54 eller 108Mbit?
Fra : kaddier

Dato : 07-01-05 22:51

Jeg er ude efter et access pointt til min nye PB med Airport karte. Er
det kompertibelt med både 54 og 108Mbit? Og har det nogen betydning for
hastigheden, - altså kan Apples Airport udnytte den højere hastighed?
Jeg har ikke mmeget forstand på netværk, så jeg ville være glad for
hjælp!
Hilsen
Per

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 08-01-05 10:32

In article <1gq1iy9.1rxwngv1r9ydfiN%113@andersen.cc>,
113@andersen.cc (kaddier) wrote:

> [...]
> hastigheden, - altså kan Apples Airport udnytte den højere hastighed?
> Jeg har ikke mmeget forstand på netværk, så jeg ville være glad for

Såvidt jeg vet kan ikke Apples Airport Extreme-kort eller baser per dato
støtte 108 mbps - det er det vel f.ø. ikke så svært mange andre som gjør
heller? Ikke desto mindre er det en kommende standard. Det vi ikke vet i
dag, er om AirPort-kortene kommer til å kunne oppgraderes (f.eks. med ny
firmware) til den nye standard, eller om det er hardvaremessige ting som
må endres. Time will show. Vent f.eks. på Stevve Jobs' Keynote på
tirsdag - dette _kan_ være en av de mange småting han krydrer talen med.
Apple har jo ønsket å være ledende på dette feltet. Vent og se.

Den annen side av saken er jo: Hva skal du bruke ditt access-point til?
Hvis du skal surfe på internett, så er jo selv 11 mbps mer enn nok. Din
ADSL- eller kabellinje kan uansett ikke tilby deg mer enn maks noen få
mbps (typisk 1-2). Til filøverføring lokalt duger det også greit, selv
ti (11) mbps er faktisk helt OK for alt annet enn store mediefiler, og
54mbps er ikke dårlig selv for det bruk, så lenge du ikke må konkkurrere
med altfor mange andre om båndbredden. Og skal det gå enda raskere, så
kan man jo faktisk sette en kabel imellom...

--
/Z

Fra : kaddier

Dato : 08-01-05 14:35

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> Hvis du skal surfe på internett, så er jo selv 11 mbps mer enn nok. Din
> ADSL- eller kabellinje kan uansett ikke tilby deg mer enn maks noen få

Det jeg skal bruge netværket til er 1) at gå på nettet også fra PB´en;
og hvis jeg forstår dig rigtig, så er 54 alt rigeligt, da ADSL alligevel
langsommere. 2) Backup / Synkronisering mellem PB´en og iMac´en
tilsluttet en ekstern HD over Firewire. Men det drejer sig ikke om meget
store ting.

Så hvis jeg forstår dig ret, er 54 ok til mig. Skulle jeg have
misforstået noget høre jeg gerne mere!!
Tak for dit svar!! : - )
Hilsen
Per

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 08-01-05 15:29

In article <1gq2qsv.cmqol5ywslkqN%113@andersen.cc>,
113@andersen.cc (kaddier) wrote:

> Så hvis jeg forstår dig ret, er 54 ok til mig. Skulle jeg have
> misforstået noget høre jeg gerne mere!!

Det er helt OK for deg. 54, og sogar 11 mbps, er meget mer enn
internettforbindelsen din, hvis du ikke sitter på stamnettet på et
forskningsinstitutt e.l.

Skulle AirPort bli for lite til backup, så har du som sagt muligheten
til å sette en enkel ethernettkabel imellom for den ene anledningen og
slå på "Deling" (i Systemvalg) på den ene maskinen.

--
/Z