Fuld Bluetooth-understøttelse, eller mange~
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-04 22:47

Jeg har et trådløst Bluetooth-tastatur til min G5 og en D-Link
DBT-120 Bluetooth-adapter, som blot kobles på en USB-port, men
det irriterer mig, at der først er hul igennem til tastaturet,
når OS X (10.3.7) er bootet.

Det betyder, at jeg f.eks. ikke kan holde Option + Command +
Shift + Delete nede under opstarten, for at boote på min eksterne
disk, for tastaturet virker ganske simpelt ikke under opstarten.

Ville det virke, hvis der var installeret et Bluetooth-modul i
Mac'en i stedet?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-12-04 15:14

> [...]
> disk, for tastaturet virker ganske simpelt ikke under opstarten.
>
> Ville det virke, hvis der var installeret et Bluetooth-modul i

Har Apple ikke udgivet en firmwareopdatering, som også er til D-Link.
Jeg mener at kunne huske en advarsel om at D-Link adaptere ikke længere
ville kunne bruges på PC-ere efter opdatering.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-12-04 15:50

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Har Apple ikke udgivet en firmwareopdatering, som også er til
> D-Link.

Jeg tør ikke sige om de har udgivet en firmwareopdatering som
har noget med D-Link at gøre, men det er ikke ret lang tid
siden, at jeg installerede en firmware-opdatering til Bluetooth.
Den ændrede bare ikke noget på problemet.

> Jeg mener at kunne huske en advarsel om at D-Link adaptere
> ikke længere ville kunne bruges på PC-ere efter opdatering.

D-Linken virker nu stadig her, men ikke under selve opstarten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-04 01:18

In article <cr183c.3p4.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> D-Linken virker nu stadig her, men ikke under selve opstarten.

Ikke for at hovere, men jeg vil blot benytte lejligheden til endnu en
gang at pointere, at der ikke kun er fordele ved trådløst tastatur og
mus. Det trådløse har også ulemper, og det gælder bl.a., hvis computeren
går i stykker, og man skal boote på en speciel måde og lave noget under
opstarten.
Jeg nævner det bare, fordi mange mener, at det er en nyere og
derfor bedre teknologi, og det er et kvalitetstegn, at en computer har
trådløse input-enheder. Og derfor rakker de Apple ned, når f.eks. iMac
har almindeligt tastatur og mus som standard. Det trådløse er alle
tiders til en bærbar computer. Men til en stationær ville jeg nok
overveje, om ikke det gode, gamle, stabile og driftsikre tastatur og mus
med ledning ville være det bedste valg. Besparelsen kunne så bruges som
delvis betaling af lidt mere RAM.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-12-04 13:26

Henrik Münster skrev:

> Det trådløse har også ulemper, og det gælder bl.a., hvis
> computeren går i stykker, og man skal boote på en speciel måde
> og lave noget under opstarten.

Ja, det er helt sikkert en ulempe, men heldigivis så fulgte der
et almindelig tastatur med ledning med til G5'eren, så går det
helt galt, kan jeg altid koble det til. Det ville bare være en
del smartere, hvis det trådløse havde fungeret fuldt ud.

> Jeg nævner det bare, fordi mange mener, at det er en nyere og
> derfor bedre teknologi, og det er et kvalitetstegn, at en
> computer har trådløse input-enheder.

Jeg har længe brugt trådløs tastatur og mus til min Windows-
computer, og da jeg pt. både har den og Mac'en koblet til den
samme skærm, ville det være træls at skulle kæmpe med kabler
til to tastaturer og to mus.

Der er også koblet et BlueTooth-tastatur og mus til Windows-
computeren, men det kører USB under opstarten og virker derfor
både i BIOS og i genoprettelseskonsollen inden Windows er
startet. Først under opstarten af Windows, bliver der koblet
over til Bluetooth.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-01-05 18:46

In article <cr3k0q.3p0.1@tgm.dyndns.dk>,
> [...]

> computer, og da jeg pt. både har den og Mac'en koblet til den samme
> skærm, ville det være træls at skulle kæmpe med kabler til to

Der er da helt bestemt situationer, hvor trådløst tastatur og mus har
fordele. Min kone er f.eks. glad for det til hendes iBook, så hun
slipper for at rode med ledninger, når hun skifter mellem at bruge den
stationært og transportabelt.
Jeg opponerer bare mod, at folk regner det for entydigt bedre
med trådløst udstyr. Der er masser på mit arbejde, som har fået
"opgraderet" deres stationære computer med en trådløs mus. Jeg har meget
svært ved at se fordelen i en tungere og ofte større mus, der skal lades
op eller have skiftet batterier, og som på en stor arbejdsplads ikke
helt sjældent bliver væk. Desuden skal de have en modtagerdims hængende
i en ledning bagpå computeren. For mig at se er det altså et skridt frem
og to tilbage. Samtidig er det meget betegnende for de såkaldte
fremskridt, visse firmaer laver. Det er noget nyt og smart, som kan lade
sig gøre med den nye teknologi. Og så må det jo være bedre. Der er
ingen, der bremser op og spørger sig selv, hvilke fordele og ulemper,
der egentlig er. Det er helt modsat den innovation, Apple står for.

> [...]
> BIOS og i genoprettelseskonsollen inden Windows er startet. Først
> under opstarten af Windows, bliver der koblet over til Bluetooth.

Hvordan mener du? Kører den under USB, så skal den jo være sluttet til
computeren med et kabel, og så er fidusen vel røget?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-01-05 19:48

Henrik Münster skrev:

> Jeg har meget svært ved at se fordelen i en tungere og ofte
> større mus, der skal lades op eller have skiftet batterier, og
> som på en stor arbejdsplads ikke helt sjældent bliver væk.

På en stor arbejdsplads kan der måske godt gå rod i det, men i
mit tilfælde er det blot hjemme i privaten, hvor jeg kun har to
mus, som begge bliver ladet op ved at stille dem i ladestationen,
som samtidig fungerer som modtager for det trådløse signal.

> Desuden skal de have en modtagerdims hængende i en ledning
> bagpå computeren. For mig at se er det altså et skridt frem og
> to tilbage.

Det har jeg svært ved at se en ulempe i. På den måde har man
i det mindste mulighed for at skjule den ene ledning, som går
op til modtageren, så den ikke kan ses. Det er en del sværere,
hvis man har to ledninger hele vejen ud til tastaturet og musen.

Selvfølgelig er det smartere med den DBT-120 Bluetooth-adapter
i Mac'en, hvis det virkede 100 %, men det gør det jo ikke og
når man alligevel har bunker af ledninger bagpå til skærm, lyd,
eksterne drev osv. så kan jeg ikke se hvad en ledning mere fra
eller til skulle kunne gøre af skade.

> Der er ingen, der bremser op og spørger sig selv, hvilke
> fordele og ulemper, der egentlig er.

Jeg har forlængst overvejet fordele og ulemper og fordelene
overskygger langt ulemperne hvad angår trådløs tastatur og mus
til min PC, men hvis jeg ikke kunne bruge mit tastatur under
opstarten af PC'en, havde jeg sikkert ikke kørt med trådløst
tastatur til den.

> Det er helt modsat den innovation, Apple står for.

Jeg synes nu ikke just de virker særlig innovative hvad angår
Wireless Keyboard. På det område kunne de vist med fordel have
skelet lidt til hvad andre producenter af trådløst hardware gør.

> Hvordan mener du? Kører den under USB, så skal den jo være
> sluttet til computeren med et kabel, og så er fidusen vel
> røget?

Forbindelsen imellem modtageren og tastatur + mus er trådløs,
men modtageren er koblet til USB-porten og på enhver moderne
PC er der fuld USB-understøttelse, så derfor virker mus og
tastatur inden Windows er startet.

Mac'en kører åbenbart Bluetooth helt fra starten af siden man
ikke kan bruge tastaturet under opstarten, for der er vel også
USB-understøttelse under opstarten på en Mac. Hvis der ikke var
det, ville man vel heller ikke kunne få et USB-tastatur med
ledning til at fungere under opstarten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-01-05 00:07

In article <cr6up7.1ik.1@tgm.dyndns.dk>,
> [...]

> til min PC, men hvis jeg ikke kunne bruge mit tastatur under
> opstarten af PC'en, havde jeg sikkert ikke kørt med trådløst

Det er da også helt fint for dig. Men indrøm, at det er forkert, når
folk siger sådan noget som, at den nye iMac er en dårlig computer, fordi
den ikke har trådløst tastatur og mus. Og det er da også lidt fjollet,
at mange på min arbejdsplads har forlangt trådløse mus, når de bare
sidder stille ved bordet og arbejder med tekst på en stationær computer.
Det er som om, at bare fordi det findes, så skal de have det, for det
lyder jo smart.

> [...]
> USB-understøttelse under opstarten på en Mac. Hvis der ikke var
> det, ville man vel heller ikke kunne få et USB-tastatur med

Jamen så er det jo heller ikke et Bluetooth tastatur, din pc har, men en
speciel modtager til netop det tastatur og mus. Det har åbenbart den
fordel, at det virker under opstarten, fordi det er tilsluttet med USB.
Til gengæld kræver det en speciel modtager. Bluetooth, som Apple
benytter, er jo en standard, som mange fabrikanter af udstyr
understøtter. Og hvis man har en nyere Mac, kan man have en indbygget
Bluetooth-modtager i den. Som med alt andet er der fordele og ulemper
med begge systemer. Apple valgte at bruge den universelle standard
Bluetooth, og det kan man sige meget godt om.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-01-05 13:42

Henrik Münster skrev:

> Det er da også helt fint for dig. Men indrøm, at det er
> forkert, når folk siger sådan noget som, at den nye iMac er en
> dårlig computer, fordi den ikke har trådløst tastatur og mus.

Jamen, det vil jeg da gladeligt indrømme.

> [...]
> bordet og arbejder med tekst på en stationær computer. Det er
> som om, at bare fordi det findes, så skal de have det, for det

Hvis de bare sidder og arbejder med tekst, så kan jeg heller
ikke se den store fordel ved en trådløs, men jeg kan nærmest gå
amok over de ultralettet mus med hale, hvor halen kan være skyld
i, at musen flytter sig når man slipper den. Ikke just særlig
smart, når man sidder og fritlægger en cykel i Photoshop med
penværktøjet, eller rentegner et logo i Illustrator f.eks.

> Jamen så er det jo heller ikke et Bluetooth tastatur, din pc
> har, men en speciel modtager til netop det tastatur og mus.

Ja, men med BT-understøttelse.

> Det har åbenbart den fordel, at det virker under opstarten,
> fordi det er tilsluttet med USB.

Det er Mac'ens tastatur jo også. D-Link DBT-120 kobles til en
USB-port, og havde Apple været smarte, kunne de vel snildt have
lavet en speciel modtager, som både har USB og BT-muligheden i
sig.

> Bluetooth, som Apple benytter, er jo en standard, som mange
> fabrikanter af udstyr understøtter.

Modtageren til PC-tastaturet, følger også en standard, som de
fleste producenter benytter (Bluetooth 1.2).

> Og hvis man har en nyere Mac, kan man have en indbygget
> Bluetooth-modtager i den.

Det er jeg klar over, men et sådant modul kan nok heller ikke
trække et Wireless keyboard under opstarten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-01-05 19:54

> Det er jeg klar over, men et sådant modul kan nok heller ikke
> trække et Wireless keyboard under opstarten.

Jeg prøvede lige en genstart med "t" holdt nede på mit blåtandstastatur.
Maskinen kom op i targetmode som den skulle.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> Det er jeg klar over, men et sådant modul kan nok heller ikke
> trække et Wireless keyboard under opstarten.

jo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-01-05 20:14

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Jeg prøvede lige en genstart med "t" holdt nede på mit
> blåtandstastatur. Maskinen kom op i targetmode som den skulle.

Og du har et BT-modul installeret, eller bruger du også blot

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-01-05 21:07

> Og du har et BT-modul installeret, eller bruger du også blot
> en D-Link DBT-120 Bluetooth-adapter ?

Jeg har BT-modul installeret. Jeg konfigurerede min iMac med trådløs
tastatur og mus. Jeg har hverken USB-tastatur eller USB-mus i huset.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-01-05 22:12

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Jeg har BT-modul installeret.

Ok. Noget kunne tyde på, at BT-modulet opfører sig anderledes, for
der sker absolut intet, hvis jeg holder f.eks. T-tasten nede under
opstarten. OS X starter bare som normalt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-01-05 16:27

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> jo

Hmm, så ærgrer jeg mig over, at jeg ikke valgte at gøre det i
stedet. Jeg fik at vide af forhandleren, at man ikke selv kan
installere sådan et modul og derfor valgte jeg USB-adapteren
i stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 20:33

> [...]
> stedet. Jeg fik at vide af forhandleren, at man ikke selv kan
> installere sådan et modul og derfor valgte jeg USB-adapteren

du kunne godt have købt CtO (configure to order) fra din forhandler og
dermed ahave fået BT onboard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-01-05 21:35

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> du kunne godt have købt CtO (configure to order) fra din
> forhandler og dermed ahave fået BT onboard

Er det blot et indstikskort?, eller er det et helt andet bundkort?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:50

> Er det blot et indstikskort?, eller er det et helt andet bundkort?

det er blot et lille print som monteres i en dedikeret slot på
bundkortet. Sælges ikke som løsdele.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-05 08:08

In article <1gq3xbm.1yhs2mpoahik5N%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> det er blot et lille print som monteres i en dedikeret slot på
> bundkortet. Sælges ikke som løsdele.

Men det må da kunne fås som reservedel. Kender man en reparatør, må han
da kunne skaffe det og montere det. Det er da noget underligt noget, at
som den eneste del på computeren, kan den ikke eftermonteres eller købes
bagefter. Det er jo trods alt kun simpel mekanik og ikke magi.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 08:26

> Men det må da kunne fås som reservedel. Kender man en reparatør, må han
> da kunne skaffe det og montere det.

Det tvivler jeg på, Apple lader ikke sine reparatøre dimse med deres
computere.

> Det er da noget underligt noget, at
> som den eneste del på computeren, kan den ikke eftermonteres eller købes
> bagefter.

Vi kan ej heller få lov til at købe andre CPU moduler.

iøvrigt kan man vist pille Dlink USB dimsen ud af sin platikkappe og USB
stikket af, så skulle de være lige til at sætte i.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-01-05 11:39

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> iøvrigt kan man vist pille Dlink USB dimsen ud af sin
> platikkappe og USB stikket af, så skulle de være lige til at
> sætte i.

Det er fristende at prøve, men det undrer mig at det skulle
kunne resultere i, at tastaturgenvejene pludselig virker under
opstarten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> Det er fristende at prøve, men det undrer mig at det skulle
> kunne resultere i, at tastaturgenvejene pludselig virker under
> opstarten.

poste en liste fra AppleSystemProfil over hvilke extensions der indlæses
når du bruger dit blåtands udstyr, det er muligt din dongle ikke
identificerer sig som det blåtandsmodul der sidder onbord på min G5.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-05 21:30

> [...]

> når du bruger dit blåtands udstyr, det er muligt din dongle ikke
> identificerer sig som det blåtandsmodul der sidder onbord på min G5.

Der ligger en liste over udvidelserne her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/systemprofil/udvidelser.rtf>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 00:38

> Der ligger en liste over udvidelserne her:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/systemprofil/udvidelser.rtf>.

sorry jeg er kun på usenet og mail i øjebliket.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-05 13:49

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> sorry jeg er kun på usenet og mail i øjebliket.

Nå ok.
Det er nok en lige lovlig lang liste at sende ud her på usenettet,
men har du en idé om, hvad jeg skal lede efter? Det eneste jeg ser
på listen vedr. BlueTooth er følgende:

AppleUSBBluetoothHCIController:

Version:   1.5.1
Sidst ændret:   19/8-04 23.17
Vis Info-streng: 1.5.1, © Copyright 2002-2003 Apple Computer Inc.
Placering:   /System/Library/Extensions/IOBluetoothFamily.kext/
Contents/PlugIns/AppleUSBBluetoothHCIController.kext
kext-version:   1.5.1f8
Indlæst:   Ja
Gyldig: Ja
Godkendt: Ja
Afhængigheder: Opfyldt

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> [...]
> disk, for tastaturet virker ganske simpelt ikke under opstarten.
>
> Ville det virke, hvis der var installeret et Bluetooth-modul i

jeg ved ikke lige om min G5 kan /det/, men jeg kan sagtens tilgå OF via
mit bluetooth tastatur. Næste fase af bootsekvensen er singleusermode
men her er det dog ikke brugbart.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-01-05 13:16

nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> iøvrigt kan man vist pille Dlink USB dimsen ud af sin platikkappe og USB
> stikket af, så skulle de være lige til at sætte i.

Jeg kan kun finde
http://www.xlr8yourmac.com/archives/oct04/102204.html

Har du et link til anden info?

Thomas (som godt nok alleredet har bluetooth i sin iBook)
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH