Mange gode nyheder på MacWorld
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-05 21:34

Synes I ikke, der var mange gode nyheder på MacWorld? Med den nye linie
synes jeg i hvert fald sagtens, jeg kan klare mig med de billige
computere fra Mac. Da jeg købte bærbar for to år siden, syntes jeg ikke,
iBook var gode nok og købte en TiBook. I dag er de blevet hurtige, og nu
kan man endda få en Mac mini til hjemmebrug og købe en billig skærm til.
Det beviser desværre også, at Apple nemt skyder sig selv i foden. Visse
kunder vil som jeg vælge de billige modeller, og dermed tjener Apple
mindre. Det har nok også ligget bag Apples tilbageholdenhed med at
konkurrere i de lave prisklasser.
Software etc. virker også spændende. Jeg skal lige overveje,
hvor meget af det, jeg har brug for. Men i Mac mini kan det sagtens
blive til. Min TiBook har været til reparation i to måneder med et
knækket hængsel, og min iMac 233 er ved at være lidt træt. En Mac mini
vil derfor være ideel som reservecomputer. Og naturligvis skal børnene
også bruge den. Den skal ikke bare stå til pynt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Zaphod B

Dato : 11-01-05 21:42

> [...]
> kunder vil som jeg vælge de billige modeller, og dermed tjener Apple
> mindre. Det har nok også ligget bag Apples tilbageholdenhed med at

Men tenk på alle de som tenker som du: En Mac til, eller en til mor og
far (så jeg orker å suportere dem), en til datter på skole, osv. Og så
er den faktisk så liten, at det er enkelt å ta den med også: Ikke stort
større enn et CD-cover (5 cm tykt, OK), og under halvannen kilo!
--
/Z

Fra : Steen Jensen

Dato : 11-01-05 22:29

> Synes I ikke, der var mange gode nyheder på MacWorld?

Jow...for dælen da!

Jeg er allerede i gang med budgettet - en iPod Shuffle, en Mac Mini - og
hvis jeg rigtigt skal flotte mig....iWork!

Senere bliver der måske råd til endnu en Mac Mini - man føler sig lidt
som et lille barn i en slikbutik!
--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-01-05 22:50

In article <news-384078.21341011012005@news.tele.dk>, Henrik Münster wrote:
> [...]
> kunder vil som jeg vælge de billige modeller, og dermed tjener Apple
> mindre. Det har nok også ligget bag Apples tilbageholdenhed med at

G5'erne kommer nok i større stil i den nærmeste fremtid. Men Mac Mini
er lækker, og som der står hos Apple, så er den lige til at købe og stille
oven på sin PC med en omskifterboks. De skal ramme Linux og PC brugere.
Og en som mig der vil have en ekstra. Det er ikke kannibalisering.

> [...]
> vil derfor være ideel som reservecomputer. Og naturligvis skal børnene
> også bruge den. Den skal ikke bare stå til pynt.

Den er så lille man næsten kan luske den med på arbejde.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> oven på sin PC med en omskifterboks. De skal ramme Linux og PC brugere.

HJEMMESERVER jeg tror at den bilver meget populær som server til
hjemmebrug pga. størrelse, strømforbrug og støjnivau.

Fra : Christian Bech

Dato : 11-01-05 22:53

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> kunder vil som jeg vælge de billige modeller, og dermed tjener Apple
> mindre. Det har nok også ligget bag Apples tilbageholdenhed med at

Men er du en gennemsnitskunde? De færreste hjemmebrugere (ok. du har jo
så også erhverv) vil bruge så mange penge på en computer, der ikke
tjener sig ind. Jeg bruger iBook som arbejdscomputer men det private
alternativ er en ældre bærbar win-boks og den famøse iMac 233. Hvis jeg
skulle købe en stationær har Apple indtil nu ikke haft noget, jeg vil
købe. eMac'en larmer, iMac'en og G5'eren er lækre, men jeg vil ikke
bruge den bedste del af en månedsløn på noget, der kun bliver brugt et
par timer hver aften. Så tilsiger min jyskhed mig at købe en møgmaskine
med XP til ca 3000,-.

Der er også et andet marked, som man ikke skal undervurdere. En af mine
kolleger er begyndt at bruge en PowerBook ifb. med arbejde og han er
meget begejstret for OS X, men alligevel købte han en XP-hjemmemaskine -
bla. fordi han havde en skærm i forvejen. iMac'en matchede hans iPod men
han ville også gerne have de muligheder, som Windows giver. Mac Mini
skal netop få sådan nogen som ham til at købe en ekstra boks.

Det fede ved sådan en er netop at man kan smide sin pc ind i et skab og
køre Remote Desktop Connection til den fra mac'en. Jeg har lige fået RDC
op at køre og det er virkelig en befrielse ikke at skulle skifte skærm
og qt kunne smide et tastatur og en mus væk fra skrivebordet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-05 00:32

In article <christian.bech-0BA874.22525811012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> bruge den bedste del af en månedsløn på noget, der kun bliver brugt et
> par timer hver aften. Så tilsiger min jyskhed mig at købe en møgmaskine

Hvem er en gennemsnitskunde? Det er jo svært at sige. Mit eget eksempel,
hvor jeg har givet kr. 30.000,- for en TiBook er nok lidt ekstremt. Men
de almindelige ikke edb-kyndige personer, jeg kender, bruger gerne
omkring kr. 12.000,- på en computer. Nu taler jeg om en hel computer.
Mange af de billige pc'er til få tusinde er jo uden skærm, styresystem,
programmer etc. Jeg tror da, at der er en del, som godt kunne finde på
at købe en iMac til kr. 12-14.000,-, som nu i stedet vælger en Mac mini,
der vel kan bringes til at fungere for kr. 6-7.000,- med skærm og
tastatur. Min mor købte en iMac G4 17" sidste år. Den kostede knap kr.
20.000,- med bluetooth og lidt RAM. En bekendt af os købte en iBook til
kr. 12.000,- i efteråret uden at have det store behov for en bærbar. Dem
ville jeg da anbefale en iMac mini i dag.
Omvendt så kan det også give et øget salg, som du også nævner
eksempler på. Den er så billig, at mange nok ikke tænker sig så meget
om. Jeg overvejer da at købe en mest som reserve og til børnene. Jeg har
også hørt nogen forslå den som en server. Det værste er bare, at vi
stirrer os blind på kr. 3.890,-. Men vi vil gerne have den store med 80
GB harddisk. Vi vil gerne have bluetooth og mere RAM. Man skal have
tastatur, mus og skærm. Og så er det pludselig en helt anden pris. Men
sådan er de jo også med en pc.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 12-01-05 10:53

In article <news-752341.00313112012005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Hvem er en gennemsnitskunde? Det er jo svært at sige. Mit eget eksempel,
> hvor jeg har givet kr. 30.000,- for en TiBook er nok lidt ekstremt.

Jeg vil tro, at mange tænker på pengene (også selv om de har dem) når de
skal have en hjemmemaskine, der kun skal bruges max et par timer hver
aften og lidt mere i weekenden.

> [...]
> omkring kr. 12.000,- på en computer. Nu taler jeg om en hel computer.
> Mange af de billige pc'er til få tusinde er jo uden skærm, styresystem,

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/da_DK/-/DKK/
El_DisplayProductInformation-Start;sid=8-JwgQvx_fhwkEoVA5uzYAHUykV-Fb_tE6
0=?ProductID=uIzD4QjoGUEAAAD_KveBHEAY&CatalogCategoryID=1CfD4QjouccAAAEAh
myt_mWU&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes
_text

3500,- for en maskine med stort set den samme konfiguration + kortlæser
og DVD-brænder.

Jeg kender mest folk, der arbejder i IT-branchen eller er trænede
edb-brugere og her er det generelle billede at det ikke er 12.000 men
snarere 6000,- der bliver brugt.

Og så må jeg hellere tilføje, at jeg er meget taknemmelig for, at Apple
nu har frelst mig fra at købe en Medion.

> [...]
> at købe en iMac til kr. 12-14.000,-, som nu i stedet vælger en Mac mini,
> der vel kan bringes til at fungere for kr. 6-7.000,- med skærm og

Sprgsmlet er, om Apple i det hele taget tjener ret meget på de dyrere
maskiner. Merprisen for en iBook er fx ikke voldsom. Og en iMac er
sikkert også dyr at lave.

> [...]
> kr. 12.000,- i efteråret uden at have det store behov for en bærbar. Dem
> ville jeg da anbefale en iMac mini i dag.

Ditto med min far. Han fik en eMac. han havde fået noget mere for
pengene med en Mini og en fladskærm. Heldigvis er han glad for sin eMac
når ellers han kan få sin webbank til at virke.

> Omvendt så kan det også give et øget salg, som du også nævner
> eksempler på.

Jeg er spændt på at se, om den bliver købt som iPod-tilbehør - i så fald
kommer Apple ikke til at fortryde. Kollegaen fra mit eksempel er fx mere
end fristet. Han påpegede også at han nu kan tage en computer med rundt
til vennerne til filudveksling i stedet for den eksterne HD.

> [...]
> stirrer os blind på kr. 3.890,-. Men vi vil gerne have den store med 80
> GB harddisk. Vi vil gerne have bluetooth og mere RAM.

RAM'en er det springende punkt. Det irriterer mig lidt at Apple kører
med standardkonfigurationer der reelt gør, at maskinen ikke er
funktionsdygtig. Min far studsede fx lidt over, at det skulle være
nødvendigt at stoppe ekstra RAM i en helt ny eMac.

Jeg ville også have en større HD end 40, men har du ikke overvejet at
gøre samme stunt som med din iMac. Altså købe den lille og en 200 GB HD
ved siden af og smide de 40 i det eksterne kabinet?

> Man skal have
> tastatur, mus og skærm. Og så er det pludselig en helt anden pris.

Hvis man ikke køber Appleudstyr er prisen helt anderledes og den
valgfrihed er nok noget af ideen ved Mac Mini - jeg vil fx have en
toknapsmus med scrollhjul og så er jeg da helst fri for at betale for
Apples. Derudover vil mange sikkert bruge det periferiudstyr de har i
forvejen. Man kan få en 19" fladskærm til under 3000 og så er den
samlede pris stadig attraktiv i fht. eMac.

> Men sådan er de jo også med en pc.

Og dog. Selv de billigste pc'er kan fåes med 80 GB HD og 512 MB RAM
ogDVD-brænder, men så er det jo heller ikke en Mac.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-05 17:52

Kendes også som: http://kortlink.dk/han

> 3500,- for en maskine med stort set den samme konfiguration + kortlæser
> og DVD-brænder.

Væsentlig ringere grafikkort. Shared videoRAM. Elendig celeron CPU,
mangler firewire. Større, ikke blæserfri.

En sådan klods appelerer til helt andre mennesker end dem der køber
en støjfri micro-PC (og med Apple ovenikøbet en designer version af
slagsen).

> Jeg kender mest folk, der arbejder i IT-branchen eller er trænede
> edb-brugere og her er det generelle billede at det ikke er 12.000 men
> snarere 6000,- der bliver brugt.

6000 er overskueligt, men der går også en del bærbare til 7-8000 kr
Her er Apple med igen, med 7799 kr for den lille iBook med indbygget
wireless.

> Og så må jeg hellere tilføje, at jeg er meget taknemmelig for, at Apple
> nu har frelst mig fra at købe en Medion.

Jeg glæder mig til 3-7 dage efter "on or before 28.01.05" hvor der
kommer en mand med en lille pakke til mig.

Valgte både WLAN + Bluetooth + wireless ius/tastatursæt + HD upgrade
+ 512MB RAM, så den kom over de 4000 kr.

> Sprgsmlet er, om Apple i det hele taget tjener ret meget på de dyrere
> maskiner. Merprisen for en iBook er fx ikke voldsom. Og en iMac er
> sikkert også dyr at lave.

Apple tjener vist 19% i snit, 25% på de dyre Mac. Det forventes
profit på MacMini vil være ret lav.

> [...]
> end fristet. Han påpegede også at han nu kan tage en computer med rundt
> til vennerne til filudveksling i stedet for den eksterne HD.

Strømforsyning ser dog lidt stor ud.

Du kan tage den lille med optionerne, og spare 400 kr.

> [...]
> funktionsdygtig. Min far studsede fx lidt over, at det skulle være
> nødvendigt at stoppe ekstra RAM i en helt ny eMac.

Her is det de magiske $500 der afgør det.

> Jeg ville også have en større HD end 40, men har du ikke overvejet at
> gøre samme stunt som med din iMac. Altså købe den lille og en 200 GB HD
> ved siden af og smide de 40 i det eksterne kabinet?

Opgraderede til 80GB. Har også en ekstern disk, og en NFSU fra Linksys
der kan dele den til mine maskiner.

> [...]
> forvejen. Man kan få en 19" fladskærm til under 3000 og så er den
> samlede pris stadig attraktiv i fht. eMac.

Men du kan ikke købe et bluetooth sæt billigere end Apple's.

> Og dog. Selv de billigste pc'er kan fåes med 80 GB HD og 512 MB RAM
> ogDVD-brænder, men så er det jo heller ikke en Mac.

Du henviste da til en der ikke kom med det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-05 20:17

In article <slrncuale3.3bc.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
> [...]

> Væsentlig ringere grafikkort. Shared videoRAM. Elendig celeron CPU,
> mangler firewire. Større, ikke blæserfri.

Det er godt! Bare giv ham, den ugudelige! Tænk at kritisere Apples
dispositioner.

<http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/637.html>

> En sådan klods appelerer til helt andre mennesker end dem der køber
> en støjfri micro-PC (og med Apple ovenikøbet en designer version af
> slagsen).

På en måde ja. Jeg tror bare ikke, mange mennesker kender forskel. De
efterlønnere og pensionister, jeg kender, aner ikke, at der er små
computere. De tror, det skal være sådan en stor kasse. Jeg er sikker på,
at hvis man viste dem en micro-pc eller Mac mini, så ville de tvivle på,
at den var "stærk" nok.

> Strømforsyning ser dog lidt stor ud.

Det synes jeg nu ikke. Den står jo ved siden af den meget lille Mac
mini. Strømforsyningen til en Cube var mange gange større.

> Du kan tage den lille med optionerne, og spare 400 kr.

Jo, men er det det værd? Når man alligevel skal have dankortet frem,
hvorfor så ikke give den smule mere og få det bedste? Så kunne jeg i
stedet overveje at spare AirPort væk. Umiddelbart har jeg ikke brug for
det. Jeg frygter bare, at man ikke selv kan sætte det i senere som på de
andre Mac'er.

> Du henviste da til en der ikke kom med det.

Lad ham ikke få fred! Forlang et link til en sådan computer
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 14-01-05 12:19

In article <news-7CFA8D.20163212012005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Det er godt! Bare giv ham, den ugudelige! Tænk at kritisere Apples
> dispositioner.

Gjorde jeg da det?

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-05 02:01

In article <christian.bech-6C8B56.12192914012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Gjorde jeg da det?

Du gav da udtryk for, at Mac mini var for dyr og med for dårlige
specifikationer i forhold til konkurrenterne. Det må da være at
kritisere Apple for de specifikationer og den pris, de har valgt til Mac
mini. Men mine heppende ord var naturligvis ment som en spøg. Det skulle
lyde som om, vi ikke kan tåle den mindste kritik af Apple her i gruppen.
Det kan vi jo godt. Vi er jo ikke fanatikere, vel?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> Det er godt! Bare giv ham, den ugudelige! Tænk at kritisere Apples
> dispositioner.

godt, pas på aktiekursen Henrik!

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 01:18

In article <1gqq2sn.18bqwoc1cix0w7N%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> godt, pas på aktiekursen Henrik!

He-he, jeg er godt nok begyndt at overveje, om jeg skulle sælge dem.
Aktierne er steget godt det sidste år, og jeg kan få det dobbelte af,
hvad jeg gav for dem i 2001 dollarkursen indregnet. Spørgsmålet er, om
det ikke er nu, man skal tage sine penge og gå.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 04:23

> [...]
> hvad jeg gav for dem i 2001 dollarkursen indregnet. Spørgsmålet er, om
> det ikke er nu, man skal tage sine penge og gå.

mjo. en fordobling af værdien på dot.com aktie EFTER boblen for alvor
bristede, mere kan du ikke umidelbart forvente.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 17:41

In article <1gqtkmi.yrx2sy1q477lsN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> mjo. en fordobling af værdien på dot.com aktie EFTER boblen for alvor
> bristede, mere kan du ikke umidelbart forvente.

Det er såmænd ingenting. Havde man været heldig at købe aktierne, da de
var helt i bund, taler vi om en firedobling eller mere. Kursen har været
ned på $14, hvor den nu er på $70. Så heldig var jeg dog ikke. Desuden
har den faldende dollarkurs nedsat fortjenesten for os udlændinge, der
må veksle dollaren til vores egen valuta. Så for mit vedkommende kan jeg
som sagt få det dobbelte i dag. Jeg har dog talt med konen om det, og
hun synes, udsigterne er meget gode. Vi ser nok tiden an lidt endnu. Men
det er jo med bævende hjerte. En akties kurs kan lynhurtigt rasle ned.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-01-05 20:25

> [...]
> hun synes, udsigterne er meget gode. Vi ser nok tiden an lidt endnu. Men
> det er jo med bævende hjerte. En akties kurs kan lynhurtigt rasle ned.

Jeg ville sælge! Den ligger "for" stabilt på $70, og den har haft en
sensationel stigning, så den er følsom nu, efter min mening.

Det kan godt være at der kommer yderligere stigning, men det er en
ualmindelig flot fortjeneste, så stop mens legen er god

Jeg solgte selv ved $52, to dage efter drønede den op til 63, og
fortsatte til de nuværende 70, jeg kan da godt ærger mig, men vælger
istedet at glæde mig over at min kapitalpension blev forøget med kr.
12.000 på under 2 mdr.

Den falder igen som alle aktier gør, og så slår vi til igen
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 20:53

In article <1gquyv0.1qvfomb145lqi3N%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> [...]
>
> Det kan godt være at der kommer yderligere stigning, men det er en
> ualmindelig flot fortjeneste, så stop mens legen er god

Måske skulle jeg lige tale med "finansministeren" igen.

> [...]
> fortsatte til de nuværende 70, jeg kan da godt ærger mig, men vælger
> istedet at glæde mig over at min kapitalpension blev forøget med kr.

Så har du da også haft en større post. Jeg har bare 100 aktier, som jeg
købte for kr. 20.000,- for tre år siden og kan sælge for kr. 40.000,-
nu. Ok, jeg har også 90 aktier i min kapitalpension, men det er jo mere
en investering i fremtiden.

> Den falder igen som alle aktier gør, og så slår vi til igen

Det sagde jeg også, da jeg solgte B&O til kurs 242. Nu ligger de omkring
kurs 400. Aktier er noget lumsk noget. Man skal glæde sig over, når man
tjener noget, og ikke ærgre sig over, det man ikke tjener ved.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 13-01-05 10:13

In article <slrncuale3.3bc.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Kendes også som: http://kortlink.dk/han

Jeg kender godt den slags services, men jeg bryder mig ikke om dem. Jeg
vil kunne læse ud af linket, hvor jeg kommer hen.

> Væsentlig ringere grafikkort. Shared videoRAM. Elendig celeron CPU,
> mangler firewire. Større, ikke blæserfri.

Kan nemt og hurtigt opgraderes med en billig harddisk og RAM etc.

> En sådan klods appelerer til helt andre mennesker end dem der køber
> en støjfri micro-PC (og med Apple ovenikøbet en designer version af
> slagsen).

Ja da, men du bliver nødt til at se det i fht. til det jeg svarede på.
Pointen med linket var at vise, at man nemt kan få en pc med styresystem
og software til ingen penge.

> 6000 er overskueligt, men der går også en del bærbare til 7-8000 kr
> Her er Apple med igen, med 7799 kr for den lille iBook med indbygget
> wireless.

Og det i en væsentlig bedre kvalitet og langt lækrere design end de
Taiwan-bærbare til 6000,- som Acer har klæbet deres logo på.

> Jeg glæder mig til 3-7 dage efter "on or before 28.01.05" hvor der
> kommer en mand med en lille pakke til mig.

Det gør der så ikke til mig. Det er alligevel for mange penge at brænde
af uden et rationelt behov. Jeg ville også skulle ud at købe en skærm,
men hvis jeg havde behovet, ville jeg ikke betænke mig. jeg ville dog
vælge en billig 17" TFT-skærm. De koster jo kun et par tusind.

> Apple tjener vist 19% i snit, 25% på de dyre Mac. Det forventes
> profit på MacMini vil være ret lav.

Så skal der sælges en del. Det er virkeligt spændende, om den kan gå som
iPod accessory.

> Strømforsyning ser dog lidt stor ud.

Den har jeg slet ikke det. Er der et billede et sted?

> Her is det de magiske $500 der afgør det.

Det er også o.k. i de billige, men det dur bare ikke i Power Mac'en,
iMac og BowerBook.

> Opgraderede til 80GB. Har også en ekstern disk, og en NFSU fra Linksys
> der kan dele den til mine maskiner.

NFSU?

> Men du kan ikke købe et bluetooth sæt billigere end Apple's.

Der er de meget rimelige, men det meste af det andet kan man altså få
langt billigere.

> Du henviste da til en der ikke kom med det.

Jeg tog den første og billigste på Elgigantens hjemmeside. TDC har dog
haft en, der svarede til det jeg sagde, men jeg gider ikke grave den
frem. Måske er det også den, de ikke kunne levere.

Fra : N/A

Dato : 13-01-05 12:42

Fra : Christian Bech

Dato : 13-01-05 12:42

In article <1gqbrne.bxw3h48bbhqsN%magnus-marius@mail.tele.dk>,
magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Marius Rohde) wrote:

> Så er http://www.hugeurl.com/ nok ikke noget for dig?

Den er for fed. Tak for linket.

Fra : Michel Christensen

Dato : 13-01-05 19:14

Christian Bech wrote:

> Jeg kender godt den slags services, men jeg bryder mig ikke om dem. Jeg
> vil kunne læse ud af linket, hvor jeg kommer hen.

De gør ellers at linket virker i alle nyhedslæsere. Dit eget lange link
virker ikke i TB, da den laver tekstombrydning ved 72 tegn. Så jeg måtte
manuelt kopiere dit link og paste det ind i min browser.

Fra : Christian Bech

Dato : 14-01-05 12:19

In article <UTyFd.768$7h.463@news.get2net.dk>,
Michel Christensen <mc@XXXtheboomerang.org> wrote:

> De gør ellers at linket virker i alle nyhedslæsere. Dit eget lange link
> virker ikke i TB, da den laver tekstombrydning ved 72 tegn. Så jeg måtte
> manuelt kopiere dit link og paste det ind i min browser.

Det er ikke linkets skyld men min. Hvis jeg havde husket at sætte <> om
det, ville det virke i enhver anstændig reader.

Kortlink-services irriterer mig dog primært, hvis der ikke medfølger en
forklaring - så gider jeg sjældent følge det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Kendes også som: http://kortlink.dk/han

> Væsentlig ringere grafikkort. Shared videoRAM.

Det har næppe betydning, hvis man ikke skal spille på den, mini'en skal
man i al fald ikke satse på at spille på. Intel Extreme Graphics er
ganske ok til opløsninger på 1024*768 eller 1280*1024, men duer ikke til
1600*1200 og derover.

> Elendig celeron CPU,

Celeron D med prescot core? jeg ikke på online og kan ikke tjekke dit
url.

Jeg vil tro at en Celeron D med 256Kb cache, 400MHz FSB og ordenlig DDR
understøttelse sagtens kan følge med en hvilken som helst single CPU G4
med en sløv FSB og en uduelig memory controller. Til stort set alt andet
end video rendering vil den formegenlig løbe i cirkler om mini'en.

De gamle Celeron P4'ere er med 64kb cache (wiliamette) og 128kb cache
(northwood) suttede alvorligt.

Prøv at lave benchmark på en single CPU G4 og en Celeron D med samme
grafikort, disk og ram bestykning. Jeg er sikker på at G4'eren får tæv.

Iøvrigt er såvel PC'en som mini'en gode nok såfremt man holder sig fra
videnskablige analyser, kompilering, visualisering, 3D rendering,
avanceret photoshop, store databaser og moderne 3D spil. Af det vil
målgruppen til begge computere kun få behov for sidstnævnte.

Målgruppes behov vil nok begrænse sig til textbehandling, regneark,
email, internetsurf, IM, IP telefoni, billedbeskæring+billedlagring, MP3
afspilning+lagring, afspilning af divx+DVD film samt PIM. Kort sagt
bortset fra spil hvad 9/10 af computere i de danske hjem bruges til.

> ikke blæserfri.

Se det vil være en faktor for rigtig mange!

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 01:12

In article <1gqq1u4.1oq2jswlimlzjN%nospam@reippuert.dk>,
> [...]

> CPU G4 med en sløv FSB og en uduelig memory controller. Til stort set
> alt andet end video rendering vil den formegenlig løbe i cirkler om

Sig mig: HVEM holder du egentlig med?

> [...]
> MP3 afspilning+lagring, afspilning af divx+DVD film samt PIM. Kort
> sagt bortset fra spil hvad 9/10 af computere i de danske hjem bruges

Mange af vi fanatikere, og det er man dæleme, hvis man gide følge med i
en nyhedsgruppe, vil nok blive forbløffede over, hvor lidt mange
mennesker bruger deres computer. Der kan gå dage, hvor den slet ikke
bliver tændt. Og bliver den tændt, så er det med et bestemt formål som
at skrive en e-mail. Det der med at have den på vågeblus hele tiden og
jævnligt se efter e-mail, vejret eller biografforestillinger, det kan
mange slet ikke forestille sig. Og når de alligevel bruger den så lidt,
så er det såmænd hip som hap, hvad det er for en. Og så kan de jo lige
så godt købe en Mac som enhver anden computer. Så vi må i gang med
lobbyvirksomheden overfor venner og bekendte
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 14:14

> Sig mig: HVEM holder du egentlig med?

Marianne Jelved Det kan vel ikke komme bag på nogen?

Min pointe er at G4 basserede computere er langsomme, men at de er
hurtige nok til de flestes behov anno 2005. Og til spil er selv den
billigste PC med en godt grafikkort et bedre valg end den hurtigste MAc
uanset prisen.

> [...]
> nyhedsgruppe, vil nok blive forbløffede over, hvor lidt mange mennesker
> bruger deres computer. Der kan gå dage, hvor den slet ikke bliver tændt.

netop

> [...]
> e-mail. Det der med at have den på vågeblus hele tiden og jævnligt se
> efter e-mail, vejret eller biografforestillinger, det kan mange slet ikke

dvs. det er min erfaring at _når_ de får en maskine der ikke larmer,
altid er klar og er online hele tiden begynder de at bruge den langt
mere. Så bliver internettet hurtigt til et medie på linie med Radio, tv
og telefon.

> Og når de alligevel bruger den så lidt, så er det såmænd hip som hap, hvad
> det er for en.

Det er korrekt.

> Og så kan de jo lige så godt købe en Mac som enhver anden computer.

Tja såfemt de næsten ikke bruger, den kan de lige så godt købe den
absolut billigste PC og gemme den i et dertil indrettet arbejdsværelse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 17:36

In article <1gqtkst.1pjirf11syq3soN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Tja såfemt de næsten ikke bruger, den kan de lige så godt købe den
> absolut billigste PC og gemme den i et dertil indrettet arbejdsværelse.

Forkert svaret! De kan lige så godt købe en Mac og dermed støtte Apple,
der bedre kan få råd til at udvikle nye produkter. Desuden tæller de med
i statistikken, så Mac bliver mere udbredt. Dermed er der større chance
for, at spil, programmer, banker, digital signatur og alt muligt andet
også kommer i Mac-udgaver.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-05 02:10

> Forkert svaret! De kan lige så godt købe en Mac og dermed støtte Apple,
> der bedre kan få råd til at udvikle nye produkter.

mja, jeg har nu opgivet tanken om at alle skal bruge mac. Rigtig mange
brugere er bedre tjent med en PC, der kører den samme SW og det samme OS
som computeren på deres arbejde eller på biblioteket. husk at
internettet er det "E" ikonet på deres skrivebord osv.

> Desuden tæller de med i statistikken, så Mac bliver mere udbredt. Dermed
> er der større chance for, at spil, programmer, banker, digital signatur og
> alt muligt andet også kommer i Mac-udgaver.

selvfølgelig

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-01-05 11:03

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

[klip]

> Se det vil være en faktor for rigtig mange!

Det er mac mini heller ikke. (står på design siden).

JonB

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 14:14

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [klip]

> Det er mac mini heller ikke. (står på design siden).

korrekt men den kører ikke under "normal" drift, ganske som på iBøger.
Dem der oplever at blæserne kører konstant på deres 12" PowerBooks og
iBøger har problemer med SW der løber "løbsk".

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-05 20:06

> [...]

> Jeg vil tro, at mange tænker på pengene (også selv om de har dem) når de
> skal have en hjemmemaskine, der kun skal bruges max et par timer hver

Det gør jeg da også. Men indimellem så får man lyst til lidt luksus. Jeg
havde også set på en PowerBook i næsten et år og fulgt flere
opgraderinger. Efterhånden vænnede jeg mig til den høje pris. Da man så
kunne få dobbelt RAM for kr. 312,50, og det i den dyre var fra 512 MB
til 1 GB, så slog jeg til. Men den er jo også til erhverv, så jeg kan
afskrive den.

(langt link klippet væk)

> 3500,- for en maskine med stort set den samme konfiguration + kortlæser
> og DVD-brænder.

OK, det er godt nok billige efterhånden. Har I så set den Dell fra tv
til kr. 3.046,- med skærm? <http://dell.dk/tv>

> Jeg kender mest folk, der arbejder i IT-branchen eller er trænede
> edb-brugere og her er det generelle billede at det ikke er 12.000 men
> snarere 6000,- der bliver brugt.

Jeg tror, det er fordi, de er edb-eksperter. For mange mennesker, og nu
kender jeg jo mest modne mennesker med fast arbejde, så ligger
smertegrænsen nok ved kr. 10.000,-. Firecifrede beløb er ikke enorme,
men femcifrede begynder at lyde af en del. Hvis de så føler, de kan få
noget lidt lækkert, så kan de måske gå op til kr. 12-14.000,- for det
hele. Efterhånden er de kendte mærker blevet billige. Hidtil har de
billige pc'er vel været lidt for kendere. Man købte dem uden skærm,
styresystem, programmer eller noget. Det bryder almindelige mennesker
sig ikke om. De vil have det færdigt.

> Og så må jeg hellere tilføje, at jeg er meget taknemmelig for, at Apple
> nu har frelst mig fra at købe en Medion.

Jamen de er skam nogle rare mennesker.

> Spørgsmålet er, om Apple i det hele taget tjener ret meget på de dyrere
> maskiner. Merprisen for en iBook er fx ikke voldsom. Og en iMac er
> sikkert også dyr at lave.

Helt generelt indenfor alle brancher, så tjener man ikke ret meget på de
billige ting. De konkurrerer nemlig på prisen. Luksustingene derimod
konkurrerer på kvaliteten. Om en Mercedes koster kr. 50.000,- fra eller
til er ikke afgørende. Apples aktier faldt jo også efter keynoten, fordi
Apple iflg. analytikerne tjener mindre i procent af prisen på en Mac
mini end på en dyrere Mac.

"The stock may have also taken a hit because of the Mac mini, the
company's new, $499 computer. Profit per machine is likely to be lower
on the bare-bones mini.

Cross estimated the profit margin to be as high as 19 percent. More
expensive Macs have profit margins of 25 percent or higher."

<http://www.forbes.com/feeds/ap/2005/01/12/ap1754255.html>

> [...]
> funktionsdygtig. Min far studsede fx lidt over, at det skulle være
> nødvendigt at stoppe ekstra RAM i en helt ny eMac.

Vi kender en mor i trediverne med en søn på 10 år, der købte en iBook i
efteråret. De bruger den med de originale 256 MB RAM og er meget glade
for den. De har ikke klaget over noget (men jeg har godt nok 256 MB
liggende, som jeg skal have sat i den). Så uanvendelig er den altså
heller ikke for almindelige mennesker. De fleste bruger kun et enkelt
program ad gangen. Det kan jeg se på mit arbejde. Folk åbner og lukker
programmer hele tiden. Der er ikke nogen, der bare lader
e-mailprogrammet være åbent, når de skal til at skrive tekst. Vi er
flere om hver computer. Det er enormt svært for mig at overbevise folk
om, at den godt kan skrive e-mail, mens browseren er åben med nogle
hjemmesider, jeg er ved at se på. De vil helst lukke alle andre
programmer. Derefter maksimerer de deres eget (det er Windows), så de
alligevel ikke ville blive distraheret af andre vinduer.

> Jeg ville også have en større HD end 40, men har du ikke overvejet at
> gøre samme stunt som med din iMac. Altså købe den lille og en 200 GB HD
> ved siden af og smide de 40 i det eksterne kabinet?

Mac mini bruger desværre 2,5" harddiske. De fås ikke så store og er vel
også dyrere end 3,5" diske. Desuden må man ikke åbne den selv, med
mindre man er ligeglad med garantien.

> [...]
> forvejen. Man kan få en 19" fladskærm til under 3000 og så er den
> samlede pris stadig attraktiv i fht. eMac.

Men det kunne nu være flot med et 20" Apple display. Når computeren er
så billig, så har man jo bedre råd til det. Og nu kan man jo sige som
pc-brugerne: Pengene er jo ikke spildt. Når computeren skal skiftes, så
bruger man bare den fine skærm med den næste computer. Hidtil har vi jo
skullet smide det hele ud. Men bortset fra det, har du eller andre så et
tip til en god skærm?

> Og dog. Selv de billigste pc'er kan fåes med 80 GB HD og 512 MB RAM
> ogDVD-brænder, men så er det jo heller ikke en Mac.

Men prisen er jo stadig attraktiv. Nu er vi nede i discount-området. Det
var vi slet ikke før. Jeg bliver nu stadig forundret over, hvor billige
ting til pc'er. Hver gang jeg synes, at det er billigt at give kr. 800,-
for noget, der ellers kostede kr. 2-3.000,- forrige år, så får jeg at
vide, at det kan fås til kr. 400,-. Det gælder netværksudstyr, printere
og den slags udstyr, men også selve computeren. Det er da vildt, at man
kan få en komplet pc til kr. 3-4.000,-.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-05 21:39

> OK, det er godt nok billige efterhånden. Har I så set den Dell fra tv
> til kr. 3.046,- med skærm? <http://dell.dk/tv>

Det er ikke mere end 3-4 uger siden, at jeg købte sådan en for noget
familie. Dengang var der gratis opgradering af RAM, men ikke skærm,
men ellers er det samme maskine.

Med 512 MB RAM er det en ganske god maskine. Den er god nok til alm.
mennesker og prisen er jo rigtig! Jeg så den endda lige før jul, hvor
den kun kostede omkring 2700 kr. med 512 MB RAM og inkl. skærm. Jeg
købte en 17" TFT skærm til dem istedet for at tage Dell's 17" CRT
skærm i bundklassen, og det er vist penge givet godt ud, selvom jeg
ikke har set kvaliteten af Dell skærmen.

Det er dog ikke en PC til spillefuglene pga. det indbyggede grafikkort
der stjæler RAM fra systemet. Der er ingen AGP-slot, så der kan ikke
engang sættes et rigtigt grafikkort i, hvilket gælder flere af de
billige modeller hos Dell. For mange vil det ikke være problem, men
man skal lige være klar over det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-01-05 23:00

Henrik Münster wrote:

> OK, det er godt nok billige efterhånden. Har I så set den Dell fra tv
> til kr. 3.046,- med skærm? <http://dell.dk/tv>

Jeg købte lige nøjagtig den model lige før jul, blot havde den 512mb ram
der med den fulgte XP Home og Works prisen var 2738,- incl fragt.

Og hvad skulle jeg så med en PC ?
Jo med den lowend PC kan jeg se streams i ordentlig kvalitet fra DR &
TV2....i øvrigt snart det eneste problem som jeg ser ved Mac.

Den er forresten tilsluttet et Apple Studio 17" display !!!!

Fra : Christian Bech

Dato : 13-01-05 10:14

In article <41e59ded$0$66415$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> TV2....i øvrigt snart det eneste problem som jeg ser ved Mac.
>
> Den er forresten tilsluttet et Apple Studio 17" display !!!!

Har du prøvet Remote Desktop Connection?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> Har du prøvet Remote Desktop Connection?

det er ikke så sjovt til afspilning WMV film... faktisk direkte usjovt,
jeg har prøvet endda med "ordenlig hardware" i form af min G5 som jeg
med remote dekstop forbandt til min XP2500/Nforce2.

billedkvaliteten (såvel divx som DVD) af s-video udgangen på Nforce
bundkortet var osse ret skuffende i sammenligning med hvad min G5 og før
det min G4 med R8500 kunne levere.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-01-05 09:56

In article <news-42979B.20060712012005@news.tele.dk>,

> Det gør jeg da også. Men indimellem så får man lyst til lidt luksus. Jeg
> havde også set på en PowerBook i næsten et år og fulgt flere
> opgraderinger.

Det tror jeg ikke der er nogen der har glemt

> [...]
> kunne få dobbelt RAM for kr. 312,50, og det i den dyre var fra 512 MB
> til 1 GB, så slog jeg til. Men den er jo også til erhverv, så jeg kan

Akskrivningen gør en forskel når man skal overtale sig selv og konen.

> (langt link klippet væk)

> OK, det er godt nok billige efterhånden. Har I så set den Dell fra tv
> til kr. 3.046,- med skærm? <http://dell.dk/tv>

Billigt - men jeg har haft en Dell. Dells maskiner er udmærkede, hvis
man køber fra deres professionelle linje.

> Jeg tror, det er fordi, de er edb-eksperter.

Det er de skam langt fra i alle tilfælde. De falder bare ikke i den
fælde som nogen gør. Jeg kender en, der købte en 800Mhz Compaq da den
har hot. Med en topkonfiguration og Zip-drev, multiprinter o.l. kostede
den næsten 20.000. Argumentet var at så kunne den holde i mange år. Det
er den også kommet til! Den gang kunne man allerede få maskiner til
6000,- i Bilka.

> For mange mennesker, og nu
> kender jeg jo mest modne mennesker med fast arbejde,

Tak for komplimenten, men så ung er jeg altså heller ikke.

> [...]
> billige pc'er vel været lidt for kendere. Man købte dem uden skærm,
> styresystem, programmer eller noget. Det bryder almindelige mennesker

De kendte mærker er blevet billige, men jeg tror stadig at man får, hvad
man betaler for. En Acer-bærbar til 5999,- er ikke den samme maskine som
Acers Ferrariudgave til 14.000,-

> Jamen de er skam nogle rare mennesker.

De må også godt forære RAM'en væk.

> [...]
> til er ikke afgørende. Apples aktier faldt jo også efter keynoten, fordi
> Apple iflg. analytikerne tjener mindre i procent af prisen på en Mac

Det, der kunne være interessant at vide, er, hvor mange Mini, der går på
en G5.

> [...]
>
> Cross estimated the profit margin to be as high as 19 percent. More
> expensive Macs have profit margins of 25 percent or higher."

Spændende - så kan jeg måske selvregne det ud.

> [...]
> for den. De har ikke klaget over noget (men jeg har godt nok 256 MB
> liggende, som jeg skal have sat i den). Så uanvendelig er den altså

Hvis folk kommer fra en nogenlunde standardkonfigureret pc eller har en
på arbejde, så bliver man skuffet over en maskine med 256 MB.

> [...]
> programmer. Derefter maksimerer de deres eget (det er Windows), så de
> alligevel ikke ville blive distraheret af andre vinduer.

Jeg tror det er et spørgsmål om virksomhedskultur. Vores HK'ere har fx
ikke noget problem med at have regnskabsprogrammer, browsere, Office,
Mail og iTunes til at køre samtidig. De bliver skuffede, hvis de køber
en Mini til hjemmebrug uden at opgradere RAM.

> Mac mini bruger desværre 2,5" harddiske. De fås ikke så store og er vel
> også dyrere end 3,5" diske. Desuden må man ikke åbne den selv, med
> mindre man er ligeglad med garantien.

Øv.

> Men det kunne nu være flot med et 20" Apple display.

Bestemt.

> Når computeren er
> så billig, så har man jo bedre råd til det.

Har du ikke før fået problemer med sådan et 'man'

> [...]
> bruger man bare den fine skærm med den næste computer. Hidtil har vi jo
> skullet smide det hele ud. Men bortset fra det, har du eller andre så et

Jeg køber som bekendt ikke hardware, men min kontormakker kigger på

> Men prisen er jo stadig attraktiv.

Bestemt. man får flere dimser med i en pc i samme prisklasse, men prisen
skal ses i fht. mac-priser og der er den altså meget billig.

> [...]
> vide, at det kan fås til kr. 400,-. Det gælder netværksudstyr, printere
> og den slags udstyr, men også selve computeren. Det er da vildt, at man

Min tredje pc fra 92 (386SX, 40 MB HD, 1 MB RAM) kostede 9999,-

Jeg husker desværre ikke prisen på Commodore 64 og Amiga 500.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-01-05 17:09

Christian Bech wrote:

> Min tredje pc fra 92 (386SX, 40 MB HD, 1 MB RAM) kostede 9999,-
>
> Jeg husker desværre ikke prisen på Commodore 64 og Amiga 500.

Jeg mener en Comodore 64 kunne købes for den nette sum af 2200,- Amiga
var en maskine der var på hyllerne længe og den vi købte var en A600
uden HD og 1Mb Ram mener kun den kostede 2900,- Min første Mac derimod
var en ren foræring en Performa 5200 til "kun" 10.000,- med TV-kort og
hele 800Mb HD og 34Mb RAM. Det var mere end jeg i min vileste fantasi
nogensinde ville få brug for, men så fik vi internet..................

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=64

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-05 00:56

In article <christian.bech-9E9FDD.09562813012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det tror jeg ikke der er nogen der har glemt

Så-så. Det skader ikke at overveje tingene grundigt.

> Akskrivningen gør en forskel når man skal overtale sig selv og konen.

Jeg kan høre, du også er gift Det er sådan set meget fedt. Jeg kan
købe hvad som helst, bare jeg siger, det kan trækkes fra.

> Billigt - men jeg har haft en Dell. Dells maskiner er udmærkede, hvis
> man køber fra deres professionelle linje.

Dermed formoder jeg, du mener, de billige ikke er gode. Og dermed mener
du så også, at der er noget andet end tekniske data. Der kan også være
forskel på kvaliteten. Det har nemlig altid undret mig, at computere ene
og alene sælges på tekniske data. Det kan man jo ikke med andre ting.
Der er altså forskel på en mountainbike med 27 gear fra Bilka og en fra
Cannondale. Også selv om de har lige mange gear og hjul. Man kan vel
også købe en Ford Mondeo og en Mercedes med stort set de samme tekniske
data hvad angår motor, udstyr etc. Alligevel vil de fleste nok mene, at
en Mercedes er lidt lækrere. Men strengt taget kommer man jo lige
hurtigt frem i dem begge. Indenfor computere ser folk ene og alene på
MHz, MB og andre tekniske data.

> Det er de skam langt fra i alle tilfælde. De falder bare ikke i den
> fælde som nogen gør.

Øhh, "folk, der arbejder i IT-branchen" og "trænede edb-brugere" er ikke
edb-eksperter? Med "ekspert" tænkte jeg såmænd bare på sådan nogen som
mig selv, der kan skifte en harddisk og er i stand til at vurdere de
enkelte deles data. I modsætning til sådan nogle som min mor, hvis
største problem er at få cd'en ud af æsken.

> Jeg kender en, der købte en 800Mhz Compaq da den har hot. Med en
> topkonfiguration og Zip-drev, multiprinter o.l. kostede den næsten
> 20.000. Argumentet var at så kunne den holde i mange år.

OK, han var nok ikke ekspert.

> Tak for komplimenten, men så ung er jeg altså heller ikke.

Jo, men du kender jo mest "folk, der arbejder i IT-branchen" og "trænede
edb-brugere". Jeg kender mest sådan nogle som min mor. Toppen er en
enkelt, der forsøger at tage pc-kørekort. Hvis det er nødvendigt, så har
man ikke det store kendskab til edb. De tør ofte ikke andet end at købe
en pæn computer i en pæn butik og få det hele leveret samlet. Jeg prøver
selvfølgelig at guide dem ind i en Apple-butik

> Det, der kunne være interessant at vide, er, hvor mange Mini, der går på
> en G5.

Prismæssigt går der vel fire-fem. Men fortjenesten i procent af prisen
er 25 % lavere på en Mac mini. Så der går vel seks-syv. Hvor i alverden
skal jeg gøre af alle dem? Nå, jeg må hellere styre mig, så jeg ikke
laver en "AirPort" igen. Jeg var så begejstret for AirPort Express, at
jeg købte lidt for mange. Og da leveringstiden var lang, måtte jeg lige
have en AirPort Extreme i mellemtiden. Så blev den gamle AirPort Snow
base til overs. Men det pynter jo med alle de flotte æsker på reolen
nede i cykelværkstedet.

> [...]
> Office, Mail og iTunes til at køre samtidig. De bliver skuffede, hvis
> de køber en Mini til hjemmebrug uden at opgradere RAM.

Nu ved jeg, hvorfor vi taler forbi hinanden. Du lider af "Alt for
Damerne-syndromet": Et arbejde tager man hen på om morgenen, sætter sig
ved sit skrivebord foran computeren. Chefen er sådan og sådan.
Kollegerne sladrer om dette eller hint. Og så er der problemer med det
og det. Og man får e-mail med dit og dat. Det skriver Alt for Damerne så
artikler om. Der er et tema i hvert nummer. De glemmer bare, at en stor
del af befolkningen ikke sidder ved et skrivebord foran en computer med
deres personlige e-mailadresse. Det gør mine bekendte i hvert fald ikke.
De er læger, sygeplejerske, skolelærere, malere og den slags. De har
aldrig haft deres eget skrivebord og slet ikke deres egen computer. De
har derfor en helt anden indgang til det, når de skal til at bruge
computer hjemme. Selv sekretærerne på sygehuset, der skriver på computer
hele dagen, er ikke ligefrem ørne til det. Computeren er bare en
skrivemaskine for dem.

> Bestemt.

> Har du ikke før fået problemer med sådan et 'man'

Ikke længere. Jeg skal bare sige, at den kan trækkes fra.

> Jeg køber som bekendt ikke hardware, men min kontormakker kigger på

Kr. 3.000,-!(?) I siger da ellers, at tingene til en pc er så billige.
Man kan jo få tastatur og mus for kr. 100,-. Apple har indtil for nyligt
taget kr. 600,- pr. del. Jeg regnede da også med, at skærme var noget,
man fik smidt i nakken, når man købte et pund hakket kalv og flæsk. Men
det er måske en temmelig god skærm?
Hvad med en DVI-skærm? Det må da være bedre. Hov, det kan man
også søge på. Det gør vi lige... Uha! Så er Apples skærme jo ligefrem
billige. Nå, mon ikke VGA alligevel er ganske godt?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 14-01-05 13:25

In article <news-519897.00554514012005@news.tele.dk>,

> Så-så. Det skader ikke at overveje tingene grundigt.

Det er vist årets underdrivelse.

> Jeg kan høre, du også er gift Det er sådan set meget fedt. Jeg kan
> købe hvad som helst, bare jeg siger, det kan trækkes fra.

Jeg kan ikke trække fra, så jeg må ikke købe noget.

> Dermed formoder jeg, du mener, de billige ikke er gode. Og dermed mener
> du så også, at der er noget andet end tekniske data.

Dells maskiner er skam glimrende hvis man vil betale for dem, men de
allerbilligste kan i flg. min erfaring ikke bruges intensivt uden at de
bliver mærket. Min var ovenikøbet ikke billig men blot en dårlig serie
(Dells pendant til PB 5300).

> [...]
> en Mercedes er lidt lækrere. Men strengt taget kommer man jo lige
> hurtigt frem i dem begge. Indenfor computere ser folk ene og alene på

Det kan være med god grund. Hvis man bare skal have en billig
hjemmemaskine til surf of mail, så er de billige den mest oplagte
løsning. Så er man nok også mere overbærende overfor blæserstøj, dårlig
samlekvalitet, manglende opgraderingsmuligheder, etc. men en Kronan er
stadig en Kronan selv om den får Campagnolo-fælge på.

> [...]
> enkelte deles data. I modsætning til sådan nogle som min mor, hvis
> største problem er at få cd'en ud af æsken.

Ok. Med edb-eksperter tænker jeg på fx systemadministratorer, der bruger
hele deres arbejdstid på at holde skidtet kørende.

> OK, han var nok ikke ekspert.

Hun var lærer

> Jo, men du kender jo mest "folk, der arbejder i IT-branchen" og "trænede
> edb-brugere".

De kan altså også være modne og jeg kender altså også andre folk med en
computer.

> [...]
> en pæn computer i en pæn butik og få det hele leveret samlet. Jeg prøver
> selvfølgelig at guide dem ind i en Apple-butik

Jeg er begyndt at være hård. Min far fik kun adgang til support, hvis
han købte en Mac. På det tidspunkt havde jeg ikke selv en XP-boks, så
det ville være for svært for mig at hjælpe ham.

> [...]
> have en AirPort Extreme i mellemtiden. Så blev den gamle AirPort Snow
> base til overs. Men det pynter jo med alle de flotte æsker på reolen

Heh, min iSight kasse står også fremme. Altså på kontoret ikke derhjemme.

> Nu ved jeg, hvorfor vi taler forbi hinanden. Du lider af "Alt for
> Damerne-syndromet":

Så kom grovfilen frem, hva'?

> [...]
> computer hjemme. Selv sekretærerne på sygehuset, der skriver på computer
> hele dagen, er ikke ligefrem ørne til det. Computeren er bare en

Jeg kan godt se, at det er det jeg har beskrevet, men det er sådan set
ikke min pointe. Det, jeg tænker på, er en ting som responstider. Dem
kan man nemt vurdere selv om man ikke sidder ved maskinen dagen lang.
Hvis den nye Mac derhjemme swapper for meget, bliver den hurtigt dømt
ringere end fx en ældre pc der blot har tilstrækkeligt med RAM.

> Ikke længere. Jeg skal bare sige, at den kan trækkes fra.

Også her i gruppen? jeg erindrer noget med en bagatelgrænse...

> Kr. 3.000,-!(?) I siger da ellers, at tingene til en pc er så billige.

D et er altså en 19" fladskærm.

> Man kan jo få tastatur og mus for kr. 100,-. Apple har indtil for nyligt
> taget kr. 600,- pr. del. Jeg regnede da også med, at skærme var noget,
> man fik smidt i nakken, når man købte et pund hakket kalv og flæsk.

Du kan da få en 17" CRT i Bilka for 800,- i farven hvid.

> Men
> det er måske en temmelig god skærm?

Jeg kender den ikke nærmere, men har kun hørt om den.

> Hvad med en DVI-skærm? Det må da være bedre. Hov, det kan man
> også søge på. Det gør vi lige... Uha! Så er Apples skærme jo ligefrem
> billige. Nå, mon ikke VGA alligevel er ganske godt?

Jeg kunne nok godt nøjes...

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-05 19:26

In article <christian.bech-50C256.13252614012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det er vist årets underdrivelse.

Godt du ikke ved, at jeg i "nogen tid" har overvejet at købe ny bil

> Jeg kan ikke trække fra, så jeg må ikke købe noget.

Jeg køber heller ikke bare løs. Jeg er jo et fornuftigt menneske. Vi har
frihed under ansvar herhjemme. Men det holder jo kun så længe, man lever
op til ansvaret.

> [...]
> samlekvalitet, manglende opgraderingsmuligheder, etc. men en Kronan er
> stadig en Kronan selv om den får Campagnolo-fælge på.

Men du siger jo samtidig, at de billige Dell ikke er ret gode. Alle må
vel have glæde af en hvis kvalitet. Selv om alle ikke har behov for
topkvalitet, så har ingen glæde af noget værre møg. Jeg har set en
bekendt købe en pc hos Fredgaard for nogle år siden. Alt var i
forskellige papkasser fra forskellige ukendte firmaer. Og der var en
diskette med driver med til hver enkelt del. Hele hans lejlighed lignede
en losseplads med tomme papkasser, da vi havde fået pakket ud, og efter
timers besvær måtte vi erkende, at vi ikke kunne få diskettedrevet til
at virke. Den blev ved med at bede om en driver, som det jo ligesom var
svært at installere uden et diskettedrev. Det er som sagt nogle år siden.
Kontrasten til Apple med lækre kasser og indpakning, og en kasse
med computer med skærm, mus og tastatur (for en iMac i hvert fald) var
slående. Men mærkeligt nok kan man ikke bruge den slags til at forsvare
Apple i en diskussion. Modparten jorder altid Apple på de dårlige
tekniske data i forhold til pris. Sidst diskuterede jeg bærbare med en.
Han kunne ikke se, at det var en ulempe, at hans notebook var tre gange
så tyk som min PowerBook. Han havde nemlig en stor taske.

> Ok. Med edb-eksperter tænker jeg på fx systemadministratorer, der
> bruger hele deres arbejdstid på at holde skidtet kørende.

Nu talte vi om Mac mini og billige pc'er. Med ekspert mente jeg blot
folk, der kunne skifte RAM og vidste hvorfor. Som kontrast til folk, der
aldrig har haft med computere at gøre.

> De kan altså også være modne og jeg kender altså også andre folk med
> en computer.

Det var ikke så meget alderen, jeg tænkte på. Men det er mest ældre
mennesker, jeg har hjulpet med computer. Mine venner taler jeg stort set
aldrig computer med. De bruger den mest på deres arbejde. Og begynder
jeg at promovere Mac, så ender vi bare med at skændes. Nå ja, så er både
mine venner og jeg vel også ved at være modne mennesker. Man plejer jo
at definere midaldrende som ti år ældre end en selv, men det bliver
sværere med årene.

> Jeg er begyndt at være hård. Min far fik kun adgang til support, hvis
> han købte en Mac. På det tidspunkt havde jeg ikke selv en XP-boks, så
> det ville være for svært for mig at hjælpe ham.

Det har jeg også sagt til min mor. Min far må også klare sig selv med
sin Windows-computer. Jeg har strengt taget ikke forstand på det, og han
bliver tosset, hvis den går i stykker. Så jeg tør simpelthen ikke pille.

> Så kom grovfilen frem, hva'?

He-he. Det er noget, jeg selv har opfundet. Problemet er, at ingen
kender gennemsnitsdanskeren. Vi tror alle, at vores omgangskreds er de
almindelige mennesker. Som sygehusansat ser jeg ikke ret mange
mennesker, der sidder ved et skrivebord og arbejder med computer. Det
samme gælder håndværkere, lærere, postbude etc. Er man derimod
kontoransat, så er det jo det normale, at folk sidder ved deres
skrivebord og computeren hele dagen.

> [...]
> lang. Hvis den nye Mac derhjemme swapper for meget, bliver den
> hurtigt dømt ringere end fx en ældre pc der blot har tilstrækkeligt

Jeg har lige været ude at sætte 256 MB RAM mere i en iBook G4 1 GHz med
de originale 256 MB RAM. Ejerne har intet at udsætte på den og synes,
den fungere perfekt. Nu er det spændende, om de kan mærke forskel. Vores
egen iBook G4 1,2 GHz blev opgraderet fra 512 til 768 MB for nogen tid
siden, og jeg må tilstå, at jeg ikke umiddelbart har kunnet mærke noget.
Men det er jo heller ikke mig, der sidder ved den til hverdag.

> Også her i gruppen? jeg erindrer noget med en bagatelgrænse...

Grænserne flyder jo Jeg har måttet undvære min PowerBook siden
slutningen af oktober pga. et knækket hængsel. Jeg har siddet ved min
gamle iMac 233 rev. B siden. Det kan ikke blive ved med at gå. Min kone
er blevet meget lydhør for, at vi skal have en reservecomputer for den
slags situationer. Når det nu kan gøres så billigt som med en Mac mini,
så er det jo fristende. Og så kan børnene også bruge den. Men nu skal
jeg jo lige overveje det lidt
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-01-05 21:31

> [...]
> siden, og jeg må tilstå, at jeg ikke umiddelbart har kunnet mærke noget.
> Men det er jo heller ikke mig, der sidder ved den til hverdag.

Der er jo nok en placebo effect om ikke andet.

> [...]
> slags situationer. Når det nu kan gøres så billigt som med en Mac mini,
> så er det jo fristende. Og så kan børnene også bruge den. Men nu skal

Det var da utroligt lang tid for en reparation. Om ikke andet kan du
glæde dig over at minien ikke har nogen hængsler.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-05 23:33

In article <1gqi33v.1rhzk191xhtvciN%nospam@ab-katrinedal.dk>,
nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> Der er jo nok en placebo effect om ikke andet.

Men alle siger jo, at OS X er helt vild med RAM. Alle klager også over,
at Apple kun leverer computerne med 256 MB RAM som standard, for så er
computeren jo nærmest ubrugelig. Jeg er efterhånden ved at blive i tvivl
om, hvorvidt det passer.

> Det var da utroligt lang tid for en reparation. Om ikke andet kan du
> glæde dig over at minien ikke har nogen hængsler.

Jeg er også ved at være træt af det. Det er nok en kombination af, at
jeg skulle finde ud af, hvad jeg skulle gøre. Apple henviste mig bare
til den lokale forhandler, og vi har kun et enmandsfirma som forhandler
Mac her i Esbjerg. Da han så fik computeren brugte han nogen tid på at
forhandle med Apple. Det lykkedes ham til sidst at overbevise dem om, at
de skulle reparere den gratis, da den var indenfor de to års
reklamationsret, vi har her i Danmark. Så skulle computeren sendes til
Apple, der vel har sendt den til Holland. Nu skulle den være sendt
tilbage, men er sendt til Apple i Danmark. Sådan har jeg fået det at
vide. Nu håber jeg, den snart kommer her til Esbjerg. Jeg fik straks
købt Apple Care til vores næsten nye iBook, da det skete. Den slags vil
jeg ikke risikere igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 20-01-05 14:37

In article <news-B34608.19253616012005@news.tele.dk>,

http://deja.borderworlds.dk/show?id=8165769

> Jeg køber heller ikke bare løs. Jeg er jo et fornuftigt menneske.

*Host* gror dine Airport Express da ud af stikkontakterne? Hvor mange er
du oppe på? Over 20 eller lige under?

> Men du siger jo samtidig, at de billige Dell ikke er ret gode. Alle må
> vel have glæde af en hvis kvalitet. Selv om alle ikke har behov for
> topkvalitet, så har ingen glæde af noget værre møg.

De billige Dell larmer og er svære at bygge om. Det behøves ikke
nødvendigvis at være et stort problem for en, der gerne vil have en
billig maskine.

> [...]
> at virke. Den blev ved med at bede om en driver, som det jo ligesom var
> svært at installere uden et diskettedrev. Det er som sagt nogle år siden.

Det er sikkert ikke en saga blot, men Dell er trods alt samlede
systemer, så jeg tror de er lidt bedre.

> [...]
> Han kunne ikke se, at det var en ulempe, at hans notebook var tre gange
> så tyk som min PowerBook. Han havde nemlig en stor taske.

Jeg fatter heller ikke de der gigantsystemer, når man kan få maskiner
som Toshiba R100:

<http://labtops.dk/?s=259>

<http://nordic.computers.toshiba-europe.com/Contents/Toshiba_teg/EU/Other
s/Brochures/P_R100_0303.pdf>

Sygehusene kan vist ikke rumme Mac, så jeg er ved at lede efter bærbar
pc til konen.

> [...]
> siden, og jeg må tilstå, at jeg ikke umiddelbart har kunnet mærke noget.
> Men det er jo heller ikke mig, der sidder ved den til hverdag.

Jeg har prøvet forskellen på en iBook G3 900 og der er virkelig forskel
på 256 og 768.

> Grænserne flyder jo Jeg har måttet undvære min PowerBook siden
> slutningen af oktober pga. et knækket hængsel. Jeg har siddet ved min
> gamle iMac 233 rev. B siden. Det kan ikke blive ved med at gå.

Fundamentet slår revner pga. larmen?

> [...]
> slags situationer. Når det nu kan gøres så billigt som med en Mac mini,
> så er det jo fristende. Og så kan børnene også bruge den. Men nu skal

Jeg glæder mig allerede

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-05 15:44

In article <christian.bech-663F27.14364220012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> http://deja.borderworlds.dk/show?id=8165769

Ja-ja. Ét indlæg gør vel ikke en lang tråd. Og du behøver ikke lede
efter flere. Det er nu ikke bare mine overvejelser, der gør, at vi ikke
har fået ny bil endnu. Der har været en del andet, vi gerne ville bruge
penge på, og så vil vi hellere vente og spare lidt op. Vores 406 er en
glimrende bil, og den kører stadig fint. Jeg er dog også lidt i tvivl
om, hvilken bil, vi skal have. Min kone havde foreslået en 307 SW, da
407 ikke er så rummelig bagi. Jeg har så set frem til, at den kom med
den nye meget roste 1,6 HDi dieselmotor. Desværre er den langt dyrere,
end jeg havde regnet med. Man skal faktisk ikke give ret meget mere for
at få en 407 SW med samme motor. Og jeg har lige fundet ud af, at de
professionelle cykelhold kører med 407 SW næste år. Endelig kommer 307 i
en ansigtsløftet udgave efter sommerferien, og så kan man jo lige så
godt vente, hvis det er sådan en, man vil have.

> *Host* gror dine Airport Express da ud af stikkontakterne? Hvor mange
> er du oppe på? Over 20 eller lige under?

Jeg har godt nok kun to. Men jeg købte også en AirPort Extreme, selv om
den gamle AirPort snow base virkede fint. Min tanke var at sætte AirPort
Extreme i kælderen, og så have to Express i stueetagen. Det viste sig
bare, at forbindelsen ned til kælderen var lige dårlig nok, så jeg har
sat AirPort Express op på kontoret i stueetagen igen. Det viser sig
også, at min kones iBook sagtens kan fange signalet inde i stuen. Derfor
er der sådan set ikke brug for at forlænge rækkevidden med flere baser.
Det var også et formål med Express baserne. Endelig ville jeg streame
musikken til anlægget (B&O Beosound transistor) i stuen, men det har
vist sig at være svært at lære familien. Det er åbenbart for bøvlet at
tænde radioen først. De sidder derfor med hovedtelefoner i iBook eller
med iPod mini og hører musik. Så købte jeg dyre adapterkabler på Apple
Store, men en B&O bruger DIN-stik. Jeg har derfor en 2 m adapter og en 2
m DIN-ledning med et phono hun-hun mellemled. Og der er kun brug for 50
cm kabel. Hvis man kan sige det. For i praksis er der aldrig nogen, der
streamer musik til radioen. Så jeg er nok kommet til at købe lidt
rigeligt ind. Men vi har lige flyttet rundt på møblerne, så det jeg skal
lige have det hele tænkt igennem igen. Det er jo smart at kunne streame
musik, så jeg bør nok promovere det lidt.

> Jeg fatter heller ikke de der gigantsystemer, når man kan få maskiner
> som Toshiba R100:
>
> <http://labtops.dk/?s=259>

Interessant, at de har købt domænet labtops.dk, når firmaet hedder
laptops.dk. De må være vant til, at folk skriver forkert.

> <http://nordic.computers.toshiba-europe.com/Contents/Toshiba_teg/EU/Other
> s/Brochures/P_R100_0303.pdf>

Den ser da smart ud, men den er da også dyr i forhold til en iBook. Den
har SD-slot og 3 års garanti, men ellers er data jo ikke bedre end for
en iBook. Og den er 2-3.000,- kr. dyrere.

> Sygehusene kan vist ikke rumme Mac, så jeg er ved at lede efter bærbar
> pc til konen.

> Jeg har prøvet forskellen på en iBook G3 900 og der er virkelig forskel
> på 256 og 768.

Jeg glæder mig da til at se, om vi kan mærke forskel.

> Fundamentet slår revner pga. larmen?

Nej, men den kan ikke køre 10.4, når den kommer, og så er den jo
forældet. Den er heller ikke ligefrem hurtig, så det kan være lidt
trættende at bruge den. Men på mange måder har det da været en rensende
oplevelse at prøve at se, hvor lidt man faktisk kan klare sig med.

> Jeg glæder mig allerede

De største overvejelser er sådan set skærmen. Den skal helst ikke koste
over kr. 3.000,-. Jeg havde egentlig tænkt på en 17" af prishensyn. Men
sjovt nok har 17 og 19" lige stor opløsning på 1280 x 1024. Og nogen
siger, tingene er meget små på en 17".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 21-01-05 09:24

In article <news-CE7C27.15442720012005@news.tele.dk>,

> [...]
> en ansigtsløftet udgave efter sommerferien, og så kan man jo lige så
> godt vente, hvis det er sådan en, man vil have.

406 er stadig en lækker bil. Mht. kørekomfort er Peugeot så meget foran,
at det ikke mærkes at modellen er ca. 15 år gammel.

Jeg har nogle venner, der overvejede 307 SW, men de kunn få 406 til
stort set samme pris og så er den at foretrække. Der er mange 406-ejere,
der downgrader til 307 - priserne er simpelthen gået amok.

Næste gang skifter jeg dog til Berlingo e.l. - det er efterhånden den
eneste type, hvor man får meget for pengene.

> [...]

> har SD-slot og 3 års garanti, men ellers er data jo ikke bedre end for
> en iBook. Og den er 2-3.000,- kr. dyrere.

iBook har da bedre specifikationer - fx mht vægt. R100 har de ikke
kunnet få op på mere en 1090 gram mens iBook er et ordentligt mandfolk,
der vejer som en mursten. Lidt mere seriøst: du kan ikke sammenligne
Apples billige linje med en subnotebook - Apple har overhovedet ikke et
produkt, der kan konkurrere i den kategori. Jeg er glad for min iBook og
vil ikke skifte, men subnotebooks som R100, IBM X40 og Dell Latitude
(1,3 kg.) er lækre - det eneste problem er det der med Windows. Jeg
prøvede en X300 i går og der er altså noget over at kunne stå med den
bærbare i den enehånd og skrive med den anden.

> Jeg glæder mig da til at se, om vi kan mærke forskel.

Den kan mærkes med min sløve processor, men det er måske noget andet med
en hurtigere maskine som jeres.

> [...]
> trættende at bruge den. Men på mange måder har det da været en rensende
> oplevelse at prøve at se, hvor lidt man faktisk kan klare sig med.

MIn 233 er pakket ned - netop så den kan være reserve ligesom din, men
den kan da fint fungere. Det hedder bare Graphic Comverter i stedet for
Photoshop etc.

> [...]
> over kr. 3.000,-. Jeg havde egentlig tænkt på en 17" af prishensyn. Men
> sjovt nok har 17 og 19" lige stor opløsning på 1280 x 1024. Og nogen

Jeg ville vælge en 17" - mest pga. prisen. Skærme på bærbare er jo
mindre og her kan de fleste jo nemt nøjes med max 15".

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-05 16:13

In article <christian.bech-45A882.09240821012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> 406 er stadig en lækker bil. Mht. kørekomfort er Peugeot så meget
> foran, at det ikke mærkes at modellen er ca. 15 år gammel.

Netop. Selv de engelske bilblade roser den stadig, og de plejer at være
hårde overfor biler, hvor alderen trykker. Når jeg læser test af 407
virker det ikke som om, Peugeot er så langt foran de andre, som de var
med 405 og 406. Måske er de andre blevet bedre.
På en måde fortryder jeg, at vi ikke skiftede vores ud med den
ansigtsløftede udgave for et par år siden. Der var nogle tilbud med
masser af udstyr, og så ville jeg ikke føle noget presserende behov for
at skifte bil nu.

> Jeg har nogle venner, der overvejede 307 SW, men de kunn få 406 til
> stort set samme pris og så er den at foretrække. Der er mange
> 406-ejere, der downgrader til 307 - priserne er simpelthen gået amok.

Det er også Peugeots anbefaling, at man køber 307 SW eller 807, hvis man
har brug for meget plads.

> Næste gang skifter jeg dog til Berlingo e.l. - det er efterhånden den
> eneste type, hvor man får meget for pengene.

Den var vores mindste søn på fem også vild med, sidst han var med hos
bilhandleren. Bare som Peugeot Partner, men det er jo den samme. Jeg
synes bare, den er lidt gammeldags. Det er jo ikke en moderne
konstruktion, og det er heller ikke de nyeste motorer, der ligger i den.
Den er også lidt simpel, da det i bund og grund er en varevogn.
Køreegenskaber samt aktiv og passiv sikkerhed er derfor ikke helt i top.
Men man får jo meget plads for pengene, og jeg må tilstå, at jeg aldrig
har prøvet at køre en. Den kan jo ikke være helt ringe, når så mange er
glade for den.

> [...]
> det der med Windows. Jeg prøvede en X300 i går og der er altså noget
> over at kunne stå med den bærbare i den enehånd og skrive med den

Det var jeg ikke klar over. En subnotebook er altså en, der er meget
lille og let. Jeg lagde mærke til, at den har 12" skærm ligesom den
lille iBook. Og iBook er mindre og lettere end de fleste bærbare, jeg
har set. Men der er altså nogle endnu mindre, kan jeg forstå.

> MIn 233 er pakket ned - netop så den kan være reserve ligesom din,
> men den kan da fint fungere. Det hedder bare Graphic Comverter i
> stedet for Photoshop etc.

Det er rart med en reserve. Skærmen er bare begyndt at sige sjovt, så
jeg er tiltagende nervøs. Det er også ved at være lidt meget, at jeg har
undværet min PowerBook i snart tre måneder. Heldigvis har jeg i dette
øjeblik fået at vide, at den ligger nede på posthuset. Så skal
forhandleren bare lige have tid til at hente den. Og så skal han skifte
harddisken. Han har åbenbart taget min harddisk ud for at forhindre, at
Apple formaterede den og slettede alt.

> Jeg ville vælge en 17" - mest pga. prisen. Skærme på bærbare er jo
> mindre og her kan de fleste jo nemt nøjes med max 15".

Det er jo rigtigt. Det er lidt sjovt, at 17" og 19" skærme har samme
opløsning. På en bærbar er skærmen mindre og opløsningen større. Og det
går da alligevel. Jeg vil lige se på lidt modeller. Der går jo nok en
måned, før vi kan få en Mac mini, og så kan jeg jo lige så godt vente og
se, om der kommer et godt skærmtilbud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

> [...]
> lille iBook. Og iBook er mindre og lettere end de fleste bærbare, jeg
> har set. Men der er altså nogle endnu mindre, kan jeg forstå.

subnotebøger har nornmalt ikke indbyggede optiskedrev, de fyler og vejer
en hel del.

Fra : Christian Bech

Dato : 26-01-05 14:16

In article <news-94BA2C.16131021012005@news.tele.dk>,
> [...]

> virker det ikke som om, Peugeot er så langt foran de andre, som de var
> med 405 og 406. Måske er de andre blevet bedre.

De andre er i hvert fald blevet større. Politiet har fravalgt 407 fordi
der er for lidt plads på bagsædet til kunderne.

> [...]
> ansigtsløftede udgave for et par år siden. Der var nogle tilbud med
> masser af udstyr, og så ville jeg ikke føle noget presserende behov for

Det var just det som mine venner bed på.

> [...]
> synes bare, den er lidt gammeldags. Det er jo ikke en moderne
> konstruktion, og det er heller ikke de nyeste motorer, der ligger i den.

Hvem har dog bildt dig det ind? Konstruktionen er nyere end 406 og
motorerne er da helt med. I hvert fald den toliters diesel den samme som
i de andre PSA-personvogne.

> Den er også lidt simpel, da det i bund og grund er en varevogn.

Det må man leve med til den pris. Til gengæld er den overraskende
komfortabel.

> Køreegenskaber samt aktiv og passiv sikkerhed er derfor ikke helt i top.

Nåda? Den har da airbags.

> [...]

> lille iBook. Og iBook er mindre og lettere end de fleste bærbare, jeg
> har set. Men der er altså nogle endnu mindre, kan jeg forstå.

Subnotebooks er en klasse for sig og der er altså noget lækkert over en
maskine der kun vejer et kilo.

> [...]
> forhandleren bare lige have tid til at hente den. Og så skal han skifte
> harddisken. Han har åbenbart taget min harddisk ud for at forhindre, at

Det pleker de vist ikke at gøre. Inden min røg ind havde min sysadm
naturligvis lavet en backup, men den kom tilbage med intakt HD.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-05 01:17

In article <christian.bech-673A8F.14155326012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> De andre er i hvert fald blevet større. Politiet har fravalgt 407 fordi
> der er for lidt plads på bagsædet til kunderne.

På den anden side er Audi A4 og Volvo V50 mindre. Det brokker folk sig
ikke over, for de konkurrerer ikke på plads, men på "kvalitet", hvad det
så er.

> Hvem har dog bildt dig det ind? Konstruktionen er nyere end 406 og
> motorerne er da helt med. I hvert fald den toliters diesel den samme som
> i de andre PSA-personvogne.

Måske i grundkonstruktion, men 1,9 modellen er da gammel. Den 2,0 HDi,
der er i Partner, har ikke partikelfilter og har færre HK. Den er i
hvert fald ikke så forfinet som visse af de andre. 2,0 er vel også den
første i den nye HDi generation. Så kom 1,4 og senest 1,6, der bare er
blevet rost til skyerne af alle. Den vil jeg gerne have.

> Nåda? Den har da airbags.

I sig selv siger det ikke ret meget, at en bil har airbags. Teoretisk
kunne man tage en bil med et karosseri, der ydede en elendig beskyttelse
og så sætte airbags i. Det ville stadig være en bil, der ikke var ret
sikker. Det er kun praktiske test som crashtest, der siger noget sikkert.

> Det pleker de vist ikke at gøre. Inden min røg ind havde min sysadm
> naturligvis lavet en backup, men den kom tilbage med intakt HD.

Jeg har lige hørt fra min forhandler i dag, at han har fået min
PowerBook og er ved at gennemgå den. Nu håber jeg, at jeg får den i
morgen torsdag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 27-01-05 02:21

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:>

> [...]
> og så sætte airbags i. Det ville stadig være en bil, der ikke var ret
> sikker. Det er kun praktiske test som crashtest, der siger noget sikkert.

Fx. en gammel 'boble'...

I øvrigt så jeg engang for nu mange år siden, hvordan Saab testede deres
Saab 99E og afløseren Saab 900...

De hejsede bilen op i den største kran, der er på Göteborgs havn - en
Vulkan på 106m. I bilen var der placeret dukker, der skulle gøre det ud
for mennesker i både str. og vægt.

De lod så bilen slippe i 100m højde og med bilens vægt + 'passagerer',
ville det ca. svare til, at bilen ville ramme frontal ind i en mur med
170-180km/t, da den ramte jorden med snuden først. Forenden var _kun_
trykket 40cm !! - Motoren var altså ikke kommet ind i kabinen. Selve
kabinen var kun forskubbet 2,5cm på langs og 2cm på tværs af bilen. Så
de gik 'bare' hen og åbnede dørene på normal vis. Dukkerne, der skulle
forestille passaghererne var lavet i et materiale, der ville 'komme
tilskade', som var det levende mennesker. - INGEN af dem var 'dødeligt
kvæstede'

Volvo ville ikke stå tilbage for Saab, så de lavede samme nummer for
åben TV med en 240GL 2-dørs (svarende til Saab'en). Svjh. var Volvo'en
trykket ca. 1 meter på langs, så motoren lå inde på forsædet. På tværs
var den skubbet så skævt, at dørene måtte skæres op med en skærebrænder.
Volvo'en tippede over, så den landede delvis på taget, hvorved taget var
trykket godt og vel 50 cm ned i kabinen - ALLE 4 'passagerer' var
dræbt på stedet...! - Det var kort efter, vi fik kabel TV i Brabrand,
så det har nok været i 1978 eller 79, de viste det på SVT 1......

> Jeg har lige hørt fra min forhandler i dag, at han har fået min
> PowerBook og er ved at gennemgå den. Nu håber jeg, at jeg får den i
> morgen torsdag.

Hvilken model er det? - en 12" eller TiBook? - Jeg er nemlig stadig på
jagt efter en - helst 14" Pismo / PowerBook til en af mine venner...
Den, jeg skal bruge til ham, skal være rimelig solid, da han hamrer løs
på tasterne, som var det en gl. Underwood, han skrev på.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-05 00:33

In article <41f84205$0$632$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> Den, jeg skal bruge til ham, skal være rimelig solid, da han hamrer løs
> på tasterne, som var det en gl. Underwood, han skrev på.

Det er den sidste generation TiBook med 1 GHz og 1 GB RAM. Jeg ved nu
ikke, om den for alvor er til salg. Det kræver i hvert fald, at jeg får
et godt bud. Sagen er jo den, at den nye model ikke er ret meget
anderledes. Jeg får jo samme størrelse skærm, så brugsoplevelsen vil
være den samme. Den lidt hurtigere hastighed har jeg ikke brug for
endnu. Så forskellen er ikke som hvis man skifter en iMac generation og
får en helt anderledes computer med større skærm og flere muligheder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 28-01-05 00:57

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Det er den sidste generation TiBook med 1 GHz og 1 GB RAM. Jeg ved nu
> ikke, om den for alvor er til salg. Det kræver i hvert fald, at jeg får
> et godt bud.

OK, - jeg kan da lige spørge ham, hvor langt han evt. vil gå op...

> Sagen er jo den, at den nye model ikke er ret meget anderledes.
> Jeg får jo samme størrelse skærm, så brugsoplevelsen vil være
> den samme.

- Og da slet ikke, når skærmstr. er den samme. Det ville være noget
andet, hvis du gik fra en 12" til en 15"...

> Den lidt hurtigere hastighed har jeg ikke brug for endnu. Så
> forskellen er ikke som hvis man skifter en iMac generation og
> får en helt anderledes computer med større skærm og flere
> muligheder.

- Eller fra fx. en 300mhz til en Dual 1,5ghz. - Men skulle du
beslutte dig til at sætte den til salg, og hans budget til bærbar
matcher, så kommer der nok et bud fra ham. - Den sidste glippede i
'opløbet', som man siger...

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-05 01:13

In article <41f979a4$0$29430$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> OK, - jeg kan da lige spørge ham, hvor langt han evt. vil gå op...

Det må du da gerne. Det kunne da være sjovt at høre.

> - Og da slet ikke, når skærmstr. er den samme. Det ville være noget
> andet, hvis du gik fra en 12" til en 15"...

Ellers skulle jeg købe en 17". Så har vi også en ekstra plade at lægge i
spisebordet, hvis vi får mange gæster Der er også det alternativ at
gå ned til 12" f.eks. i en iBook, så jeg har noget meget transportabelt.
Så kunne jeg have en stationær hjemme som f.eks. den Mac mini, vi får.
Jeg skal begynde at arbejde i København på tirsdag, så der bliver lidt
rejseaktivitet det næste år.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 28-01-05 01:34

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Det må du da gerne. Det kunne da være sjovt at høre.

Jeg véd nogenlunde i hvilken prisgruppe, det vil ligge, men jeg tør ikke
byde uden tilladelse. - sæt nu du slog til, så hm... har jeg mre end
en arm i klemme - vist nok også begge ører.

> [...]
> Så kunne jeg have en stationær hjemme som f.eks. den Mac mini, vi får.
> Jeg skal begynde at arbejde i København på tirsdag, så der bliver lidt

Det er virkelig en lækker sag - den 17'er! - Men det vil nok se lidt
blæret ud at sidde med den i toget og så måske bare spille 'Sænke
slagskibe'

Fra : Christian Bech

Dato : 28-01-05 10:01

In article <news-C7292B.01130128012005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Jeg skal begynde at arbejde i København på tirsdag, så der bliver lidt
> rejseaktivitet det næste år.

Henrik flytter hjem til mor. Henrik flytter hjem til mor. Na na na naa.
Na na na naa.

Fra : Erik Richard

Dato : 28-01-05 18:42

Hej Crhistian

- så tror jeg, det er på tide, vi får indført passet igen.! jvf. en
vis 'formandinde' for et vist parti, - der vil have genindført de
nationale grænser.... - Kjøwenhavn... Hjælp! det er jo at flytte til
udlandet. så nu skal Henrik jo passe på, at han fremover kan opfylde
'tilknytningskriteriet'...

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 27-01-05 10:40

In article <news-C4729D.01163927012005@news.tele.dk>,

> På den anden side er Audi A4 og Volvo V50 mindre. Det brokker folk sig
> ikke over, for de konkurrerer ikke på plads, men på "kvalitet", hvad det
> så er.

Det er vel primært tre ting: Navnet, lækrere finish (detburde de have,
men jeg aner ikke om de har) og et bedre mekanisk ry end Peugeot
(specielt 206 er berygtet).

Peugeots konkurrenter er også snarere biler som Ford Mondeo, Citroën C5,
VW Passat etc. Biler, som er belvet meget rummelige. Så må man jo gøre
op med sig selv om 407's lækrere design godtgør at ens hoved sidder oppe
i taget. Det er det samme problem med Alfa 156, men den bliver jo solgt
alligevel.

> [...]
> første i den nye HDi generation. Så kom 1,4 og senest 1,6, der bare er
> blevet rost til skyerne af alle. Den vil jeg gerne have.

Åh, du sammenligner med 407. Hvis man ser det bredere, så sidder der de
samme motorer i 206 og 307 som i Partner - eneste undtagelse er
dieselhakkeren 1,9 som nok mest sidder der pga. erhvervslivet.

Partikelfilter er der vel kun i 607 og 407?

> [...]
> og så sætte airbags i. Det ville stadig være en bil, der ikke var ret
> sikker. Det er kun praktiske test som crashtest, der siger noget sikkert.

Det er vi helt enige om. Jeg har bare ikke hørt, at Partner skulle være
specielt dårlig.

> Jeg har lige hørt fra min forhandler i dag, at han har fået min
> PowerBook og er ved at gennemgå den. Nu håber jeg, at jeg får den i
> morgen torsdag.

Det var dæleme også på tide. Min var afsted i halvanden uge.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 28-01-05 00:09

Christian Bech wrote:

> Det er vel primært tre ting: Navnet, lækrere finish (detburde de have,
> men jeg aner ikke om de har) og et bedre mekanisk ry end Peugeot
> (specielt 206 er berygtet).

Huuu. for hvad, jeg har en af slagsen (206) og er rimelig tilfreds, ikke
at der ikke har været problemer men der er blevet løst tilfredsstillende
af Peugeot.

> [...]
> op med sig selv om 407's lækrere design godtgør at ens hoved sidder oppe
> i taget. Det er det samme problem med Alfa 156, men den bliver jo solgt

Designet på 407 er meget markant, man kan enten lide det eller ikke, det
er en af forskellene fra 406 der var mere "folkelig" Jeg blev dog
skuffet efter en prøvetur i 407, den er som beskrevet ikke rummelig selv
om det er en "stor" bil.

> [...]
> dieselhakkeren 1,9 som nok mest sidder der pga. erhvervslivet.
>
> Partikelfilter er der vel kun i 607 og 407?

Er det ikke i alle modeller der er udstyret med de nye diselmotore

> Det er vi helt enige om. Jeg har bare ikke hørt, at Partner skulle være
> specielt dårlig.

Hvis man ikke har noget imod at køre rundt i en "sportshal" som nogle
bekendte beskrev deres korte ejerskab af en Partner, så er der meget bil
for pengene.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-05 01:09

In article <ctbsap$1hej$1@news.cybercity.dk>,
Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Huuu. for hvad, jeg har en af slagsen (206) og er rimelig tilfreds,
> ikke at der ikke har været problemer men der er blevet løst
> tilfredsstillende af Peugeot.

Det er mit indtryk, at Peugeot er flinke til den slags. Når er har været
bøvl med motorer, der både bruges i Peugeot og Citroën, har Peugeot
altid gjort mest ud af at rette fejlene. Peugeot importeres af et dansk
firma. Citroën-importøren ejes af fabrikken. Det siges at forklare
forskellen i mentalitet hos importørerne.
Vi har nu heller aldrig haft det store bøvl. Femtegearet røg i
vores 406 efter 90.000 km. Man kan sagtens sige, at det er for dårligt.
Det kostede kr. 8.300,- at reparere det. På den anden side har bremser,
kobling, batteri o.m.a. dele holdt fint. Alt i alt har den ikke være dyr
i drift. Jeg har lige fået nyt batteri efter 7,5 år, da startermotoren
kørte lidt sløvt. Det kostede kr. 450,- at få et nyt.

Folks oplevelser af "kvalitet" er noget underligt noget. Når man netop
siger, at f.eks. Alfa er endnu mindre og også dyrere end 407, så får man
at vide, at det jo også er en Alfa. Underforstået, at så er det helt
naturligt, at man får mindre for pengene. Jeg kender folk, der rakker
Mac ned, fordi man får alt for lidt for pengene. De samme mennesker
kører i Volvo og Mercedes. Man kunne jo argumentere for, at de kunne få
nøjagtig samme specifikationer langt billigere i en Ford Mondeo med
bedre plads. Dermed gør de i princippet nøjagtig det samme, som når jeg
foretrækker en Mac. Det kan de slet ikke se. Det er et spørgsmål om
personlig smag, og smag kan jo ikke diskuteres.

> [...]
> det er en af forskellene fra 406 der var mere "folkelig" Jeg blev dog
> skuffet efter en prøvetur i 407, den er som beskrevet ikke rummelig

<http://www.quickstepcycling.be/content/photoshow.aspx>

Hvis den er stor nok til de professionelle cykelhold, så er den stor nok
til mig. Det vigtigste kriterium for valg af bil er, at den bruges af et
eller gerne flere professionelle cykelhold.

> Er det ikke i alle modeller der er udstyret med de nye diselmotore

Jeg har mest set på 307 SW. Den fås med 1,6 HDi 109 hk og 2.0 HDi 138 hk
og 6 gear som diselmotorer. De har begge partikelfiltre. I den
almindelige 307 tages de vist ikke til Danmark, men de findes skam. Jeg
kan godt se, at 307 fås med 2,0 HDi 90 hk. Jeg ved ikke, hvor meget den
motor er anderledes end 2.0 HDi 138 hk. Det er nok samme
grundkonstruktion.

Det tror jeg heller ikke, men jeg kan nu ikke finde den crashtestet hos
Euro-NCAP. Jeg mente, den var lidt bedaget bl.a. hvad angår sikkerhed.
Du mente det ikke, fordi den har airbags. Og så sagde jeg, at det i sig
selv ikke er nogen garanti. To airbag er heller ikke ret meget i dag.
407 har 7 airbag og fås med 9 airbag som ekstraudstyr.

> Hvis man ikke har noget imod at køre rundt i en "sportshal" som nogle
> bekendte beskrev deres korte ejerskab af en Partner, så er der meget
> bil for pengene.

He-he. Kalder man den ikke også Bedstemor And-bil? Det er da meget sødt.
Jeg kan såmænd godt lide den, men samtidig er en mere lav, bred og
sporty bil jo også lækker. Det er ikke let at vælge.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 28-01-05 09:59

In article <news-5606A5.01091628012005@news.tele.dk>,

> [...]
> foretrækker en Mac. Det kan de slet ikke se. Det er et spørgsmål om
> personlig smag, og smag kan jo ikke diskuteres.

Jeg synes da det går fint med at diskutere smag.

Alfaister er som regel sindssyge og utroligt trofaste, men den kører
altså også godt.

> <http://www.quickstepcycling.be/content/photoshow.aspx>

Har de mere end fire ryttere, der kan køre på cykel?

> Hvis den er stor nok til de professionelle cykelhold, så er den stor nok
> til mig. Det vigtigste kriterium for valg af bil er, at den bruges af et
> eller gerne flere professionelle cykelhold.

Cykelryttere er jo også nogle små gnallinger og ikke rigtige mænd.

Pointen er vel bare, at man skal undgå at sidde på bagsædet - at
svigermor knækker nakken...

> [...]
> kan godt se, at 307 fås med 2,0 HDi 90 hk. Jeg ved ikke, hvor meget den
> motor er anderledes end 2.0 HDi 138 hk. Det er nok samme

138 HK koster 55.000,- mere end 90 HK, så når 1,6 HDi ikke markedsføres,
tror jeg folk i høj grad vælger 90 uden partikelfilter.

1,4 HDi er heller ikke med partikelfilter - det er lidt en skam.

> [...]
> selv ikke er nogen garanti. To airbag er heller ikke ret meget i dag.
> 407 har 7 airbag og fås med 9 airbag som ekstraudstyr.

Benzinudgaverne af Partner har fire airbags. Hvor mange havde 406? 407
er trods alt helt ny på markedet.

> He-he. Kalder man den ikke også Bedstemor And-bil? Det er da meget sødt.
> Jeg kan såmænd godt lide den, men samtidig er en mere lav, bred og
> sporty bil jo også lækker. Det er ikke let at vælge.

Hvis man har pengene (men vi er jo ikke alle overbetalte
brevkasseredaktører så er der ikke meget at være i tvivl om, men
alternativet for en børnefamilie til Partner o.l. er 206 e.l.

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-01-05 12:45

Henrik Münster - news@muenster.dk on 28/01/05 1:09 wrote:

> [...]
> kan godt se, at 307 fås med 2,0 HDi 90 hk. Jeg ved ikke, hvor meget den
> motor er anderledes end 2.0 HDi 138 hk. Det er nok samme

Den nye 2.0 og 1.6 HDi er 16V motorer, og kører med et højere dysetryk end
den gamle 8V 2.0'er.
--
/peter

Fra : Christian Bech

Dato : 28-01-05 09:36

> Huuu. for hvad, jeg har en af slagsen (206) og er rimelig tilfreds, ikke
> at der ikke har været problemer men der er blevet løst tilfredsstillende
> af Peugeot.

Jeg har læst en artikel, der beskrev 206 som en af de mest fejlfyldte.
Jeg tror det var i Motor, men jeg har glemt mit FDM-medlemsnummer, så
jeg kan desværre ikke slå det op.

> [...]
> er en af forskellene fra 406 der var mere "folkelig" Jeg blev dog
> skuffet efter en prøvetur i 407, den er som beskrevet ikke rummelig selv

Det lyder som min tur i Alfa 156. Manglende rummelighed er stærkt
diskvalificerende. Jeg vil kunne sidde oprejst på bagsædet - det er
altså ikke et urimeligt krav, når man kun er 1,80 høj..

> Er det ikke i alle modeller der er udstyret med de nye diselmotore

Indtil for nylig var det kun i 607 - 407 har også fået det og 307 har
det i den største HDI, men ikke de andre.

> Hvis man ikke har noget imod at køre rundt i en "sportshal" som nogle
> bekendte beskrev deres korte ejerskab af en Partner, så er der meget bil
> for pengene.

Jeg køber nok ikke en, når børnene er blevet store, men indtil da er den
altså praktisk - og så kan jeg godt leve med sportshallen.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 31-01-05 00:47

Christian Bech wrote:

> [...]
>

> Jeg har læst en artikel, der beskrev 206 som en af de mest fejlfyldte.
> Jeg tror det var i Motor, men jeg har glemt mit FDM-medlemsnummer, så

Har heldigvis kun haft et motor problem, noget med luft blander dimsen,
det blev ordnet på under en time uden vrøvl. Måtte dog have en ny
kobling ved 35000 km. den blev også skiftet uden vrøvl, altså ærgelige
fejl men peugeot var ikke smålige eller forsøgte at snige sig uden om.

> Indtil for nylig var det kun i 607 - 407 har også fået det og 307 har
> det i den største HDI, men ikke de andre.

Ok, tak for info. Jeg trode det var alle "nye" disel motore, altså dem
med det højere pumpe tryk og dermed højere effekt.

> Jeg køber nok ikke en, når børnene er blevet store, men indtil da er den
> altså praktisk - og så kan jeg godt leve med sportshallen.

Prøv en 307SW der er fanemig god plads, men det skal der også være til
den pris Var selv intreseret i en 307 Airvan (guleplader) men sædet
kan ikke komme helt tilbage pga. adskillesen mellem kabine og lastrum,
så mine lange stylter kunne ikke være der ellers en billig bil.

Henrik Lindskou

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> Godt du ikke ved, at jeg i "nogen tid" har overvejet at købe ny bil

udskift "bil" med "peugot"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> [...]
> slags situationer. Når det nu kan gøres så billigt som med en Mac mini,
> så er det jo fristende. Og så kan børnene også bruge den. Men nu skal

overvej det nu ikke for længe... ellers ender det med at du først får
din mini EFTER din PB kommer hjem igen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 01:24

In article <1gqq3t6.1docjp41p78xq2N%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> overvej det nu ikke for længe... ellers ender det med at du først får
> din mini EFTER din PB kommer hjem igen.

Det er der ingen fare for. På onsdag er det tre måneder siden, den gik i
stykker, så der går sikkert lang tid, før jeg ser den igen. Den skulle
være kommet til posthuset her i Esbjerg, men lad os nu se. Den var på
vej ud af døren i Holland mellem jul og nytår, og det er en måned siden.
Min forhandler ville prøve at nå at hente den lørdag, sagde han i
fredags. Jeg har ikke hørt fra ham siden, og han havde telefonsvarer på.
Jeg går ud fra, at min PowerBook er ankommet til posthuset i sidste uge.
Så er der altså allerede gået nogle dage. Efter seks dage sendes pakken
retur, hvis den ikke er afhentet, så jeg er spændt på, om han når det.
Vi skal i øvrigt have en Mac mini, så det overvejer jeg ikke
mere. Jeg har bare ikke lige haft lejlighed til at bestille den. Den
skal have AirPort, og jeg vil gerne have en 80 GB harddisk, da det er
rart at kunne have en ekstra kopi af foto og musik på den. Men den skal
jo helst være billig. Det er jo meningen med en Mac mini. Så vi sparer
Bluetooth væk, og jeg vælger nok også den lille processor. Jeg kan
dårligt forestille mig, at det gør den store forskel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 14:14

> [...]
> rart at kunne have en ekstra kopi af foto og musik på den. Men den skal
> jo helst være billig. Det er jo meningen med en Mac mini.

Jeps, hvad er prisforskellen på 80GB og 40GB disk egentlig? iøvrigt er
80GB ej heller meget i dag hvis man har i sinde at bruge den som lager
for musik, billeder og evt. et par film.

> Så vi sparer Bluetooth væk, og jeg vælger nok også den lille processor.
> Jeg kan dårligt forestille mig, at det gør den store forskel.

enig... forskellen på 1.2 og 1.4Ghz er latterlig lille.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 17:34

In article <1gqtkum.1gld0w3gwper1N%nospam@reippuert.dk>,
> [...]

> er 80GB ej heller meget i dag hvis man har i sinde at bruge den som
> lager for musik, billeder og evt. et par film.

Prisforskellen på de to harddiske er ca. kr. 400,-. Det samme som
prisforskellen på de to processorer.

> enig... forskellen på 1.2 og 1.4Ghz er latterlig lille.

Hermed tænker du på forskellen i ydelse og ikke forskellen i pris,
formoder jeg. Man kan jo også sige, at prisforskellen kun er kr. 400,-,
og det er jo heller ikke alverden. Der er jo bare noget psykologisk i
prisen, ligesom når alting koster noget med 95 øre til slut. Jeg har
talt med konen og vist hende reklamerne. Det lyder jo billigt med kr.
3.890,- for en Mac. Men skal vi bare have 80 GB harddisk, AirPort og 512
MB RAM, så er prisen kr. 5.500,-. Det lyder jo straks af lidt mere. Skal
man også have den hurtiger processor og/eller Bluetooth, så er prisen
omkring kr. 6.000,-. Pludselig lyder det ikke som sådan en billig
computer mere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-05 02:10

> Hermed tænker du på forskellen i ydelse og ikke forskellen i pris,
> formoder jeg.

jeps.

> Man kan jo også sige, at prisforskellen kun er kr. 400,-,
> og det er jo heller ikke alverden.

hvis målet er en BILLIG mac syns jeg 400kr er meget.

> Der er jo bare noget psykologisk i
> prisen, ligesom når alting koster noget med 95 øre til slut. Jeg har
> talt med konen og vist hende reklamerne. Det lyder jo billigt med kr.
> 3.890,- for en Mac.

Det er da kun 891 kr mere end en "bagatel"

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-05 23:00

In article <1gquv73.ihlv17htqsqcN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jeps.

Sig mig: Hvad laver du her på en tirsdag? Er det ikke kun i weekenden,
du er på internettet? Har du sovet over dig, eller hvad?

> hvis målet er en BILLIG mac syns jeg 400kr er meget.

Det er jeg også kommet frem til.

> Det er da kun 891 kr mere end en "bagatel"

Den endte på kr. 5.498,- med det hele: 80 GB, 512 MB og AirPort. Men det
er jo stadig ikke galt for en Mac. Tastatur og mus har vi, og nu har jeg
3-4 uger til at finde en skærm. Det bliver sikkert længere, hvis jeg
kender Apple Store ret. Men vi skal jo være glade for, at varerne er
efterspurgte.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 00:54

> Sig mig: Hvad laver du her på en tirsdag? Er det ikke kun i weekenden,
> du er på internettet? Har du sovet over dig, eller hvad?

Nej jeg har ferie.

> [...]
> 3-4 uger til at finde en skærm. Det bliver sikkert længere, hvis jeg
> kender Apple Store ret. Men vi skal jo være glade for, at varerne er

Har du set at US Applestore netop har sænket prisen på den større HD,
airport, bluetooth og DVD-brænderen. Mon Europa osse kommer med?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-05 02:01

In article <1gqz0fi.n8ge3a1gmyvc3N%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Nej jeg har ferie.

Tillykke

> Har du set at US Applestore netop har sænket prisen på den større HD,
> airport, bluetooth og DVD-brænderen. Mon Europa osse kommer med?

Ja, nu har jeg, da det har været omtalt her i gruppen i dag. Men det er
der jo ikke noget at gøre ved. Man kan jo ikke ærgre sig over det, hver
gang ens computer falder i pris. Jeg trøster mig med, at hver gang jeg
poster ekstra penge i Apple, så stiger mine aktier mere. De er lige
steget fra 70 til 72 i dag. Så man kan tydeligt se, at de hjælper.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-01-05 06:32

> [...]
> poster ekstra penge i Apple, så stiger mine aktier mere. De er lige
> steget fra 70 til 72 i dag. Så man kan tydeligt se, at de hjælper.

Smil

Jeg sagde sælg til dig her forleden, men er sgu´selv i tvivl om de
falder foreløbig, og om jeg selv skal hoppe på toget nu!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-05 21:33

> [...]
> poster ekstra penge i Apple, så stiger mine aktier mere. De er lige
> steget fra 70 til 72 i dag. Så man kan tydeligt se, at de hjælper.

Hjælp til selvhjælp

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> OK, det er godt nok billige efterhånden. Har I så set den Dell fra tv
> til kr. 3.046,- med skærm? <http://dell.dk/tv>

jeps, det bør dog anføres at den slags skærme i dag næsten foræres væk.
max 1024*768@75Hz og billedet står bestemt ikke pænt. eMac'ens skærm er
vidunderlig i sammenlihning med markedets sub 1000kr CRT skærme.