Hvad gør vi nu??
Fra : Hejdemann Nielsen

Dato : 22-05-01 07:29

Hej alle akvariefolk,

Vi har et 70 liters akvarium med 11 fisk bl.a. 2 scalarer og 2 perle
guramier og 7 mindre fisk bl.a en skraldemand.

I midlertid døjer vi meget med grønne belægninger/alger på både bund,
lavasten, planter og glasset.

Akvariet står et mørkt sted i stuen hvor der ikke kommer sollys og vi har
akvarielampen tændt fra kl. 07.00 til 22.30. Vi fodre éen gang hver morgen
og ikke mere pr. dag.

Vandet er 24 grader varmt og vi har en pumpe med filter som renser vandet
men det er heller ikke uklart vand vi døjer med men udelukkende kun
alger/grønne belægninger.

Hvad kan vi gøre for at komme disse belægninger til livs??

På forhånd tak.

Hejdemann Nielsen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 22-05-01 07:35

Lad være med at have lampen tændt så lang tid, det giver grønne
alger.Normalt siger man 12 timer.Nu bliver i nødt til at skifte vand hver
uge, det kan hjælpe mod grønne alger ellers algedræber.
Thomas

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-05-01 08:41

Hejsa

> Vi har et 70 liters akvarium med 11 fisk bl.a. 2 scalarer og 2 perle
> guramier og 7 mindre fisk bl.a en skraldemand.

Hmmmm, en skraldemand? Med dykkerudstyr og det hele? Mon der skulle være
tale om en malle?

> I midlertid døjer vi meget med grønne belægninger/alger på både bund,
> lavasten, planter og glasset.

Efter min smag, er grønne alger kun af det gode. Men med jeres
fiskebesætning, kan jeg godt se, at der egentlig ikke er grund til at glæde
sig over algerne. Da ingen af jeres fisk spiser dem. Måske på nær jeres
"skraldemand".

> Akvariet står et mørkt sted i stuen hvor der ikke kommer sollys og vi har
> akvarielampen tændt fra kl. 07.00 til 22.30. Vi fodre éen gang hver morgen
> og ikke mere pr. dag.

Hmmmm, her har vi helt klart synderen. 16½ times belysning er bare alt for
meget. Jeg vil mene at i bør skære ned til 10 timer om dagen. Men vær
forberedt på at, hvis i gør det vil der temmelig sikkert komme en
opblomstring af algerne i starten. Al ændring af lysforhold i akvariumet vil
give grobund for alger. Jeg ville under ingen omstændigheder, som en anden i
denne tråd foreslår, begynde på kemisk algebekæmpelse i form af
algefjerner. Det er gift, og hører ikke hjemme i akvariumet.

> Vandet er 24 grader varmt og vi har en pumpe med filter som renser vandet
> men det er heller ikke uklart vand vi døjer med men udelukkende kun
> alger/grønne belægninger.

24 grader er sikkert fint. Om temperaturen har den store indvirkning på
algevæksten ved jeg ikke.
> Hvad kan vi gøre for at komme disse belægninger til livs??

Tja, som sagt så må i begrænse belysningstiden. Og så igang med skaberen på
glasset. Mekanisk rensning er rimelig effektiv. Når jeg laver vandskift i
mit akvarium, gør jeg om nødvendigt altid glas og sten rene først. Det gør,
at jeg kan "støvsuge" algerester op samtidig med at jeg skifter vand. Alger
på planter kan man også forsigtigt gnubbe af med fingrene.

> På forhånd tak.

> Med venlig hilsen
> Hejdemann Nielsen

Mvh. Renate

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-05-01 16:20

> [...]
> akvarielampen tændt fra kl. 07.00 til 22.30. Vi fodre éen gang hver morgen

Som de andre mener der nok lys for lang tid - 10-12 timer er passende !

Planter og fisk stammer fra egne, hvor dag og nat er næsten lige lange - så
det er vel også det ideelle i akvariet ?

Det kan så være svært at få til at passe sammen med, at man gerne vil have
lys, når man er hjemme - altså morgen og aften, men det var der så for nogen
tid siden en løsning på her i gruppen, hvor der var en, der foreslog at man
tændte om morgenen - og havde tændt hele aftenen - men slukkede så nogle
timer midt på dagen, sa den samlede lys-tid blev de ønskede 10-12 timer.....

Et tænd/sluk er en god ting !

Jeg ved ikke om nogle har prøvet ideen med middagspausen ?

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-05-01 16:25

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

timer.....

> Et tænd/sluk er en god ting !
>
> Jeg ved ikke om nogle har prøvet ideen med middagspausen ?

-Ja, det har jeg. Og i mit akvarium duer det bare ikke. Det giver øget
algevækst, i hvert fald hos mig. I øvrigt, er det bestemt heller ikke særlig
naturligt. Solen går ikke ned midt på dagen, heller ikke omkring
ækvator.

Mvh Renate

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-05-01 17:14

Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote:
> [...]
særlig
> naturligt. Solen går ikke ned midt på dagen, heller ikke omkring

Helt enig - derfor bruger jeg det heller ikke selv !

--

"

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 22-05-01 16:38

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message
[snip]

> Jeg ved ikke om nogle har prøvet ideen med middagspausen ?

> [...]

Det med middagspausen, går bare at planterne bliver forvirrede og holder op
med at gro ordentligt.
De skal have en lysperiode på 10-12 timer i træk, ellers er det "algelys",
og ikke "plantelys".

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-05-01 16:47

Jan Vestergaard skrev:
> Planter og fisk stammer fra egne, hvor dag og nat er næsten lige lange - så
> det er vel også det ideelle i akvariet ?

Jeps.

> [...]
> timer midt på dagen, sa den samlede lys-tid blev de ønskede 10-12 timer.....

Hov, nu modsiger du da dig selv. Så bliver der (f.eks.) nat i 7 timer, dag i 5,
nat i 3 og dag i 9 timer. Pludseligt er ingenting lige langt.

Jeg ville selv ærgre mig hvis lyset i mit akvarium skulle være slukket om
aftenen, som på hverdage er min eneste mulighed for ordentligt at be-
tragte det. Derfor har jeg forskudt akvariets døgn i forhold til mit eget,
og har lys på fra (ca. middag til midnat). Fodringstid er som regel [1]
når jeg kommer hjem sidst på eftermiddagen.

> Et tænd/sluk er en god ting !

Ja, jeg vil endda sige uundværlig.

> Jeg ved ikke om nogle har prøvet ideen med middagspausen ?

Jeg har forsøgt det. Resultat:
- Dårligere plantevækst (årsagen er vel at planterne "ikke kan finde
nogen rytme mellem tænd og sluk for fotosyntesen", der som
bekendt kun foregår når der er lys).
- Flere alger (giver sig selv når planterne mistrives).
- Stressede fisk, der ind i mellem gik helt i panik når lyset tændtes
efter middagspausen.

[1] Jeg tilhører den "religion" inden for akvaristikken, der ikke mener
at fiskene har godt af altid at blive fodret på samme tidspunkt af dagen.
Ca. halvdelen af fodringerne er sidst på eftermiddagen. Nogle gange
først om aftenen. I weekender og ferier oftest flere gange dagligt, men
til gengæld i mindre portioner. Weekender hvor jeg ikke er hjemme
fodrer jeg ikke, og giver ikke ekstra meget når jeg kommer hjem.
Årsagen er en filosofi om at fiskene har godt af at være sultne ind
i mellem. I naturen kommer maden heller ikke dumpene på klokke-
slet.
Ønskes denne holdning uddybet kan jeg henvise til en (semiheftig)
diskussion om foderautomater i tråden "Ferie" startet 7. februar
2001 af Torsten Koster, hvor forskellige meninger blev frembragt
ang. dette emne.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-05-01 17:33

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote:

> Hov, nu modsiger du da dig selv. Så bliver der (f.eks.) nat i 7 timer, dag
i 5,
> nat i 3 og dag i 9 timer. Pludseligt er ingenting lige langt.

Selv hov - jeg fortæller ikke at jeg går ind for idéen - bare at nogle har
nævnt det her i gruppen !

Tværtimod tror jeg heller ikke selv på middagspausen - og bruger den derfor
ikke - så det er da fint at høre fra nogle, der har prøvet det - ud over
ham der i sin tid foreslog det - jeg kan ikke huske, hvem det var.....

> [...]
> og har lys på fra (ca. middag til midnat). Fodringstid er som regel [1]
> når jeg kommer hjem sidst på eftermiddagen.

Lyder som en fin idé !

Jeg har lys fra 10-22 - og fodrer også om eftermiddagen - ikke på noget
bestemt tidspunkt - men når det passer ind i dagsrytmen - det svinger
mellem kl 17 og kl 19 ......

> [...]
> - Flere alger (giver sig selv når planterne mistrives).
> - Stressede fisk, der ind i mellem gik helt i panik når lyset tændtes

Lige mine tanker, da jeg læste det i sin tid - men man skal jo være åben for
nye idéer - men denne var altså ikke af de bedste !

> [...]
> diskussion om foderautomater i tråden "Ferie" startet 7. februar
> 2001 af Torsten Koster, hvor forskellige meninger blev frembragt

Helt enig - jeg har lige været bortrejst 4 dage - og der fik de heller ikke
mad - men ser da stadig sunde og raske ud !

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-05-01 21:09

Jan Vestergaard skrev:
> Selv hov - jeg fortæller ikke at jeg går ind for idéen - bare at nogle har
> nævnt det her i gruppen !

Ok, jeg læste nok lidt for hurtigt. Jeg beklager at det med rette kunne tydes
som et angreb. Min fjel.

> [...]
> ikke - så det er da fint at høre fra nogle, der har prøvet det - ud over
> ham der i sin tid foreslog det - jeg kan ikke huske, hvem det var.....

Jeg mener at kunne erindre at det var Uwe.... (Er du her stadig, Uwe?
Husker jeg rigtigt? Er der nogle detailerfaringer på dette område du har
lyst til at udbrede?)

> Jeg har lys fra 10-22 - og fodrer også om eftermiddagen - ikke på noget
> bestemt tidspunkt - men når det passer ind i dagsrytmen - det svinger
> mellem kl 17 og kl 19 ......

Nu er min personlige rytme så altså mere til at have lys på fra 22-24 end
fra 10-12. Eneste tidspunkt det er en smule "irriterende" er søndag for-
middag. Helt ærligt, så tror jeg at fiskene er ligeglade, så jeg vil til
enhver tid vælge det tidsrum, der passer mig bedst, om det så var lys fra
21 til 09...

> Lige mine tanker, da jeg læste det i sin tid - men man skal jo være åben for
> nye idéer - men denne var altså ikke af de bedste !

Der er jo ikke to akvarier, der er ens. Andre kan have gjort sig de mod-
satte erfaringer af mig/os. Så helt kategorisk vil jeg altså ikke afvise
idéen ...blot konstatere at til mit akvarie egner den sig ikke.

> Helt enig - jeg har lige været bortrejst 4 dage - og der fik de heller ikke
> mad - men ser da stadig sunde og raske ud !

Selvfølgelig. Hvis der er tale om voksne raske fisk ville de også se sunde
og raske ud efter 14 (fjorten) dage. Den eneste forskel du måske ville
bemærke kunne være at de havde glemt det der med at komme og
tigge ved foderhullet så snart de ser dig...

Som en sidebemærkning vil jeg henlede opmærksomheden på en
gruppe fisk, som mange af denne gruppes skribenter er bekendte med,
Malawi-cichliderne: Før en hun går i leg skal hun bruge en god del af
den indtagede næring til udvikling af rogn. Så leges der. Hun snupper
hele den befrugtede herlighed i munden, og går med dem der i tre
uger uden at spise overhovedet (som regel da, som jeg har forstået det).
Når hun så endelig spytter ungerne er det første hun tænker på at
beskytte dem. Først efter yderligere nogle dage i en for ungerne tryg
atmosfære genoptager hun sin appetit.
Min pointe er at, som fisk er skabt, er det intet problem at gå i enddog
lang tid (set med menneskemunde) uden at spise.

/Jonas

Fra : Madsen

Dato : 22-05-01 21:56

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev:

> [...]
> hele den befrugtede herlighed i munden, og går med dem der i tre
> uger uden at spise overhovedet (som regel da, som jeg har forstået det).

Pudsigt hvis det virkelig er sådan med malawier. Jeg selv har Tropheus
og her går hunnen stadig og nipper til foderet når hun går med æg i
munden. Dog ikke så store stykker som hun plejer, men hun spiser trods
alt hver dag i perioden. Til sidst i perioden kan det dog nemt tænkes at
det i stedet er ungerne i munden der får det meste af foderet, men
så længe æggene ikke er klækkede, så må det vel være til hende selv.

> [...]
> Min pointe er at, som fisk er skabt, er det intet problem at gå i enddog
> lang tid (set med menneskemunde) uden at spise.

Enig. Jeg tror heller ikke det skader noget at de går i 2-3 uger eller
noget i den stil, men som du selv siger så har vi jo diskuteret det engang
og endda i en sådan grad, så det nærmede sig mudderkastning til sidst :)

Mht. belysningstiden så bruger jeg også et tænd/sluk ur og har det stillet
til at tænde kl. 12 middag og slukke til midnat. Døjer ikke specielt med
algeproblemer, men snarere med planter der gror for meget. Det skal
man dog ikke brokke sig over. :)
Dog har lysstofrørene altså også en del at sige. En gang kørte jeg med
de her blåviolette Osram og kunne aldrig få en eneste plante til at gro,
men algerne kunne til gengæld.
Efter jeg begyndte at Aquarelle som der er væsentlig mere lysudbytte i,
så var det pludselig planterne der fik overtaget. Det næste jeg prøver
er sikkert Triton som skulle have et endnu stærkere lys.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Uwe Troldborg

Dato : 22-05-01 22:07

Hej med jer,

Jepp, jeg er her stadigvæk og læser interesseret med.
Som I måske kan huske, gik jeg ind for at holde en lys-middagspause pga jeg
meget gerne vil se på mine fisk, når jeg kommer hjem fra arbejde og mine
børn er i seng. Derfor en lyspause om dagen. Jeg har lys fra 8-13 og fra
16-21, i alt 10 timer.

Indtil videre (3år) har jeg slet ikke haft nogle dårlige oplevelser med
alger.
Jeg bruger også en helt speciel gødning, som la' planterne vokser som en
djungel, og jeg bruger desuden bio-co2. Udover nogle ganske få trådalger på
bagruden har jeg aldrig set nogle alger.
Argumenterne omkring at der ikke findes en solformørkelse midt om dagen er
selvfølgelig korrekt, men som sagt, vil jeg gerne kunne se mine fisk om
aftenen.

Til problemet fra Hejdemann, kan jeg kun gentage, hvad andre har skrivet:
1. hyppig vandskifte(1 gang om ugen)
2. mekanisk fjernelse af alger
desuden
3. hurtig voksende planter (valisneria fx)

Jeg vil ikke anbefale en middagspause, men bare sige, at den virker hos mig.

Read Ya'!
Uwe

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9eeh4a$jas$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-05-01 20:50

> [...]
> alger/grønne belægninger.
>
> Hvad kan vi gøre for at komme disse belægninger til livs??

Hej.
Jeg havde akurat det samme problem med med mit akvarium for et stykke tid
siden. Men dette var da nyopsat. Mens jeg venter på at akvarieforretningen
klarer at få hjem nogle reflektorer til mit akvarium, tænkte jeg at jeg
skulle investere i lidt flere planter. Resultat. Jeg har nu overhovedt ikke
nogen problemer med grønalgebelæg i mit akvarium.
Så jeg kan anbefale dig at gøre to ting:
1) Køb flere planter - gjerne af den sorten som vokser hurtig. Planterne
konkurrerer nemlig med algerne om vekstvilkår, og i de fleste tilfælder vil
planterne vinde denne kampen.
2) Ikke hav lyset tænd så længe af gangen. Grønalgerne vokser nemlig
optimalt når der er meget lys.

Håber at du kan bruge noget af dette.
Hilsen Ditte Cecilie

Fra : Aardvark

Dato : 22-05-01 21:27

Well....mange planter vil se....lidt malplaceret ud i et Malawi
akvarie..hmm...
så...frem med algeskraberen...eneste middel der virker...

/Brian

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-05-01 21:42

"Aardvark" skrev:
> Well....mange planter vil se....lidt malplaceret ud i et Malawi
> akvarie..hmm...
> så...frem med algeskraberen...eneste middel der virker...

Nu ved jeg ikke hvad det er du kommenterer, for du citerer ikke,
men Hejdemann Nielsen skrev:
> Vi har et 70 liters akvarium med 11 fisk bl.a. 2 scalarer og 2 perle
> guramier og 7 mindre fisk bl.a en skraldemand.

Der er nok ikke såååå mange Malawi-cichlider blandt disse fisk...

Mvh Jonas

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-05-01 21:50

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> skrev i en meddelelse
> Well....mange planter vil se....lidt malplaceret ud i et Malawi
> akvarie..hmm...
> så...frem med algeskraberen...eneste middel der virker...
>
> /Brian

Hejsa...

Så er mit malawie akvarium temmelig kikset. Jeg har da en del planter og
havde så sandelig også tænkt mig at kommer mange flere planter i med tiden.
Selvom det ikke er malawiernes naturlige biotop, synes jeg ikke at planter
gør den store skade. Ud fra den tanke at akvarier heller ikke er fiskenes
naturlige biotop.

Mvh. Renate

Fra : Madsen

Dato : 22-05-01 22:03

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev:

> [...]
> gør den store skade. Ud fra den tanke at akvarier heller ikke er fiskenes

Sådan ser jeg også på det. Selvfølgelig skal man ikke lave
en sydamerikansk sortvandsbiotop til sine afrikanske cichlider,
men hvis man kan have nogle robuste planter til at gro, selvom
de måske ikke findes i fiskenes naturlige biotop, så kan jeg
ikke se hvad der skulle være i vejen med at gøre det.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-05-01 00:25

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en
> [...]

Dit akvarie er ikke kikset!
I Malawi søen findes der da masser at planter, det er mest Vallisneria.
Og hvis du har fiskene til den biotop er det helt naturligt.
Der hvor man måske kan sige at det kikser lidt, er hvis man kun har
Mbunaer.
De laver som bekendt kun over klipper, og der er ikke mange muligheder
for planter af vokse.

Carsten

Fra : David Sørensen

Dato : 29-05-01 10:38

Nu er jeg selv amatør, men min fiskeforhandler fortalte mig, at man ikke
behøver at have lys i akvariet i mere end max. 12 timer om dagen. Jeg selv
har lys i mit fra klokken 16 til 23, og har ikke set éen eneste alge i mit
akvarie, der alligevel er et halvt år nu.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-05-01 16:13

"David Sørensen" <urt39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har lys i mit fra klokken 16 til 23, og har ikke set éen eneste alge i mit
> akvarie, der alligevel er et halvt år nu.

Du har jo også kun lys i 7 timer, måske lige i undekanten, man siger normalt
10-14 timer ialt.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-05-01 23:03

"David Sørensen" <urt39@hotmail.com> writes:

> [...]
> har lys i mit fra klokken 16 til 23, og har ikke set éen eneste alge i mit
> akvarie, der alligevel er et halvt år nu.

Hvad med at købe dig et tænd-sluk ur ? Det er en ganske lille
investering. Jeg har svært ved at tro du kan have en særlig frodig
planetvækst med så lidt lys.

/Esben