blande PC100 og PC133 RAM?
Fra : Jørgen Angel

Dato : 12-01-05 15:14

Det drejer sig om RAM i en G4 Digital Audio 533 mhz.
Den skal bruge PC133. Hvad sker der hvis jeg skifter en 128 klods
(PC133) ud med en 256 klods som er PC100 (foruden at jeg altså får mere
RAM)?

Kan en G4 slet ikke bruge en PC100 klods?
Er der noget om at så tror de resterende PC133 klodser at de er PC100
klodser?
Eller er det bare sådan i al almindelighed en ualmindelig dum ide?

Tak,
Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-05 15:41

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan en G4 slet ikke bruge en PC100 klods?
> Er der noget om at så tror de resterende PC133 klodser at de er PC100

Svjv: ja. Den kører så langsommere. Hvis den overhovedet kan køre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Zaphod B

Dato : 12-01-05 19:25

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Svjv: ja. Den kører så langsommere. Hvis den overhovedet kan køre.

YMMV. Det er faktisk avhengig av klossen (brikken). Noen ganger vil det
fungere, du må bare teste, tror jeg. Virker det ikke, vil antagelig
maskinen ikke boote i det hele. Det motsatte pleier derimot gå bra: Sett
en PC133-brikke i en maskin beregnet for PC100.
--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 12-01-05 21:19

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> [...]
> Den skal bruge PC133. Hvad sker der hvis jeg skifter en 128 klods
> (PC133) ud med en 256 klods som er PC100 (foruden at jeg altså får mere

Der findes 2 ver. af DA 533mhz maskinen. Den ene - den ældste - har
samme bundkort, som en G4 Graphics 450mhz og kan bruge både PC-100 og
PC-133 RAM uden problem. Den nyeste DA 533mhz kan derimod kun bruge
PC-133 RAM.

Der er 4 RAM sokler i disse modeller, så der i alt kan være op til 2gb
RAM. Hvis du bruger OS 9.1, vil systemet kun registrere 1,5gb og kun
kunne udnytte de 1,5gb RAM. Bruger du derimod OS 9.2.2 kan systemet
udnytte samtlige 2gb RAM.

I OS X er der ingen problem med at udnytte fuldt RAM.

Hvis det er den gamle model, og du isætter en PC-100 blok, vil der kun
ske det, at al RAM bliver reg. som værende PC-100 RAM - altså blive en
smule langsommere end PC-133, men i praksis vil du ikke kunne mærke forskel.

Hvis det er den nyeste ver., og du sætter en PC-100 blok i, sker der én
af to ting. - Enten vil maskinen slet ikke boote, eller den registrerer
slet ikke PC-100 RAM'en, - altså vil der være mindre RAM end før.

Dette gælder uanset, om du booter i OS 9.x eller i X.

> Kan en G4 slet ikke bruge en PC100 klods?
> Er der noget om at så tror de resterende PC133 klodser at de er PC100
> klodser?

Som nævnt ovenfor, så vil alle de G4 modeller fra 350mhz til 466mhz
kunne bruge både PC-100 og PC-133 - med undtagelse af G4/350 og G4/366,
der skal bruge PC-100 RAM for at køre ordentlig.

Forskellen i hastighed på PC-100 og PC-133 RAM er så lille i
performance, at man normalt ikke vil bemærke enten den ene eller anden type.

Kommer man derimod op i Dual (MP) maskiner og meget krævende Photoshop /
Quark arbejde, så kan RAM få en vis betydning, men vi snakker altså
stadig forskelle i de små intervaler - altså forskelle på under 5 sek.
ved fx. rendering i PhS eller QX på et 20gb billede.

> Eller er det bare sådan i al almindelighed en ualmindelig dum ide?

Hvis man ser på det rent prismæssigt, så er PC-133 RAM blevet en del
billigere end PC-100 RAM, så kan man bruge PC-133 er det langt det
billigste, og i evt. kritiske processer undgår man problemer med
forskelle i RAM type. Men som sagt - på maskiner, der kan bruge begge
typer, så spiller det ingen praktisk rolle.

Et godt råd. Hvis man bruger forskellige typer i en maskine, der kan
køre med begge typer, så placér PC-133 RAM i laveste slot-numre, da de
sidder tættest på CPU, og CPU'en vil så bruge af den RAM først.

Bruger man en maskine med enten PC-100 eller PC-133 RAM, så placér altid
største blok i laveste slot-nummer.

Så har du fx. 3 stk. PC-133 - en 512mb, en 256mb og en 128mb til din DA,
så placér 512mb blokken i J2, 256 i J3 og 128 i J4, så opnår du den
bedste opsætning.

Og som sagt, så vil jeg ikke forsøge med at sætte PC-100 sammen med
PC-133 i en DA.

Du kan evt. prøve at sælge den på dk.marked.privat.edb.intern, hvor der
ofte også er 512mb PC-133 RAM til rimelige priser. Du skal blot ikke
købe PQI, da de ikke altid vil fungere i en Mac. Køb fx. enten Apacer
CL3, Kingston KVR133X64C3/512, så får du RAM, der garanteret virker, -
eller hent dem evt. selv hjem fra USA fra OWC...

Og så kunne du jo evt. overveje, om du samtidig skal opg. til en
1,4/1,5ghz.... Check dit motherboard med 'AsiChecker' og hvis den har
tallet '7' eller højere, så kan du endda opgradere til en Dual. - Jeg
har fx. lige opg. min 'nye' G4/400MP til en G4/1,5ghzMP for $629USd med
et GigaDesign kort... - mindre end 10sek. til at starte OS X op! - og så
skulle den endda kalibrere en skærm, der aldrig før havde været sat til
den maskine...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>