Et råd om indkøb
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-01-05 23:49

af en DVDbrænder ønskes. Ja, altså bare et godt råd, brænderen skal jeg
nok selv købe
Bare til orientering kan jeg oplyse, at det var ret vigtigt, da vi købte
CDbrændere i sin tid (min SCSII er fra marts 2000), at brænderen havde
det rigtige "værk" indbygget. Det er så noget Matshita noget.
Jeg har brug for en ekstern brænder til en PB G4 550 MHz, så jeg skal
vel på jagt efter et eksternt FireWire (1. generation) kabinet og et
brænderværk?

Hvilket kabinet? Gerne med USB tilslutning, så kan jeg bruge den på en
anden maskine osse. Pris (bare cirka)?
Hvilket brænderværk? Pris (bare cirka)?

P.S. det skal bare være til almindelige DVDskiver, det behøver ikke være
til de der skiver med dobbeltlag (eller hvad det nu er, der er det
nyeste). Jeg skal faktisk bare bruge til det backup, da jeg godt kan
bruge både livrem og seler. Altså et _holdbart_ medium til backup, der
kan supplere min nuværende backup (til en ekstern HD). CDskiverne er ved
at være for små

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-01-05 02:01

Hej Mich

Det kan siges meget kort... Køb en af følgende tre mærker.
LaCie - NEC - LiteOn.

LaCie fås i 2 typer kabinetter den nye d2 - lille, flad og flot i skuret
aluminium, - og i P5 (Porche Design) - lidt større, lidt mere afrundet
og i blå+auminium. Begge er 'stackable', dvs., at man kan købe andre
typer enheder (fx. eksterne HD) i samme design og med et mounting kit
kan man endda lave dem til en 'tower' med flere enheder. Fås med FW
eller FW+USB til priser fra ca. 1200kr. og op afhængig af værk. Hvad
værket angår i LaCie, vil jeg anbefale LiteOn. De er blevet rigtig gode
og fuldt så stabile som Matshita. - Alene det, at LaCie vil bruge
LiteOns værk, siger noget om deres stabilitet.

LaCie fås desuden også med Pioneers værk, som pt nok er det bedste -
sammen med NEC, man kan få for tiden her i landet. Pioneers egne
eksterne drev véd jeg faktisk ikke, om de kan fås i Danmark, men jeg
skulle have vidst det her for 3 uger siden, så kunne du have fået en
ekstern Pioneer med fra USA for omr. inkl. moms og det hele for knap
1150kr. - 8x brændehastighed i et Pioneer 107B værk.. - Det var et
juletilbud, jeg fik fra OWC, - og for yderligere $29,95USd kunne man få
en fuld ver. af Roxio Toast 6.0 med...

Fælles for alle LaCies drev uanset hvilket værk, der sidder i, er, at
der medfølger en Roxio Titanium 6.0Lite nu.

Hvis du vælger et NEC drev, bør du ikke vælge dem, der sælges under
navnet OneTech/OnePro. Det skyldes ikke selve værket, men derimod
OneTechs ret dårlige FW styring, der har en tendens til at brænde af,
hvis man tager FW kablet ud uden at bruge funktionen 'Læg væk'/'Put
Away' først. Det er NECs egne modeller - og LaCies - fuldstændig
ligeglade med. - Priser ligger for NECs egne modellers vedkommende fra
omkring 12-1300kr. og op - afhængig af, om det skal være alm. DVD eller
DualLayer DVD.

LiteOn? - hm, deres kabinetter virker meget 'plastikagtige', men de har
ry for at køre godt. Fås fra ca. 900kr. i alm. single layer ver. og ca.
1200kr. i DualLayer.

Jeg har selv en Pioneer 103B i den ene G4/1,4ghz og i den nye Dual
G4/1,4ghzMP har jeg et NEC 2500A drev. Den har jeg ikke prøvet endnu,
men Pioneer drevet kører særdeles godt og stabilt. Jeg véd, at Seb Dyhr
har en ekstern NEC 2500A Firewire DVD-r/RW +/-, og den er han særdeles
godt tilfreds med.

Så en prioriteret rækkefølge må se sådan ud:
1. LaCie d2 med NEC værk
2. LaCie d2 med LiteOn værk
3. NEC med NEC værk
4. LaCie P5 med NEC værk
5. LaCie P5 med LiteOn værk

Hvis LaCie modellerne i d2 kan fås med Pioneer 108B eller 109BDUAL, vil
de helt klart være nr. 1. - Men prøv at ringe til OfficeLine (70215350)
og snak med Lasse, og få ham til at give dig et godt tilbud. Hvis du kan
nøjes med alm. single layer drev, så er det ikke umuligt, han kan give
en god pris.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-01-05 22:49

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Mich
>
> Det kan siges meget kort... Køb en af følgende tre mærker.
> LaCie - NEC - LiteOn.

Kære Erik.
Ja, du er jo ikke en mand af få ord, så det med "Det kan siges meget
kort" holdt jo ikke helt stik
Men tak for dit grundige svar. Jeg har kigget på LaCie'en på nettet, den
meget slanke ser utroligt tiltalende ud. Og så er den jo meget
transportabel, hvilket jeg sagtens kan have brug for. Men det betyder jo
endnu flere kabler og ekstradele i komputertasken. Gid fanden havde alt
det spaghetti
Priserne er lidt vel høje, synes jeg, men det er jo en personlig
vurdering. Der har været tilbud fremme med DVD (single layer) brændere
til omkring kr. 500,- Men det er (for mig) ukendte navne og de har ikke
software til Mac. Kan det slet ikke gøres billigere til Mac? For længe
siden var der diskussion her om LiteOn, så et FWkabinet + en indbygbar
LiteOn kunne vel være en mulighed?
En Macforhandler har rådet mig til at vente en kort tid, for han mener,
at brændere til single layer DVD'er vil falde drastisk. Men sådan er det
jo altid.

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 06-01-05 19:48

Mich. Ottosen wrote:

> Kære Erik.
> Ja, du er jo ikke en mand af få ord, så det med "Det kan siges meget
> kort" holdt jo ikke helt stik

Joda, - resten er bare forklaringer, som man kan undlade at læse.

> [...]
> transportabel, hvilket jeg sagtens kan have brug for. Men det betyder jo
> endnu flere kabler og ekstradele i komputertasken. Gid fanden havde alt

Det er desværre det, man må leve med, hvis man vil have det med sig...

> [...]
> vurdering. Der har været tilbud fremme med DVD (single layer) brændere
> til omkring kr. 500,- Men det er (for mig) ukendte navne og de har ikke

Det er netop også derfor, jeg ikke har nævnt flere ellers i PC verdenen
kendte som Aopen, Asus... og hvad de nu ellers hedder. Ofte er det
sådan, at selvom man monterer dem i et eksternt FW kabinet, vil hverken
OS 9.x eller X vedkende sig dem.

> Kan det slet ikke gøres billigere til Mac? For længe
> siden var der diskussion her om LiteOn, så et FWkabinet + en indbygbar
> LiteOn kunne vel være en mulighed?

Tjo... Et godt Transcend IcyBox350 (5,25") FW kabinet koster hos SHG ca.
400kr. inkl. moms.. Den har både USB 2.0 og Firewire 400/1394A med
Oxford 911+ chipset. Den er _IKKE_ USB 1.0/1.1 kompatibel!

Det skal så lige tilføjes, at IcyBox kabinetterne just ikke er
'transportable i 5.25" versionerne.. - Jeg har et eksternt Transcend
Mini USB HD kabinet. Det fungerer fint med både OS 9.x og X. - Der er
endda drivere med til Mac!

Et godt LiteOn drev kan fås fra 595kr. og op til omkring 1300kr. -
afhængig af, om det er single eller dual layer.

> En Macforhandler har rådet mig til at vente en kort tid, for han mener,
> at brændere til single layer DVD'er vil falde drastisk. Men sådan er det
> jo altid.

- Det tror jeg faktisk, han har ret i. Det bliver mere og mere alm. med
dual layer drev.

Men skal/vil du bruge det transportabelt, så køb LaCie. Det _ER_ det bedste!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

> [...]

> kendte som Aopen, Asus... og hvad de nu ellers hedder. Ofte er det
> sådan, at selvom man monterer dem i et eksternt FW kabinet, vil hverken

vrøvl. (i al fald for OSX's vedkommede)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:36

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> En Macforhandler har rådet mig til at vente en kort tid, for han mener,
> at brændere til single layer DVD'er vil falde drastisk.

det tror jeg ikke du skal regne med, de vil nærmere helt forsvundet. Der
er vist ikke mage producenter der laver dem længere.
I det hele taget kan du købe et hvilket som helst værk/og eller kabinet,
ingen af dem er dårlige og hvis ikke du har behov for at omgå
kopisikring er forskellen for dig, nok ikke eksistrende. Du skal blot
sikre dig at den kan brænde såvel + som - (minus) skiver.

lad din SW og prisen afgøre hvilken brænder du skal ha'. hvis du har
Toast 6.x kan du købe en hvilken som helst DVD brænder og blive
tilfreds.

dvs. hvis du skal brige retrospect: vælg da en brænder der med sikkerhed
understøttes af retrospect eller bundles med en retrospect til OSX.

med programmet patchburn 2 kan du generere en driver der lader dig
brænde fra finder discburn og itunes osse.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-05 23:20

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det tror jeg ikke du skal regne med, de vil nærmere helt forsvundet. Der
> er vist ikke mage producenter der laver dem længere.

Tak for det. Har undersøgt markedet for dobbeltlags brændere. SÅ er jeg
vel osse fremtidssikret til en gang i næste måned

> I det hele taget kan du købe et hvilket som helst værk/og eller kabinet,
> ingen af dem er dårlige og hvis ikke du har behov for at omgå
> kopisikring er forskellen for dig, nok ikke eksistrende.

Nej, jeg har ikke (for nuværende om nogensinde?) dét behov. Der står
intet om værket på opslaget i CaslonShop.

> Du skal blot
> sikre dig at den kan brænde såvel + som - (minus) skiver.

Har fundet frem til én hos Caslon: Det er en LaCie, som beskrives (i
overskriften) sådan her: d2 Double Layer DVD±RW 16x Firewire/USB 2.0.

Der melder sig så to spørgsmål:
Kan den ikke osse brænde almindelige CD-R ? (jeg tror næsten at den kan,
men hvad tror du/I?)
Kan jeg bruge USB2 i forbindelse med en slotloading iMac, der kun har
USB (1)? Nå, jeg er dum, den har da osse Firewire. Men spørgmsålet er
alligevel gældende, kan USB 2 bruges "baglæns" til USB1 ? Hastigheden er
naturligvis på USB1 plan.

I produktbeskrivelsen står:
DVD-RW: 16x4x12x; DVD+RW: 16x4x12x; DVD+R DL: 4x

Dækker det dit udsagn om både plus og minus skiver? Når den kan brænde
RW skiver kan den vel osse brænde DVD-Rskiver i både plus og minus
varianter?

> lad din SW og prisen afgøre hvilken brænder du skal ha'. hvis du har
> Toast 6.x kan du købe en hvilken som helst DVD brænder og blive
> tilfreds.

Desværre har jeg ikke Toast, så jeg må kigge på patchburn (som du osse
foreslår). Men der følger nu en Toast Lite med, men jeg véd ikke om den
sw er noget værd ?

> dvs. hvis du skal brige retrospect: vælg da en brænder der med sikkerhed
> understøttes af retrospect eller bundles med en retrospect til OSX.

Det gør den her måske ikke, har ikke undersøgt det. Det er egnetlig osse
lidt lige meget, kun lidt lige meget. Den almindelige backup rutine er
til min eksterne HD. Og metoden ahr jeg jo lært af dig (tak).
DVDdimmeren skal bruges til (større) backupopgaver til det fysiske
arkiv. Forestiller mig noget med at lave sådan en skive af særligt store
filer, som skal gemmes og til en backup af min (backup)HD. Livrem og
seler, du véd

> med programmet patchburn 2 kan du generere en driver der lader dig
> brænde fra finder discburn og itunes osse.

Finder discbrun har jeg aldrig prøvet, men det ligger vel i OS'et
(10.3.whatever jeg nu har).

Du må undskylde mit sene svar, men jeg har haft en bestilling inde hos
den lokale Macpusher, men han er dæleme for lang i spyttet, så nu må jeg
selv i aktion. Den omtalte brænder koster 1.009 + moms. Det synes jeg
ikke er afskrækkende.

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

> [...]
>
> Der melder sig så to spørgsmål:
> Kan den ikke osse brænde almindelige CD-R ? (jeg tror næsten at den kan,

ja den kan

> [...]
> USB (1)? Nå, jeg er dum, den har da osse Firewire. Men spørgmsålet er
> alligevel gældende, kan USB 2 bruges "baglæns" til USB1 ? Hastigheden er

din antagelse er helt korrekt - men en DVD vil næppe have toldmodighed
til at brænde over USB1.1, såfremt det overhovedet kan lade sig gøre.
USB1.1 er kun 12Mbit/sek. - enkelte af de første slot-loading iMac'er
havde iøvrigt ikke FW.

CDRW og CDR kan du dog sagtens brænde over USB1.1

> [...]
>
> Dækker det dit udsagn om både plus og minus skiver? Når den kan brænde
> RW skiver kan den vel osse brænde DVD-Rskiver i både plus og minus

jeps det vil jeg tro, det er nok en tyrkfjel at der ikke exxplici ståpr
at den kan brænde DVD+R og DVD-R.

> Desværre har jeg ikke Toast, så jeg må kigge på patchburn (som du osse
> foreslår). Men der følger nu en Toast Lite med, men jeg véd ikke om den
> sw er noget værd ?

Til databrænding er den udemærket - Lacie plejer iøvrigt at være venlige
nok til at generere en "vendor-supported" device profil til de drev de
sælger, såfremt den ikke er inkluderet af Apple ("apple-supported").

> Finder discbrun har jeg aldrig prøvet, men det ligger vel i OS'et
> (10.3.whatever jeg nu har).

nej, men det gør Finder's "discburn" (det er ikke noget du kan se
men et framework som Finder, iTone, iDVD og iPhoto kan tilgå).

> [...]
> den lokale Macpusher, men han er dæleme for lang i spyttet, så nu må jeg
> selv i aktion. Den omtalte brænder koster 1.009 + moms. Det synes jeg

Latencitenten på mine indlæg er typisk 6-7 dage så det gør ikke noget.
Kanske vi skulle oprette et oldnews hiraki?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-02-05 23:45

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> ja den kan

Et telefonopkald til Caslon bekræfter det

> CDRW og CDR kan du dog sagtens brænde over USB1.1

Det er OK, for det er nærmest kun til at lave noget backup, og så burde
en CD-R jo være stor nok. Der er ikke store filmklip på puteren.

> jeps det vil jeg tro, det er nok en tyrkfjel at der ikke exxplici ståpr
> at den kan brænde DVD+R og DVD-R.

Nå, det er nu vist nærmere end undladelsessynd.

> Til databrænding er den udemærket - Lacie plejer iøvrigt at være venlige
> nok til at generere en "vendor-supported" device profil til de drev de
> sælger, såfremt den ikke er inkluderet af Apple ("apple-supported").

Den skal nu nok være Macunderstøttet, ellers er alternativet jo at bruge
den medfølgende Easy CD Creator

> nej, men det gør Finder's "discburn" (det er ikke noget du kan se
> men et framework som Finder, iTone, iDVD og iPhoto kan tilgå).

Har aldrig set den, men den dukker vel bare op, når jeg sætter brænderen
til ? Det er min første brænder til FW/USB og MacOS X. Nu bliver min
SCSI brænder fra marts 2000 nok arbejdløs?

> Latencitenten på mine indlæg er typisk 6-7 dage så det gør ikke noget.
> Kanske vi skulle oprette et oldnews hiraki?

Latenciteten? Du har måske spurgt doktor Brevkasse om sådan et svært
ord? Det lyder som hans sprogbrug, selvom han kalder det latenstiden.
Oldnews hierarki er det så kun for old boys? Old Boys i Macverdenen må
det så være. Vi "fik" vores første Mac i 1990, er jeg så kvalificeret
til at være med?

P.S.: bestilte omtalte brænder i dag, får den måske onsdag.

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-01-05 22:55

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Mich

Og så skal jeg lige spørge: OfficeLine, er det dem, der nu bor på
Fredens Torv? Butikken på Viborgvej er jo helt væk i håndværktøjer
Kører gennem Århus i morgen, så det kunne jo være rart at se varen i
virkeligheden.

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 06-01-05 19:51

Mich. Ottosen wrote:
> Og så skal jeg lige spørge: OfficeLine, er det dem, der nu bor på
> Fredens Torv?

Ja, det er det. Og så er der endda parkering lige uden for døren nu...

> Butikken på Viborgvej er jo helt væk i håndværktøjer
> Kører gennem Århus i morgen, så det kunne jo være rart at se varen i
> virkeligheden.

Det er blevet en utrolig dejlig butik at komme i, og der er nu også
flere ansatte til at betjene kunderne. Men spørg alligevel efter Lasse.
- Bare sig, at jeg har sagt, han skal give dig et godt tilbud..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-02-05 23:29

> [...]

> bruge både livrem og seler. Altså et _holdbart_ medium til backup, der
> kan supplere min nuværende backup (til en ekstern HD). CDskiverne er ved

Jeg har en DVD brænder i POrsche design i original æske du kan få for en
god pris.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-05 22:02

> Jeg har en DVD brænder i POrsche design i original æske du kan få for en
> god pris.

Der er to ting der ikke rimer - "få" og "en god pris" Skal jeg tolke
god pris, som en god pris for sælger eller en god pris for køber?

Nej, nu skal jeg nok nære mig for mere sprogkløveri.

Kunne du ikke sende mig en URL, hvor der er nærmere beskrivelse af
tekniske specifikationer? Jeg er jo noget i tvivl om mulighederne, jvf.
min oprindelige artikel. Har set nogle af de der Proschedesignede, de er
flotte. Især den meget flade (slim?) ser tiltalende ud.

Håber ikke, at vi får tæsk af resten af holdet herinde. Det er jo ret
beset den forkerte gruppe :)

--
v.h.
Mich.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-02-05 00:11

> [...]
> flotte. Især den meget flade (slim?) ser tiltalende ud.
>
> Håber ikke, at vi får tæsk af resten af holdet herinde. Det er jo ret

Det er denne her:

http://images.amazon.com/images/P/B0001NA32Q.01.LZZZZZZZ.jpg

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-02-05 23:27

> Det er denne her:
>
> http://images.amazon.com/images/P/B0001NA32Q.01.LZZZZZZZ.jpg

Det er da et pænt billede, men det er nu ikke meget informativt m.h.t.
fabrikat, specifikationer og alt sådan noget. Kom igen Jesper.
--
v.h.
Mich.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-02-05 10:50

> Det er da et pænt billede, men det er nu ikke meget informativt m.h.t.
> fabrikat, specifikationer og alt sådan noget. Kom igen Jesper.

Taget fra min annonce på mediamac.dk

DVD+-RW 4x2x12x FireWire i original æske

Meget velholdt

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-02-05 23:45

> Taget fra min annonce på mediamac.dk

Som jeg ikke kunne finde frem til.

> DVD+-RW 4x2x12x FireWire i original æske
>
> Meget velholdt

Ja, det er et flot billede og sikkert osse en lækker sag. Men manglede
specifikationer og pris fik mig til at bestille den brænder, som jeg har
nævnt tidligere i tråden.

Det er godt nok ikke en Porsche, men hvad pokker, der er jo osse folk,
der kører i Toyota

--
v.h.
Mich.