper på ca. 150 Mb hver. Den
hedder "Var" som består af "vm" (128 mb) og "tmp" (24 Mb) "log" (8 Mb) +
nogle småting.

Den anden hedder "Tmp" og består af en mappe, der hedder 501 (150 Mb) +
nogle bittesmå emner. I den mappe, der hedder 501, er der igen en mappe med
navnet Cleanup at startup, som igen består af en fil der hedder photoshop
midl. 97054 ... puha der var langt ind.

.... Men jeg tror det måske har betydning, for noget der har undret mig på
det sidste. Når jeg starter mac'en op (eller genstarter) er den blevet
ekstrem langtsom. Jeg havde gået og spekuleret på om harddisken var ved at
stå af eller om det er noget i forbindelse med den seneste opgradering af
styresystemet til 10.3.7, der gør at f.eks. nogle sikkerhedsprocedurer ved
opstart er blevet mere krævende.

.... Måske denne cleanup-photoshopfil på 150 mb på en eller anden vis er
årsagen ????

Er det noget, der er nogle der ved noget om?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-05 22:44

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> P? selve harddisken ligger for?vrigt ogs? en mappe, der hedder private, den
> fylder lidt over 300 Mb og deler sig i to mapper p? ca. 150 Mb hver. Den
> hedder "Var" som best?r af "vm" (128 mb) og "tmp" (24 Mb) "log" (8 Mb) +
> nogle sm?ting.
>
> Den anden hedder "Tmp" og best?r af en mappe, der hedder 501 (150 Mb) +
> nogle bittesm? emner. I den mappe, der hedder 501, er der igen en mappe med
> navnet Cleanup at startup, som igen best?r af en fil der hedder photoshop
> midl. 97054 ... puha der var langt ind.

Alt hvad der er usynligt når du kigger fra Finder, skal du IKKE pille
ved. Mac OS X består af titusindevis af filer og mapper, som man IKKE
skal pille i, derfor er de usynlige.

Den alm. bruger får kun det nødvendige at se.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : UK

Dato : 07-02-05 22:59

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal pille i, derfor er de usynlige.
>
> Den alm. bruger får kun det nødvendige at se.

OK, jeg har ikke tjekket om det er synligt, når jeg bevæger mig ind fra
harddisken. Jeg ser det i oversigten i programmet whatsize, så det giver nok
sig selv, hvis jeg bevægede mig den rigtige vej ind til filerne.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-05 23:48

> OK, jeg har ikke tjekket om det er synligt, n?r jeg bev?ger mig ind fra
> harddisken. Jeg ser det i oversigten i programmet whatsize, s? det giver nok
> sig selv, hvis jeg bev?gede mig den rigtige vej ind til filerne.

Du kan evt. tjekke i Finder inden du sletter noget... Hvis mapperne
har underlige navne, så er det sikkert noget af det skjulte system du
kigger på.

Fra : Zaphod B

Dato : 07-02-05 22:48

> Systemmappe, udseende,skrivebordsbilleder + Library, desktop pictures

takk

> (det
> var også i librarymappen på harddisken at den tunge printermappe lå).

Det stemmer nok, for den skal være til alle brukere på maskinen.

> [...]
> fylder lidt over 300 Mb og deler sig i to mapper på ca. 150 Mb hver. Den
> hedder "Var" som består af "vm" (128 mb) og "tmp" (24 Mb) "log" (8 Mb) +

Ikke rør!
Disse mappene er unix-delen av OS X's domene. "vm" er filene for
virtuelt memory og blir slettet eller endret ved bruk. Logger kan man
evt. slette gjennom konsoll-programmet. Tmp kan man i og for seg slette
dersom de ikke er i bruk, men p.d.a.s fyller de jo ikke meget.

> [...]
> navnet Cleanup at startup, som igen består af en fil der hedder photoshop

Dette vet jeg ikke noe om.

> ... Men jeg tror det måske har betydning, for noget der har undret mig på
> det sidste. Når jeg starter mac'en op (eller genstarter) er den blevet
> ekstrem langtsom.

Du har ikke lagt inn svært mange fonter? Det kan gjøre login-prosessen
meget lang.

[snip]

> Er det noget, der er nogle der ved noget om?

ikke jeg...
--
/Z

Fra : UK

Dato : 07-02-05 23:01

> Du har ikke lagt inn svært mange fonter? Det kan gjøre login-prosessen
> meget lang.

Jeg har en del fonte, men de bliver styret via programmet fontreserve og
ligger ikke i styresystemet.
Desuden har problemet kun eksisteret en månedstid, og i den periode har jeg
ikke fået nye fonte.

Ulla

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-05 23:53

In article <4207cf42$0$48650$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"UK" <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Systemmappe, udseende,skrivebordsbilleder + Library, desktop pictures
> (det var også i librarymappen på harddisken at den tunge printermappe
> lå).

Systemmappe plejer at være det gamle Mac OS 9. Det nye Mac OS X ligger i
mappen System. Det lyder meget logisk, at der ligger skærmbaggrunde til
begge styresystemer. Jeg har dog ikke nogen på min computer i
systemmappe/udseende. Der er kun lydsæt og temaer. Hvis du aldrig bruger
Mac OS 9 eller Classic, kan du i øvrigt også spare plads ved at fjerne
det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-05 03:49

> Hvis du aldrig bruger Mac OS 9 eller Classic, kan du i øvrigt også spare
> plads ved at fjerne det.

Hvordan fjerner man i øvrigt OS 9 helt fra en OS X (10.2.8) installation
på den "rigtige" måde? Hvis jeg kommer til at klikke på en OS 9 fil
aktiveres Classic startup og jeg vælger som regel Cancel. Der var så
hudt jeg visker ikke noget valgt om man ville være fri for Classic ved
installationen. Men hvordan kommer man af med OS 9/Classic nu, bagefter,
så der ikke er noget tilbage?

Fra : Zaphod B

Dato : 08-02-05 07:29

> [...]
> hudt jeg visker ikke noget valgt om man ville være fri for Classic ved
> installationen. Men hvordan kommer man af med OS 9/Classic nu, bagefter,

Kast ut "Systemmappe".
De programmer som ber om Classic må du evt. kaste ett for ett, eller ta
en kikk i mappen "Applications OS 9" som den heter hos meg. Disse
fungerer ikke uten OS 9, så når du først har kastet _det_ ut, kan du
like gjerne kaste disse efter.
--
/Z

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-05 00:28

In article <1grnody.1yjsnmul0vb61N%NOT.diskworld@mac.com.INVALID>,
NOT.diskworld@mac.com.INVALID (Zaphod B) wrote:

> [...]
> ta en kikk i mappen "Applications OS 9" som den heter hos meg. Disse
> fungerer ikke uten OS 9, så når du først har kastet _det_ ut, kan du

Og så vil jeg gætte på, at man kan smide kontrolpanelet Classic ud, så
man ikke kan finde noget om OS 9 i Systemindstillinger. Det må være det,
der hedder "Classic.prefPane" i System/Bibliotek/PreferencePanes.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Zaphod B

Dato : 09-02-05 07:35

> Og så vil jeg gætte på, at man kan smide kontrolpanelet Classic ud, så
> man ikke kan finde noget om OS 9 i Systemindstillinger. Det må være det,
> der hedder "Classic.prefPane" i System/Bibliotek/PreferencePanes.

Det kan man nok. Men:

- /System/Bibliotek er det en meget god regel å la være som det er. Legg
merke til at du ikke har skriverettigheter der som alm. eller adm.
bruker. Systemet vil gjerne at vi skal holde oss til å "ordne opp" kun i
brukerbiblioteker, altså /Bibliotek (globalt) og ~/Bibliotek (per
bruker).
- Man sparer altså <...løper og ser etter...> 368 KB (ja, det er
fortsatt noe som måles i kilobytes i våre dager). Neppe verdt det.
- Man vil ha det dersom man likevel skulle komme til å installere
Classic igjen.

Summa summarum: La det ligge, er mitt råd. Det er andre prefs også som
jeg sjelden bruker: Universal access og Speech, f.eks. (jeg kjører
engelsk system). De gjør ingen skade.
--
/Z

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-02-05 03:37

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Kast ut "Systemmappe".

Mange tak for svaret.

Men der er ikke noget der hedder "Systemmappe" på min maskine. Jeg
valgte engelsk som sprog.

Der findes en mappe der hedder "System" - lige under /. Er det den jeg
kan smide ud? Jeg spørger, fordi der er et stort "X" på mappens side og
jeg vil meget nødig smide den forkerte mappe væk.

Fra : Zaphod B

Dato : 12-02-05 08:41

> [...]
> kan smide ud? Jeg spørger, fordi der er et stort "X" på mappens side og
> jeg vil meget nødig smide den forkerte mappe væk.

Nei, men dersom Classic el OS9 faktisk finnes som mulighet på din maskin
så har du et sted noe som heter "System Folder" (på engelsk) eller
Systemmmappe (på norsk/dansk). Den kan fjernes om du ønsker. Vanligvis
ligger den også på /. Hvis en slik en ikke finnes, så har ett av to
skjedd:
- Mappen er gjemt inne i en annen mappe. Let, fin, fjern!
- Mappen er allerede fjernet.
I så fall er det vel bare igjen en PrefPane i System Preferences, og den
er det neppe verdt bryderiet å fjerne.

Du må_ikke_ forsøke å fjerne /System/. Du får heller ikke lov til det
med mindre du er root og har startet maskinen fra en annen disk. Det
hierarkiet inneholder ditt OS X-system (eller store deler av det).
--
/Z

Fra : Karl Antz

Dato : 12-02-05 08:44

> Der findes en mappe der hedder "System" - lige under /. Er det den jeg
> kan smide ud? Jeg spørger, fordi der er et stort "X" på mappens side og
> jeg vil meget nødig smide den forkerte mappe væk.

DEN skal du endelig ikke smide væk - rent bortset fra, at du faktisk vil
have vanskeligt ved det medmindre du indtaster dit password

Det er den mappe der indeholder den essentielle systemsoftware for OS X

Hvis du har en mappe der hedder system folder må du gerne smide den ud
hvis du er sikker på at du ikke mere har brug for system 9.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-02-05 14:47

> Der findes en mappe der hedder "System" - lige under /. Er det den jeg
> kan smide ud? Jeg spørger, fordi der er et stort "X" på mappens side og
> jeg vil meget nødig smide den forkerte mappe væk.

Py ha! Det var da godt jeg spurgte først

Jeg tror alligevel ikke System Folder (til Classic) findes på mit OS X
system. Dengang jeg installerede, valgte jeg ikke at installere den disk
driver der understøtter OS 9 og som man bliver spurgt om. Måske er det
derfor.

Der findes en mappe i System -> Library (Library er i øvrigt den eneste
mappe i System) som hedder Classic. Men den er tom, så jeg lader den
bare ligge.

Jeg kan godt se det ville ha' været svært (men sikkert ikke umuligt) at
slette mappen System (med det store "X" på siden). Når jeg åbner denne
mappe i Finder kommer der en overstreget pencil frem i venstre side af
det smalle felt mellem ikonerne og visningsvinduet.

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Zaphod B

Dato : 12-02-05 15:35

> [...]
> mappe i Finder kommer der en overstreget pencil frem i venstre side af
> det smalle felt mellem ikonerne og visningsvinduet.

Nemlig. Det betyr "La' meg vær'" på ikonisk!
--
/Z

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-05 19:01

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> Men hvordan kommer man af med OS 9/Classic nu, bagefter,
> så der ikke er noget tilbage?

du sletter din(e) OS9 systemmappe(r)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : UK

Dato : 08-02-05 08:35

> [...]
> systemmappe/udseende. Der er kun lydsæt og temaer. Hvis du aldrig bruger
> Mac OS 9 eller Classic, kan du i øvrigt også spare plads ved at fjerne

Selvfølgelig er systemmappen fra OS 9, det vidste jeg egentlig godt. Men jeg
synes, at jeg havde smidt den ud, da jeg sidst var ved at sanere, men jeg
har åbenbart ikke været så modig at slette hele mappen, kun programmerne. Så
her er faktisk ca. 300 mb, der ligger og venter.

Ulla

Fra : Zaphod B

Dato : 08-02-05 08:52

> [...]
> har åbenbart ikke været så modig at slette hele mappen, kun programmerne. Så
> her er faktisk ca. 300 mb, der ligger og venter.

Yup. Og så kan du jo evt. re-installere den om det skulle vise seg at du
bare MÅ ha ettellerannet Classic-program. Det er jo ikke verre.
--
/Z

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-02-05 20:24

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg er ved at sanere lidt på min harddisk for at skaffe plads.
>
> Jeg kører OS X 10.3.7.

Et trick generelt, til arkiver man er i tvivl om kan slettes uden
problemer.

Komprimer mappen med arkiverne.
Markér mappen og vælg Arkiv/Opret komprimeret arkiv....

Lad det komprimerede arkiv ligge en periode til der sikkerhed for at
sletning kan ske uden problemer.

MacOS kan ikke se de komprimerede arkiver.
Går noget galt, er det bare at pakke ud igen.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : UK

Dato : 07-02-05 21:29

> [...]
> sletning kan ske uden problemer.
>
> MacOS kan ikke se de komprimerede arkiver.
> Går noget galt, er det bare at pakke ud igen.

Det er da nemt og enkelt, tusind tak for det gode råd.

Ulla