Hej Erik Richard
Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 14-01-05 15:19

Hej
Du har på et tidspunkt anbefalet en HP 1010 laserwriter. Nu har jeg ikke
USB2 men USB1.1 på min mac - er det et problem og er der iøvrigt andet
jeg skal være opmærksom på?

MVH

Ole

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-01-05 18:59

<otnfjern@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Du har på et tidspunkt anbefalet en HP 1010 laserwriter. Nu har jeg ikke
> USB2 men USB1.1 på min mac - er det et problem og er der iøvrigt andet

Har selv en HP 1010. Godt nok på en wintendo, men den skriver så latterlig
hurtigt, at jeg første gang troede den bare sendte papiret igennem uden at
skrive

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard

Dato : 14-01-05 22:00

Thomas Schreiber wrote:

> Har selv en HP 1010. Godt nok på en wintendo,

Godt nok var det en 1100, jeg opr. anbefalede, - men anyway...

> men den skriver så latterlig hurtigt, at jeg første gang
> troede den bare sendte papiret igennem uden at skrive

Det samme gør min PSC 1110 - sat til 'draft', - smider med lethed +8
sider ud pr. min. med ren sort tekst... - Og det står faktisk lige så
flot som de fleste andre printere i 'full' kvalitet...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard

Dato : 14-01-05 21:52

Hej Ole

otnfjern@stofanet.dk wrote:
> Du har på et tidspunkt anbefalet en HP 1010 laserwriter.

Det var nu ikke en 1010 LaserJet, men en PSC 1110 alt-i-et med printr,
scanner og copier (kopimaskine). PSC 1xxx og PSC 2xxx serierne er inkjet
maskiner, og de er faktisk særdeles økonomiske. Det er først i går, jeg
har udskiftet den sorte patron, og jeg har udskrevet en del - 3-400
sider primært tekst. Det skal så lige bemærkes, at det sæt patroner, der
følger med, kun er halv fyldte, da både serie 11xx og 12xx sælges som
lavpris modeller. Der følger fx. heller ikke et USB printerkabel med.
Til gengæld koster fx. den nye 1215 ca. 900kr. ligesom 1110 gjorde (Føtex).

Afløseren for PSC 1110 heder PSC 1215. Der er båede USB 1.1/2.0 i samme
stik, og der er software til både OS 8.6-9.2.2 og til alle X versioner.

Hvis det var en LaserJet, så er det en HP LaserJet 1100. Den har USB og
netværkstilslutning via ethernet.

> Nu har jeg ikke USB2 men USB1.1 på min mac
> - er det et problem

Ja, på nogle af HPs modeller er USB ikke bagudkompatibel, så man kan kun
bruge dem på kort med USB 2.0 tilslutning og kun til OS X, men langt de
fleste af HPs kan køre både på USB 1.1/2.0 uden problem.

> og er der iøvrigt andet jeg skal være opmærksom på?

Ikke umiddelbart. Men ligegyldigt hvad du køber, så sikre dig på
forhånd, at der er software til både klassisk Mac OS og til OS X. Er der
det, så får du ingen problemer med at bruge hverken en laserwriter eller
en alt-i-et maskine.

Hvis du fx. vælger en LaserJet 1100, så bør den have minimum 8mb RAM -
helst 16mb, så kører den bedst.

Alternativt, hvis du vil have farvelaser, så kan fx. Kyocera/Minolta
anbefales. De er driftssikre, men kræver netværk, - og så er et tonerkit
både med og uden 'retkit' desværre ret dyre. Med 'retkit' udskiftes
ikke bare tonere, men også div. dele, der sidder sammen med tonere.
Svjh. ligger priserne fra ca. 3000kr. og op. De er _ikke_ velegnede til
fotoprint.

Et andet alternativ kunne være en af de nye Canon fotoprintere (inkjet).
De bruger nu langt mindre blæk end tidligere, og Canons patroner er lidt
billigere end HP.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-05 09:22

In article <41e830df$0$13728$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik Richard wrote:
> Ja, på nogle af HPs modeller er USB ikke bagudkompatibel, så man kan kun
> bruge dem på kort med USB 2.0 tilslutning og kun til OS X, men langt de
> fleste af HPs kan køre både på USB 1.1/2.0 uden problem.

Så må de ikke sælge dem som USB 2.0. Et krav i standarden er, at
USB 2.0 skal kunne virke med USB 1.0 og 1.1. Ellers må de ikke kalde
det USB

> Et andet alternativ kunne være en af de nye Canon fotoprintere (inkjet).
> De bruger nu langt mindre blæk end tidligere, og Canons patroner er lidt
> billigere end HP.

Eller Epson som pt er de bedste, og så JetTec blæk købt billigt i udlandet.
Så er prisen og kvaliteten i orden. Har selv en Epson RX500 og en ældre
Canon S600, som begge kører med 3. parts kvalitetsblæk, da de billige
patroner ikke giver farver der holder.

Og så har jeg en HP LaserJet 1200 til de store mængder / primært brug.
RX500 er som kopimaskine + fotoprint
S600 er til standard farveprint.

Fra : Erik Richard

Dato : 15-01-05 20:15

Hej Povl

Povl H. Pedersen wrote:

> Så må de ikke sælge dem som USB 2.0. Et krav i standarden er, at
> USB 2.0 skal kunne virke med USB 1.0 og 1.1. Ellers må de ikke kalde
> det USB

Hm, jeg kan kun referere, hvad der står på HPs US site ved nogle
modeller. Godt nok er det ved at være 2-3 mdr. siden, men der stod ved
et par af deres LaserJet, at de var "USB 2.0 HighSpeed only".

Det var et par af deres 'business' modeller, da jeg overvejede at skifte
min gamle Apple Laserwriter 300 ud til fordel for en netværksprinter
eller USB laser... - Jeg har nu valgt at beholde min LW 300 og bruge en
gl. maskine som 'printserver' istedet for. - LW 300 skriver jo aldeles
flot trods sine kun 300dpi...

> Eller Epson som pt er de bedste, og så JetTec blæk købt billigt i udlandet.
> Så er prisen og kvaliteten i orden.

Grunden til, at jeg ikke nævnte Epson, er netop de hundedyre
blækpatroner. Jeg véd godt, man kan købe billige blækpatroner i
udlandet, men der er også et billigt sted herhjemme, kan bare ikke huske
stedet ....hm, jo, det er vist den her:
<http://www.inkclub.com/index.asp?CtryNo=208&LangNo=45&ADID=tvdk>. Det
sker dog også, at fx. Føtex en gang imellem har Epson patroner til
99kr., men det er for sjælden...

> Har selv en Epson RX500 og en ældre
> Canon S600, som begge kører med 3. parts kvalitetsblæk, da de billige
> patroner ikke giver farver der holder.

Jeg har købt en Canon 2100 til en af mine venner, det er en rigtig god
printer. Den minder meget om Apple Color Stylewriter Pro 4000, og orig.
blæk til den er ikke så dyr igen, da den bruger de klassiske BC patroner.

> Og så har jeg en HP LaserJet 1200 til de store mængder / primært brug.

Kender du de nye combiprintere - printer + copyer fra HP? - Jeg har ikke
kunnet finde nogle reviews om dem. De er jo alle netværk, og den
billigste koster under 2000kr. - +12 sider pr.min. Og den bruger de
billige std. EP laserpatroner...

> RX500 er som kopimaskine + fotoprint
> S600 er til standard farveprint.

Hvad angår Epson, så har jeg en 740 - mest fordi den har 3 forskellige
tilslutninger - USB, Mac DIN RS232 og std. 25-pins seriel RS232, - og
til 12kr. syntes jeg ikke, det kunne gå helt galt. Den skal primært
bruges sammen med min Siemens PC.

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 16-01-05 14:57

Tak for hjælpen til alle. Jeg købte en HP LaserJet 1010 til kr. 990,00 i
Computercity. Den var meget læt at sætte op og fungerer perfekt. Lydløs
og hurtig (også over USB1.1) Har iøvrigt tænkt at anskaffe mig et PCI
USB 2 kort - mest til en extern harddisk. Har I nogle erfaringer med
sådanne PCI kort?

MVH

Ole

Fra : Erik Richard

Dato : 16-01-05 18:24

Hej Ole

otnfjern@stofanet.dk wrote:
> Tak for hjælpen til alle. Jeg købte en HP LaserJet 1010 til kr. 990,00 i
> Computercity. Den var meget læt at sætte op og fungerer perfekt. Lydløs
> og hurtig (også over USB1.1)

Hm, det kunne være, jeg alligevel skulle overveje at skifte min LW 300 ud...

> Har iøvrigt tænkt at anskaffe mig et PCI
> USB 2 kort - mest til en extern harddisk. Har I nogle erfaringer med
> sådanne PCI kort?

Hvis din maskine er ældre end en 667mhz G4, Blue&White G3 under 400mhz,
de gamle Beige G3, skal et USB 2.0 kort have en OHCI ver., der er
_mindre_ end 2.0 - fx. 1.8, ellers vil du ikke kunne bruge kortet på OS
9.1 ellr 9.2.x også.

Jeg har bemærket, at nogle USB kort, der bruger USB 2.0 kaldes for 'High
Speed' USB kort. I næsten alle de tilfælde har kortet en OHCI ver.,
højere end 2.0, så disse kort kan ikke bruges.

Jeg vil klart anbefale, at du vælger et kombikort med både USB og
Firewire, hvis du vil bruge det til en ekstern HD. USB + ekstern HD er
dræbende langsom.

Kort, der garanteret virker på Mac, er fx. Keyspan, OrangeMicro,
MacAlly, samt langt de fleste også billigere kort, som kan købes i fx.
ComputerCity, Bilka, El-Giganten m.fl.

Du skal blot sikre dig, at på et kort med både USB og FW, at FW kører
med IEEE1394A - Firewire 400 og helst med Oxford911 eller 911+ chipset,
så er det 100% kompatibelt med Mac - også på USB delen.

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 16-01-05 18:49

Hej Erik,

Jeg har en G4 agp med 800Mhz processor(opgraderet fra 350Mhz.) På
edbpriser.dk har jeg set at flere pci kort understøtter mac - men det
var rart at få lidt specs. Er det rigtigt forstået at FireWire 800 er
hurtigere end usb2?

MVH
& Tak

Ole

Fra : Erik Richard

Dato : 16-01-05 19:48

Hej Ole

otnfjern@stofanet.dk wrote:
> Jeg har en G4 agp med 800Mhz processor(opgraderet fra 350Mhz.)

Så kan du bruge alle USB 2.0 kort med OHCI ver. mindre end 2.0, samt
combo kort med FW+USB 2.0, blot det er IEEE1394A-Oxford 911/911+.

> På edbpriser.dk har jeg set at flere pci kort understøtter mac
> - men det var rart at få lidt specs. Er det rigtigt forstået at
> FireWire 800 er hurtigere end usb2?

Firewire 800 hedder IEEE1394B, IEEE1394A er kun Firewire 400. Du kan
godt bruge Firewire 800 på din opg. G4/800, men _kun_ under OS X 10.3.x.

FW 400 er også hurtigere end USB 2.0, - selvom de skriver, at USB 2.0 er
så og så hurtig, så viser det sig gang på gang, at en ganske alm. FW 400
er ca. dobbelt så hurtig i faktisk tid ved overførsel af samme
datamængde til samme eksterne medie!

mvh. Erik Richard