Högljudd iBook
Fra : Marcus

Dato : 05-01-05 21:49

Man gamla iBook, tidig grå 500MHz G3, börjar bli litet väl ljudlig -
från att som ny ha varit mycket diskret är det nu nästan pinsamt att ha
med den till biblioteket... Ett sus-brus-ljud med en viss högfrekvent
touch.

Vad kan det vara, fläkten eller hårddisken? Har i och för sig funderat
på att byta disk, men om det är fläkten är det A) möjligt att åtgärda
själv B) dyrt att lämna in för att få åtgärdat?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Knut Sigurd Råberg

Dato : 06-01-05 09:08

On 1/5/05 9:48 PM, in article 1gpxqgz.1j8jl9tkxcikqN%pictorNOSPAM@abc.se,
"Marcus" <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> [...]
> på att byta disk, men om det är fläkten är det A) möjligt att åtgärda
> själv B) dyrt att lämna in för att få åtgärdat?

Ville vel tro det at når du har en såpass gammel maskin så hadde det vært
deilig med en større disk uansett, og hvis du skal få skifta denne på
verksted, så er det ikke mange kronene som skal til for å få skifta vifta
med det samme. Mitt tips ville vel være, bytt hele pakka, men jeg ville tro
at det er vifta som bråker

--
Knut Sigurd Winsnes Råberg knutta_s [hos] hotmail [dot] com

nå også onkel...

Alle veier leder til ROM, og da kanskje til RAM, BIT, CPU, GPU og BYTE...

Fra : Morten Eide Pedersen

Dato : 06-01-05 09:48

In article <BE02B056.3229%knutta_s@hotmail.com>,
Knut Sigurd Råberg <knutta_s@hotmail.com> wrote:

> [...]
(klippet)
> [...]
> med det samme. Mitt tips ville vel være, bytt hele pakka, men jeg ville tro

MIn tilsvarende erfaring med en Lombard tilsier at det høyst trolig er
disken. Symptomene ligner, og det ble ganske plagsomt. Er visst noe med
at lagrene slites under bruk. Problemet forsvant helt med bytte av disk.
Noe som hjalp både på øret og humøret: Å få mangedoblet diskplassen
samtidig!