Hastighed på nettet - pc/Mac
Fra : Steen Jensen

Dato : 29-12-04 22:05

Hejsa

Jeg har en pc der har et par år på bagen, 1200 mhz med 512mb ram.
Den er på adsl via traditionel ledningsforbindelse.
Andetsteds i huset har jeg en spritny iBook, 1200 mhz med 512mb ram - på
nettet trådløst via airport express.

Jeg synes der er mærkbar forskel på hvor hurtigt sider på nettet loader
- er en Mac sløvere end en pc, eller er det den trådløse forbindelse der
er årsage - eller ligger problemet et helt andet sted?

--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-04 01:09

In article <1gpkt3x.h4um8ozbvq4uN%isteen@os.danmark>,
isteen@os.danmark (Steen Jensen) wrote:

> [...]
> loader - er en Mac sløvere end en pc, eller er det den trådløse
> forbindelse der er årsage - eller ligger problemet et helt andet

Traditionelt har en Mac været langsommmere til at åbne hjemmesider end
en pc, men det er faktisk længe siden, jeg har set det problem omtalt.
Det er dog ikke det samme som, at den er sløvere generelt. Jeg tror, det
har hjulpet med de nye browsere. Nu bruger du vel en ordentlig browser?
Det er dog også klart, at den trådløse forbindelse vil give lidt
langsommere reaktionstider, men jeg må tilstå, at jeg ikke ved, hvor
meget det har at sige.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Terje Rydland

Dato : 30-12-04 11:13

> [...]
> Det er dog også klart, at den trådløse forbindelse vil give lidt
> langsommere reaktionstider, men jeg må tilstå, at jeg ikke ved, hvor

Har nettopp vært gjennom denne diskusjonene med en kamerat og her er det
jeg fant ut etter en del leting på nettet:

MacOS X er veldig glad i RAM. En oppdatering fra 256 MB til 1 GB vil
merkes godt, mens en økning fra 512 MB til 1 GB også vil være merkbart.

Et par andre ting:
Det er også avhengig av hvilken web-leser du bruker. Safari (som er
Apples egen web-leser) har en del egenskaper som gjør at den ikke alltid
er den raskeste. For det første er den helt ny, og er ikke optimalisert
spesielt godt ennå. Bl.a. er JavaScript-støtten i Safari litt "flakey" -
dvs at det er lus i JavaScript-motoren som gjør at denne noen ganger
ikke fungerer helt godt.
Dessuten er Macversjonen av Flash-pluginen fra Macromedia kjent for å
være langsom.
En annen ting med Safari er at den ikke begynner å tegne opp vinduet før
den har lastet ned alt innholdet som skal inn. Det betyr at hvis siden
inneholder et element som er stort, vil Safari vente med å begynne å
tegne siden til dette elementet er lastet inn, og det kan ta tid.
Teknisk sett kan man si at man at "tråd-støtten" i Safari er litt dårlig
- den kan ikke laste ned noe mens den tegner, og omvendt.

I tillegg er alle web-lesere for Mac følsomme for feil i koden.
Web-sider er jo "programmert" og hvis det er feil i koden (som det
vanligvis er) vil web-leserne prøve å analysere koden for å finne ut hva
det egentlig skal stå, noe som selvfølgelig tar tid.
Den andre strategien (som web-lesere på PCer vanligvis følger) er å gi
f* i feil i koden og bare tegne i vei og håpe at det går bra, noe det jo
vanligvis gjør.

En web-server kan bare ha et visst antall forbindelser aktive til enhver
tid. (Husker ikke akkurat nå tallet - det er ganske stort). Hvert
element som lastes ned fra en web-server krever en åpen forbindelse. En
side som da inneholder 50 elementer krever dermed 50 åpne forbindelser.
En typisk side vil vel ha et sted mellom 10 og 50 elementer.
Siden det er mange som surfer på nettet er det god kotyme å ikke ha mer
enn en åpen forbindelse mellom en server og en web-leser om gangen (for
å ikke blokkere for andre brukere). MacOS X følger dette. Det betyr at
når man laster inn en side med 15 elementer vil en web-leser på en Mac
gjøre følgende (15 ganger): Åpne forbindelse, hent data, lukk
forbindelse. Det er slik det skal gjøres (hvis man følger kjørereglene).
IE på Windows gjør ikke dette. Den åpner 15 forbindelser og laster ned
de 15 elementene samtidig. Enda verre - den lukker ikke forbindelsene
etter seg, slik at den neste gangen den trenger å hente data fra den
samme siden behøver den ikke åpne noen forbindelse, den er allerede
åpen.

Det er mulig å endre på standardoppsettet for nettverk i MacOS, slik at
den kan laste ned flere elementer fra en web-side samtidig.

Terje

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 30-12-04 11:38

In article <1gplt9x.ggnxa91pn8mo5N%terjery@idi.ntnu.no>,
terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:

> Det er mulig å endre på standardoppsettet for nettverk i MacOS, slik at
> den kan laste ned flere elementer fra en web-side samtidig.

Takk for den utmerkede redegjørelse du leverte og som jeg har sakset
vekk!

Spørsmålet etter ovenstående blir jo følgende: Hvordan? Altså, hvordan
kan man la Mac OS X eller en browser som kjører under MOSX åpne flere
samtidige forbindelser? Det virker jo temmelig åpenbart at det må
påvirke oppfattet hastighet tildels kraftig. Og hvis MSIE gjør det, kan
vi også gjøre det, riktig eller ikke. Det er tross alt >90% av browserne
der ute, tror jeg (ikke skyt meg om det er litt mindre!) som gjør det i
så fall.

--
/Z

Fra : Terje Rydland

Dato : 30-12-04 11:59

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> vi også gjøre det, riktig eller ikke. Det er tross alt >90% av browserne
> der ute, tror jeg (ikke skyt meg om det er litt mindre!) som gjør det i

<http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1299854/posts>

Ser ut til å være en Firefox-ting, men det endrer visstnok en global
setting slik at det også gjelder for andre browsere som kan utnytte det,
som f.eks. OmniWeb.

Terje

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 30-12-04 12:21

In article <1gplvvn.dn2pp912aowo1N%terjery@idi.ntnu.no>,
terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:

> <http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1299854/posts>

Fantastisk bra!

--
/Z

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-04 02:12

In article <diskworld-DED476.13210530122004@individual.net>,
Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> Fantastisk bra!

Ja! Det trick virker sandelig. Og jeg sidder på en gammel iMac 233, så
her kan man virkelig mærke forskel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 30-12-04 12:22

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
>

> Ser ut til å være en Firefox-ting, men det endrer visstnok en global
> setting slik at det også gjelder for andre browsere som kan utnytte det,

Og så er der Safari speed,
der gør at Safari hurtigere viser siderne. Nedenstående er sakset fra
<http://www.scifience.net/safarispeed.html>

"What It Is

SafariSpeed is an easy-to-use utility that applies optimizations to
Safari that are designed to speed up your browsing experience.

Currently, SafariSpeed supports two great optimizations that will help
to substantially speed up your browser.

Remove Page Loading Delay

A page loading delay was built into Safari. This delay prevents pages
from loading until a set amount of time has passed. By removing this
delay, SafariSpeed allows Safari to display pages as fast as your
connection or cache can deliver them.

The optimization can be applied with one click and can be reversed just
as easily.

Disable Favorite Icons

Favorite icons are the small pictures that appear in your address bar
and next to bookmarks. As you visit web sites, Safari "collects" these
icons for future use in bookmarks and in the address bar. Over time,
however, as Safari's "collection" of these icons grows, these small
pictures can begin to have a major negative impact on the speed of your
browser and available disk space.

SafariSpeed purges these icons and disables the storing of any new
ones. The modification can be easily applied or reversed.

Using SafariSpeed's simple interface, you can easily apply one, both,
or none of these optimizations after reading detailed information about
the affects of each one."

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Steen Jensen

Dato : 31-12-04 09:47

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> <http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1299854/posts>

Fantastisk - kan man lave et tilsvarende trick med Safari?
--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-04 11:05

Steen Jensen wrote:

> Andetsteds i huset har jeg en spritny iBook, 1200 mhz med 512mb ram - på
> nettet trådløst via airport express.

En iBook er normalt rimelig flytbar, så prøv evt. at flytte den hen ved
siden af din pc, og tilslut netværkskablet til iBook'en. Derved kan du
selv se om det udgør en væssentlig forskel i forhold til trådløst.

Personligt kan jeg sagtens mærke forskel på kablet og trådløst netværk,
men jeg synes man vænner sig det til – og det er en pris jeg er villig
til at betale, når man tager den frihed et trådløst netværk giver med i
betragningen :)

> Jeg synes der er mærkbar forskel på hvor hurtigt sider på nettet loader
> - er en Mac sløvere end en pc, eller er det den trådløse forbindelse der
> er årsage - eller ligger problemet et helt andet sted?

Det kommer an på mange ting, så som hvilken browser du bruger og hvordan
den givne side er opbygget. Visse dårligt kodede sider vil givetvis være
hurtigere i IE på en pc, hvis de kun er blevet testet i denne browser.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-12-04 12:23

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> En iBook er normalt rimelig flytbar, så prøv evt. at flytte den hen ved
> siden af din pc, og tilslut netværkskablet til iBook'en. Derved kan du
> selv se om det udgør en væssentlig forskel i forhold til trådløst.

Det vil jeg da prøve ved lejlighed.
Selv om der er forskel på hvor hurtigt min pc (med Firefox) går fra fx
tdconline til yahoo - og min iBook (med hhv Safari eller Firefox) gør
det samme, så er ventetiden absolut ikke ulidelig, og jeg kan sagtens
leve med 2 sekunders ventetid, men jeg vil da gøre forsøget med at
tilslutte iBook'en til netværkskablet.
--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-12-04 17:32

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Personligt kan jeg sagtens mærke forskel på kablet og trådløst netværk,
> men jeg synes man vænner sig det til

Forsøget er gjort.
Jeg satte min iBook ved siden af min pc.
Tjekkede et par hjemmesider på min iBook (via airport express), satte
kablet i (netværkskort) og tjekkede ded nøjagtigt samme sider.

Resultatet var, at skiftet fra side A til side B, skete en del
langsommere, når jeg kørte trådløst via airport express.

Sådan er det bare, og jeg foretrækker stadigvæk et koble mig på nettet
via airport express -det ER nu rarere at tjekke sin mail fra sin bløde
sofa, end fra kontorstolen.
--
Bedste hilsener

Steen