blæser blæser meget
Fra : Lone Koefoed

Dato : 29-12-04 14:57

Hej

Min pb 12" som er ca 1+ år gammel, og som har nyeste udgave af Panther,
er pludselig begyndt at blæse med blæseren hele tiden. Jeg er ved at
blive vanvittig.
Har kørt alt muligt med Onyx, har prøvet med ingen programmer igang og
har sat computeren så der også er luft under den, men lige meget hjælper
det.

Er der noget som helst at gøre ved det?
Nogen der ved, hvad det skyldes? Er det mon ælde, en defekt varmemåler
eller noget tredje?

Synes måske at min tidligere titanium opførste sig ligesådan da den blev
2 år gammel, men kan godt huske galt.

--
Lone

when emailing, insert a dot between <daimi> and <au> plus remove the <.invalid>

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 29-12-04 16:34

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> eller noget tredje?
>
> Synes måske at min tidligere titanium opførste sig ligesådan da den blev

Jeg kan huske at have læst noget om dette på http://www.macfixit.com/ ,
men pt ligger disse informationer i den del, hvor man skal være abonnent
for at se det. Jeg kan desværre ikke huske, hvad løsningen var, eller om
der var en, da jeg aldrig har haft dette problem med hverken min TiBook
eller min iMac 2002.

Det, jeg kan huske, er, at problemet optrådte på forskellige systemer
efter en opgradering til 10.3.5/6.

Prøv i første omgang det følgende: Start Aktivitetsovervågning i
Programmer/Hjælpeprogrammer og se nederst i vinduet på hvordan CPUen
fordeler sin tid.

Det interessante tal er her tallet for 'ledig'. Hvis det er 0.0%, har du
en proces, der er løbet løbsk og bruger en allerhelvedes masse CPU. Når
'ledig' når ned på lave tal, genererer CPUen megen varme og blæseren
kører så nærmest konstant.

Hvis dette er din situation, så rapporter det her med hvilken proces og
så tager vi den derfra.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Lone Koefoed

Dato : 29-12-04 19:29

In article <x7AAd.78126$Vf.3665061@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
> kører så nærmest konstant.
>
> Hvis dette er din situation, så rapporter det her med hvilken proces og

Det ser vist ikke så godt ud ift hvordan jeg forstår din beskrivelse.
Screendump kan ses her:
http://imv.au.dk/~koefoed/processer.jpg

Men jeg kan nu ikke se, hvad det er, der i givet fald nupper min
computers opmærksomhed?

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 29-12-04 22:08

Lone Koefoed skrev:

> Det ser vist ikke så godt ud ift hvordan jeg forstår din beskrivelse.
> Screendump kan ses her:
> http://imv.au.dk/~koefoed/processer.jpg

Jeps ... det ser gevaldigt ud som om der er noget der hugger al din
CPU-kraft

> Men jeg kan nu ikke se, hvad det er, der i givet fald nupper min
> computers opmærksomhed?

For at finde ud af hvad, så klik på den kolonne der hedder '% CPU' en
eller to gange, så du har en trekant, der peger nedad, forrest i '%
CPU'. Så skulle du kunne se CPU-æderne i de øverste linjer.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Lone Koefoed

Dato : 29-12-04 22:45

In article <N0FAd.78290$Vf.3668873@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> eller to gange, så du har en trekant, der peger nedad, forrest i '%
> CPU'. Så skulle du kunne se CPU-æderne i de øverste linjer.

Og det er så her, det bliver mystisk, for der er nærmest ingenting. Det
giver max 50% i alt.
Jeg har lidt en fornemmelse:
User og System bruger tilsammen konstant 100% af CPU-kraften. Jeg kan
kun se, hvad jeg gør og ikke hvad systemet gør. Garanteret jeg skal være
root for at se det hele?

Men altså - noget siger mig at den computerkraft, jeg ikke bruger, den
bruger systemet. Er det normalt? Og hvad bruger systemet det til?

Det mest irriterende ved det blæseri er egt, at mit batteri bruges så
hurtigt, fordi det jo skal bruge energi til blæseren. Og så er larmen
sfg ret træls i længden.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 29-12-04 23:34

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> User og System bruger tilsammen konstant 100% af CPU-kraften. Jeg kan
> kun se, hvad jeg gør og ikke hvad systemet gør. Garanteret jeg skal være

Nope ...
Øverst oppe til højre har du en pop-up menu
I det billeder du har postet står det på 'My Processes'.
Det kan ændres til flere ting bl.a at vise alle processer.
Eksperimenter lidt med de forskellige valg i denne pop-up menu.

> Men altså - noget siger mig at den computerkraft, jeg ikke bruger, den
> bruger systemet. Er det normalt? Og hvad bruger systemet det til?

Det er selvfølgelig normalt at hvad du ikke bruger det bruger systemet.
Det der er unormalt er at du bruger alt i alt 100% og således ikke har
noget 'idle'

> Det mest irriterende ved det blæseri er egt, at mit batteri bruges så
> hurtigt, fordi det jo skal bruge energi til blæseren. Og så er larmen
> sfg ret træls i længden.

Korrekt og enig

Fra : Lone Koefoed

Dato : 30-12-04 09:18

In article <9hGAd.78303$Vf.3669077@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> I det billeder du har postet står det på 'My Processes'.
> Det kan ændres til flere ting bl.a at vise alle processer.

Aha. Og her fandt vi så en form for svar.
Root har en process, der hedder Key Access som spiser ca 40% af
CPU-kraften. Det tal veksler meget, og det ser ud som om, at det hænger
sammen med, hvor meget jeg bruger. Altså at Key Access bare tager resten.

Googlede på Key Access, og det kunne være et program, der styrer
flydende licenser i netværk (forklaret her.
http://help.cwru.edu/key/softwarecenter/howto/key-m/view)
Så noget kunne tyde på, at fordi jeg sikkert bruger programmer med
flydende licenser (jeg arbejder på aarhus uni), så er der et
skod-program der synes at det skal bruge al kraften på at monitorere det?

I øvrigt har root en proces, der hedder "karl" og jeg har en, der hedder
"kass". De ligger stabilt på ca 13% hver, men det er jo ikke kriminelt.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-12-04 14:02

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> CPU-kraften. Det tal veksler meget, og det ser ud som om, at det hænger
> sammen med, hvor meget jeg bruger. Altså at Key Access bare tager resten.

Vi kan grave lidt mere information frem om hvor det er startet fra:
1) Noter proces-nummeret (første kolonne)
2) Start en Terminal
3) udfør følgende kommando i Terminal:
ps -auxww | grep <proces-nummeret>
4) prøv det samme med 'karl' og 'kass'
jeg har en lumsk mistanke til disse også

Jeg er !meget! interesseret i hvordan dette program er startet.
Det kan give os information om hvordan du kan starte og stoppe det efter
behov.

Det er i øvrigt helvedes dårlig programmering at snuppe så megen
processor-kraft

Godt nok kører min TiBook også 100% men jeg ved sgu hvorfor og har gjort
det helt bevidst (sig : setiathome )

> [...]
> flydende licenser (jeg arbejder på aarhus uni), så er der et
> skod-program der synes at det skal bruge al kraften på at monitorere det?

Kiggede på det du har gravet frem, og det kunne tyde på at være
synderen. Men for at det program skal gøre nytte hos dig så skal du
bruge et program på din computer som Århus Uni har en fælles licens til.
Hvis du ikke gør det er programmet overflødigt og kan stoppes.

Der er ingen grund til at du har det program kørende på tidspunkter hvor
du ikke benytter det fælles-licenserede program.

Fra : Lone Koefoed

Dato : 30-12-04 15:03

In article <z%SAd.78367$Vf.3671521@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> 4) prøv det samme med 'karl' og 'kass'
> jeg har en lumsk mistanke til disse også
>
> Jeg er !meget! interesseret i hvordan dette program er startet.

Key Access:
macintosh koefoed$ ps -auxww | grep 291
root 291 40.6 0.3 130248 2060 ?? R Tue11PM 326:59.08
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/MacOS/KeyAccess -psn_0_1441793
root 767 0.0 0.2 29176 1292 ?? Ss 9:52AM 0:01.24
/usr/sbin/lookupd
koefoed 852 0.0 0.1 8860 392 std R+ 2:57PM 0:00.01
grep 291

karl:
macintosh koefoed$ ps -auxww | grep 241
root 241 20.1 0.1 28460 760 ?? Rs Tue11PM 98:31.19
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/karl.app/Contents
/MacOS/karl
koefoed 854 0.0 0.0 18644 212 std R+ 2:59PM 0:00.00
grep 241

kass:
macintosh koefoed$ ps -auxww | grep 788
koefoed 788 19.5 0.2 99324 1336 ?? S 9:53AM 38:49.04
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/kass.app/Contents
/MacOS/kass -psn_0_8388609
koefoed 434 0.0 2.4 74788 15436 ?? S Wed10AM 0:18.50
/Applications/Proteus.app/Contents/SharedSupport/imservices.app/Contents/
MacOS/imservices -psn_0_3014657
koefoed 784 0.0 0.6 70788 3948 ?? Ss 9:53AM 0:21.25
/Applications/Proteus.app/Contents/SharedSupport/imservices.app/Contents/
SharedSupport/imserviced.app/Contents/MacOS/imserviced 10
/Applications/Proteus.app/Contents/SharedSupport/imservices.app/Contents/
PlugIns/yahoo.protoService
koefoed 856 0.0 0.0 18644 212 std R+ 2:59PM 0:00.00
grep 788
root 87 0.0 0.4 27888 2856 ?? Ss Tue11PM 0:00.87
/usr/sbin/diskarbitrationd

Den sidste slutter anderledes end de andre, men jeg prøvede flere gange,
og det er altså sådan, det ser ud.

Håber det siger dig noget, mig siger det ikke et klap :)

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-12-04 17:10

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> koefoed 788 19.5 0.2 99324 1336 ?? S 9:53AM 38:49.04
> /Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/kass.app/Contents

.... resten var fordi <proces-nummeret> blev fundet i andre linjer også

> Håber det siger dig noget, mig siger det ikke et klap :)

Det siger mig, at alle tre er dele af det samme program.
Det var det jeg hvade mistanke til.

Men vi har to stk der er ejet af root. Det siger mig, at det må starte
op når computeren starter.

Lad så se hvad du har liggende der starte op ved systemets start.
Kør følgende kommandoer fra Terminal:
ls -l /Library/StartupItems
ls -l /System/Library/StartupItems
ls -l ~/Library/StartupItems

Fra : Lone Koefoed

Dato : 30-12-04 17:49

In article <HLVAd.78396$Vf.3672164@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Kør følgende kommandoer fra Terminal:
> ls -l /Library/StartupItems
macintosh koefoed$ ls -l /Library/StartupItems/
total 0
drwxrwxr-x 4 sysadmin admin 136 22 Mar 2004 KeyAccess
drwxrwxrwx 4 root unknown 136 22 Mar 2004 TimbuktuStartup

> ls -l /System/Library/StartupItems
macintosh koefoed$ ls -l /System/Library/StartupItems/
total 0
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 17 Mar 2004 AMD
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 Accounting
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 Apache
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 AppServices
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 AppleShare
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 AuthServer
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 17 Mar 2004 BIND
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 17 Nov 16:18 CiscoVPN
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 ConfigServer
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 CoreGraphics
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 17 Mar 2004 CrashReporter
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 Cron
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 DirectoryServices
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 Disks
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 IPServices
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 13 May 2004 KernelEventAgent
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 26 Sep 2003 LDAP
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 LoginWindow
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 2 Sep 16:17 NFS
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 NIS
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 NetInfo
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 Network
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 NetworkExtensions
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 NetworkTime
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 Portmap
drwxr-xr-x 4 root wheel 136 26 Sep 2003 Postfix
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 17 Mar 2004 PrintingServices
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 21 Oct 09:40 RemoteDesktopAgent
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 17 Mar 2004 SNMP
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 17 Mar 2004 SecurityServer
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 SystemLog
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 SystemTuning
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 6 Mar 2004 mDNSResponder

> ls -l ~/Library/StartupItems
macintosh koefoed$ ls -l ~/Library/StartupItems/
ls: /Users/koefoed/Library/StartupItems/: No such file or directory

Det er altså meget interessant det her - sikke meget jeg lærer :)

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-12-04 20:18

Lone Koefoed skrev:

> macintosh koefoed$ ls -l /Library/StartupItems/
> total 0
> drwxrwxr-x 4 sysadmin admin 136 22 Mar 2004 KeyAccess
> drwxrwxrwx 4 root unknown 136 22 Mar 2004 TimbuktuStartup

OK - her skjuler den sig !
Hvis den er lavet ordentligt, så kan du starte og stoppe den fra Terminalen:
start: sudo SystemStarter start KeyAccess
stop : sudo SystemStarter stop KeyAccess

For at kontrollere at det er sket (enten start eller stop), så prøv
følgende kommando:
ps -auxww | grep KeyAccess

Hvis den er blevet stoppet fuldstændigt så skal du bare få en linje med
'grep KeyAccess' i

Hvis den er blevet startet fuldstændigt så skal du få 4 processer :
'grep KeyAccess' samt 'KeyAccess' selv plus dens to "børn" 'karl' og 'kass'

Hvis den ikke vil starte og stoppe pænt så må vi tage hårdere metoder i
brug, men prøv først dette.

Fra : Lone Koefoed

Dato : 30-12-04 20:27

In article <WvYAd.78542$Vf.3673346@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Hvis den ikke vil starte og stoppe pænt så må vi tage hårdere metoder i
> brug, men prøv først dette.

macintosh koefoed$ sudo SystemStarter stop KeyAccess
Welcome to Macintosh.
Starting KeyAccess
Startup complete.
Hangup
macintosh koefoed$ ps -auxww | grep KeyAccess
root 291 39.1 0.3 97480 1896 ?? R Tue11PM 375:33.43
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/MacOS/KeyAccess -psn_0_1441793
root 241 20.8 0.1 28460 572 ?? Rs Tue11PM 112:42.05
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/karl.app/Contents
/MacOS/karl
koefoed 966 8.8 0.2 66556 1320 ?? S 7:42PM 3:44.54
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/kass.app/Contents
/MacOS/kass -psn_0_12320769
root 1043 0.0 0.1 27944 612 ?? Ss 8:22PM 0:00.03
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/karl.app/Contents
/MacOS/karl
root 1051 0.0 0.1 27944 612 ?? Ss 8:24PM 0:00.03
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/karl.app/Contents
/MacOS/karl
koefoed 1053 0.0 0.0 18644 100 std R+ 8:24PM 0:00.00
grep KeyAccess

Det ser ikke helt rigtigt ud, vel?

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-12-04 20:56

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> /MacOS/karl
> koefoed 1053 0.0 0.0 18644 100 std R+ 8:24PM 0:00.00

Noget kunne tyde på at de *!KUN!* har implementeret en 'start'
procedure. Det er !meget! uartigt

Så går vi hårdere til den:
I ovenstående output har du 5 processer tilhørende KeyAccess.
Dem "dræber" vi nu hårdt og effektivt:
sudo kill -9 291 241 966 1043 1051

Kommandoen for at "dræbe" er generelt:
sudo kill -9 <proces-nummer> <proces-nummer> ...

Prøv så at se om ikke de nu skulle være væk allesammen.
Og prøv evt også at starte processen igen

Men lad os også lige tage et kig ind i selve KeyAccess:
Brug Finder til at navigere frem til /Library/StartupItems/KeyAccess
Til det følgende skal du både have et Terminal-vindue åbent og have
navigeret frem til ovenstående i Finder.
Skriv 'cat ' i Terminalen !incl! mellemrummet, men tryk !ikke! på
[return] endnu !
I KeyAcces mappen skal der være et eksekverbart Unix arkiv. Træk dette
over på Terminal-vinduet. Stien til dette burde nu stå bagefter 'cat '.
Tryk så på [return] i Terminalen
Og poster så resultatet her.

Fra : Lone Koefoed

Dato : 30-12-04 21:23

In article <d3ZAd.78546$Vf.3673616@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> sudo kill -9 291 241 966 1043 1051
aaaahhh. Nei, det var dejligt. Nu har den stakkels CPU også fået lidt
fri og mine ører har et liv igen.

Så startede jeg den igen med "SystemStarter start KeyAccess" og det så
sådan her ud:
macintosh koefoed$ ps -auxww | grep KeyAccess
root 1095 0.0 0.1 28460 644 ?? Ss 9:12PM 0:00.01
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/karl.app/Contents
/MacOS/karl
koefoed 1097 0.0 0.0 18644 100 std R+ 9:12PM 0:00.00
grep KeyAccess

(CPUen har stadig idle-tid, men hvorfor er det kun noget af det, der er
startet op mon?)

> Tryk så på [return] i Terminalen
> Og poster så resultatet her.
macintosh koefoed$ cat /Library/StartupItems/KeyAccess/KeyAccess
#!/bin/sh
#
# Start KeyAccess.
#

.. /etc/rc.common

if [ -f
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/karl.app/Contents
/MacOS/karl ]; then
ConsoleMessage "Starting KeyAccess"

/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/karl.app/Contents
/MacOS/karl
fi

Glæder mig til en forklaring ;)

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-12-04 21:56

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> ConsoleMessage "Starting KeyAccess"
>
> /Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/karl.app/Contents

Først det der er sikkert:
Denne StartupItem er virkelig dårligt lavet
Den burde eksplicit tilbyde: start, stop og restart, men det eneste den
gør er at starte 'karl' ligegyldigt hvad. Du kan prøve en 'cat' på en
dem der ligger i /System/Library/StartupItems for at se hvad jeg mener.
Apache vil være god.

OK ... Det her er så de kvalificerede gæt !
Den der 'karl' ser ud til at være baggrundsprocessen.
Det er den, der holder øje med hvad der sker på systemet.
Jeg vil tro, at når du logger ind, så opdager den det og starter resten.

For at teste dette, så prøv at logge ud af din konto og så ind igen både
med 'karl' kørende og uden 'karl' kørende. Hvis jeg har ret, så burde
resten starte op !hvis! 'karl' kører og ellers ikke.

Fra : Lone Koefoed

Dato : 30-12-04 22:40

In article <QXZAd.78553$Vf.3673960@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> med 'karl' kørende og uden 'karl' kørende. Hvis jeg har ret, så burde
> resten starte op !hvis! 'karl' kører og ellers ikke.

Med karl (og de andre) sat ud af spillet loggede jeg ud for så at logge
ind igen.
Nu kører KeyAccess og kass for fuld hammer, mens karl stadig er ude af
spillet. De to øvrige har til gengæld travlt med at bruge 30-40% af
CPUen hver for sig.

Det ser man også i terminalen:
macintosh koefoed$ ps -auxww | grep KeyAccess
koefoed 1148 33.6 0.2 94852 1596 ?? R 10:23PM 0:58.22
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/kass.app/Contents
/MacOS/kass -psn_0_1310721
root 1147 23.1 0.3 69800 2140 ?? R 10:23PM 1:26.47
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/MacOS/KeyAccess -psn_0_1179649
koefoed 1169 0.0 0.0 18644 100 std R+ 10:27PM 0:00.00
grep KeyAccess

Når jeg dræber KeyAccess, så får jeg en masse idle-tid. kass smutter i
øvrigt ved samme lejlighed.

Men altså jeg er da kommet så langt, at jeg kan dræbe keyaccess etc og
så få fred. Engang i det nye år kan jeg så se, om der mon er en af de
it-ansvarlige, der har en holdning til det :)

Jeg er virkelig taknemmelig for hjælpen - det er vidunderligt at få fred
for blæseren. Og du må gerne holde nytårsferie, hvis vi ligesom har nået
stedet, hvor ingen forstår noget relevant alligevel (jeg ved ikke om du
er på det sted, men det ved du jo nok selv ;)

Fra : Karl Antz

Dato : 30-12-04 23:05

Lone Koefoed <koefoed@daimiau.dk.invalid> wrote:

> Med karl (og de andre) sat ud af spillet loggede jeg ud for så at logge
> ind igen.

hvorfor skal JEG nu blandes ind i dette her ?

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Koefoed

Dato : 30-12-04 23:11

In article <1gpmqpk.kmfd9ibmv7agN%karl@antz.dk>,
karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> hvorfor skal JEG nu blandes ind i dette her ?

:)

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-04 02:45

karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> hvorfor skal JEG nu blandes ind i dette her ?

Det skal du heller ikke. Du er jo sat ud af spillet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 31-12-04 09:06

> Det skal du heller ikke. Du er jo sat ud af spillet.

nå ja - det er jo osse rigtigt

Godt nytår alle sammen
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-12-04 23:10

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> Nu kører KeyAccess og kass for fuld hammer, mens karl stadig er ude af
> spillet. De to øvrige har til gengæld travlt med at bruge 30-40% af

OK ...
Det tyder på at KeyAccess ligger som et startemne.
Det kan du se i Systemindstillinger::Konti::Startemner
(igen et kvalificeret gæt )

> Når jeg dræber KeyAccess, så får jeg en masse idle-tid. kass smutter i
> øvrigt ved samme lejlighed.

Det er så KeyAccess der er "forælder" til 'kass' og 'kass' kan så
åbenbartt ikke køre uden sin forælder.

> Men altså jeg er da kommet så langt, at jeg kan dræbe keyaccess etc og
> så få fred. Engang i det nye år kan jeg så se, om der mon er en af de
> it-ansvarlige, der har en holdning til det :)

Min holdning er at det er et skod-program !
Det er simpelthen totalt unødvendigt for sådan et program at bruge så
megen processorkraft. Programmøren af det skal tilbage på skolebænken -
jo hurtigere desto bedre.

> [...]
> stedet, hvor ingen forstår noget relevant alligevel (jeg ved ikke om du
> er på det sted, men det ved du jo nok selv ;)

Hvis du har brug for at starte det hele op igen !uden! at genstarte
computeren, så ser det ud til at du skal bruge både SystemStarter fra
Terminalen og selve programmet KeyAccess

Hvis du flytter KeyAccess StartupItemet ud af mappen det ligger i
starter det ikke op automatisk.

Hvis du fjerner KeyAccess fra dine startemner starter den heller ikke op
når du logger ind.

Men så er du så til gengæld også nødt til at starte dem eksplicit når du
har brug for det.

Du kan starte 'karl' ligegyldigt hvor du så end placerer den hvis du
bare trækker den Unix eksekverbare ind i et Terminalvindue og trykker
[return]. Den er fuldstændig uafhængig af SystemStarter grundet den
dårlige programmering.

Fra : Lone Koefoed

Dato : 31-12-04 00:10

In article <n1%Ad.78572$Vf.3674258@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Det tyder på at KeyAccess ligger som et startemne.
> Det kan du se i Systemindstillinger::Konti::Startemner
> (igen et kvalificeret gæt )

der ligger slet ingenting.
Men altså jeg er godt tilfreds nu - har jo fået svar på, hvorfor i
alverden min computer sådan var amok. Og det er herligt.
Tak.

Jeg vil fidle med at smide programmet ud af startmappen som du beskrev.
Så slipper jeg jo for at dræbe programmet hver gang jeg logger ind (det
sker nu heldigvis ikke så tit, for maccen klarer sig jo så fint i lang
tid ved bare at blive sat i sleep, når også jeg går i sleep ;)

Rigtig godt nytår!

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 31-12-04 14:37

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> sker nu heldigvis ikke så tit, for maccen klarer sig jo så fint i lang
> tid ved bare at blive sat i sleep, når også jeg går i sleep ;)

Vi har jo stadig, at KeyAccess og kass starter, når du logger ind.
Det !irriterer! mig, at jeg ikke lige kan finde den satans tingest
Der synes at være et eller andet sted i din kontos indstillinger, der
gør, at de starter op, når du logger ind. Eller også er der en eller
anden proces, vi ikke har fundet endnu.

Lad os prøve dette her i Terminalen:
cd ~/Library/Preferences
grep -in keyaccess *

Hvis der ikke kom noget relevant ud af det,
så går vi noget hårdere til den:
grep -inr keyaccess *

En tredje mulighed er:
sudo find / -iname '*keyaccess*'

Jeg overlader det til din intelligens at finde ud af, hvilke linjer der
er de interessante En masse af det - især fra den første - er
irrelevante fejlmeddelelser, der skyldes, at kommandoen prøver at
behandle en mappe som en fil. Og den tredje vil give os en masse kendte
steder, som i denne henseende også er irrelevante.

Hvis der er noget fra en af 'grep'-perne, der ser interessant ud, men
som du ikke har tilladelse til at rode rundt i, så smæk et 'sudo' foran.

Fra : Lone Koefoed

Dato : 02-01-05 11:57

In article <DBcBd.78651$Vf.3674556@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

Der er nu ikke noget som en god gang stædighed ;)

> Lad os prøve dette her i Terminalen:
> cd ~/Library/Preferences
> grep -in keyaccess *
kun fejlmeddelelser (<app.navn>: Operation not permitted)

> Hvis der ikke kom noget relevant ud af det,
> så går vi noget hårdere til den:
> grep -inr keyaccess *
comp arbejder et stykke tid, men intet output

> En tredje mulighed er:
> sudo find / -iname '*keyaccess*'
Her ræker min intelligens ikke længere :) Hele output ses nedenfor.

/Applications/Sassafras K2/Client/KeyAccess Setup
/Library/CFMSupport/KeyAccessLib
/Library/KeyAccess
/Library/KeyAccess/KeyAccess Backup
/Library/KeyAccess/KeyAccess Backup/Replaced by Installer/KeyAccess.app
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/MacOS/KeyAccess
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/Resources/KeyAccess.rsrc
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedFrameworks/KeyAccess.fram
ework
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedFrameworks/KeyAccess.fram
ework/KeyAccess
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedFrameworks/KeyAccessLib.b
in
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedFrameworks/libKeyAccess.d
ylib
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/KeyAccess
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/KeyAccess/KeyAcce
ss
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/KeyAccess
Setup.app
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/KeyAccess
Setup.app/Contents/MacOS/KeyAccess Setup
/Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/KeyAccess
Setup.app/Contents/Resources/KeyAccess Setup.rsrc
/Library/Preferences/com.sassafras.KeyAccess.plist
/Library/StartupItems/KeyAccess
/Library/StartupItems/KeyAccess/KeyAccess
/private/var/root/Library/Preferences/KeyAccess Actions
/private/var/root/Library/Preferences/KeyAccess Audit
/private/var/root/Library/Preferences/KeyAccess Prefs

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 02-01-05 13:02

Lone Koefoed skrev:

> [...]
>
> kun fejlmeddelelser (<app.navn>: Operation not permitted)

> comp arbejder et stykke tid, men intet output

hmmm ... jeg havde håbet på at der var et eller andet lumsk sted den
havde skjult et eller andet der gjorde at den startede op når man
loggede ind.

> Her ræker min intelligens ikke længere :) Hele output ses nedenfor.
>
> /Applications/Sassafras K2/Client/KeyAccess Setup

Dette burde være et program til indstlling af et eller andet i KeyAccess

> /Library/CFMSupport/KeyAccessLib

Dette er noget programmørmæssigt noget uden betyding for vores problem

> [...]
> /Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/SharedSupport/KeyAccess
> Setup.app/Contents/Resources/KeyAccess Setup.rsrc

Dette er her hvor KeyAccess er blevet installeret

> /Library/Preferences/com.sassafras.KeyAccess.plist

Dette er indtillinger til KeyAccess

> /Library/StartupItems/KeyAccess
> /Library/StartupItems/KeyAccess/KeyAccess

Dette har vi tidligere kigget på

> /private/var/root/Library/Preferences/KeyAccess Actions
> /private/var/root/Library/Preferences/KeyAccess Audit
> /private/var/root/Library/Preferences/KeyAccess Prefs

Dette ser ud som nogen indstillinger og scripts

Det *kunne* se ud til at 'karl' er den helt store stygge ulv, der
starter nogen ting og sager ud over sig selv.

Hvis du vil gå videre med det, så vil jeg gerne se output af disse
kommandoer:
sudo ls -alR /Library/KeyAccess/KeyAccess.app/ | grep kext
sudo ls -alR /private/var/root/Library/Preferences/KeyAccess*

Det *virkeligt* interessante fra den første er hvis der er en eller
flere filer der ender med *.kext. De der Framework og SharedSupport
giver mig en lumsk mistanke om at der er nogen sådan.

Det *virkeligt* interessante fra den anden er hvis du kan finde en
proces der ligner noget der er startet herfra.
Det er : ps -auxww | grep <et-eller-andet> der skal bruges her

Det er interessant om 'karl' er et script eller et binært program.
Prøv: cat /Library/KeyAccess/KeyAccess.app/Contents/
SharedSupport/karl.app/Contents/MacOS/karl (på en linje)
Hvis det er et binært program får du bare noget uforståeligt.
Hvis det er et script er det umiddelbart læseligt, og så vil jeg gerne
se output (selvom du ikke forstår det )

Fra : Lone Koefoed

Dato : 02-01-05 15:27

In article <opRBd.79180$Vf.3677913@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> sudo ls -alR /Library/KeyAccess/KeyAccess.app/ | grep kext
ingenting

> sudo ls -alR /private/var/root/Library/Preferences/KeyAccess*
no such file or directory
Så jeg prøvede samme kommando på /Preferences. Der kommer en masse
output, men ikke noget der hører til KeyAccess.

> Det er interessant om 'karl' er et script eller et binært program.
det er binært

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 02-01-05 15:56

Lone Koefoed skrev:

> [...]
> Så jeg prøvede samme kommando på /Preferences. Der kommer en masse
> output, men ikke noget der hører til KeyAccess.

OK - så stopper jeg fjern-analysen her.
Jeg kan ikke komme videre uden direkte adgang til tingene

Fra : Lone Koefoed

Dato : 02-01-05 17:20

In article <iYTBd.79215$Vf.3678480@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> OK - så stopper jeg fjern-analysen her.
> Jeg kan ikke komme videre uden direkte adgang til tingene
ok
Tusind tak for al din hjælp. Jeg er virkelig meget taknemmelig.
Jeg forhører mig ved lejlighed hos it-afdelingen for at høre, hvordan de
forholder sig til tingene - skal nok sige til hvis nogen kommer op med
noget relevant.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-04 19:26

Lone Koefoed skrev:

> Min pb 12" som er ca 1+ år gammel, og som har nyeste udgave af Panther, er
> pludselig begyndt at blæse med blæseren hele tiden.

Jeg har samme model og samme problem. Det opstod sandsynligvis efter
opdatering til Mac OS X 10.3.2. Efter denne opdatering starter blæseren
ved en meget lavere temperatur end tidligere.

> Er der noget som helst at gøre ved det?

Hvis du tør:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21939
http://www.deleet.de/ray/pbfanfix.html

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Lone Koefoed

Dato : 29-12-04 21:53

In article <1gpklm8.4opkbex5owv4N%jjj@cyrk.dk>,
jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) wrote:

> Hvis du tør:
Har du turdet?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-04 23:08

Lone Koefoed skrev:

> Har du turdet?

Nej ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-05 15:44

> [...]

> Er der noget som helst at gøre ved det?
> Nogen der ved, hvad det skyldes? Er det mon ælde, en defekt varmemåler

har du tjekket i programeet Aktivitetsovervågning om der er en process
der æder al CPU tid? eller om det er høj aktivitet mht disk in/out når
du ikke laver noget?

> Synes måske at min tidligere titanium opførste sig ligesådan da den blev
> 2 år gammel, men kan godt huske galt.

du har da ikke haft en ti ? oder?

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 02-01-05 15:54

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> har du tjekket i programeet Aktivitetsovervågning om der er en process
> der æder al CPU tid? eller om det er høj aktivitet mht disk in/out når
> du ikke laver noget?

Vi har funder problemt og det var præcist det ... se de tidligere
beskedder om analysen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Vi har funder problemt og det var præcist det ... se de tidligere
> beskedder om analysen.

deri ligger ulempen i at nedlaste news ca én gang ugenlig. Det er ikke
længere news når man poster sit svar.

Fra : Christian Bech

Dato : 02-01-05 22:34

In article <1gpkdaa.1u4ui03l7x4yeN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> du har da ikke haft en ti ? oder?

Jo, Lone havde en 15" før hun blev nedgraderet til en 12" - værre for
hende er dog, at hun nu må sidde på kontoret ved siden af mit. Et lille
trin længere ned vil involvere Bjørnebryg og en bærbar Packard Bell (den
hvide).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> hende er dog, at hun nu må sidde på kontoret ved siden af mit. Et lille
> trin længere ned vil involvere Bjørnebryg og en bærbar Packard Bell (den

aha, der er både århuslone og malerLone.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-01-05 18:53

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> aha, der er både århuslone og malerLone.

Ja, og MalerLone savner også dit gode selskab, lidt mere end een gang om
ugen

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Christian Bech

Dato : 09-01-05 22:54

In article <1gq4wl8.1ucr57eo2q82oN%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> Ja, og MalerLone savner også dit gode selskab, lidt mere end een gang om
> ugen

Morten kan sikkert ikke mere end en gang om ugen...

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-01-05 23:41

In article <christian.bech-14B96D.22542109012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Morten kan sikkert ikke mere end en gang om ugen...

Han er da ellers ret ung.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster