Netværk....???
Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 07-01-05 14:13

Hej
Er der en der orker at forklare mig flg.:

Hvordan forbinder jeg en G4 agp med en G3 således, at jeg fra G4´eren
kan printe ud via G3´erens printer. Ethernet stikket på G4 bruges til
min netforbindelse. Hvad skal jeg bruge af hardware og hvad skal jeg
bruge af software?
Det må meget gerne være en meget grundig "for dummies" forklaring. ;0)

PFT

Ole

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 07-01-05 14:21

In article <1gq0vaw.15c0jeyemxncwN%otnfjern@stofanet.dk>,
otnfjern@stofanet.dk wrote:

> [...]
> bruge af software?
> Det må meget gerne være en meget grundig "for dummies" forklaring. ;0)

Jeg forutsetter at begge maskiner kjører Mac OS X i relativt ny tapning
(10.2 el 10.3).

Hvis ikke begge maskiner allerede har enten AirPort eller G4'en har et
ekstra nettverkskort, så er det rimeligste og enkleste antagelig å kjøpe
en liten ethernet-switch eller -hub (og to ekstra nettverkskabler) og
koble både de to maskiner _og_ internett-/ADSL-modemet til den. Da kan
begge bokser gå på internett, og begge kan tale med den andre. En slik
enhet kooster kun meget få hundrelapper.

Til sist slår du på det som på norsk heter Skriverdeling under
Systemvalg -> Deling på G3'en, og leter frem printeren under
Rendezvous-printere ("program X" - > Skriv ut -> Rediger skriverliste,
e.l.) fra G4'en.

--
/Z

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 07-01-05 14:33

Tak for svaret. G3 kører 9.2.2 og G4 kører 10.3.7. Af flere grunde er
det vigtigt for mig at G3 kører 9.2.2 ;0)

Ole

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-05 15:24

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Tak for svaret. G3 kører 9.2.2 og G4 kører 10.3.7. Af flere grunde er
> det vigtigt for mig at G3 kører 9.2.2 ;0)

Hvad er det en printer? Jeg kan se du har nævnt den i en anden tråd som
en s/h laser, med usb forbindelse, men ikke hvilken printer er det?

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 07-01-05 15:55

Det er en gammel LaserWriter PS 4/600 - der kører lokaltalk på min G3.

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 07-01-05 16:33

In article <1gq1045.1a37rkn1on3s1aN%otnfjern@stofanet.dk>,
otnfjern@stofanet.dk wrote:

> Det er en gammel LaserWriter PS 4/600 - der kører lokaltalk på min G3.

Det jeg sa, kan likevel brukes - antagelig. (YMMMV)

Kjøp hub/switch, koble alle enheter til den.
Få tak i det systemtillegget som tillater skriverdeling på OS9. Apple
laget det, jeg husker ikke hva det heter, men mener at det IKKE var del
av en standard systeminstallasjon, men måtte lastes ned. (Her kan jeg ta
feil).

Bortsett fra det, skulle det vel være det samme, tror jeg.

--
/Z

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-01-05 22:10

> [...]

> laget det, jeg husker ikke hva det heter, men mener at det IKKE var del
> av en standard systeminstallasjon, men måtte lastes ned. (Her kan jeg ta

Her:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60290

Du skal have sat hak ved AppleTalk i Systemindstillinger -> Netværk på
din OSX-maskine.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 07-01-05 22:27

In article
<1gq1ha2.15jwx3s14z3mvoN%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>,
slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> Her:
>
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60290
>
> Du skal have sat hak ved AppleTalk i Systemindstillinger -> Netværk på
> din OSX-maskine.

Oopss... Godt du sa!

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

> [...]

> laget det, jeg husker ikke hva det heter, men mener at det IKKE var del
> av en standard systeminstallasjon, men måtte lastes ned. (Her kan jeg ta

OS9s' printerdeling SW kan bruges med USB printere!

Der skal oprettes en bro mellem localtal og ethernet, det kan gøres med
en hardwaredims (eks Assanté EtherPrint) eller i SW (eks. Apples
Localtalk brigde SW, som er gratis).

Printeren er iøvrigt en netværksprinter.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-05 17:27

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Det er en gammel LaserWriter PS 4/600 - der kører lokaltalk på min G3.

LocalTalk! Var det ikke en usb-printer?

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 08-01-05 10:04

Nej det var for stadig at kunne bruge min gamle laserwriter. Mht. hub -
kan en 10/100M Ethernet Switch gøre det. Det er en D-link des 1005D med
5 indgange og en uplink?

Ole

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 08-01-05 10:36

In article <1gq2eh9.xx86hbi0hpxaN%otnfjern@stofanet.dk>,
otnfjern@stofanet.dk wrote:

> Nej det var for stadig at kunne bruge min gamle laserwriter. Mht. hub -
> kan en 10/100M Ethernet Switch gøre det. Det er en D-link des 1005D med
> 5 indgange og en uplink?

Ja.

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Det er en gammel LaserWriter PS 4/600 - der kører lokaltalk på min G3.

find apples laserwriter-brigde eller localtal-brigde SW, så kan du lave
en ævlesnak bro mellem dit ethernet og dit localtalk. Da printeren
allerede er en netværksprinter vil den dukke op på din OSX maskine osse.
dvs du skal lige slå appletalk på OSX maskinen i såvel netværk som
biblioteksindstilling. Det er som standart dekativeret i 10.3x

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 09-01-05 15:12

Tusind tak til alle for hjælpen som jeg har forstået sådan:

Fra mit SURFboard modem forbinder jeg ethernetkablet til switchens
uplink port. Derefter kabel fra feks. port 1 til G4 og kabel fra port 2
til G3. På G3 indstallerer jeg den nævnte local bridge software og
aktiverer denne. Derefter slår jeg appletalk til på G4 i netværk og
bibliotek - så skulle min gode, gamle LaserWriter kunne ses på G4 og
bruges derfra.

KH

Ole

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 09-01-05 17:01

In article <1gq4n9g.1m2dfei1ivjkm8N%otnfjern@stofanet.dk>,
otnfjern@stofanet.dk wrote:

> [...]
> aktiverer denne. Derefter slår jeg appletalk til på G4 i netværk og
> bibliotek - så skulle min gode, gamle LaserWriter kunne ses på G4 og

Det høres riktig ut.

Et tips og en bønn: Skriv svarene _under_ forrige innlegg - da blir det
mye enklere å lese og holde sammenhengen for alle.

--
/Z

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-01-05 17:37

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> writes:

> Et tips og en bønn: Skriv svarene _under_ forrige innlegg - da blir det
> mye enklere å lese og holde sammenhengen for alle.

Og tag lige og klip så meget væk fra det oprindelige indlæg, at der
kun er det tilbage, som er nødvendigt for at give mening til svaret.
Tak.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 09-01-05 21:17

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Og tag lige og klip så meget væk fra det oprindelige indlæg, at der
> kun er det tilbage, som er nødvendigt for at give mening til svaret.
> Tak.

Comprende amigos ;0)

Ole

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 09-01-05 21:41

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

Hvordan/hvor finder jeg biblioteksinstillinger? Skal der bruges nogen
software til switchen?

Ole

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-01-05 23:27

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Hvordan/hvor finder jeg biblioteksinstillinger?

/Programmer/Hjælpeprogrammer/Biblioteksindstillinger

> Skal der bruges nogen software til switchen?

Nej.

(Bemærk dog, at de fleste switche er en port, som enten kan være en
almindelig port eller en "up-link" port. Nogle gange vælges det med en
omskifter, men på mange billige switche er der i stedet monteret 2 stik
til porten, og de kan naturligvis ikke bruges samtidigt. Vi er mange,
som har prøvet den fejl!)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 09-01-05 23:44

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> /Programmer/Hjælpeprogrammer/Biblioteksindstillinger

Yak for det. Jeg bruger IE sytem og under applications finder jeg en
mappe med utilities. Den indeholder bla.: NetInfo Manager og Network
Utility - jeg syntes ikke jeg kan finde noget med Library?

Ole

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-05 00:20

otnfjern@stofanet.dk wrote:

> Yak for det. Jeg bruger IE sytem og under applications finder jeg en
> mappe med utilities. Den indeholder bla.: NetInfo Manager og Network
> Utility - jeg syntes ikke jeg kan finde noget med Library?

Den hedder Directory Access.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-01-05 20:52

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Tak for det. Jeg bruger IE system (...)

Hvorfor gør du dog det?

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 10-01-05 23:10

Tja - det har jeg bare altid gjort. Men jeg kan nu ikke finde ud af det
dér med netværk. Jeg syntes jeg har gjort som beskrevet:

G3, G4 og modem forbundet via switch. AppleTalk aktiveret i netværk og
bibliotek på G4 (OS 10.3.7) LocalTalk Bridge install. og aktiveret på G3
(9.2.2).

Problemer:

Jeg kan kun komme på internettet fra min G4 hvis G3 er startet helt op.
Jeg kan ikke se nogen printer på G4. Jeg går ud fra den skulle dukke op
i systempreff/printer på G4. Så - hvis nogen stadig hænger på og har
tålmodighed til meget detaljeret at beskrive samtlige instillinger på G4
og G3 vil jeg være meget glad. Jeg tror ikke mine kabelforbindelser kan
være meget anderledes så det er sikkert et sw. problem.

På forhånd tak.

Ole

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 15-01-05 17:36

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> og G3 vil jeg være meget glad. Jeg tror ikke mine kabelforbindelser kan
> være meget anderledes så det er sikkert et sw. problem.

Jeg har en gang for lang tid siden fået det samme til at virke. Hvis du
stadig har problemer, så giv besked. Jeg må kunne få det til at virke
igen...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Tja - det har jeg bare altid gjort. Men jeg kan nu ikke finde ud af det
> dér med netværk. Jeg syntes jeg har gjort som beskrevet:

der er ikke længe en god grund til at køre med Engelsk sprog, såfremt
man ikke er afhængig af engelske maunaler til osx.

> [...]
> (9.2.2).
>
> Problemer:
>
> Jeg kan kun komme på internettet fra min G4 hvis G3 er startet helt op.

det lyder besyndeligt. (med forbehold for jeg ikke kan huske hvad du
tidligere har skrevet i tråden)

> [...]
> og G3 vil jeg være meget glad. Jeg tror ikke mine kabelforbindelser kan
> være meget anderledes så det er sikkert et sw. problem.

kig under appletalk printere, ikke under rendezvous.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Yak for det. Jeg bruger IE sytem og under applications finder jeg en
> mappe med utilities. Den indeholder bla.: NetInfo Manager og Network
> Utility - jeg syntes ikke jeg kan finde noget med Library?

Directory Access - nu var vi ellers så væmmelige og oversætte til dasnk

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 10-01-05 08:14

In article
<1gq59ru.1lxme9tfei7q8N%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>,
slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> /Programmer/Hjælpeprogrammer/Biblioteksindstillinger

Nysgjerrig nordmann bare funderer på språklige finurligheter:
Er "Biblioteksinnstillinger" det samme som Directory Access? På norsk
heter den Katalogtilgang?

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05

> [...]

> Nysgjerrig nordmann bare funderer på språklige finurligheter:
> Er "Biblioteksinnstillinger" det samme som Directory Access? På norsk

ja

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05