Mac mini - ikke så billig
Fra : iddqd

Dato : 13-01-05 11:54

Konceptet lyder spændende, men jeg synes godt nok de har skrabet lidt
rigeligt for at holde prisen nede og tillægspriserne er ret stride!

Hvad er fx. meningen med at skift til et DVD brænder drev skal koste
780.- og rammen er også dyr!

Hvis man opgradere fuldt så ender man med en maskine der koster mere end
det dobbelte af udgangspunktet og så har man kun fået mere ram, DVD
brænder, trådløst net og bluetooth samt bluetooth mus og tastatur.

Mvh

Bruno

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-01-05 13:41

iddqd wrote:
> Konceptet lyder spændende, men jeg synes godt nok de har skrabet lidt
> rigeligt for at holde prisen nede og tillægspriserne er ret stride!

Så køb uden tillæg.

> Hvad er fx. meningen med at skift til et DVD brænder drev skal koste
> 780.- og rammen er også dyr!

Det er jo et bærbart dvd drev der sidder i maskinen. De
koster mere end den normale størrelse. Et extern med usb
koster 843 på edbpriser.dk

> Hvis man opgradere fuldt så ender man med en maskine der koster mere end
> det dobbelte af udgangspunktet og så har man kun fået mere ram, DVD
> brænder, trådløst net og bluetooth samt bluetooth mus og tastatur.

så lad være med at fylde i maskinen. Hvis du vil have en
masse i den er det slet ikke maskinen for dig. Du kan dog
vist nok nøjes med at betale en authorized service center
for at komme rammen i maskinen. Dette burde ikke koste lige
så meget da du vist nok kan komme med rammen selv.

Med hensyn til trådløst netværk, bluetooth, keyboard og mus,
så skal du altså sammen ligne med hvad det ville koste at
købe delene alligevel. Altså, du skal se på hvad maskinen
koster og på delene for sig.
Hvis du købte en pc med bluetooth hvad ville mus og tastatur
så ikke også koste? Og endelig kan du jo bare bruge dit tastatur
og den mus du har i forvejen.

JonB

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-01-05 22:46

iddqd wrote:
> [...]
> rigeligt for at holde prisen nede og tillægspriserne er ret stride!
>
> Hvad er fx. meningen med at skift til et DVD brænder drev skal koste
?? Hvis du kigger på EDB-Priser så vil du se at det er en ganske fair
pris for en DVD-Brænder i god kvalitet.

> Hvis man opgradere fuldt så ender man med en maskine der koster mere end
> det dobbelte af udgangspunktet og så har man kun fået mere ram, DVD
> brænder, trådløst net og bluetooth samt bluetooth mus og tastatur.

Helt ærligt, så lad da være med at købe den....

Fra : iddqd

Dato : 14-01-05 03:47

Henry Lerche Madsen wrote:
> ?? Hvis du kigger på EDB-Priser så vil du se at det er en ganske fair
> pris for en DVD-Brænder i god kvalitet.

Ikke hvis du fratrækker prisen for et combo drev.

> Helt ærligt, så lad da være med at købe den....

Av, jeg forstår ikke rigtig hvorfor folk reagerer sådan.

Jeg har ikke sagt den var et dårligt produkt, men blot at den er lidt
for skrabet og at opgraderingspriserne virker høje. Jeg synes det havde
klædt maskinen at komme med lidt mere ram i standard versionen ligesom
at trådløst netværk ikke kan koste mange øre hvis det var standard (et
indstikskort til en bærbar fås for ca. 200 og det kan altså ikke koste
mere end max 50.- at lave og nok mindre.

Mvh

Bruno

Fra : Terje Rydland

Dato : 14-01-05 07:55

iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote:

> [...]
> for skrabet og at opgraderingspriserne virker høje. Jeg synes det havde
> klædt maskinen at komme med lidt mere ram i standard versionen

Siden den bare har 1 RAM slot betyr det at hvis man skal oppgradere RAM
må man fjerne den som sitter i. Hvis man vil ha 1 GB RAM er det dumt om
det står 512 i fra før.
Men med 512 MB vil kanskje ikke mange behøve å oppgradere.

> ligesom
> at trådløst netværk ikke kan koste mange øre hvis det var standard (et
> indstikskort til en bærbar fås for ca. 200 og det kan altså ikke koste
> mere end max 50.- at lave og nok mindre.

Enig. Trådløst nett kunnne den godt ha hatt.

Terje

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 17:57

In article <1gqdckd.5a4wx61wq7le1N%terjery@idi.ntnu.no>, Terje Rydland wrote:

> Enig. Trådløst nett kunnne den godt ha hatt.

Den skal have strøm og skærm, så den skal alligevel have kabler. At lade
WLAN være en option er helt OK. Jeg har dog valgt den i min.

Fra : Terje Rydland

Dato : 14-01-05 18:27

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Den skal have strøm og skærm, så den skal alligevel have kabler. At lade
> WLAN være en option er helt OK. Jeg har dog valgt den i min.

Jo, men mange av oss har ikke brydd seg om å legge inn masse
nettverkskabler i huset og har trådløst nett mot en ADSL-boks. Slik tror
jeg mange har det.
Det er uaktuelt for meg å kjøpe en mini Mac uten trådløst nett. Dermed
må jeg bestille en BTO. Minien er imidlertid priset slik at den nesten
blir et "impulskjøp" for mange, men uten trådløst nett blir det umulig.
Når man så kommer hjem og skal bestille på nettet er det ikke så
fristende lenger - prisen blir høæyere og man må vente et par uker før
man får den.
Mini Macen er en maskin man ser i butikken, ser prislappen, og så kjøper
på impuls, tar med seg hjem, kobler opp, og setter i gang.

Terje

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 22:30

In article <1gqe5pa.1y0j87ouc2kzpN%terjery@idi.ntnu.no>, Terje Rydland wrote:

> [...]
> Mini Macen er en maskin man ser i butikken, ser prislappen, og så kjøper
> på impuls, tar med seg hjem, kobler opp, og setter i gang.

Hvis du ikke vil betale Apple, så kan du bare købe et 3rd party
USB wireless net. Det samme med bluetooth (Har allerede en dongle jeg
anvender med min iBook, men køber built-in).

Bluetooth har jeg også bestilt pga af sync med telefon, mulighed
for wireless kbd/mus uden USB dongle, samt til remote control.

Fra : Terje Rydland

Dato : 13-01-05 23:35

> [...]

> det dobbelte af udgangspunktet og så har man kun fået mere ram, DVD
> brænder, trådløst net og bluetooth samt bluetooth mus og tastatur.

Men dette er jo akkurat det samme som PC-produsentene gjør. Alle sier at
Mac er så dyrt - man kan kjøpe en Dell til 4000 kr.
Men den Dellen kommer med 256 MB RAM, liten harddisk (10-20 GB),
integrert video (delt RAM), Celeron prosessor osv..., osv...
Og XP Home.

Priset nettopp den billigste Dell jeg kan få i Norge. Den koster 3830 kr
- 500 kr mindre enn en mini Mac.
Den har:

Intel Celeron 2,4 GHz prosessor
Intel Integrert video
10/100 Mb Ethernet
40 GB harddisk
256 MB RAM
CD-ROM
Dell Picture Studio Standard Edition
Microsoft Works 7.0
Tastatur og mus
XP Home
Stort, stygt tower kabinett med vifter og kabelsalat

miniMacen har:
1,25 GHz G4 (vesentlig raskere enn en 2,4 GHz Celeron)
4x AGP grafikk
samme ethernet
samme harddisk
samme RAM
DVR-ROM/CD-RW
iLife 05 ++
AppleWorks
MacOS X Panther (vil ha Tiger om 3-4 mnd antagelig).
Lite, lydløst kabinett

Jeg er ikke i tvil om at Macen er et bedre kjøp. Den er raskere, mer
stille, har bedre design og har et vesentlig bedre OS.
Er ikke i tvil om at den er verdt 500 kr. mer.

miniMacen er en enkel, billig løsning som skal fungere "out of the box".
Skulle gjerne sett at den hadde hatt mer RAM, men ut over det mangler
den ingen ting for å fungere til det den er lagd for.

Terje