Airport Express og Airport Extreme
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-02-05 17:18

Hejsa

Jeg har købt en iBook med tilhørende Airport Extreme for at kunne gå
trådløst på nettet.

Denne Extreme er så koblet på min eksisterende Linksys BEFSR41 router og
det virker perfekt.

Men... nu ser jeg på Apple Store at jeg kan købe en der hedder Express
og oveni hatten få sådan at jeg trådløst kan spille musik via anlægget -
alt sammen til under 1000,-...

Er der noget jeg har overset eller er de 1549,- jeg har givet for min
Extreme riiiimeligt dårligt givet ud når en Express kan levere det samme
+ trådløst musik?

På forhånd tak

MVH
Martin Johansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-05 20:45

In article <visit_website-421AF7.17174801022005@dtext.news.tele.dk>,
"Martin Johansen [6000]" <visit_website@tuxxdk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Er der noget jeg har overset eller er de 1549,- jeg har givet for min
> Extreme riiiimeligt dårligt givet ud når en Express kan levere det

De er desværre lidt dårligt givet ud for de fleste privatpersoner.
AirPort Extreme kan have flere opkoblede computere, og den kan lidt
flere avancerede netværksting. Men det er alt sammen noget, vi
almindelige mennesker ikke har brug for. Jeg tør ikke sige, om der er
forskel på rækkevidden, men jeg har ikke hørt nogen nævne det.
Hvis du kunne undvære streaming af musik, ville det have været
endnu billigere, hvis du havde købt en trådløs base af en andet mærke.
Det kunne f.eks. have været en Linksys. Du kunne endda have købt en
trådløs base med indbygget router og dermed undværet en kasse.
En lille begrænsning ved AirPort Express er, at der kun er ét
ethernet-stik. Hvis du har brug for at koble både trådløse og trådede
computere til, så er der et ethernet-stik for lidt. I dit tilfælde ville
det nok ikke gøre noget, da du vel har din AirPort-base efter din
router. AirPort Extreme har derimod både en WAN- og en LAN-port. Hvis du
kun har én computer sluttet til den router, kunne du således fjerne
routeren og sætte den direkte i din AirPort Extreme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-02-05 21:17

In article <news-3CA674.20443101022005@thomson.uni2.net>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> almindelige mennesker ikke har brug for. Jeg tør ikke sige, om der er
> forskel på rækkevidden, men jeg har ikke hørt nogen nævne det.

Umiddelbart kan jeg heller ikke se der er forskel på rækkevidde.

> [...]
> Det kunne f.eks. have været en Linksys. Du kunne endda have købt en
> trådløs base med indbygget router og dermed undværet en kasse.

Yeah havde kigget på en Linksys til ~500 spir men vil virkelig gerne
have den mulighed for musikstreaming.

> [...]
> kun har én computer sluttet til den router, kunne du således fjerne
> routeren og sætte den direkte i din AirPort Extreme.

Den skal sættes i min eksisterende router som modtager internettet så at
sige og deler det ud til husets 3 andre computere. Trådløst kører kun
min iBook.

Så en Express burde virke perfekt mener du, tilslutningsmæssigt?

Så er der kun en vej.. tilbage til Fona

Mange tak for dit svar!

MVH
Martin Johansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-05 21:38

In article <visit_website-939BC9.21165001022005@dtext.news.tele.dk>,
> [...]

> kun min iBook.
>
> Så en Express burde virke perfekt mener du, tilslutningsmæssigt?

Ja, hvis du sætter den efter din router, så den kun skal have ét
ethernet-stik i sig.

> Så er der kun en vej.. tilbage til Fona
>
> Mange tak for dit svar!

Du skal ikke være ked af det. Jeg købte også en Extreme for meget her i
sommer, men fandt ud af, at en Express eller to sagtens kunne gøre det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-02-05 21:50

In article <news-BD8139.21374901022005@thomson.uni2.net>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Ja, hvis du sætter den efter din router, så den kun skal have ét
> ethernet-stik i sig.

Den bliver sat til som en "computer" hvis man kan sige det sådan så ja
den kommer i efter min router.

> Du skal ikke være ked af det. Jeg købte også en Extreme for meget her i
> sommer, men fandt ud af, at en Express eller to sagtens kunne gøre det.

Problemet er, at jeg troede Express kun var til musik. Og da jeg nævnte
Express over for sælgeren nærmest råbte han at jeg da heeelt klart
skulle have Extreme da den var meget federe (ja det ord brugte han),
selvom han var klar over mit behov da jeg lige havde fortalt ham det.

Han havde den til hele 2290,- men han kunne da lige lave en kanon pris
så jeg fik den til 1549,-.. ja god morgen det er jo ligesom normalpris
fandt jeg ud af lørdag aften.

Har dog fået kompenseret for det i dag men da han bevidst har valgt ikke
at vise mig Express (som stod i montren) så kan han få lov til at tage
den helt tilbage og bytte rundt til en Express

MVH
Martin Johansen

Fra : Zaphod B

Dato : 01-02-05 22:14

> Den bliver sat til som en "computer" hvis man kan sige det sådan så ja
> den kommer i efter min router.

Bruk din computer til å sette opp ruteren med via en ethernett-kabel
først. Koble deretter sammen AirPort Extreme og ruteren med kabelen, og
bruk AirPort-assistenten (trådløst) til å sette opp AirPort Extreme. Da
kopieres det oppsett du gjorde på din computer over til APE, og dermed
fungerer det.
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-05 22:58

> [...]
> Det kunne f.eks. have været en Linksys. Du kunne endda have købt en
> trådløs base med indbygget router og dermed undværet en kasse.

såvel express som extreeme har osse router - mener du ikke "hub/switch"?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-02-05 23:58

In article <1grdy1i.1d4hjy61o30cjkN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> såvel express som extreeme har osse router - mener du ikke "hub/switch"?

Jo, det gør jeg naturligvis. Hvis man kun har brug for at forbinde en
enkelt computer med ledning, så kan man jo klare sig med en AirPort
Extreme base. Den har jo lige en Lan-port, som Express mangler.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster