OS X vil ikke åbne filer på
Fra : Jonas Voss

Dato : 09-01-05 22:47

Jeg administrerer en Linux-server [Mandrake 9.2] i et rent OS X miljø.
Vi er først migreret til OS X [10.3.7] for nyligt.

Når man i Finder navigerer hen til office-filerne [Office X] på serveren
og dobbeltklikker på dem, sker der ingenting. Word/Excel ikke så meget
som registrerer at det er en fil de kan åbne.

Er der nogen der kan gennemskue hvad der kan være galt?

Filerne på serveren er de fleste uden filendelser (.doc, .xls), og det
troede jeg først kunne være problemet. Men tilføjelsen af filendelsen
har ingen indflydelse på dette, og ser ikke ud til at løse problemet.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-01-05 23:27

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> og dobbeltklikker på dem, sker der ingenting. Word/Excel ikke så meget
> som registrerer at det er en fil de kan åbne.

Bruger du NFS, SMB eller AppleShare?

Kan du åbne dokumenterne inde fra programmerne?

Prøv at at tage en Vis info på et af dokumenterne med det rette
efternavn, vælg hvilket program, der skal åbne det, og vælg så: "Brug
dette program til at åbne alle dokumenter som dette".

Office X har vist en begrænsning på længden af arkivnavne svarende til
begrænsningen i OS9's Finder. Var det ikke 35 tegn? Prøv med et kortere
arkivnavn.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-01-05 23:56

In dk.edb.mac, Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Bruger du NFS, SMB eller AppleShare?

Ah ja, det glemte jeg lige at nævne. Jeg bruger NFS (og automount).

> Kan du åbne dokumenterne inde fra programmerne?

Ja, der går det fint.

> Prøv at at tage en Vis info på et af dokumenterne med det rette
> efternavn, vælg hvilket program, der skal åbne det, og vælg så: "Brug
> dette program til at åbne alle dokumenter som dette".

Jeg havde ikke tænkt på at det kunne fikse problemet. Filerne får de
rigtige ikoner når jeg ændrer filendelsen, men det kan godt være de lige
skal hjælpes en ekstra gang.

> Office X har vist en begrænsning på længden af arkivnavne svarende til
> begrænsningen i OS9's Finder. Var det ikke 35 tegn? Prøv med et kortere
> arkivnavn.

Det lader ikke til at det er arkivnavnet den er gal med, dokumenter med
korte navne kan heller ikke åbnes direkte på serveren.

Tak for dit forslag, det vil jeg prøve en af dagene.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-05 00:23

> [...]

> som registrerer at det er en fil de kan åbne.
>
> Er der nogen der kan gennemskue hvad der kan være galt?

Det lyder næsten som noget med rettighederne, for hvis systemet ikke
engang fyrer op for Word eller Excel, må det jo være Finder der
beslutter at der ikke skal gøres noget...

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-01-05 10:53

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det lyder næsten som noget med rettighederne, for hvis systemet ikke
> engang fyrer op for Word eller Excel, må det jo være Finder der
> beslutter at der ikke skal gøres noget...

Bestemt også en mulighed, det må jeg lige undersøge.

Takker.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 10-01-05 13:56

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det lyder næsten som noget med rettighederne, for hvis systemet ikke
> engang fyrer op for Word eller Excel, må det jo være Finder der
> beslutter at der ikke skal gøres noget...
Hvis det var noget med rettighederne, ville man heller ikke kunne åbne
filerne inde fra programmerne. Håber jeg!!!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-05 01:57

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Hvis det var noget med rettighederne, ville man heller ikke kunne åbne
> filerne inde fra programmerne. Håber jeg!!!

Ahh... den havde jeg lige overset... hmm.. hvad kan det så være. Det
virker bare underligt, at Finder slet ikke fyrer op under de rette
programmer. Jeg har dog ikke prøvet at bruge NFS, men det bør vel virke?

Fra : Søren Dam

Dato : 12-01-05 10:13

Jonas Voss wrote:

> [...]
> troede jeg først kunne være problemet. Men tilføjelsen af filendelsen
> har ingen indflydelse på dette, og ser ikke ud til at løse problemet.

Hejsa
Når du administrerer en Samba server skal du være opmærksom på at der findes
2 sæt filrettigheder. Det ene sæt på filsystemniveau og det andet på share
niveau som Samba administrerer. Jeg tror at du skal prøve (ihvertfald
midlertidigt) at fjerne filrettighederne på filsytemniveau. Dette gør du
ved at gå ind i en terminal på Linux boxen og skrive chmod -R 775 <Dit
samba filbibliotek>

/Søren Dam

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-01-05 15:18

In dk.edb.mac, Søren Dam <post@damschott.dk> wrote:

> [...]
> midlertidigt) at fjerne filrettighederne på filsytemniveau. Dette gør du
> ved at gå ind i en terminal på Linux boxen og skrive chmod -R 775 <Dit

Tak for tippet, men som jeg ikke fik nævnt, så kører jeg NFS på
serveren, og ikke samba, til at mounte netværksdrevene på klienterne.

Jeg har endnu ikke fået kigget på problemet, så det kan være nogle af de
løsninger der er blevet postet klarer ærterne.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."