hvis jeg hopper på Mac toget.....
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 26-01-05 07:46

Hejsa

Jeg er gammel PC freak som har ret meget lyst til at prøve en Mac mini. Kan
jeg placere den ved mit PC kabinet og så bare Switche mellem mit PC system
og Mac`en - hvad med keyboard og mus? Der skal jeg vel ha` et ekstra sæt sat
til Mac`en? Og hvad med min HP printer - skal jeg så manuelt flytte USB
stikkene.

Hvad med TV Tuner - jeg har en i min PC som jeg er ret glad for - er der
nogle billige tuner løsninger i Mac verdenen?

Mvh. "en_måske_ny_Mac_mini_bruger" Bo Jørgensen

Fra : Anders Mørk

Dato : 26-01-05 08:48

> [...]
> sat
> til Mac`en? Og hvad med min HP printer - skal jeg så manuelt flytte USB

Mht. keyboard, mus og skærm kam man få de her KVM-switche, hvor man så
typisk taster
<CTRL> + <CTRL> for at skifte computer.

USB-printerne kunne man evt. sætte på en USB-printserver. Hvis man i
forvejen har et lille netværk derhjemme får printeren sin egen ip-adresse og
kan så køre uafhængigt af om pc'en er tændt, men der
er ikke noget i vejen for at mini'en kan bruge en 'delt' Windows printer.

> Hvad med TV Tuner - jeg har en i min PC som jeg er ret glad for - er der
> nogle billige tuner løsninger i Mac verdenen?

Der findes naturligvis tv-tunere til Macs, men de er ikke voldsomt billige.
Men, tjek evt. følgende
artikeler:
http://www.wired.com/news/mac/0,2125,66363,00.html?tw=wn_tophead_3
http://www.macmerc.com/articles/Freeloader_Friday_Download_of_the_Week/264

Man kunne jo nok have en begrundet mistanke om at Steve Jobs gerne vil have
en hel del flere kunder i butikken og gerne vil have folk til at bruge
Mac'er som digitalt omdrejningspunkt i hjemmet, så før eller siden kommer
der sikkert en billig tv-tuner-løsning.

../Anders

Fra : Zaphod B

Dato : 26-01-05 08:54

Anders Mørk <anders@moerk-nozohour.dk> wrote:

> [...]
> kan så køre uafhængigt af om pc'en er tændt, men der
> er ikke noget i vejen for at mini'en kan bruge en 'delt' Windows printer.

Støttes. Se bort fra mitt tidligere forslag. Begge disse er mye bedre.
--
/Z

Fra : Zaphod B

Dato : 26-01-05 08:49

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> til Mac`en? Og hvad med min HP printer - skal jeg så manuelt flytte USB

Til keyboard og mus bruker du en rimelig USB-/VGA-svitsj. Da kan du
bruke samme mus og keyboard. (Windows-tasten fungerer som
Eple/kommmando-tast på Mac.) Vanlige USB-mus med to knapper og evt.
scroll-hjul fungerer som de er på Mac. Keyb-/mon-svitsjer selges bl.a.
på AppleStore, men jeg antar at de fleste dataforhandlere har slike.
Koster noen hundrelapper.

M.h.t. printeren, er vel det beste å ha den på en alminnelig USB-hub med
forbindelse til begge datamaskiner (det må da fungere?), evt. knytte det
hele til en ADSL-/kabelrouter med USB-port, evt. trådløst.
--
/Z

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-01-05 17:28

In article <1gqzpra.1d5ugp617sbdapN%NOT.diskworld@mac.com.INVALID>, Zaphod B wrote:
> M.h.t. printeren, er vel det beste å ha den på en alminnelig USB-hub med
> forbindelse til begge datamaskiner (det må da fungere?), evt. knytte det
> hele til en ADSL-/kabelrouter med USB-port, evt. trådløst.

USB er fra starten designet forkert. Man kan ikke have flere masters
på samme USB bus.

Firewire derimod er lavet rigtigt, og alle enheder er lige. Og det
er ca. 20% hurtigere end USB 2.0 (Maxtor siger 34Mbyte/s USB 2.0,
og 41MB/s på Firewire i specs til min eksterne disk).

Mht til at dele printer, så er der måske den mulighed at bruge parallelt
kabel til PC, og USB til Mac.

Alternativt en printserver, men Mac'en er også fremragende som printserver,
det er jo en unix æske.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 22:47

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Hvad med TV Tuner - jeg har en i min PC som jeg er ret glad for - er der
> nogle billige tuner løsninger i Mac verdenen?

"billig" ? mja, men så bliver det til PCI eller USB 1.1. Mini'en har
ikke PCI slot og USB 1.1 er for langsomt til fuldskærms PAL/NSTC.

Til USB og Firewire kan man sagtens få noget rigtigt godt, især Elgato
<http://elgato.com> har en række rigtig gode EyeTV produkter der
streamer et MPG2 signal direkte til computeren. Deres SW og produkt er
så godt at Maxtor har licenseret det og lavet en USB2 version, det samme
gælder nu osse ATI (kommer snart på markedet). Det rigtigt smarte ved
EyeTV er at man ikke skal encode en optagelse for at brænde den direkte
til DVD.

Jeg så iøvrigt, at der nu var en driver til en PMCIA (eller mini PCI)
version, nogen der ved hvem der sælger den?

(Jeg har iøvrigt endelig fået min eyeTV 200 til at virke efter den har
drillet i et halvt år)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Karl Antz

Dato : 26-01-05 22:55

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> (Jeg har iøvrigt endelig fået min eyeTV 200 til at virke efter den har
> drillet i et halvt år)

hvad gjorde du? - tog du den med på en cykeltur, med de uundgåeæige
konsekvenser?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-05 00:39

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> hvad gjorde du? - tog du den med på en cykeltur, med de uundgåeæige
> konsekvenser?

nej, jeg kørte /Library/Application\ Support/EyeTV/Wakein manuelt efter
den havde ligget pakket ned i 3 måneder og nu virker den på magisk vis.
Jeg har endda prøvet at reboote, men det er muligt den forsvinder igen.

Har du og andre EyeTV ejere iøvrigt problemer med at modtage et
ordenlæigt signal på TV3+ og Viasat Sport1 ?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-01-05 06:32

> [...]

> Har du og andre EyeTV ejere iøvrigt problemer med at modtage et
> ordenlæigt signal på TV3+ og Viasat Sport1 ?

Nej, ingen problemer her.......andet end at lade være med at gggggrine
af Karls indlæg
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-05 21:32

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Nej, ingen problemer her.......andet end at lade være med at gggggrine
> af Karls indlæg

Du fik ladrig helt opklaret hvad "nuke" betyder?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Lone Schmidt

Dato : 29-01-05 07:06

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Du fik ladrig helt opklaret hvad "nuke" betyder?

Jo :-/ Det betyder noget med at der bliver lige lagt en lille
atomladning i min puter , eller min adressebog bliver påvirket så den
ender i atomer, ikke?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-05 23:27

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> (Jeg har iøvrigt endelig fået min eyeTV 200 til at virke efter den har
> drillet i et halvt år)

Hvad gjorde du?

--
Mvh.