formular problem
Fra : steen

Dato : 10-02-05 12:19

Jeg håber, dette er den rigtige nyhedsgruppe........

Jeg har lavet en formular under menupunktet "booking", som jeg ikke kan få
til at virke på www.lafrance.dk

Problemet er, at når jeg trykker på send-knappen sender den ikke til den fil
jeg gerne have den sendt til.

Kan nogen hjælpe ?

MVH
Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-05 12:34

steen skrev:

> Jeg håber, dette er den rigtige nyhedsgruppe........

Sådan nogenlunde

Håndtering af serversideformularer (som jeg gætter på at din skal være)
hører egentlig til i en af serversidegrupperne:
<http://usenet.dk/grupper.pl?seek=serverside>

Men jeg kan godt se hvad dit aktuelle problem er.

> Problemet er, at når jeg trykker på send-knappen sender den ikke til den fil
> jeg gerne have den sendt til.

I formens action-parameter står der "--WEBBOT-SELF--" - og det kan du
ikke bruge til noget.

--WEBBOT-SELF-- ligner noget kode som Frontpage genererer - men for at
virke skal det udskiftes med noget andet når siden skal lægges op (det
gøres muligvis med en form for "deploy"-funktion, men jeg kender ikke
noget til Frontpage).

Hvis du har et færdigt script liggende klar til at tage imod data fra
din form (fx en cgi-formular), skal du bare rette action-parameteren til
navnet (incl. sti) på dette script. Ellers skal du have fat i noget
serversidekode der kan behandle data som du vil have det (formentlig ved
at sende en mail).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-05 15:45

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> I formens action-parameter står der "--WEBBOT-SELF--" - og det kan du
> ikke bruge til noget.

Jeg kan se at du nu har rettet det til en mailadresse. Det er lidt bedre
(nu kan man da se hvad du vil), men der mangler tre ting for at det
bliver en rigtig mailformular.

Action-parameteren skal være et mail*link*, ikke bare en mailadresse -
der skal altså stå noget a la action="mailto:din.adresse@server.invalid"

Samtidig skal du sætte parameteren enctype til "text/plain" samt anvende
GET i stedet for POST:

   <form action="mailto:foo@bar.invalid" enctype="text/plain">

Men du skal også være opmærksom på at mailto-formularer er stærkt
begrænsede i deres muligheder for at formatere indholdet samt at de kun
kan afsendes hvis brugeren har tilladelse til at sende mails. '
Det er bedre at anvende et serverbaseret script til at sende mails - se
evt. lidt tilbage i gruppen, emnet har været oppe for nylig.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-05 23:29

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> begrænsede i deres muligheder for at formatere indholdet samt at de
> kun kan afsendes hvis brugeren har tilladelse til at sende mails. '

Et andet - og imho meget større problem ved denne form for mailformular -
er, at mail-adressen meget hurtigt vil blive høstet af diverse spamrobotter.

Jeg kan derfor ikke kraftigt nok råde til - hvis det overhovedet er muligt
på aktuelle server - at benytte et serverside-script (asp eller php),
således som Jens også foreslog.

Kan serverside-scripting ikke benyttes, bør man benytte et eller andet
krumspring, for at sløre mail-adressen:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/tomail.asp

.... viser en løsning, hvor man med javascript gør det meget svært for
spamrobotterne. En anden løsning er at omsætte bogstaverne i adressen til
html-entiteter:

http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp#spam

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-02-05 10:37

Erik Ginnerskov skrev:

> Et andet - og imho meget større problem ved denne form for mailformular -
> er, at mail-adressen meget hurtigt vil blive høstet af diverse spamrobotter.

Det er rigtigt at det kan være et problem. Der er ingen tvivl om at en
mailadresse der står på en webside (fx i action-parameteren til en form)
vil blive høstet af spamrobotter. Men man kan som modtræk filtrere
indkommende mails så man får hovedparten af spam sorteret fra.

Et filter der arbejder på selve indholdet af mails (bayesian-filtrering)
kan blive særdeles effektivt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 16:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Men man kan som modtræk
> filtrere indkommende mails så man får hovedparten af spam sorteret
> fra.

Et spamfilter i mailklienten er sikkert en god ting - men det er
symptombehandling i stedet for forebygelse.

Jeg foretrækker at blive fri for at være nødt til at have et sådant filter
installeret. Jeg har allerede fået tilstrækkelig mange email-adresser
sønderbombet med spam.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-02-05 02:25

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Det er rigtigt at det kan være et problem. Der er ingen tvivl
> om at en mailadresse der står på en webside (fx i action-
> parameteren til en form) vil blive høstet af spamrobotter.

Jeg får slet ikke spam mere. Det er sket efter at jeg er holdt op
med at lægge min mailadresse offentligt ud, men udelukkende
bruger serverbaserede formularer - og jeg få da masser af
mail på den konto.

> Men man kan som modtræk filtrere indkommende mails så
> man får hovedparten af spam sorteret fra

Det har bare ikke fungeret optimalt for mig - der er alt for meget
der slipper igennem alligevel.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-02-05 23:27

Allan Vebel skrev:

> Det har bare ikke fungeret optimalt for mig - der er alt for
> meget der slipper igennem alligevel.

Det fungerer fint for mig. Jeg modtager godt nok stadig spam, men
den slettes automatisk af filteret.

Min personlige holdning er at man som privatperson sagtens kan
tillade sig at holde sin mailadresse helt skjult, mens et firma
stadig bør angive en mailadresse som kontaktmulighed. En
mailformular kan være en udmærket løsning, men jeg foretrækker til
enhver tid at bruge mit eget mailprogram når jeg skal kontakte
andre pr. mail.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-02-05 01:12

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> En mailformular kan være en udmærket løsning, men jeg
> foretrækker til enhver tid at bruge mit eget mailprogram når
> jeg skal kontakte andre pr. mail.

Også her, men jeg respekterer dog at man skal skrive i en
formular første gang man henvender sig. Får man svar, kan
man fortsætte dialogen i egen mailprogram - sådan kører jeg
ret ofte.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : zigma.dk

Dato : 10-02-05 15:27

> Kan nogen hjælpe ?

Ja, du har i din form sat action til at være en mailadresse, så hvis du vil
sende de data til en fil, skal du skrive det dér :)

// Zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne