OSX Web Mail & FTP server
Fra : J.K.Arning

Dato : 28-01-05 13:06

Jeg er blank indenfor mac og OSX

Kan man finde web mail og ftp server software der kan køre på en
almindelig OSX ? ikke OSX server version.

Findes der gratis software til det ?

--
Regards
J.K.Arning :: 28-01-2005 13:04:06 :: http://arning.dk

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 28-01-05 13:54

J.K.Arning wrote:
> Jeg er blank indenfor mac og OSX
>
> Kan man finde web mail og ftp server software der kan køre på en
> almindelig OSX ? ikke OSX server version.
>
> Findes der gratis software til det ?

ftp server er indbygget i Mac OS X. Du kan slå den til i
Systemindstillinger->Deling kontrol panelet.

Den webmail som Mac OS X Server benytter er åbentbart SquirrelMail og
den er Open Source, hvilket betyder at du bare kan hente den og
indstallere den. Jeg har set flere How-tos om dette, men kan ikke huske
hvor. Prøv evt. www.macosxhints.com eller bare Google.

God fornøjelse

- Per

Fra : Zaphod B

Dato : 28-01-05 13:59

J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:

> Kan man finde web mail og ftp server software der kan køre på en
> almindelig OSX ? ikke OSX server version.

Alle Mac OS X har innebygget en Apaasche webserver (!) og en BSD ftpd
(vet ikke om den har noen annen betegnelse). De kan bare slås på med ett
klikk hver i Systemvalg -> Deling (System Preferences -> Sharing).

> Findes der gratis software til det ?

I tillegg til ovennevnte finnes det massevis av free- og shareware med
og uten GUI på steder somm www.versiontracker.com, og dersom man ealtså
r komfortabel med kommmandolinjen, finnes masser av legacy unix
programvare (slik som i og for seg begge de to eksemplene mine også er).

Et enkelt søk på versontrackers Mac OS X-område på "ftp server" gav et
tyvetalls svar. Lykke til!
--
/Z

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 28-01-05 14:04

Fra : J.K.Arning

Dato : 28-01-05 14:36

On Fri, 28 Jan 2005 13:05:44 +0100, J.K.Arning in newsgroup dk.edb.mac
wrote:

> Jeg er blank indenfor mac og OSX
>
> Kan man finde web mail og ftp server software der kan køre på en
> almindelig OSX ? ikke OSX server version.
>
> Findes der gratis software til det ?

Tak for svarene .. det er nogle interessante små tingester de mini
mac`er. Der er rigtigt mange interessante muligheder i dem.

--
Regards
J.K.Arning :: 28-01-2005 14:31:34 :: http://arning.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-01-05 14:50

J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:

> Tak for svarene .. det er nogle interessante små tingester de mini
> mac`er. Der er rigtigt mange interessante muligheder i dem.

OS X har med sin baggrund i unix et hav af servermuligheder. Men de
ligger ofte godt gravet ned i operativsystemet, eller skal hentes fra
nettet og de har ikke altid nogen grafisk brugerflade. Men hvis man kan
bruge en terminal så er der ikke meget man ikke kan få OS X til at lave.
Så ja Mac mini'en er interessant, men Apples rigtige perle er OS X.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-05 10:36

J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:

> Jeg er blank indenfor mac og OSX
>
> Kan man finde web mail og ftp server software der kan køre på en
> almindelig OSX ? ikke OSX server version.

Det er allerede installeret. ftp'en aktiverer du i Systemindstillinger
under "Deling".

Selve Mailserveren er osse instaaleret og hedder postfix.
Den kan ikke aktiveres eller konfigureres fra GUI, men hvis du allerede
kender til postfix skulle det være lige til, ellers kan du med sikkerhed
finde en vejedning på <http://afp548.com> eller
<http://macosxhints.com>. Postfix håndterer smtp og tilbyder pop3
adgang.

Dernæst skal du lægge en Webmail klient på, dem jeg kender til kræver
alle en imap server - den skal du osse installere. Det kunne eks. være
"cyrus".

Du kan sikkert osse finde en installeringsvejledning til cyrus på de to
førnævnte websites.

Selve webmailklien kunne være squirrelmail, den er nem at installere og
konfigurere, du kan formegenlig klare dig at læse INSTALL filen i den
pakke du henter.

Squirrelmail er skrevet i php4, hvilket betyder at den kan køre på
enhver webserver med php understøttelse. Den webserver som er
installeret på Mac OS X klienten er Apache 1.37 og den er kompileret med
understøttelse for php, men du skal lige rette apaches konfigurationsfil
til for at slå php til.

> Findes der gratis software til det ?

masser - stort set al den opensource SW der findes til linux og FreeBSD
findes oss til mac.

Såfremt det jeg har skrevet i dette indlæg eller de artikler du kan
finde på de to førnævnte sitres er valopyk for dig, bør du overveje en
investering Mac OS X Server hvor den nævnte SW er præinstalleret og er
til at konfigurere fra et nemt GUI med tilhørende manualer - eller
istedet serve på en PC med en let linux som eks "SME"/"e-smith"

Iøvrigt er en webmailklient som Squrrelmail blot en klient og behøver
derfor ikke køre på samme maskine som mailserveren - det betyder at du
kan bruge squirrelmail på din egen webserver, til at tilgå imap konti på
en helt anden server. Det kunne være en ide, hvis du har et mailhotel
med imap ude i byen.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Pernille Jensen

Dato : 31-01-05 10:13

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Postfix håndterer smtp og tilbyder pop3 adgang.

Det er ikke helt sandt. Postfix er en SMTP server, og du skal installere
en POP3/IMAP server ved siden af.

UW IMAP er bundlet med Postfix Enabler (freeware). Måske har det
medvirket til misforståelsen.

- Pernille

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-05 15:47

Pernille Jensen <pernille@ixserve.invalid> wrote:

> Det er ikke helt sandt. Postfix er en SMTP server, og du skal installere
> en POP3/IMAP server ved siden af.

åh ja den kan kun bruges til unixmail

> UW IMAP er bundlet med Postfix Enabler (freeware). Måske har det
> medvirket til misforståelsen.

det har det ikke

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT