Død G4 PowerMac, 466 MHz
Fra : JKH

Dato : 27-01-05 21:40

Hej,

Jeg har netop installeret en ny Maxtor 120 GB HD i en ca. 4 år gammel
PowerMac G4, 466MHz. Derefter installerede jeg OS 10.3.7 over FireWire, da
maskinen kun har cd-drev, samt en del programmer.

Tre dage senere kopierede jeg en 9.2.2 IE systemmappe og "Applications (Mac
OS 9)"-mappe... desværre uden omtanke for, at der jo manglede en OS9-driver
på disken. Efter en genstart, hvor Startup Disk var sat til 9.2.2 mappen,
kunne maskinen ikke finde startdisken (diskette med et "?").

Jeg opdagede min ubetænksomhed, klaskede mig for panden, og smed den
originale OS9-cdd i drevet, hvorefter maskinen startede op fra cd'en.

Vel oppe at køre på en OS9-cd, ville jeg installere en OS9-driver via cd'ens
disk utility, og således forsøge at boote på den indbyggede 9.2.2 mappe, men
den interne HD var nu usynlig?! Inde i Startup Disk kunne jeg hverken se
9.2.2 mappen eller 10.3.7 mappen...

Jeg lukkede maskinen ned, pillede 9-disken ud og startede op... men maskinen
kan ikke se den interne disk.

Hvis jeg kobler G4'eren til min PowerBook 12" via FireWire og starter
G4'eren op i Target-mode, så ser jeg G4'erens interne disk helt fint og kan
reparere disktilladelser - dog uden at det hjælper.

Har I et par gode råd? Udover at reformatere disken og installere system
påny...

/Jan

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-01-05 23:50

JKH - nospam@anywhere.com on 27/01/05 21:39 wrote:

> [...]
> reparere disktilladelser - dog uden at det hjælper.
>
> Har I et par gode råd? Udover at reformatere disken og installere system

Hold X-tasten nede under opstart. Hvis ikke det hjælper, så prøv med
Alt-tasten.
--
/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-05 10:36

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Hold X-tasten nede under opstart. Hvis ikke det hjælper, så prøv med
> Alt-tasten.

og hjælper det ikke kan JHK nustill NRAM: hold ævle+alt+P+R nede under
boot til startlyden er afspillet 4 gange.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT