Brugerspecifik FTP på Xserve
Fra : Morten Krogh Nielsen

Dato : 10-01-05 14:11

Hej

Jeg døjer lidt med etablering af brugerspecifik FTP-upload på en Xserve.
Jeg har talt med Xserve supporten og de anbefalede mig at sætte mig mere
ind i Open Directory, så det gik julen med, men jeg synes stadig ikke
det er muligt at lave specifikke sharepoints til specifikke brugere.

Der er også en tråd inde på Apples supportsider, der beskriver lignende
problemer, men er der nogle danske brugere her som har erfaringer og
evt. kan hjælpe mig med hvad det er jeg overser - for jeg tror da
selvfølgelig at det kan lade sig gøre.

mvh. Morten

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-01-05 14:52

Morten Krogh Nielsen <morten@pathfinder.dk> writes:

> [...]
> problemer, men er der nogle danske brugere her som har erfaringer og
> evt. kan hjælpe mig med hvad det er jeg overser - for jeg tror da

Prøv lige at beskriv, hvad det er, du ønsker at opnå. En bruger skal
have mulighed for at kunne upload filer, uden at de andre brugere skal
kunne se filerne?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Karl Antz

Dato : 10-01-05 16:57

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Prøv lige at beskriv, hvad det er, du ønsker at opnå. En bruger skal
> have mulighed for at kunne upload filer, uden at de andre brugere skal
> kunne se filerne?

Se det er et problem også jeg hidtil forgæves har søgt at løse.

Jeg har flere brugere på maskinen. De skal i hvert tilfælde kun kunne
uploade/downloade til eller fra deres egen mappe samt undermapper - men
ikke ha adgang til hvad der ellers ligger på maskinen.

Øjeblikkelig kører jeg med sftp, og så logger de ind med deres
brugernavn og password men har ikke adgang til de andres brugermapper.

Kan noed lignende lade sig gøre med ftp?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 10-01-05 20:03

In article <1gq6mvb.1jcf5qxm6gr5mN%karl@antz.dk>,
karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> Øjeblikkelig kører jeg med sftp, og så logger de ind med deres
> brugernavn og password men har ikke adgang til de andres brugermapper.
>
> Kan noed lignende lade sig gøre med ftp?

Betyr dette at det fungerer med sftp, men ikke med ftp? Det er da i alle
fall noe. Her jeg er vil sftp uansett være å foretrekke (ftp er jo
aldeles for åpent for sinnets helse...).

--
/Z

Fra : Karl Antz

Dato : 10-01-05 21:12

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> Betyr dette at det fungerer med sftp, men ikke med ftp? Det er da i alle
> fall noe. Her jeg er vil sftp uansett være å foretrekke (ftp er jo
> aldeles for åpent for sinnets helse...).

Det fungerer på den måde at en sftp-bruger betragtes som en almindelig
bruger med de samme rettigheder en sådan har: adgang til egne filer samt
adgang til programmer - hvilket dog i sagens natur er ret uinteressant
da man ikke kan køre et program via sftp

Grunden til at jeg (eller rettere en ven) efterspørger dette er at der
er brug for ftp-adgang til en boligforening (tror jeg nok).
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Grunden til at jeg (eller rettere en ven) efterspørger dette er at der
> er brug for ftp-adgang til en boligforening (tror jeg nok).

de kan ikke bruge webdav istedet? det fungerer vist "ordenligt" i en
standart opsat OSX.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-05 02:10

Morten Krogh Nielsen <morten@pathfinder.dk> wrote:

> Jeg d?jer lidt med etablering af brugerspecifik FTP-upload p? en Xserve.
> Jeg har talt med Xserve supporten og de anbefalede mig at s?tte mig mere
> ind i Open Directory, s? det gik julen med, men jeg synes stadig ikke
> det er muligt at lave specifikke sharepoints til specifikke brugere.
>
> Der er ogs? en tr?d inde p? Apples supportsider, der beskriver lignende
> problemer, men er der nogle danske brugere her som har erfaringer og
> evt. kan hj?lpe mig med hvad det er jeg overser - for jeg tror da
> selvf?lgelig at det kan lade sig g?re.

Hvis brugerne blot skal logge ind i deres egne hjem-mapper, så er det
blot at opsætte FTP i Server Admin til "Authenticated users see: Home
Direcoty Only". Så vil brugerne kun kunne hoppe rundt i deres egne
mapper og vil ikke kunne komme længere op i filstrukturen.

Hvis du åbner for sftp, så kan brugerne om standard se hele
filsystemet i det mapper, hvor alm. brugere har adgang. De vil ikke
kunne se de andre brugeres filer, men de vil kunne gå ind i de andre
hjem-mapper og se mappernes navne. Det er slet ikke optimalt, så der
skal en lidt mere spidsfindig opsætning til, hvis man vil bruge sftp.
Med sftp er der også åbent for ssh-adgang og det giver mange
muligheder for avancerede brugere, noget som man måske ikke lige har
lyst til at åbne op for.

Jeg har skiftet OS X's FTP-server ud med pureFTPd, som nogen har lavet
en god GUI til (men daemonen kører selvfølgelig i baggrunden). Her er
det supernemt at låse brugerne til deres egne
mapper, uden at man skal bekymre sig om rettigheder. Hvis brugerne kun
skal have FTP-adgang er det også en nemmere løsning, for så slipper
man for at oprette dem i WorkGroup Manager. Hvis brugerne SKAL
oprettes i WGM, så mener jeg at man kan få pureFTPd til at suge
brugerinformationerne derfra, men det har jeg ikke selv prøvet.

http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Morten Krogh Nielsen

Dato : 13-01-05 13:00

Hej

Tak til flere for opklarende svar. Må jeg lige stille nogle flere
spørgsmål. Min indstilling for serveren er Stand Alone Server, derfor
kører jeg kun i Netinfo. Serversupporten anbefalede mig at sætte mig ind
i Open Directory og lave serveren til en Open Directory Master for at
kunne få home-directories til at fungere.

Har det betydning for de svar der er kommet? Eller er det irrelevant?
Hvordan skifter jeg til sftp?

Det var også pureFTPd der var nævnt inde på Apples supportsider, som en
mulighed. Det lyder nemt, men jeg har ingen skrærm på min Xserve, og så
er det vel lidt besværligt at skulle installere et program.

Hvad sætter man så Server Admins FTP-info til hvis man vi gøre pureFTPd ?
Det kunne være fedt, hvis der var et sted i Danmark, hvor jeg kunne se
hvordan dette her virker i praksis..?

mvh. Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-01-05 23:50

Morten Krogh Nielsen <morten@pathfinder.dk> wrote:

> Tak til flere for opklarende svar. M? jeg lige stille nogle flere
> sp?rgsm?l. Min indstilling for serveren er Stand Alone Server, derfor
> k?rer jeg kun i Netinfo. Serversupporten anbefalede mig at s?tte mig ind
> i Open Directory og lave serveren til en Open Directory Master for at
> kunne f? home-directories til at fungere.
>
> Har det betydning for de svar der er kommet? Eller er det irrelevant?

Jeg vil tro at det er ligegyldigt om man kører NetInfo eller Open
Directory, hvis bare brugernes hjem-mapper er defineret i WGM. Der er
dog ikke nogen ulempe ved Open Directory, så du kunne evt. vælge at
migrere (jeg har IKKE prøvet det...)

> Hvordan skifter jeg til sftp?

Det kører sådan set allerede, for ftp og sftp har såvidt jeg ved ikke
noget med hinanden at gøre. sftp kører via ssh, så du kan med en sftp
klient, f.eks. Transmit, allerede logge ind på serveren, bare at ssh
(Remote Login) er slået til. Du vil se det samme som med ssh, nemlig
hele filstrukturen, bortset fra de andre brugeres beskyttede mapper,
men det er stadig ikke optimalt.

> Det var ogs? pureFTPd der var n?vnt inde p? Apples supportsider, som en
> mulighed. Det lyder nemt, men jeg har ingen skr?rm p? min Xserve, og s?
> er det vel lidt besv?rligt at skulle installere et program.

Du kan vel bruge Remote Desktop? Hvis du slet ikke har adgang til
nogen GUI vil det være noget sværere med pureFTPd, for så skal du
betjene den via terminalen. GUI'en pureFTPd Manager er virkelig god og
nem, men såvidt jeg kan se skal den køre på selve serveren, hvilket
betyder at du enten skal have skærm på, eller bruge Remote Desktop.

> Hvad s?tter man s? Server Admins FTP-info til hvis man vi g?re pureFTPd ?
> Det kunne v?re fedt, hvis der var et sted i Danmark, hvor jeg kunne se
> hvordan dette her virker i praksis..?

Du slår simpelthen Apple's ftp fra i SA, for den bruges ikke længere.

Jeg bruger pureFTPd inde på arbejdet, hvor vi har ca. 30-40 kunder med
hvert deres login på vores ftp-server. Det er supernemt at oprette en
ny kunde, og manageren sørger selv for rettighederne. Alle logins
kører som virtual users, så der bruges kun én ægte bruger på systemet
til pureFTPd. Det betyder dog, at hvis du har mange brugere oprettet i
WGM, så skal du enten oprette dem alle i pureFTPd igen, eller også
skal du finde ud af hvordan pureFTPd Manager kan snuppe
informationerne fra NetInfo.

Fra : Morten Krogh Nielsen

Dato : 14-01-05 13:58

Hej

Tak igen. Min nysgerrighed er nu blevet vakt så meget mod PureFTPd at
jeg tror jeg vil forsøge at installere den på en klient mac, som så har
en afp-forbindelse til serveren, hvor FTP-mapperne skal være. Det er
faktisk muligt at installere programmet på en klient ifølge vejledningen
og da jeg har en klient der kører på selvstændigt IP-nummer, ja hvorfor
så ikke prøve - ?

Jeg kan så tage dansen med Open Directory senere. Eneste problem jeg
lige nu kan se er om der skal være en kobling mellem Home Directories i
WGM og de brugerspecifikke mapper som pureFTPd kræver, men jeg får se..

Hvad er en GUI?

Morten

In article <uhajb2-q43.ln1@osxserver.rfn.dk>,

Fra : Zaphod B

Dato : 14-01-05 14:04

Morten Krogh Nielsen <morten@pathfinder.dk> wrote:

> Hvad er en GUI?

Graphical User Interface.

Motsatt: CLI =
Command Line Interface.
--
/Z

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-01-05 14:11

Morten Krogh Nielsen <morten@pathfinder.dk> wrote:

> Tak igen. Min nysgerrighed er nu blevet vakt s? meget mod PureFTPd at
> jeg tror jeg vil fors?ge at installere den p? en klient mac, som s? har
> en afp-forbindelse til serveren, hvor FTP-mapperne skal v?re. Det er
> faktisk muligt at installere programmet p? en klient if?lge vejledningen
> og da jeg har en klient der k?rer p? selvst?ndigt IP-nummer, ja hvorfor
> s? ikke pr?ve - ?

Ja, den vil køre på det hele.

> Jeg kan s? tage dansen med Open Directory senere. Eneste problem jeg
> lige nu kan se er om der skal v?re en kobling mellem Home Directories i
> WGM og de brugerspecifikke mapper som pureFTPd kr?ver, men jeg f?r se..

Ja, hvis pureFTPd skal læse informationer fra NetInfo er vi ude i
noget jeg ikke har prøvet.

> Hvad er en GUI?

Graphical User Interface = grafisk brugerflade.

Fra : Morten Krogh Nielsen

Dato : 20-01-05 11:36

Hej

Uden skærm på min Xserve og uden Remote Desktop gik jeg efter at få
Xserve softwaren til at fungere, og efter ca. halv anden time med en
forkølet pige med italiensk accent på Xserve-supporten kom det hele ti
at fungere.
Her er lidt info til dem der måske sidder i samme problemer.
Min oplevelse var at Open Directory Master skal aktiveres på serveren
dvs. brugerne i WGM skal oprettes når man er autenticated i OD.
Det har jeg også selv kunne regne ud, men jeg har undret mig over
hvorfor de Home Directories jeg så oprettede ikke kunne ses på serveren.
Den store AHA oplevelse kom da jeg så efter oprettelse af brugeren
loggede ind første gang med brugernavn og pass via AFP, så pludselig
vupti kom Home Directory på plads. Herefter kan man slette og ændre i
det skabte standard Home.

Nogle af de huller jeg faldt i var:
*Man skal huske at klient-macen også skal kende tråden (speciel sti) til
LDAP-databasen for at få at vide hvem der er i forhold til serveren. Det
sker altsammen i Biblioteksindstilling i Hjælpeprogrammer.
*Tester man funktionaliteten med Safari browseren, så oplevede jeg at
det kun var muligt at downloade og ikke uploade. Det kan det dog godt
fra f.eks. Transmit og fra Internet Explorer på PC - hvorfor, jeg ved
det ikke? Mon der er en macbrowser der kan klare den FTP-upload?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> [...]

> fra f.eks. Transmit og fra Internet Explorer på PC - hvorfor, jeg ved
> det ikke? Mon der er en macbrowser der kan klare den FTP-upload?

mozilla? de gamle netscape versioner kunne i al fald. Safari kan slet
ikke browse FTP kun nedlaste. Safari skifter som standart selv til
Finder hvis den skal vise en ftp mappe. Finder's ftp klient er som de
fleste efterhånden ved kun read-only