Printere - holder de, hvad de lover?
Fra : nospam

Dato : 08-01-05 13:39

Skal købe en printer til en Mac-ven, som næsten kun skal printe tekst.
Er fristet af Laser printere til 11-1500,- såvel som de mange billige
inkjets, som lover 16-24 sider i minuttet. Men kan det virkelig passe?

Kan en Epson/Canon/HP til 6-700,- virkelig printe 16-24 sider S/H i
minuttet?

Hvor tit skal man købe toner?

Til almindeligt brug kan en enkelt laser-toner nok holde i min 5 år, så det
kunne tale for denne løsning. Men der loves så kun 6-8 sider i minuttet,
hvilket osse er rigeligt fint ­ vi har ikke travlt. Min Mac-ven sagde
imidlertid at det IKKE måtte være en inkjet, da hun ikke gider vente på de
langsomme udskrifter. Vores erfaringer er 5-6 år gamle ­ dengang var en
laserprinter lynhurtig og jetprintere tog evigheder.

Er der nogen af de store: Epson/Canon/HP, som spiller bedre eller værre
sammen med Mac OS X?

mvh Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-01-05 13:53

nospam wrote:
> [...]
> laserprinter lynhurtig og jetprintere tog evigheder.
>
> Er der nogen af de store: Epson/Canon/HP, som spiller bedre eller værre

Jeg købte for et par år siden den billigste Brother HL-1430 laser den
har kørt og kørt og ja, den printer rimeligt hurtigt. De 14 sider de
skriver tror jeg ikke er overdrevet, den printer hvertfald 10 stk ved
over 50% dækning.
Der medfølger drivere til både Mac & Win.

http://brother.dk/printere/sub/hl-1430.htm
http://brother.dk/site/index.html

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-01-05 15:09

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> over 50% dækning.
> Der medfølger drivere til både Mac & Win.

Jeg kan kun tilslutte mig. Jeg har i et par år kørt med en Brother
HL-1440.
Med standard-tekst sider er hastigheden i hvert tilfælde i nærheden af
de lovede 14 sider/min. Ved grafiktunge sider går det noget langsommere.
Jeg kørte også omtrent de lovede 3000 sider på startpatronen, inden der
var brug for en ny.
Og så følger der CUPS-drivere med, der spiller fint med OSX (det skulle
det sandelig også gerne).

Til farveprint låner jeg fruens HP psc2175. Den er noget langsommere,
men absolut tålelig, (hvis ikke man sætter den til at tegne en
excel-graf af 5000 punkter uden at tynde ud i dem - jeg kvalte processen
da den efter 20 min ikke var halvvejs)
Den er dyrere i drift - nye blækpatroner efter ca. 350 sider.
Og så kan det være noget af en kamp at få fundet, og installeret
softwaren - HP's downloadsider lader ikke til at kunne lide Safari - det
lykkedes aldrig at få det hele med før jeg skiftede browser.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Sebastian

Dato : 09-01-05 21:38

> [...]

> har kørt og kørt og ja, den printer rimeligt hurtigt. De 14 sider de
> skriver tror jeg ikke er overdrevet, den printer hvertfald 10 stk ved
for at teste om den holder den lovede printhastighed skal foretage en
test efter ISO 10561. Der findes faktisk et lille tekstdokument for at
teste det. Ulempen er bare at det er koster ca. 350kr.. Et fuldstændig
lignende dokument fås er: ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/gruenert.zip

hilsen

BTW her arbejder en Brother 5150D - med duplex og Postscript (så kan jeg
skrive ud fra System 7.1). Brother Printere har ulempen at de har en del
ozon emissioner. Det er nok ikke det bedste på soveværelse eller små
kontorer.

hilsen
--
Sebastian Loeck