Lille problem vedr. frames
Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 22:32

Hej
Jeg vil helt fra start af gøre opmærksom på at min erfaring med
hjemmesidebygning kan ligge på et meget lille sted.

Jeg har uploadet et billede af siden på news:dk.binaer:
420a7f8a$0$211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
Jeg vil gerne have siden til at være ens hele tiden, så kun teksten i
midterfeltet ændres. Altså der hvor der står Hvad sker der i gruppen...

Jeg har bygget siden op i tabeller, og det er egentlig gået helt fint. Og
med et ganske hæderligt resultat synes jeg selv.

Som jeg ser det er der (måske) to løsninger:
1) Findes der en eller anden smart kode så det kun er ét felt i en tabel der
genindlæses, og resten bliver stående?

2) Siden _skal_ laves. Jeg har forsøgt at lave det med frames. Men jeg vil
gerne have fast bredde på siden, og jeg kan ikke få framsene til at holde
den bredde.

Hvis løsning 1) er mulig synes, jeg helt klart den lyder smartest.

Håber i kan hjælpe mig
Mvh Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-05 00:22

Peter Stenkilde wrote:

> Jeg vil gerne have siden til at være ens hele tiden, så kun teksten i
> midterfeltet ændres. Altså der hvor der står Hvad sker der i
> gruppen...

Til det formål kan du bruge serverside include, som sørger for at alle de
faste elementer bliver inkluderet på alle sider, men kun ligger som
enkeltelementer (kun en enkelt fil at rette i, hvis f.eks. menuen skal
ændres):

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

> Jeg har bygget siden op i tabeller, og det er egentlig gået helt
> fint. Og med et ganske hæderligt resultat synes jeg selv.

Tabeller er beregnet til den slags, som du også på et stykke papir ville
organisere i tabeller. Hjemmesider generelt bør laves med div og css:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

> Men
> jeg vil gerne have fast bredde på siden, og jeg kan ikke få framsene
> til at holde den bredde.

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-05 11:28

Peter Stenkilde skrev:

> Jeg har uploadet et billede af siden på news:dk.binaer:
> 420a7f8a$0$211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

Giv hellere et link til din side. Det er meget lettere at hjælpe når man
kan se siden online.

> 1) Findes der en eller anden smart kode så det kun er ét felt i en tabel der
> genindlæses, og resten bliver stående?

Du kan bruge en iframe til den slags - men det er ikke noget jeg vil
anbefale. Frames (inkl. iframes) er problematiske i brug, og de fordele
de kan give kan lige så godt opnås med serversidekode. Se evt.
postkortet her: <http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>

Jeg er i øvrigt helt enig i Eriks svar.

--
Jens Gyldenkærne Clausen