ur på mac
Fra : klaus

Dato : 15-01-05 21:13

Hej

Jeg er ny mac bruger, i må derfor bære over med mig.
Jeg har en powermac g4. Jeg har haft maskinen sluttet fras trømmen. efter
dette er uret gået istå. Dvs at jeg skal indstille uret fra ny, når jeg
starter.

Er dette normalt?
Jeg har skiftet batteriet.
På en alm pc, findes der bios, hvor dette skal stilles, er det også
tilfældet på en mac?

På forhånd tak

Klaus

Fra : Erik Richard

Dato : 15-01-05 22:00

Hej Klaus

klaus wrote:
> [...]
> Jeg har en powermac g4. Jeg har haft maskinen sluttet fras trømmen. efter
> dette er uret gået istå. Dvs at jeg skal indstille uret fra ny, når jeg

Så er clockbatteriet slidt ned...

> Er dette normalt?

Hvis det er en fabriksny maskine, så er der noget helt galt. Et
clockbatteri kan vare mere end 4-5 år ved daglig brug, men hvis maskinen
har stået i længere tid uden at blive brugt vil det tære på clockbatteriet.

> Jeg har skiftet batteriet.
> På en alm pc, findes der bios, hvor dette skal stilles, er det også
> tilfældet på en mac?

Har du købt den rigtige batteritype - 3,6v lithium? - Har du sikret dig,
at batteriets poler vender rigtig?

Når du har sikret dig, at batteriet vender rigtigt, sætter du igen
strømkablet til, tænder den og trykker på den lille _forsænkede_ 'reset'
knap, der sidder skråt til højre under tænd/sluk knappen. Til venstre
sidder der også en lidt fremhævet knap, det er en 'restart' knap.

Når du trykker på den forsænkede 'reset' knap, skal du holde den trykket
ind i 3-4 sek., hvorefter du slipper den.

Jeg går ud fra, du bruger OS X. - Så klikker du på 'Systemindstillinger'
i dock'en, åbner 'Dato & Tid' kontrolpanen og indstiller uret. Indtil
dato, tidszone og tid. Afkryds feltet for 'Tidsserver' og vælg 'Apple
Europe. Afslut 'Systemindstillinger. Både dato, tid, tidszone og uret
vil nu blive automatisk korrigeret, hver gang du går på nettet.

Der er ingen BIOS indstillinger på en Mac, som du skal tage hensyn til.

Bruger du også Mac OS 9.x, skal du blot åbne kontrolpanelet 'Dato & Tid'
og lave samme indstillinger som ovenfor.

Der _kan_ også være en fejl i computerens 'Open Firmware', så skal du
starte maskinen og holde COM+ALT+O+F nede under start, så kommer
firmware siden frem. Det er lidt ala, når du går ind i BIOS på en PC.
Firmwaren skal så resettes. - Her må en anden dog gjælpe, da jeg faktisk
ikke har så meget syn, at jeg kan se, hvad der står på OF siden.

Når så OF er resettes genstartes maskinen og du kobler den på internet.
Åbner programmet 'Softwareopdatering' fra æblemenuen øverst til venstre.
Den indbyggede 'Softwareopdatering's program vil nu selv søge om der er
noget, der skal opdateres. Er der det, kommer der en liste frem over de
ting, der skal opdateres. Det hele gøres automatisk - som på WinXP, så
du skal blot lade den køre færdig. Klik på genstart, og nu skulle alt
gerne være helt korrekt installeret og både firmware og ur skulle
ligeledes gerne fungere rigtigt.

Bruger du OS 9.x skal du blot gå på net, åbne kontrolpanelet
'Softwareopdatering' og klik på 'Opdater nu', og den vil ligeledes søge
efter, om der er opdateringer til systemet, du ikke har installeret. Her
vil ligeledes firmware blive opdateret.

Hvis den i OS 9.1-9.2.2 _ikke_ opdaterer firmware, skal du bruge CD'en
OS 9.1 eller 9.2. I mappen 'Ekstraarkiver til CD' ligger en lille mappe,
der indeholder firmwareopdatering til G4, Læs instrukserne nøje, inden
du opdaterer firmwaren. Kør derefter programmet. - Det er en god idé
lige at printe 'read me' filen til firmware, inden du begynder på det.
Men i princippet fungerer det nogenlunde som at opd. firmware til en
BIOS på en PC.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : klaus