CSS
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-02-05 01:38

Med tak for god hjælp vover jeg at stille endnu et spørgsmål.

Jeg har læst en del om CSS og har set at det er populært
at bruge filerne "style.css" og "print.css" til at styre fonte og udskrift
samt id og case position og meget andet.

men jeg har også set et sted at der blev anvendt filen "screen.css" hvad
anvendes den til?

er der en skreven eller uskreven lov om hvilke css filer man bør anvende i
et dokument? og evt. til hvad..

style og print sigfer sig selv... men ville det f.eks. være god skik at lave
en "billed.css" fil til at styre evt. billeders position og så fremdeles!!!

Fra : Martin Ploug

Dato : 12-02-05 01:53

> men jeg har også set et sted at der blev anvendt filen "screen.css" hvad
> anvendes den til?

Ved en søgning i google på screen.css fik
jeg bl.a. følgende resultat:
http://std.chbs.dk/css/media.php

- Martin

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-02-05 01:51

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> samt id og case position og meget andet.
>
> men jeg har også set et sted at der blev anvendt filen "screen.css" hvad

Det er bare et navn på selve filen. Navnet siger ikke noget om, hvad den
bruges til.
Det gør media type derimod. Se lidt mere om det her:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/media.html

> er der en skreven eller uskreven lov om hvilke css filer man bør anvende i
> et dokument? og evt. til hvad..

Tja, der findes ingen lov om det, men som oftest bruges mindst én fil.
Det er så med media type screen.
Derudover bruges måske også en fil med media type print.

> style og print sigfer sig selv... men ville det f.eks. være god skik at lave
> en "billed.css" fil til at styre evt. billeders position og så fremdeles!!!

Som skrevet ovenfor siger filnavnet ikke noget om, hvad de bruges til.
Hvis du laver to filer, en til screen og en til print og sætter dem ind
på i koden på denne måde:

<link href="screen.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" />

<link href="print.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="print" />

og så i screen.css skriver noget med:

..menu {
width:120px;
bl.a.
bl.a.
bl.a.
}

og i printskriver:

..menu{
display:none;
}

så bliver alt med class="menu" i din html-kode vist på skærmen i 120
punkters bredde, men det kommer IKKE med på en udskrift af siden.

På den måde kan du skjule alle de elementer, som ikke bør/skal være med
på en udskrift. Ret smart faktisk

Håber det gav lidt mening.

--
Benny

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-02-05 01:56

Jan Rasmussen <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev:

> men jeg har også set et sted at der blev anvendt filen
> "screen.css" hvad anvendes den til?

Det siger sig selv at screen.css bruges til at styre hvad der sker
på skærmen - og print.css på printeren.

Det er fuldstændig ligegyldigt hvad du kalder filerne - bare du selv
kan finde ud af hvad det skal bruges til - og her er det jo en fin ide
at kalde filerne nogle sigende navne.

> er der en skreven eller uskreven lov om hvilke css filer man bør
> anvende i et dokument?

Nej, bare de hedder css til efternavn, så fungerer det som regel.
Du kan sagtens kalde din fil for paa_skaermen.css - eller
udskrivning.css, alt efter hvad det skal bruges til.

Se også http://html-faq.dk/2012.asp

> ville det f.eks. være god skik at lave en "billed.css" fil til at styre
> evt. billeders position og så fremdeles

Du kan godt have flere css-filer, for eksempel:

<link href="main.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<link href="billede.css" rel="stylesheet" type="text/css">

hvor billede.css styrer alle billeder, men det er langt nemmere at
styre hvis du har det hele i én fil - så er der kun ét sted at rette.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-02-05 02:03

Tak igen igen igen...

Uha... man bliver jo bidt af det her!!!

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-02-05 02:11

Jan Rasmussen <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev:

> Uha... man bliver jo bidt af det her!

Min hund spiser af hånden, men holder som regel op når
det begynder at bløde

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 12-02-05 16:04

Allan Vebel wrote:

> Min hund spiser af hånden, men holder som regel op når
> det begynder at bløde

*lol*

--
Jesper Frandsen