WMA til ipod?
Fra : Marianne

Dato : 15-01-05 16:35

Hej

Meget af den musik, man kan købe via nettet, er i WMA-format - kan man få
disse til at du' i en apple-formateret ipod?

Et andet spørgsmål: Jeg kan både downloade til en pc og til en mac -
mp3-formatet virker så vidt jeg forstår på begge, men det gør wma-formatet
ikke, eller hvordan?

mvh
Marianne

Fra : Terje Rydland

Dato : 15-01-05 18:44

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> Hej
>
> Meget af den musik, man kan købe via nettet, er i WMA-format - kan man få
> disse til at du' i en apple-formateret ipod?

Nei. iPod spiller ikke det proprietære formatet WMA. Standardformatene
AAC og mp3 spiller den selvfølgelig. Begge disse formatene er godkjent
som standarder av MPEG. AAC er utviklet av Dolby og mp3 er utviklet av
Fraunhofer. Begge formatene styres av MPEG (Motion Picture Expert Group)
og kan ikke endres uten at deltagerne i MPEG godkjenner det.
WMA derimot eies 100% av Microsoft, og MS kan gjøre endringer i dette
formatet akkurat som de selv vil.

> Et andet spørgsmål: Jeg kan både downloade til en pc og til en mac -
> mp3-formatet virker så vidt jeg forstår på begge, men det gør wma-formatet
> ikke, eller hvordan?

En Mac kan spille av WMA, men ikke hvis denne WMA-filen inneholder DRM
(Digital Rights Management). Media Player fra MS spiller WMA-filer på
Macen, men har ikkke støtte for DRM.

Terje

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-01-05 19:04

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> Meget af den musik, man kan købe via nettet, er i WMA-format - kan man få
> disse til at du' i en apple-formateret ipod?

Terje har svaret på resten så...

Du kan konvertere WMA-filerne til MP3 med programmet EasyWMA.

Hent det her:
<http://www.carrafix.com/EasyWMA/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jesper

Dato : 17-01-05 23:38

> [...]

> Et andet spørgsmål: Jeg kan både downloade til en pc og til en mac -
> mp3-formatet virker så vidt jeg forstår på begge, men det gør wma-formatet

Problemet med WMA er at den DRM (Digital Rights Management) der er i
købe-WMAer kun understøttes af Windows Mediaplayer på PC, Microsoft har
ikke impliemeret det i Windows Mediaplayer til MacOS X.

For så vidt angår WMA filer uden DRM kan de sagtens afspilles i WMP på
Mac eller konverteres til MP3 format ved hjælp af EasyWMA (shareware).
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection: