At dele iTunes?? (os x.3)
Fra : Henrik Enslev

Dato : 19-01-05 14:45

Hej
Jeg vil gerne lave en bruger `gaest´ , som har adgang til mit
musikbibliotek på ´henriks hjemmemappe/ musik/ iTunes.
Jeg mener jeg har givet gaest rettigheder til at læse og skrive i
henriks hjemmemappe/ musik/ iTunes, og bedt den om at give samme
rettigheder til alle undermapper.
Selvom jeg åbner gaest og iTunes og i indstillinger / avanceret
indstiller iTunesmappen og vælger ´henriks hjemmemappe/ musik/ iTunes´
kommer min musik ikke op i iTunes under gaest.

Gør jeg noget forkert, eller er det min puter der er underlig?

Formålet med manøvren er at alle kan spille al den musik der findes på
computeren (iBook g3 os x.3), uden at kunne pille i alle mulige andre
mapper.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 19-01-05 15:17

Henrik Enslev wrote:
> [...]
>
> Formålet med manøvren er at alle kan spille al den musik der findes på
> computeren (iBook g3 os x.3), uden at kunne pille i alle mulige andre

Jeg har haft samme problem og så et hint et sted på nettet.
Forrmodentligt macosxhints.com.

Du logger bare ind som dig selv, starter iTunes og opsætter programmet
til at dele den relevante musik. Så bruger du "Fast User Switching" (som
ikke er så "fast" på en G3--har selv en 500 MHz iBook G3 over til
din gæst bruger, starter iTunes og vupti! alt musik kan nu spilles fra
denne bruger. Altså kunne jeg have min computer til at spille musik til
fest uden at nogen kunne rode i mine private dokumenter.

- Per

Fra : Henrik Enslev

Dato : 19-01-05 20:41

Per Dalum Jensen <mulad@mac.com> wrote:

> [...]
> denne bruger. Altså kunne jeg have min computer til at spille musik til
> fest uden at nogen kunne rode i mine private dokumenter.

Det var enkelt, men desværre havde det overhovedet ingen synlig effekt
hos mig.

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-05 23:13

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Hej
> Det var enkelt, men desværre havde det overhovedet ingen synlig effekt
> hos mig.

du må gå det efter engang til :) vi bruger det også på den måde..
men du skal som nævnt sætte deling til inde i selve iTunes...
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-01-05 00:13

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> du må gå det efter engang til :) vi bruger det også på den måde..
> men du skal som nævnt sætte deling til inde i selve iTunes...

Og du skal også huske at tillade i-Tunes musikdeling i din Firewall.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Enslev

Dato : 20-01-05 07:43

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Og du skal også huske at tillade i-Tunes musikdeling i din Firewall.

Nu er Firewall også slået til deling af iTunes, og jeg syns jeg
omhyggeligt har gennemgået alt. Jeg har os 10.3 og iTunes 4.7.
Der dukker ikke musik op hos 'gaest'. Jeg skal tilføje, at jeg
adskillige gange har logget ud og ind af begge konti. Jeg har sågar
brugt en så altmodish teknik som at genstarte komputeren.

Kan der være noget med at finde en preferencefil, hedder de ikke plist
nu om dage? Og kyle den ud og starte på en "frisk"?

Jeg var inde på macosxhints.com og kigge på en løsning. Artiklen
startede med at takke Apple fordi den efterfølgende løsning nu var
blevet overflødig. Den foreslåede løsning var til gengæld så langhåret,
at det intet havde med GUI at gøre.

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 20-01-05 08:14

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> adskillige gange har logget ud og ind af begge konti. Jeg har sågar
> brugt en så altmodish teknik som at genstarte komputeren.

For at være helt sikker på at jeg forklarede mig præcist, så skal du
ikke logge ud af din egen konto. Derved slukker du nemlig iTunes. Du
skal i stedet bruge "Fast User Switching". Dette bruger jeg ikke til
hverdag så det skulle jeg først slå til i "Konti" kontrolpanelet.

- Per

Fra : Henrik Enslev

Dato : 20-01-05 15:54

> [...]

> skal i stedet bruge "Fast User Switching". Dette bruger jeg ikke til
> hverdag så det skulle jeg først slå til i "Konti" kontrolpanelet.

Nu virker det . Fejlen var, at jeg troede den kunne køre i gaest uden
at iTunes var åben i Henrik, eller at den kunne køre i gaest uden at
henrik overhovedet var ´på´.

Tak for hjælp til alle.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 20-01-05 22:00

> [...]

> Nu virker det . Fejlen var, at jeg troede den kunne køre i gaest uden
> at iTunes var åben i Henrik, eller at den kunne køre i gaest uden at

Lige et ps:
Da der var energibesparelse på henrik, og HD spindown, mens jeg hørte
musik på gaest, frøs maskinen så aldeles, at kun musen kunne køre, men
intet udvirke. Derfor nødvendig tvangsgenstart. Den 2. i de måneder jeg
har haft iBooken. Så musikdeling er åbenbart lidt giftigt for OS.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-05 23:05

In article <1gqpckr.bep6ot1yo9leaN%no@spam.nix>,
no@spam.nix (Henrik Enslev) wrote:

> [...]
> men intet udvirke. Derfor nødvendig tvangsgenstart. Den 2. i de
> måneder jeg har haft iBooken. Så musikdeling er åbenbart lidt giftigt

Jeg har også hørt en fugl synge om, at visse programmer ikke er glade
for at være åbne i flere brugerkonti på én gang. Det skulle bl.a. gælde
Mail. Jeg har godt nok aldrig selv oplevet problemer, men jeg prøver at
undgå det og bliver altid lidt nervøs, når familien gør det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-05 08:31

In article <1gqofl7.2lke0p7qyvy2N%no@spam.nix>,
> [...]

> adskillige gange har logget ud og ind af begge konti. Jeg har sågar
> brugt en så altmodish teknik som at genstarte komputeren.

Og du har sat den "modtagende" iTunes til at lede efter delt musik?
Under Indstillinger i fanebladet Deling sættes hak ud for: "Søg efter
fælles musik".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-01-05 18:37

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Formålet med manøvren er at alle kan spille al den musik der findes på
> computeren (iBook g3 os x.3), uden at kunne pille i alle mulige andre
> mapper.

Flyt mappen Musik over (op) i /brugere/fælles.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Enslev

Dato : 19-01-05 20:45

> Flyt mappen Musik over (op) i /brugere/fælles.

Uha. Tør man det uden at Unix blir så sur, at den sletter mit
musikbibliotek for good?

Jeg havde jo et lille trip med "alvorlig ged i bruger" for nogen tid
siden, det endte lykkeligt, men jeg er stadig ikke fortrolig med
unix´luner.

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 20-01-05 11:12

> [...]
> Formålet med manøvren er at alle kan spille al den musik der findes på
> computeren (iBook g3 os x.3), uden at kunne pille i alle mulige andre

Det er ikke et problem, for du har gjort det rigtige!

Når du har indstillet at placeringen af iTunes mappen er 'henriks
hjemmemappe/Musik/iTunes', vil den musik 'gaest' senere importerer blive
gemt i i din mappe. For at 'gaest' kan benytte musikken i 'henriks
hjemmemappe/Musik/iTunes' vælges der blot 'Føj til bibliotek' i Arkiv-menuen
(eller trykker æble + o), og du vælger så mappen
'<harddisk>/Brugere/Henrik/Musik/iTunes/iTunes Music'. Herefter indlæses
alle numrene for anvendelse i gæstens iTunes.

Håber det kan bruges.

Mvh.
Bo