Ekstern HD> iBook> iTunes--kan man det?
Fra : Steen Jensen

Dato : 20-01-05 22:13

Jeg er begyndt at lægge mine cd'er ned på min iBook, for at afspille dem
i iTunes.

Jeg kunne hurtigt se, at de ville optage en stor del af min plads på
harddisken, og tænkte et alternativ.

Hvis jeg lægger filerne ned på en ekstarn harddisk, kan jeg så afspille
musik derfra, via iTunes - eller skal filerne først kopieres over på den
interne HD?

Jeg synes det er lidt spild, at fylde 2/3 af min iBook med musik.

Nogen der kender en ekstern HD, der har et pænt design, så den ikke skal
gemmes af vejen, når man ikke bruger den?

Efterhånden kan man jo få eksterne HD'er til under en tudse, så det er
da værd at overveje.

Virker alle USB harddiske, til Mac?
--
Steen
Kan besvares uden porto.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-05 22:53

In article <1gqpkan.ot5xql1wiqgj6N%isteen@portoos.dk>,
isteen@portoos.dk (Steen Jensen) wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg lægger filerne ned på en ekstarn harddisk, kan jeg så
> afspille musik derfra, via iTunes - eller skal filerne først kopieres

De kan sagtens ligge på en ekstern harddisk. I iTunes' indstillinger kan
du angive, hvilken mappe og disk, de skal ligge i. Det er nok nemmest at
gøre det, før du begynder at importere. Så bliver de lagt rigtigt. Det
kan sagtens lade sig gøre at flytte musikken bagefter, men det kræver et
par trin mere i processen.

> Jeg synes det er lidt spild, at fylde 2/3 af min iBook med musik.

Der er tre muligheder:
1. Du har usædvanligt meget musik.
2. Din iBook har en usædvanligt lille harddisk.
3. Du komprimerer ikke musikken ret meget.

ad 1: Tillykke
ad 2: Du kunne måske sætte en større harddisk i den iBook. Det er trods
alt lettere end at skulle jonglere med en ekstern harddisk. Du kunne
måske endda sætte den originale i et eksternt kabinet, så du har en
ekstra ekstern harddisk for få penge mere. En ekstern disk er dog uden
tvivl den billigste løsning.
ad 3: Det skal du måske overveje. Kompression med f.eks. AAC eller
ligefrem Apples Lossless format giver ret god kvalitet. Det kan
selvfølgelig være, du er meget kræsen med musik, men så bør du slet ikke
høre musikken gennem en computer.

> Nogen der kender en ekstern HD, der har et pænt design, så den ikke
> skal gemmes af vejen, når man ikke bruger den?

Jeg synes såmænd, de fleste er ganske pæne. De er jo ikke så store, så
alene af den grund skæmmer de ikke noget særligt. De kan til gengæld
larme en del.

> Efterhånden kan man jo få eksterne HD'er til under en tudse, så det
> er da værd at overveje.
>
> Virker alle USB harddiske, til Mac?

Jeg kan ikke forestille mig andet. Men FireWire er langt hurtigere og
ikke ret mange kroner dyrere. Det kunne du jo overveje. Evt. et drev,
der kan begge dele. Jeg har selv købt nedenstående kabinet hos Zitech.
Som sådan er det måske ikke så kønt, men da det ikke fylder alverden,
kan man sætte det lidt tilbage på bordet ved siden af printeren.
Desværre larmer det noget, men måske er det selve harddiskens skyld. Det
er den oprindelige 4 GB harddisk fra en iMac 233 MHz. Kig selv rundt hos
Zitech. De har mange færdige eksterne drev samt byggesæt.

<http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=134695>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster