Braende .iso-image under Mac OS 9.1?
Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-01-05 19:02

Hej.

Jeg sidder og har brug for at (download'e og) braende et .iso-image,
og har alene en maskine med Mac OS 9.1 til raadighed.

Er der nogen der kan give mig et tip til hvordan man goer det?

Mine soegninger paa Google har kun ledt mig til anbefalinger af et
program der hedder Toast til formaalet - kan det passe at der ikke
findes nogen maader at goere det paa uden at koebe det?

(Jeg er vant til GNU/Linux, saa jeg er lidt paa herrens mark

Mvh.

Adam

--
"Debate Two - The Thrilla In Vanilla" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-01-05 19:23

Adam Sjøgren wrote:
> [...]
> findes nogen maader at goere det paa uden at koebe det?
>
> (Jeg er vant til GNU/Linux, saa jeg er lidt paa herrens mark

Jeg ved det ikke med system 9.1, men i system 10.x kan det gøres direkte
med "diskværktøjet". Måske der er noget lignende i sys 9 også ?

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 02-01-05 19:41

In article <41d83bfb$0$76703$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Jeg ved det ikke med system 9.1, men i system 10.x kan det gøres direkte
> med "diskværktøjet". Måske der er noget lignende i sys 9 også ?

Nei.

Men det kan jo hende du kan finne noe på f.eks. Versiontracker.com,
eller lignende nettsteder. Mac OS 8-9 hadde ingen innebygget
CD-brenne-funksjonalitet. Dessverre. En av mange, mange grunner til
at Mac OS X er mye bedre. Og dessuten skulle være til å kjenne igjen for
en Linux-fantast, med sin NetBSD-kjerne!

--
/Z

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 02-01-05 21:00

In article <diskworld-8A701A.20410302012005@individual.net>,
Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> at Mac OS X er mye bedre. Og dessuten skulle være til å kjenne igjen for
> en Linux-fantast, med sin NetBSD-kjerne!

Jeg korrigerer meg selvv: Den kan det jo _nesten_ i og med at Apple
laget DiskBurner som kunne lastes ned. Det er påpekt av flere i denne
tråden. Lykke til!

--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 03-01-05 00:27

Hej Zaphod

Zaphod Beeblebrox wrote:

> Men det kan jo hende du kan finne noe på f.eks. Versiontracker.com,
> eller lignende nettsteder.

Man kan godt finde updates, men de kræver en forudinstallert fuld
version for at man kan opdatere...

> Mac OS 8-9 hadde ingen innebygget
> CD-brenne-funksjonalitet. Dessverre.

Joda, - Fra og med Mac OS 9.1 er DiskBurner standard og bliver
installert til både USB og Firewire, samt intern brænder, hvis det er
kompatibelt.

> En av mange, mange grunner til at Mac OS X er mye bedre.
> Og dessuten skulle være til å kjenne igjen for
> en Linux-fantast, med sin NetBSD-kjerne!

- Du er da ellers ved at være ret aktiv under Mac OS X. - Det har
jeg da set på n.i.o.m.d, Og du kommer ofte med rigtig gode råd.

Men du rett. Diskværktøy under X fungerer godt til brenning av images.
Én stor fordel er, at den altid brenner det image filen, som det er
nedlastet, - altså, hvis du laster ned en ISO fil, så brennes det som
ISO, - en HFS, - så brennes det som HFS osv..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 03-01-05 17:28

> [...]

> at Mac OS X er mye bedre. Og dessuten skulle være til å kjenne igjen for
> en Linux-fantast, med sin NetBSD-kjerne!

Hmm. Userland er muligvis fra NetBSD (og/eller FreeBSD), men kernel er
da vist baseret på den gamle NeXT/Mach kernel, måske med noget FreeBSD?

Noget helt andet er så, at der er nogen i NetBSD som har lavet/er ved at
lave et Darwin compatibility layer, som med tiden måske kan gøre det
muligt at køre Quarz mm - og dermed Mac-applikationer - på NetBSD.

--
Lasse Hillerøe Petersen | "I met someone who looks a lot like you,
----------------------------+ she does the things you do;

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 03-01-05 20:18

In article <lhp+news-F046A3.17274003012005@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Hmm. Userland er muligvis fra NetBSD (og/eller FreeBSD), men kernel er
> da vist baseret på den gamle NeXT/Mach kernel, måske med noget FreeBSD?

Det har du rett i. Det er NetBSD-derivert userland på en Mach kjerne. Nå
tror jeg vel at det er såpass lenge siden NeXT at det ikke er helt
rettferdig for hverken Mac eller NeXT å bruke den sammenligningen
lengre, men historisk er det riktig.

> Noget helt andet er så, at der er nogen i NetBSD som har lavet/er ved at
> lave et Darwin compatibility layer, som med tiden måske kan gøre det
> muligt at køre Quarz mm - og dermed Mac-applikationer - på NetBSD.

Jo... det er jo en del annet som skal på plass også av proprietær kode.
Tror nok det tar en stund!

--
/Z

Fra : Sebastian

Dato : 02-01-05 19:42

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Jeg ved det ikke med system 9.1, men i system 10.x kan det gøres direkte
> med "diskværktøjet". Måske der er noget lignende i sys 9 også ?

En Mac OS 9.1 kan ikke brænde alene, og skal have diskburner (gratis fra
Apple) installeret for at kunne brænde en CD-R(W). Programmet DiskImage
klarer sammen med Diskburner ærterne.
hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Erik Richard

Dato : 03-01-05 00:16

Hej Henry

Henry Lerche Madsen wrote:

> Jeg ved det ikke med system 9.1,

I er dælme hurtige til at 'glemme' bare en enkelt systemversion
tilbage..

> men i system 10.x kan det gøres direkte> med "diskværktøjet".
> Måske der er noget lignende i sys 9 også ?

Det er der for såvidt - nemlig 'DiskBurner', men det frarådes på det
kraftigste at bruge under OS 9.1. Det får systemet til at gå ned med et
brag! - Det fungerer rimeligt med DiskBurner under 9.2.2US (ikke DK),
men alligevel giver det problemer. DB kan fx. ikke finde eksterne
brændere, hvis de er tilsluttet via Firewire kort eller via et onboard
SCSI-2 kort. Og det går helt galt, hvis man fx. har en intern DVD
brænder + en ekstern FW brænder, så er FW sat fuldstændig ud af kraft,
og man kan kun bruge det interne brænderdrev med DiskBurner 2.x fra OS
9.2.2.

så Toast fra og med ver. 4.1.2Dlx er klart at foretrække...

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 03-01-05 08:10

In article <41d880b4$0$22698$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> I er dælme hurtige til at 'glemme' bare en enkelt systemversion
> tilbage..

Mer som fire!
(10.0, 10.1, 10.2 og nå 10.3). Og det er tre år siden...

--
/Z

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-01-05 19:59

On 2 Jan 2005 19:41:48 +0100, Sebastian wrote:

> En Mac OS 9.1 kan ikke brænde alene, og skal have diskburner (gratis
> fra Apple) installeret for at kunne brænde en CD-R(W).

Det tror jeg maskinen har - naar jeg propper en cd-r i drevet spoerger
den hvilket format jeg vil benytte (HFS, Lyd, MP3).

> Programmet
> DiskImage klarer sammen med Diskburner ærterne.

Det vil jeg straks proeve at finde. Mange tak for hjaelpen; jeg vender
sikkert frygteligt tilbage

Mvh.

Adam

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-01-05 20:53

> [...]

> fra Apple) installeret for at kunne brænde en CD-R(W). Programmet
> DiskImage klarer sammen med Diskburner ærterne.

Hvordan faar jeg dem til at braende .iso-imaget, og ikke alle filerne
inde i .iso-imaget?

(Det er alfa og omega, da cd'en skal bruges til at boot'e fra...)

Mvh.

Fra : Erik Richard

Dato : 03-01-05 00:10

Hej Adam

Adam Sjøgren wrote:
> Jeg sidder og har brug for at (download'e og) braende et .iso-image,
> og har alene en maskine med Mac OS 9.1 til raadighed.
>
> Er der nogen der kan give mig et tip til hvordan man goer det?

Det er ganske let. Du skal bruge enten Adaptec Toast 4.1.2Dlx eller
Toast 4.2Pro. Nyeste ver., du kan bruge er Roxio Titanium 5.1.2.

> [...]
> findes nogen maader at goere det paa uden at koebe det?
>
> (Jeg er vant til GNU/Linux, saa jeg er lidt paa herrens mark

Ja, Toast er et commercielt produkt, men hvis du fx. har købt en LaCie
ekstern brænder følger der en CD med, der indeholder Toast Titanium
5.1.2 Lite eller 5.2 Lite til Mac OS og Titanium 5.2.2 Lite til OS X,
samt Nero til Windows 98+. På nogle af de ældre LaCie CD'er ligger der
også et Windows program ' Easy CD Creator. Det program kan brænde en ISO
fil på en Windows 95 og 98 (Win 98sr2 eller 98SE).

Hvis du ikke har en Toast, kan du kontakte mig off-list, så kan jeg
måske hjælpe dig - både evt. med download + brænding... Skriv til mig på
<5410451m001@_NOSPAM_stofanet.dk>.

mvh. Erik Richard

PS - husk at slette spamblokaden...

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>