Mac Mini-køb i USA...med hvad med regionsk~
Fra : Peter Andersen

Dato : 16-01-05 13:25

Hvis man vælger at købe en Mac Mini i USA sparer man naturligvis
penge, men må desværre også døje med en dårligere garanti (som vel at
mærke ikke er worldwide). Hvis man er ligeglad med det, hvad gør man
så ved DVD-drevet, der sidder i maskinen. Jeg går vel ud fra, at
drevet er kodet til regionskode 1?

Er der mulighed for at patche drevet, således at det bliver
regionsfrit?

Findes der programmer til mac'en noget lignende AnyDVD til Windows
(fra Slysoft), der kan dekode css-beskyttede film?

Mvh

Peter

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-01-05 14:27

Peter Andersen wrote:
> [...]
> drevet er kodet til regionskode 1?
>
> Er der mulighed for at patche drevet, således at det bliver

måske. Nu vides det jo ikke hvilket drev der sidder i,
men på min powerbook er drevet patchet til at være regions
frit. Det er måske samme drev i en mac mini.

> Findes der programmer til mac'en noget lignende AnyDVD til Windows
> (fra Slysoft), der kan dekode css-beskyttede film?

vlc

JonB

Fra : Zaphod B

Dato : 16-01-05 17:04

Peter Andersen <plandersen@OSAMABINLADENyahoo.com> wrote:

> Jeg går vel ud fra, at
> drevet er kodet til regionskode 1?

Jeg går _ikke_ ut fra det. Hvis det er gjort slik som alle andre Macer,
så er drevet i utganspunktet regionfritt, men slik at etter et visst
antall skift, låses den til sist valgte region. Jeg mener det er fem (5)
skifter av region som tillates, og den femte gangen sitter den fast. Med
andre ord, ikke noe problem selv uten hack å kjøpe en i USA og ta den
med seg hjem til region 2.
--
/Z

Fra : Anders Mørk

Dato : 18-01-05 08:54

> [...]
> mærke ikke er worldwide). Hvis man er ligeglad med det, hvad gør man
> så ved DVD-drevet, der sidder i maskinen. Jeg går vel ud fra, at

Tjek evt. lige flg. artikel
http://online.wsj.com/article/0,,SB110593238031627672-search,00.html?collection=wsjie%2F30day&vql_string=apple%3Cin%3E%28article%2Dbody%29

I artikelen skrives der at Apple ikke længere laver omnipotente
strømforsyninger som virker overalt i verden, så man skal vel kunne leve med
at ens amerikanske Mac mini vil have 110 v.

../Anders

Fra : Dennis Newel

Dato : 18-01-05 10:39

Anders Mørk wrote:

> [...]
> strømforsyninger som virker overalt i verden, så man skal vel kunne leve med
> at ens amerikanske Mac mini vil have 110 v.

Burde det så ikke fremgå noget klarere på deres site?
For øjeblikket står der:
"# Line voltage: 100-240V AC
# Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase"
her: http://www.apple.com/dk/macmini/specs.html (i bunden under punktet
"Electrical and environmental requirements")

./Dennis

Fra : Anders Mørk

Dato : 18-01-05 10:53

> [...]
>her: http://www.apple.com/dk/macmini/specs.html (i bunden under punktet
>"Electrical and environmental requirements")

Jo, absolut. Det var også lidt af en overraskelse for mig, men artiklen
beskriver en sølle stakkel fra Fiji hvor man åbenbart har 230v der brændte
sin G5'er af da den var beregnet til 110v. Det kan naturligvis også være at
journalisten har forstået årsagssammenhængen forkert.

../Anders

Fra : Zaphod B

Dato : 18-01-05 11:06

Anders Mørk <anders@moerk-nozohour.dk> wrote:

> [...]
> sin G5'er af da den var beregnet til 110v. Det kan naturligvis også være at
> journalisten har forstået årsagssammenhængen forkert.

De G5 som vi får i Europa er såvidt jeg vet overhodet ikke modifisert
m.h.t. srømforsyning. De er autosense 100-240V, 50-60 Hz. Dersom noen
har "brændt" sin G5 må det være andre gunner. Og det hender jo f.ø. at
spenningen overstiger de 240 ved såkalte spikes.
--
/Z

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 20:54

In article <41ecc0a4$0$48323$14726298@news.sunsite.dk>, Anders Mørk wrote:

> [...]
> strømforsyninger som virker overalt i verden, så man skal vel kunne leve med
> at ens amerikanske Mac mini vil have 110 v.

Som jeg læste en artikel, så kommer US versioner med 110V, og resten
af verden koster mere fordi den er 110-230V.

Fra : Terje Rydland

Dato : 18-01-05 21:00

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>
> Som jeg læste en artikel, så kommer US versioner med 110V, og resten af
> verden koster mere fordi den er 110-230V.

På US AppleStore står det at minien har strømforsyning som takler
110-240 V, 50-60 Hz.

Terje

Fra : Zaphod B

Dato : 18-01-05 21:14

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Som jeg læste en artikel, så kommer US versioner med 110V, og resten
> af verden koster mere fordi den er 110-230V.

Da lærte jeg noe nytt i dag også, i så fall - men jeg skulle gjerne sett
det bekreftet.

På Apples amerikanske website står følgende om Mac Mini:

# Line voltage: 100-240V AC
# Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase

http://www.apple.com/macmini/specs.html

På siden for PowerMac står derimot:

# Line voltage: 100-125V AC or 200-240V AC
# Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase

http://www.apple.com/powermac/specs.html

Om det så betyr at man kan velge når man kobler til, eller at man må
kjøpe det ene eller det andre, det står det altså ingenting om...

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]

> mærke ikke er worldwide). Hvis man er ligeglad med det, hvad gør man
> så ved DVD-drevet, der sidder i maskinen. Jeg går vel ud fra, at

det er ikke låst når du får den.

> Er der mulighed for at patche drevet, således at det bliver
> regionsfrit?

Drevet kan skifte region 5 gange før det skal resettes af producenten.
Oftest kan man lægge en RPC-1 firmware på (regionsfri), den findes
sikkert allerede men det kan du først være sikker på når du hitter ud af
hvilket drev der sidder i din mini.

> Findes der programmer til mac'en noget lignende AnyDVD til Windows
> (fra Slysoft), der kan dekode css-beskyttede film?

ja - du kan bare se dine film med eks VLC istedet for Apples DVD player
SW. Alternativt kan du rippe dine DVD'ere, fjerene CSS og Macrovision og
brænde dem på ny. (kan gøres i to hug)