CTO/BTO gennem forhandler
Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-05 21:10

Hos Apple Store kan man jo få sin computer konfigureret med RAM,
harddisk, AirPort osv., når man køber den. Kan man også det hos en
forhandler? Jeg har set på Mac mini hos flere forhandlere. Enkelte har
priser på RAM til den. Men de nævner ikke større harddisk (den lille kan
fås med 80 GB i stedet for 40 på Apple Store), Bluetooth, AirPort eller
hvordan man får den ekstra RAM installeret. Man må jo ikke selv gøre
det. Kan man bestille en Mac mini med ekstra ting hos forhandleren,
eller skal han selv skille den ad, pille den originale harddisk eller
RAM ud og sætte nyt i? Det giver vel næppe nogen videre besparelse.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 21-01-05 21:27

> [...]
> eller skal han selv skille den ad, pille den originale harddisk eller
> RAM ud og sætte nyt i? Det giver vel næppe nogen videre besparelse.

Det kan du sagtens, forhandlerne kan godt bestille CTO.

--
Sebastian Bredsdorff
usenet@geomac.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-05 03:52

> [...]
> eller skal han selv skille den ad, pille den originale harddisk eller
> RAM ud og sætte nyt i? Det giver vel næppe nogen videre besparelse.

Det lader til, at man faktisk godt selv må åbne en Mac mini og skifte
RAM og HD. Garantien bliver ikke brudt sålænge at man ikke ødelægger
noget i processen.

Du kan her se det perfekte værktøj til at åbne en mini, samt en video
der viser brugen af værktøjet:

http://www.hardmac.com/niouzcontenu.php?date=2005-01-20#3534

Det er ikke bekræftet helt endnu, men vi må da håbe at det er sandt,
for det ser faktisk ikke så svært ud at åbne minien.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Lone Schmidt

Dato : 22-01-05 09:16

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er ikke bekræftet helt endnu, men vi må da håbe at det er sandt,
> for det ser faktisk ikke så svært ud at åbne minien.

Overvejer man en udbygget model, og ikke synes at det er "sjovt" at
skulle finde billige RAM osv, + åbne Mac Mini, så er BTO perfekt.

Jeg købte min imac G5 som BTO, med hele svineriet (2x 512 GB RAM), og
jeg synes faktisk ikke at det var voldsomt dyrt, for man slipper for en
del ansvar, som senere kan give probs. ved rep. : du har puttet RAM for
hårdt i, dit airportkort har ødelagt XX under din egen montage, osv.

Jeg elsker at åbne dyret og smække RAM airportkort osv. i, men lige
præcis med imac, valgte jeg at Apple er 100% ansvarlig for det produkt
jeg har købt.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-05 15:04

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
>
> Jeg elsker at åbne dyret og smække RAM airportkort osv. i, men lige
> præcis med imac, valgte jeg at Apple er 100% ansvarlig for det produkt

Det er da også en god ide på sådan en dyr maskine, for en iMac er jo
en sag i 10.000+ kroners klassen. En Mac mini skal være billig og hvis
man skal have 1 GB RAM i den, vil det fordoble maskinens pris! Det er
der to grunde til: Der er kun én RAM-slot i, så det skal være et 1 GB
modul som er dyrt, og så tager Apple 3 gange så meget for RAM'en, som
den kan købes for på nettet.

Hvis man "kun" vil have 512 MB RAM er der ikke nogen ide at købe den
løst, for selv om Apple tager ca. 600 kr. for at opgradere fra 256 til
512 MB (hvilket er dyrt for 256 MB ekstra), så kommer man jo til at
smide det originale 256 MB modul ud, og så er fortjenesten væk. Skal
man have 1 GB RAM er det en fordel at gøre det selv.

Harddisken kan man ikke skaffe billigere selv, men man kan dog få en
100 GB disk, hvis man er meget krævende.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-01-05 20:06

> [...]

> Harddisken kan man ikke skaffe billigere selv, men man kan dog få en
> 100 GB disk, hvis man er meget krævende.

Jeg er helt enig, René.

Hvis jeg havde købt en PB, så havde jeg selv skiftet, men jeg ved ikke
hvorfor det ikke var interessant med imac :-/

Jeg var ikke klar over at der kun var een RAM slot i Mac mini, og så er
det oplagt at ordne det selv, specielt når der nu er en
åbningsvejledning
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-05 00:55

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hvis jeg havde købt en PB, så havde jeg selv skiftet, men jeg ved ikke
> hvorfor det ikke var interessant med imac :-/

netop iMac G5 er ellers tisenem og udstyret med diagnostiserings lamper
for at neop bedstemor Anna kan skifte drev og ram.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg elsker at åbne dyret og smække RAM airportkort osv.

Er det noget du og Keld går og hygger jer med? så'en lidt ind og ud for
hygens skyld?

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-01-05 20:06

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Er det noget du og Keld går og hygger jer med? så'en lidt ind og ud for
> hygens skyld?

Det interesser ikke Keld, men jeg sover forfærdeligt hvis jeg ikke
dagligt får RAM klodserne ud af alle maskinerne, vasket i sulfovand og
ind igen!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-05 00:55

> Det interesser ikke Keld

ud og ind for hyggens skyld, han er sgi da kedelig.

> , men jeg sover forfærdeligt hvis jeg ikke
> dagligt får RAM klodserne ud af alle maskinerne, vasket i sulfovand og
> ind igen!

må du så gøre det helt alene?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-01-05 07:00

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> ud og ind for hyggens skyld, han er sgi da kedelig.

> må du så gøre det helt alene?

Ja desværre
Jeg gør ellers alt hvad jeg kan for at varme ham op,
men han vil hellere spille ...........
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Christian Bech

Dato : 24-01-05 09:00

In article <1gquvbf.1uhtkejqtj1vqN%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> Det interesser ikke Keld, men jeg sover forfærdeligt hvis jeg ikke
> dagligt får RAM klodserne ud af alle maskinerne, vasket i sulfovand og
> ind igen!

Hvordan reagerer de på smæk?

Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-01-05 15:07

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Hvordan reagerer de på smæk?

Jeg har ikke prøvet endnu, men var tæt på, da den ene RAM blev uartig!

Men jeg kunne ikke finde noget der ville "svirpe" nok, uden at jeg så
ramte mine egne fingre, så jeg opgav!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Christian Bech

Dato : 25-01-05 09:33

In article <1gqwdr4.w5bcnq1x1scp4N%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> Jeg har ikke prøvet endnu, men var tæt på, da den ene RAM blev uartig!

Skrev du ikke: "[...] og smække RAM airportkort osv."

Fra : Lone Schmidt

Dato : 26-01-05 06:46

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Skrev du ikke: "[...] og smække RAM airportkort osv."

Aaargh! der fik du mig sgu´ ! )
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-05 10:34

In article <unr8c2-b59.ln1@osxserver.rfn.dk>,
> [...]

> Det er ikke bekræftet helt endnu, men vi må da håbe at det er sandt,
> for det ser faktisk ikke så svært ud at åbne minien.

Det lyder da godt. Jeg kan bare ikke få linket til at virke. Når man ser
på billederne af en adskilt Mac mini, så er der nogle grimme modhagere
på de tappe, der holder den sammen. Men det er måske ikke så stort et
problem.

<http://www.apple.com/dk/macmini/design.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-05 14:54

> [...]
> på billederne af en adskilt Mac mini, så er der nogle grimme modhagere
> på de tappe, der holder den sammen. Men det er måske ikke så stort et

Åbenbart ikke... på videoen kan man se, at det er rimeligt nemt.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 22-01-05 10:52

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
>
> Det er ikke bekræftet helt endnu, men vi må da håbe at det er sandt,
> for det ser faktisk ikke så svært ud at åbne minien.

Det ser ud til at serveren er overbelastet så jeg smider lige et andet link!

http://www.smashsworld.com/uploads/macminidl.php