Installering af OpenOffice
Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 02-01-05 10:24

Hej NG

Findes der ikke en guide til installering af OpenOffice på OS X. Jeg har
søgt nettet tyndt, men kan ikke rigtigt finde noget jeg kan bruge. Jeg
kan kke rigtigt få installationen til at køre, jeg har installeret X11.

Thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 02-01-05 11:08

Thomas Bach Piekut <piekut@mail.dk> wrote:

> Findes der ikke en guide til installering af OpenOffice på OS X. Jeg har
> søgt nettet tyndt, men kan ikke rigtigt finde noget jeg kan bruge. Jeg
> kan kke rigtigt få installationen til at køre, jeg har installeret X11.

Har du kigget på:

<http://www.entropy.ch/software/macosx/docs/openoffice-mac/>

<http://www.macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=11032329096779190>

<http://www.macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=10908735884608137>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-01-05 12:18

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> <http://www.macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=11032329096779190>
>
> <http://www.macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=10908735884608137>

Herligt når folk på den måde deler ud af deres viden

(Jeg fandt f.eks. lige ud af hvorfor min version af Scribus ikke vil
starte. Jeg har nemlig installeret skriftudglatning.)

Mht. OpenOffice, så vil jeg anbefale NeoOffice. Jeg synes ikke den
virker tungere end den alm. OOo i X11. Især ikke efter at den er gået i
beta. (Nu virker scroll hjul bl.a.)

Man kan i øvrigt sagtens have dem begge installeret på samme mac.

http://www.neooffice.org/

Bemærk at der findes en dansk sprogpakke som man skal hente for at få
NeoOffice på dansk.

Jeg har skrevet lidt om det på Mediamac

http://www.mediamac.dk/index.php/forum/show/tid=48702

--
Mvh Martin

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 02-01-05 15:02

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Bemærk at der findes en dansk sprogpakke som man skal hente for at få
> NeoOffice på dansk.

Hmm, den har jeg ikke installeret, men mit NeoOffice er da på dansk,
inkl. stavekontrol.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-01-05 15:53

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Hmm, den har jeg ikke installeret, men mit NeoOffice er da på dansk,
> inkl. stavekontrol.

Er du sikker på at det er den nyeste version du har installeret (version
1.1 beta)?

For som der står om den nyeste version:

------

NeoOffice/J supports 40 different languages. However, by default, the
installer only includes the following 12 languages:

* Simplified Chinese
* Traditional Chinese
* Dutch
* English
* French
* German
* Italian
* Japanese
* Korean
* Portuguese
* Brazilian Portuguese
* Spanish

------

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 02-01-05 16:49

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Er du sikker på at det er den nyeste version du har installeret (version
> 1.1 beta)?

Jep, 1.1 beta, patch 2, installeret oven i alphaen, men jeg har aldrig
installeret nogle sprogpakker.

> For som der står om den nyeste version:

< snip >

Så må det vel være forkert. Det skulle ikke være første gang der er fejl
i en read-me

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-01-05 20:47

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Jep, 1.1 beta, patch 2, installeret oven i alphaen, men jeg har aldrig
> installeret nogle sprogpakker.

Okay, jeg patchede ikke min alfa, men smed den ud og hentede en helt
frisk installation af hele programmet. Der fungerede det som beskrevet.
Dansk var ikke med som standard. Men hvis du har patchet din gl. alfa,
så var sprogpakken jo ikke nødvendig idet dansk var med som standard i
alfaversionen.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 03-01-05 12:04

> [...]

> Dansk var ikke med som standard. Men hvis du har patchet din gl. alfa,
> så var sprogpakken jo ikke nødvendig idet dansk var med som standard i

Nu har jeg smidt den gamle patchede ud og installeret en helt ny og der
var ganske rigtigt ikke danske menuer, så der måtte jeg lige installere
den danske sprogpakke. Til gengæld betød det også at jeg fik den nye
splashscreen, den gamle blev også ført over fra alphaen.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Erik Richard

Dato : 03-01-05 00:01

Hej '2M'

Jeg har også en NeoOfficeJ 1.1b DK liggende. Jeg har dog endnu ikke fået
den installeret. Man kan blot følge linkene på versiontracker.com og
klikke på developer site, så får man adgang til de forskellige
grundversioner på netop de 12 sprog + nogle flere - bl.a. også dansk.
Hurtigste download er via sunsites ftp server.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 02-01-05 11:26

Thomas Bach Piekut skrev:

> [...]
> søgt nettet tyndt, men kan ikke rigtigt finde noget jeg kan bruge. Jeg
> kan kke rigtigt få installationen til at køre, jeg har installeret X11.

Du kan få en ganske glimrende installer her:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10456

Du skal bare være virkelig opmærksom op én ting: du kan !ikke! flytte
den efter installationen, da den opretter nogle symbolske links, som
knækker hvis man flytter mappen til en anden partition/disk. Når det er
sagt, så fungerer installations programmet i øvrigt upåklageligt og har
ingen som helst problemer med at placere OO lige hvor du vil have det.

Inde i OO mappen er der et program der hedder : Start OpenOffice.org.
Det tager sig af det hele: start af X11 og OO. Hvis man har placeret OO
et andet sted end standard kan man lige bedt om at indentificere hvor.

Du skal være opmærksom på, at OO laver sig en skjult fil der hedder
~/.sversionrc hvor OO skriver hvor OO er blevet installeret, så hvis du
beslutter dig til at geninstallere/flytte programmet skal du lige slette
denne fil, så den kan blive genoprettet.

Jeg har i øvrigt en gang oplevet, at OO !ikke! stoppede da jeg stoppede
X11 med det resultat, at jeg ikke kunne få fat i OO igen ved en genstart
af X11. Løsningen på dette var lige at 'dræbe' den 'løbske' OO proces:
1) find OO processen : ps -aux | grep OpenOffice
2) 'dræb' processen (nummeret står i anden kolonne) : kill <nummer>

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 03-01-05 19:59

Der er lige en ting til man skal være opmærksom på hvis man installerer
OO andetsteds end standard: OO leder *stadig* efter nogle ting i
/Applications/OpenOffice<version> og brokker sig hvis de ikke ligger
der. En henvisning synes at rette op på dette problem.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 02-01-05 11:45

> [...]

> søgt nettet tyndt, men kan ikke rigtigt finde noget jeg kan bruge. Jeg
> kan kke rigtigt få installationen til at køre, jeg har installeret X11.

Tak for hjælpen, det var lige det jeg havde brug for. Jeg er kommet
videre, og programmet køre fint.

Thomas