ToolTip på <span>?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 11-02-05 17:37

Hej NG.

Jeg vil gerne lave et ToolTip på et enkelt ord. Det kan laves med span og
title:

Her er et svært ord: <span class="hardWord" title="Jeg aner ikke hvad det
betyder">sublimation</span>.

Nu vil jeg gerne fremhæve at der er hjælp at hente på ordet ved at
understrege det med en stiplet linie og ændret cursor:

..hardWord {
text-decoration: underline;
}
..hardWord:hover {
cursor: help;
}

Kan jeg ændre linien til et stiplet linie vha. CSS?
Og kan det passe at hover (på et span) ikke virker i IE? Og hvordan får jeg
det til at virke i IE?

Mvh
Stefan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 17:53

Stefan Kristensen wrote:

> .hardWord {
> text-decoration: underline;
> }
> .hardWord:hover {
> cursor: help;
> }
>
> Kan jeg ændre linien til et stiplet linie vha. CSS?

Nej, du må i stedet bruge border:

border-bottom:1px dashed black;

> Og kan det passe at hover (på et span) ikke virker i IE?

Ja

> Og hvordan får jeg det til at virke i IE?

Ved at bruge onmouseover:

Spørg i javascript-gruppen hvordan:

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 11-02-05 20:00

> Nej, du må i stedet bruge border:
> border-bottom:1px dashed black;

Det er jo lige så godt

> Ja

> Ved at bruge onmouseover:

> Spørg i javascript-gruppen hvordan:

Det gør jeg.
Tak for dine svar (og din glimragende hjemmeside).

Mvh
Stefan

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 11-02-05 21:05

Da cursor kun trigges når man peger på elementet, kan cursor: help; lægges
direkte i .hardWork

..hardWork {
color: gray;
border-bottom: 1px dashed gray;
cursor: help;
}

Hvordan får jeg stregen tættere på ordet? Jeg har forsøgt med padding-bottom
1, 0 og -1, men uden held.

Mvh
Stefan

Fra : Martin Ploug

Dato : 11-02-05 23:08

> Hvordan får jeg stregen tættere på ordet? Jeg har forsøgt med
padding-bottom
> 1, 0 og -1, men uden held.

Kan du ikke lave det i stil med nedenstående?

a.hardWord {
font-family:Trebuchet, verdana;
font-size:12px;
text-decoration: none;
color: #FF6633;
outline: none;
border-style: dotted;
border-top-width: 0px;
border-right-width: 0px;
border-bottom-width: 2px;
border-left-width: 0px;
cursor:help;
}

Ellers kan man måske bruge noget med line-height:0.1em;

Hilsen Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 23:23

Martin Ploug wrote:
> a.hardWord {
> font-family:Trebuchet, verdana;
> font-size:12px;
> text-decoration: none;
> color: #FF6633;
> outline: none;
> border-style: dotted;
> border-top-width: 0px;
> border-right-width: 0px;
> border-bottom-width: 2px;
> border-left-width: 0px;
> cursor:help;
> }

Skal border definitionen pindes ud på den måde, skal man vel også have
border-color med. Men det er lige så gyldigt bare at skrive
border-bottom:2px dotted black; - hvis man vil have prikker i stedet for
streger (dashed).

I øvrigt har du glemt at tilføje generisk font-family = sans-serif.

> Ellers kan man måske bruge noget med line-height:0.1em;

Det vil bare gøre den understregede tekst så lille, at den er ulæselig.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 12-02-05 10:17

> padding-bottom
>
> Kan du ikke lave det i stil med nedenstående?

<snip>Formatering</snip>

> Ellers kan man måske bruge noget med line-height:0.1em;

> [...]

Giver det ønskede resultat. Jeg vil bare gerne have stregen lidt tættere på
selve ordet. Jeg vil ikke ændre font eller størrelse på ordet.

Mvh
Stefan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-02-05 21:56

Stefan Kristensen wrote:

> [...]
> cursor: help;
> }
>
> Giver det ønskede resultat. Jeg vil bare gerne have stregen lidt

Det kan du ikke, hvis du vil have den punkterede understregning.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 13-02-05 09:27

> Det kan du ikke, hvis du vil have den punkterede understregning.

ØV!
Hvad har jeg af muligheder hvis jeg ikke vil have den punkterede
undestregning?

Mvh
Stefan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-02-05 17:18

Stefan Kristensen wrote:

> Hvad har jeg af muligheder hvis jeg ikke vil have den punkterede
> undestregning?

Hvis du bruger text-decoration, får du en ubrudt streg, som du så kan
placere over, gennem og under teksten med værdierne overline, line-through
og underline:

alt="forklaring på et svært ord">sublimation</span>

Sætter en streg over og under ordet - surprise. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-02-05 09:48

"Stefan" == Stefan Kristensen <jems@mad.dk> writes:

> [...]
> title:

> Her er et svært ord: <span class="hardWord" title="Jeg aner ikke hvad det

Brug <acronym title="Stoffers direkte overgang fra fast form til
luftform">sublimation</acronym>

Acronym er netop beregnet til det formål, og så vidt jeg husker kan
IE finde ud af noget mere med det ord.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk/>
<http://wiki.wegge.dk/En_side_med_tilfaeldige_ord>

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 13-02-05 14:21

> Brug <acronym title="Stoffers direkte overgang fra fast form til
> luftform">sublimation</acronym>
>
> Acronym er netop beregnet til det formål, og så vidt jeg husker kan
> IE finde ud af noget mere med det ord.

IE viser godt nok selve tooltip'et, men der skal stadig bruges css for at
fremhæve ordet. <abbr> har slet ingen effekt i IE.
<acronym> og <abbr> bliver begge understreget i FF der også viser teksten
for <abbr>.

Tak for dit svar og betydningen af sublimation

Mvh
Stefan