Hjælp, blæser i iBook ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 20:23

Hjælp, nu sidder jeg her og tæver min maskine, og indekserer
alle filer, og så begynder min iBook G4 800Mhz pludselig at
sige mærkeligt.

Har aldrig hørt blæseren i den før. Er der en blæser ? Eller
er det harddisken der er døende ?

Fra : Terje Rydland

Dato : 18-01-05 20:58

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> sige mærkeligt.
>
> Har aldrig hørt blæseren i den før. Er der en blæser ? Eller

Den har vifte den, men den slår seg ikke så ofte på.

Terje

Fra : Zaphod B

Dato : 18-01-05 21:01

> [...]

> sige mærkeligt.
>
> Har aldrig hørt blæseren i den før. Er der en blæser ? Eller

Det er nok blæseren (viften på norsk). Indeksering betyr konstant stress
av disk og CPU over noe tid, og da blir den varm. Neppe verre enn det.

--
/Z

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 19-01-05 09:52

Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Det er nok blæseren (viften på norsk). Indeksering betyr konstant stress
> av disk og CPU over noe tid, og da blir den varm. Neppe verre enn det.

Jeg blev også temmelig chockeret da jeg hørte lyden første gang - og
overvejer stadig om min blæser skal lyde sådan, eller om den er defekt.
Lyden fra den minder lidt om en tøjklemme i et cykelhjul (uden
metalklangen).

Hvordan lyder blæseren i andre af gruppens iBooks? Samme oplevelse, eller er
det kun min blæser den er gal med?

Mvh.
Bo H. Thomasen

Fra : Christian Bech

Dato : 19-01-05 11:20

In article <BE13DE2E.71E7%REMOVEbothomasen@softhome.net>,
"Bo H. Thomasen" <REMOVEbothomasen@softhome.net> wrote:

> Hvordan lyder blæseren i andre af gruppens iBooks? Samme oplevelse, eller er
> det kun min blæser den er gal med?

Som en østtysk traktor. Blæseren i 12" PB er mere nænsom i lyden - til
gengæld kører den oftere.

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 19-01-05 11:58

Christian Bech wrote:

> Som en østtysk traktor. Blæseren i 12" PB er mere nænsom i lyden - til
> gengæld kører den oftere.

Jeg har en 500 MHz iBook og kan ikke huske at jeg nogensinde har hørt
blæseren. Maskinen har ellers nok lavet noget. Jeg skiftede min HD for
et par måneder siden og den larmer _lidt_ mere end den gamle, men
blæseren? Har alle iBooks en sådan?

- Per

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 19-01-05 12:06

On 2005-01-19 11:57:56 +0100, Per Dalum Jensen <mulad@mac.com> said:

> [...]
> blæseren. Maskinen har ellers nok lavet noget. Jeg skiftede min HD for
> et par måneder siden og den larmer _lidt_ mere end den gamle, men

G3-processoren (som sidder i din iBook) udvikler slet ikke så meget
varme som G4-processoren i de nyeste iBooks. Jeg har aldrig hørt
blæseren i min 3 år gamle iBook G3/600 MHz - uanset hvor mange
programmer jeg har haft startet, men den kører til tider på min iBook
G4/1,2 GHz. Og ja, den "rasler" noget, men det gør den i alle de iBook
G4 jeg har hørt på...

mvh Jesper

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 19-01-05 14:13

"Jesper Møller-Fink" <jmfink_nospam@mac.com> wrote:

> [...]
> programmer jeg har haft startet, men den kører til tider på min iBook
> G4/1,2 GHz. Og ja, den "rasler" noget, men det gør den i alle de iBook

Ja, den kører heldigvis kun sjældent ­ hos mig typisk når der brændes en CD
samtidig med udføreldrn af en CPU-/harddisk-krævende opgave. Min iBook er
for resten også en 1,2 GHz G4.

Tak for svarene.

Mvh.
Bo

Fra : Christian Bech

Dato : 19-01-05 14:55

In article <41ee3d35$0$289$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Per Dalum Jensen <mulad@mac.com> wrote:

> [...]
> blæseren. Maskinen har ellers nok lavet noget. Jeg skiftede min HD for
> et par måneder siden og den larmer _lidt_ mere end den gamle, men

Den er jo heller ikke nær så voldsom som mit 900 Mhz-kraftværk

Fra : Johnny Louis

Dato : 23-01-05 01:55

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Som en østtysk traktor. Blæseren i 12" PB er mere nænsom i lyden - til
> gengæld kører den oftere.

Jeg syntes det bliver værre og værre, i min 12" PB G4, kører blæseren
næsten altid, undtagen lige når jeg åbner den og den derfor er kold.
Det tager en stor del af glæden ved en bærbar at høre på den konstante
hyle/suse lyd.

Johnny Louis
Torremolinos
Spanien.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 13:35

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> [...]
> næsten altid, undtagen lige når jeg åbner den og den derfor er kold.
> Det tager en stor del af glæden ved en bærbar at høre på den konstante

Det må da være en defekt. Jeg har også en iBook G4 og her starter
blæseren kun hvis jeg f.eks. har den stående på en dyne, så den har
svært ved at få luft. Ellers kører den aldrig...

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 23-01-05 19:21

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det må da være en defekt. Jeg har også en iBook G4 og her starter
> blæseren kun hvis jeg f.eks. har den stående på en dyne, så den har
> svært ved at få luft. Ellers kører den aldrig...

Jeg tror ikke det er en defekt, jeg tror derimod at det er her den
største forskel på iBook og PowerBook ligger.

Johnny Louis
Torremolinos
Spanien.

Fra : Zaphod B

Dato : 23-01-05 22:24

> Jeg tror ikke det er en defekt, jeg tror derimod at det er her den
> største forskel på iBook og PowerBook ligger.

Hmm... Vi har iBook G4 12" 1,2 GHz/Combo, 768MB RAM. Den blåser nesten
aldri hvis det ikke spilles spill og brukes optiske plater på den. Vi
har også PB 12" 1GHz/SD, 768 MB RAM. Den blåser litt oftere, men ikke
svært ofte. Vi sitter som regel i samms stue og hygger oss på nett - som
regel helt uten viftestøy. Så jeg er vel ikke helt enig med siste
innlegg?
--
/Z

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-05 01:11

> Jeg tror ikke det er en defekt, jeg tror derimod at det er her den
> største forskel på iBook og PowerBook ligger.

Jeg skal bare lære at læse. Jeg havde ikke set at du skrev PB.

Fra : Christian Bech

Dato : 23-01-05 22:51

> [...]

> næsten altid, undtagen lige når jeg åbner den og den derfor er kold.
> Det tager en stor del af glæden ved en bærbar at høre på den konstante

Det er ikke en proces, der er gået amok?

--
Christian

Fra : Johnny Louis

Dato : 25-01-05 11:09

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det er ikke en proces, der er gået amok?

Jeg tror det ikke for jeg har kopieret nyt system på den flere gange
uden at det ændrer noget.
Jeg har sat større (80 GB HD) i den samt batteriet er ved at være slidt
ned så jeg altid kører med strøm tilsluttet samt en 2 -3 store
programmer åbne og disse ting i forening gør at blæseren stort set kører
uafbrudt ca. 10 minutter efter at jeg har åbnet den.

Johnny Louis
Torremolinos
Spanien.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-05 22:44

In article <1gqxyq2.1biesnsepiu1gN%bendatafjerndette@postman.dk>,
bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) wrote:

> [...]
> programmer åbne og disse ting i forening gør at blæseren stort set kører
> uafbrudt ca. 10 minutter efter at jeg har åbnet den.

Det var godt nok drastisk at lægge nyt system på. Har du prøvet at åbne
Aktivitetsovervågning, som der hedder på dansk, der ligger i mappen med
hjælpeprogrammer? Så kan du se, om der er en proces, der bruger det
meste af processorens kraft. Blæseren kører også rigtig meget på min
TiBook 1 GHz, men den kører ikke konstant.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-01-05 21:41

> Det var godt nok drastisk at lægge nyt system på.
Det er ikke så drastisk som det lyder, hovedsystemet kører jeg på en G5
som jeg med jævne mellemrum kopierer over på vore bærbare.

> [...]
> meste af processorens kraft. Blæseren kører også rigtig meget på min
> TiBook 1 GHz, men den kører ikke konstant.
Jeg har nu set på Aktivitetsovervågning og den der efter en genstart
bruger mest CPU Power er faktisk Aktivitetsovervågning og alligevel
starter blæseren.
Da jeg havde 15" PB G4 brugte jeg en en næsten lydløs elblæser placeret
under computeren der stod på en bogstøtte og det hjalp.
Da jeg så skiftede til 12" PB G4 troede jeg faktisk at der blandt andre
fordele også ville være mindre blæserstøj men der tog jeg gevaldigt
fejl.
Min næste bærbare bliver nok en 12" iBook for jeg er træt af blæserstøj.

Johnny Louis
Torremolinos
Spanien.