Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter til digital kamera??
Fra : Crypt

Dato : 22-05-01 02:15

Er der nogen der ved om man kan få polfiltre til digitale kameraer?

Jeg overvejer at købe enten Fuji FinePix 4700 eller 6900, og vil gerne vide
om jeg kan købe et polfilter til disse modeller??

Jeg har ledt på www.fujifilm.com men den er sgu for uoverskuelig

Hilsen

Kim

Fra : Crypt

Dato : 22-05-01 02:29

Ups, en lille fejl....

De to modeller jeg overvejer at købe er Fuji FinePix 4900 eller 6900 (når
det kommer).

Når 6900 modellen kommer har det en opløsning på 6.0 M Pixels, er der andre
kameraer der har det - eller mere??

-----

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-05-01 12:46

Crypt <saroy@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b09c0f8$0$10001$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]

(når
> det kommer).
>
> Når 6900 modellen kommer har det en opløsning på 6.0 M Pixels, er der

Både 4900 og 6900 kan bruge filtre med 55Ø indskruning, men
kun i forbindelse med en adapterring.
Fuji leverer ikke polfiltre, du skal ha' fat i B&W, Hoya, Hama
eller hvad de nu hedder.
De 6 mill pixels er en interpoleret værdi, det fysiske pixelantal
er 3,3 mill. Fuji's FP6800 er udstyret med den samme CCD,
men har mindre zoom.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Crypt

Dato : 22-05-01 15:52

Det er den 6 x optiske zoom jeg er forelsket i

Bliver kvaliteten dårligere ved at bruge interpolering? Hvis man nu skal
sammenligne 3.3M Pixel med 6.0M Pixel interpoleret??

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-05-01 07:31

Crypt skrev...
> Det er den 6 x optiske zoom jeg er forelsket i

Det er edderma'me også et dejligt objektiv, for een gangs skyld
kan man fotografere digitalt og samtidig få en uskarp baggrund
selv i højt solskin.

> Bliver kvaliteten dårligere ved at bruge interpolering? Hvis man nu
skal
> sammenligne 3.3M Pixel med 6.0M Pixel interpoleret??

Generelt : Ja
Men alle digitale kameraer interpolerer, selv kameraer der
angivelig er i stand til at levere et billede i RAW format.
En std. CCD er udstyret med fotoceller i vertikale rækker
hvis indbyrdes mellemrum faktisk er større end bredden på
fotocellen, så i praksis er det under halvdelen af det endelige
billede, der er dannet af objektivet.
Fuji's Super CCD er konstrueret på en lidt anden måde.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.