Printer/netværkshjælp søges!
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-12-04 00:16

Nu har jeg så fået mit trådløse netværk med min gamle iMac, min 17"
PowerBook og min Linksys WirelessG op at køre. Og hvor er det dog en
dejlig forandring! Det, der endnu ikke kører er min Brother HL 1470N,
som jeg indtil videre kun kan finde ud af at få hul igennem til som
shared printer, tilsluttet iMac´en via USB. Det er for åndssvagt. Men
hvordan gør man egentlig, hvis den skal tilsluttes direkte til Linksys
routeren? Hvad skal der indstilles på Mac´en, og hvad skal der
konfigureres i printeren? Skal der installeres nye drivere el.l.? Er der
mon én, der gider prøve at guide mig igennem?

Her lidt info:

iMac og PowerBook: Panther, nyeste opdaterede systemer.

Printer: Brother Hl 1470N <http://solutions.brother.com/hl1400/>

Linksys WirelessG WRT54G
<http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601>

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-12-04 00:40

Lars Kristian Sørensen wrote:

> Printer: Brother Hl 1470N <http://solutions.brother.com/hl1400/>

Hvis du tilslutter den til din router, optræder den så ikke som en enhed
på netværket eller i printmenuen ?

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-12-04 00:55

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hvis du tilslutter den til din router, optræder den så ikke som en enhed
> på netværket eller i printmenuen ?

Nej, det er nemlig dét, den ikke gør... Jeg troede også, det ville være
så nemt. Nogle idéer om hvorfor?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musiklærer

Fra : Karl Antz

Dato : 27-12-04 09:21

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> mon én, der gider prøve at guide mig igennem?
>
> Her lidt info:
>
> iMac og PowerBook: Panther, nyeste opdaterede systemer.

Nu har jeg ikke lige den printer - men jeg har en usb-tilsluttet printer
og samme router som du har.

Jeg har tilsluttet min printer via usb til min stationære mac, og så har
jeg i denne Mac aktiveret
System Preferences/Sharing/ Printer Sharing
(Systemindstillinger/Deling/Printerdeling).

Nu dukker printeren op i netværket på følgende måde: I printdialogen på
en netværksmaskine vælger jeg
Printer/Shared Printers/Min_netværksprinter
(Printer/Fælles printere/Min_netværksprinter).

Du skal altså dels aktivere printerdelingen på den maskine som printeren
er sluttet til via usb; og dels skal du vælge netværksprinteren i
printdialogen på den maskine som du vil printe fra.

Håber det hjælper - og godt nytår

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-12-04 11:42

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> netværksmaskine vælger jeg Printer/Shared Printers/Min_netværksprinter
> (Printer/Fælles printere/Min_netværksprinter).

Ja, det er jo en meget poplulær metode. Men min printer er en rigtig
netværksprinter med indbygget printserver, så den kan sættes op som en
selvstændig enhed på netværket, der ikke kræver, at andet end routeren
er tændt - udover selvfølgelig dén maskine, du ønsker at printe fra. At
skulle have to maskiner tændt for at printe fra én er noget, jeg helst
vil undgå... Om ikke andet så bare for at spare strøm.

> Du skal altså dels aktivere printerdelingen på den maskine som printeren
> er sluttet til via usb; og dels skal du vælge netværksprinteren i
> printdialogen på den maskine som du vil printe fra.

Og sådan er den faktisk sat op nu, som jeg skrev i den forrige
meddelelse. Nu skal jeg bare væk fra det.

> Håber det hjælper - og godt nytår

I lige måde.

--
mvh Lars Kr. Sørensen
musiker og musiklærer

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-04 07:20

> [...]

> Og sådan er den faktisk sat op nu, som jeg skrev i den forrige
> meddelelse. Nu skal jeg bare væk fra det.

Jamen, så kan du vel tilføje den i Printerværktøjs printerliste med et
IPnummer?

Jeg kan ikke helt huske det, men har engang gjort det med en af Apples
netværksprintere.

Den krævede dog(p.gr.a. alder?) OS 9 installationsCD´en, da den har et
printeropsætningsprogram......kan desværre ikke huske, hvad det hedder,
men det kunne finde printeren og jeg kunne gennem det "værktøj" tildele
printeren et IPnummer, der holder sig indenfor min routers "område" - i
mit tilfælde blev det 192.168.0.100.

Printeren havde iøvrigt et andet IPnummer i forvejen, som jeg bare
erstattede.

Så tilføjede jeg det nye IPnummer til printerlisten i
Printerværktøj>øverste rullemenu: IP-udskrivning>Printeradresse: det nye
IPnummer, og så kan du vist også vælge printermodel og
rendezvoustilslutning m.m.

Printerdeling i Systemindstillinger slog jeg også til, men om det
betyder noget, véd jeg ikke?

Hvilket "IP-område" du skal bruge kan du se i din routers opsætning
eller Systemindstillinger>Netværk>TCP/IP>Indbygget ethernet>IP-adresse.
Så tager du bare ét, der ligger i samme område. (Håber jeg).

Og så er AppleTalk også aktiv, hvis det da betyder noget?

Og så mindes jeg svagt lidt mudder i starten, men et par ganges smiden
ud og tilføjen hjalp den igang. Det virkede i hvert fald, så måske.....?

Og den kørte med 2 gange OS 9, 1 gang OS X og 1 gang Win98 SE, senere
Win XP. (Det hjalp meget, at Windows kendte printermodellen i
forvejen). Og alle fire printede ud, uafhængigt af hinanden.

Held og lykke & godt nytår fra mig også)
M.