'Box-modellen' - 'kasse i kasse'?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 09-02-05 10:37

Jeg skal have lavet en web (for)side med en del rektangulære 'kasser' i, og
jeg vil *ikke* bruge tabeller! :)

Foroven skal der være seks 'kasser', der fylder hele vinduets bredde - og
godt 1/5 af højden. I resten af vinduet skal der være flere (større)
'kasser'.

Spørgsmålet (måske dumt?) er nu: Kan jeg foroven lave én stor 'kasse', som
jeg denæst underinddeler i seks mindre (à là 'tabel i tabel'), eller skal
hver 'kasse' defineres som 'selvstændig enhed'?

Såfremt 'problematikken' allerede *er* beskrevet, er det fint med blot en
henvisning dertil! :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-05 12:18

Hans Henrik Hansen skrev:

> Spørgsmålet (måske dumt?) er nu: Kan jeg foroven lave én stor 'kasse', som
> jeg denæst underinddeler i seks mindre (à là 'tabel i tabel'),

Sagtens:

Div-elementer kan godt indeholde andre div-elementer, og det giver ikke
nær samme problemer som for tabeller i tabeller.

Hvorvidt det er formålstjenligt med en ydre div eller ej, afhænger af om
der er behov for at definere noget fælles for dem - fx at de skal ligge
oven på et baggrundsbillede, at de tilsammen skal fylde 400px eller
noget andet. Der er ikke noget galt i at bruge en ydre "wrapper", men
det er kun en god ide hvis den har en funktion.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 09-02-05 12:27

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Sagtens:

> Der er ikke noget galt i at bruge en ydre "wrapper", men
> det er kun en god ide hvis den har en funktion.

Jeg er helt med/lige hvad jeg havde brug for/mange tak! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-02-05 19:11

Hans Henrik Hansen wrote:
> Jeg er helt med/lige hvad jeg havde brug for/mange tak! :)

OK, nu har jeg så prøvet at lave et 'skelet' - men det virker (endnu?) ikke
helt, som jeg havde håbet, jf.:

http://www.oyfss.dk/udvikl.htm

(Hoved)problemet er naturligvis, at de fire 'billedkasser' forneden er
forskudt 110px for langt til højre! Hvorfor?? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-02-05 22:41

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:
> [...]
>
> (Hoved)problemet er naturligvis, at de fire 'billedkasser' forneden er
> forskudt 110px for langt til højre! Hvorfor?? :)

øhm... var det ikke muligt at få et råd her - jeg skulle faktisk gerne
videre med siden? :)

Jeg går ud fra, jeg som begynder blot har begået en helt banal fejl, som
jeg desværre ikke selv kan få øje på!

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-05 23:00

Hans Henrik Hansen wrote:

> øhm... var det ikke muligt at få et råd her - jeg skulle faktisk gerne
> videre med siden?

Rolig, nu. Du smider et spørgsmål ud lige i spisetiden og TV-nyhederne. Så
kan du ikke forvente, at 20 krigere sidder på spring for at hjælpe dig. Vi
gør det trods alt uden betaling i vores fritid. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-02-05 23:14

Erik Ginnerskov wrote:
> Rolig, nu. Du smider et spørgsmål ud lige i spisetiden og TV-nyhederne. Så
> kan du ikke forvente, at 20 krigere sidder på spring for at hjælpe dig. Vi
> gør det trods alt uden betaling i vores fritid. ;)

Slap nu af - til (nat) maden! :)
Jeg antog som sagt, at 'problemet' måtte være så elementært, at de mere
garvede kunne gennemskue det på ½ sekund!?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-05 23:10

Hans Henrik Hansen wrote:

> http://www.oyfss.dk/udvikl.htm
>
> (Hoved)problemet er naturligvis, at de fire 'billedkasser' forneden er
> forskudt 110px for langt til højre!

Du indsætter alting med position:absolute; hvilket undertiden kan være
problematisk.

Skal du bruge absolut position, vil det være en fordel at putte f.eks. de
fire nederste kasser ind i en fælles kasse, som du tildeler
position:relative; hvorved du kan orientere de fire indre kasser i forhold
til den omgivende kasses øverste venstre hjørne i stedet for browservinduets
øverste venstre hjørne.

Men jeg vil foreslå dig at overveje i stedet at bruge float. Så kan du meget
lettere lave en side, der kan tilrette sig automatisk til størrelsen på
brugernes browservindue (som du pr. definition ikke kender på forhånd).

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-02-05 23:42

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> position:relative; hvorved du kan orientere de fire indre kasser i forhold
> til den omgivende kasses øverste venstre hjørne i stedet for

OK

> [...]
> på brugernes browservindue (som du pr. definition ikke kender på forhånd).

Tak - det havde jeg faktisk (uden held!) forsøgt. Men når jeg har valgt den
foreliggende løsning, skyldes det især, at klubbens bestyrelse ønsker en
side på præcis 800 * 600 px!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-02-05 00:36

Hans Henrik Hansen wrote:

> Tak - det havde jeg faktisk (uden held!) forsøgt. Men når jeg har
> valgt den foreliggende løsning, skyldes det især, at klubbens
> bestyrelse ønsker en side på præcis 800 * 600 px!

Præcis 800x600 passer kun hvis brugeren kører med browseren i kiosk-
mode, dvs. maksimeret uden menu og vinduesrammer, på en skærm der er
sat til 800x600. Det er der ikke mange der gør.

Det lyder som om bestyrelsen ikke ved meget om at lave websider.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 11-02-05 09:52

Toke Eskildsen wrote:
> Det lyder som om bestyrelsen ikke ved meget om at lave websider.

Det kan godt være - og det har *jeg* desværre nok heller ikke, når det
endelig kommer til stykket!

Til gengæld har jeg rimeligt god tid til min rådighed + vilje til at lære
mere, så selvom det ikke bliver helt 'bingo' i første forsøg, skulle der
forhåbentligt være rum for gradvise forbedringer(?)

Til bestyrelsens forsvar må jeg iøvrigt sige, at den har sin inspiration fra
en 'ekspert' i Dansk Svæveflyveunion - men ham vil jeg nu konsultere
direkte, for at sikre mig mod, at hans 'budskab' eventuelt skulle være
blevet fejltolket undervejs til mig! :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-02-05 11:59

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> at lære mere, så selvom det ikke bliver helt 'bingo' i første
> forsøg, skulle der forhåbentligt være rum for gradvise

Det er kun naturligt, men derfor er der stadig ingen grund til at lave
udgaver som du ved har problemer. Det springende punkt er naturligvis
om du køber mit udsagn om at en fastlåsning til 800x600 pixels er en
dårlig ide.

Med tanke på at browservinduer praktisk taget altid har en ramme, burde
det være oplagt at præcis 800x600 pixels er en meget dårlig ide: Folk
der kører 800x600 maksimeret vil få en scrollbar i bunden. Folk der har
større browsere vil få et ubenyttet område.

Personligt bryder jeg mig ikke om at fastlåse bredden i det hele taget,
men hvis det skal gøres, så vælg noget andet end præcis 800. Hvad det
skal være er et godt spørgsmål, men http://html.dk/artikler/00025/ kan
måske hjælpe lidt der.

Det bringer os til højden. Fastlåsning af højden kan virke besnærende,
da det gør det let at lave et layout. Imidlertid virker det meget
irriterende, såfremt sidens indhold går ud over denne højde: Hvorfor i
alverden skal man scrolle, hvis der er plads nok i browserens højde til
at vise hele indholdet? Hvis http://www.oyfss.dk/ er nogen indikation,
vil der komme en del sider der ikke kan presses ind på 600 pixels i
højden.

Fastlåsning af højden, når der er meget indhold, er at prioritere et
bestemt grafisk udtryk over brugbarhed. Det kan måske gå hvis en stor
del af sidens budskab netop er det grafisk udtryk, som f.eks. spilsider
eller reklamesider for et produkt.

En svæveflyveklubs sider er ikke af den type, går jeg da ud fra. Her
vil jeg formode at det handler om at berette om klubben, vise billeder,
kalendre og den slags. Indholdet er i højsædet. Så skal det ikke
kunstigt begrænses af en fast højde.

> [...]
> jeg nu konsultere direkte, for at sikre mig mod, at hans 'budskab'
> eventuelt skulle være blevet fejltolket undervejs til mig! :)

Mon ikke han har ment at siden skal passe til 800x600 pixels, snarere
end at indholdet på siden skal være 800x600 pixels?

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 11-02-05 14:38

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> udgaver som du ved har problemer. Det springende punkt er naturligvis
> om du køber mit udsagn om at en fastlåsning til 800x600 pixels er en

Ja, det indser jeg nu! :)

> [...]
>
> Personligt bryder jeg mig ikke om at fastlåse bredden i det hele taget,
> men hvis det skal gøres, så vælg noget andet end præcis 800. Hvad det

Tak!

> [...]
> bestemt grafisk udtryk over brugbarhed. Det kan måske gå hvis en stor
> del af sidens budskab netop er det grafisk udtryk, som f.eks. spilsider

Den bliver ikke (længere!) fastlåst i højden: Jeg har talt med 'eksperten',
som sagde, at 'bestyrelsen' havde misforstået denne detalje! :)

> [...]
> vil jeg formode at det handler om at berette om klubben, vise billeder,
> kalendre og den slags. Indholdet er i højsædet. Så skal det ikke

Nej - iøvrigt skal det kun være en 'åbningsside' (som portrætterer
profilerer klubben 'udadtil'/tiltrækker nye medlemmer!). Der vil så være en
henvisning til de mere praktiske oplysninger (for medlemmerne)
> Mon ikke han har ment at siden skal passe til 800x600 pixels, snarere
> end at indholdet på siden skal være 800x600 pixels?

Jo, netop!

Tak for de mange gode råd - jeg mangler stadig 'indholdet' til siden; men
når jeg får det, går jeg i gang med 'produktionen'; og dét skal sikkert
give anledning til flere spm. her! :)

--
med venlig weekendhilsen
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 16:26

Hans Henrik Hansen wrote:

> Tak for de mange gode råd - jeg mangler stadig 'indholdet' til siden;
> men når jeg får det, går jeg i gang med 'produktionen'; og dét skal
> sikkert give anledning til flere spm. her!

Du vender bare tilbage til den tid.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-02-05 14:17

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:
> Du vender bare tilbage til den tid.

Før end forventet!

Nu har jeg forsøgt at tage nogle af de gåde råd til mig - p.t. dog excl.
'flyd'!

Men som det vil ses, har jeg fået nogle nye problemer:
Menuerne 'følger' ikke 'indhold' (tekstdelen) i højden - og billederne
skulle jo meget gerne 'af sig selv' lægge sig nederst!

http://www.oyfss.dk/udvikl.htm

Et par 'småtips' ville lune gevaldigt! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-02-05 20:05

Hans Henrik Hansen wrote:

> Før end forventet!
>
> Nu har jeg forsøgt at tage nogle af de gåde råd til mig - p.t. dog excl.
> 'flyd'!

Nu er det omsider lykkedes mig at få 'billederne' ned, hvor de skal være
(dog lidt forskudt mod højre???) - men menuerne skulle meget gerne fylde
det samme i højden som tekstfeltet!

> http://www.oyfss.dk/udvikl_1.htm

NB! Ny henvisning!

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-02-05 22:05

> [...]

> Nu er det omsider lykkedes mig at få 'billederne' ned, hvor de skal være
> (dog lidt forskudt mod højre???) - men menuerne skulle meget gerne fylde

'Højreforskydningen' er nu også afhjulpet - så nu mangler jeg [i denne
omgang! :)] 'kun' assistance til at gøre 'menu'-spalterne lige så høje
som tekstdelen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-02-05 22:13

Hans Henrik Hansen wrote:

> 'Højreforskydningen' er nu også afhjulpet - så nu mangler jeg [i
> denne omgang! :)] 'kun' assistance til at gøre 'menu'-spalterne
> lige så høje som tekstdelen.
>
> http://www.oyfss.dk/udvikl_1.htm

Læg din v_menu, content og h_menu ind i en div, som du giver samme
baggrundsfarve som dine menuer har.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-02-05 23:12

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote:
> Læg din v_menu, content og h_menu ind i en div, som du giver samme
> baggrundsfarve som dine menuer har.

OK - er nu forsøgt, se

http://www.oyfss.dk/udvikl_2.htm

Som det ses, ligger den grå baggrund ('beholder') lidt forskudt mod
højre (+ opad!)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-02-05 22:46

Hans Henrik Hansen wrote:

> Nu er det omsider lykkedes mig at få 'billederne' ned, hvor de skal
> være (dog lidt forskudt mod højre???) - men menuerne skulle meget
> gerne fylde det samme i højden som tekstfeltet!

Du har et andet og større problem: I FF starter teksten i det røde felt med
"Kl. 8.30 er der afgang", mens det i IE begynder med "til hans mesterstykke"

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-02-05 23:12

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:
> Du har et andet og større problem: I FF starter teksten i det røde felt med
> "Kl. 8.30 er der afgang", mens det i IE begynder med "til hans mesterstykke"

Ja, det kan jeg godt se! :(

Hvad kan jeg mon gøre ved det??

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 13-02-05 00:58

Hans Henrik Hansen wrote:
> Hvad kan jeg mon gøre ved det??

Nå, ved at 'pille lidt' ved attributterne til 'beholder' fik jeg nu løst
problemet med de forsvundne/tildækkede tekstlinier - der er dog et mystisk
'hak' ind i tekstfeltet ved 'v_menu' (og menuerne er vist også flyttet
uhensigtmæssigt langt ned!?)

Der er dog yderligere mindst to 'minusser':
1. Det dur ikke i Netscape.
2. Jeg 'forstår' ikke længere helt, hvad jeg laver! :(

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 13-02-05 17:42

Hans Henrik Hansen wrote:
> Der er dog yderligere mindst to 'minusser':
> 1. Det dur ikke i Netscape.
> 2. Jeg 'forstår' ikke længere helt, hvad jeg laver! :(

Og det dur jo ikke - så nu har jeg prøvet at opgive 'fast bredde', se:

http://www.oyfss.dk/udvikl_1a.htm

Her er 'menuspalterne' dog stadig for korte + at jeg får et problem med
'overskrift'- og 'billed'-bjælkerne, som jo ikke 'følger med' den variable
bredde!
Hvordan klarer jeg dét - især i betragtning af højde-/sideforholdet i øvre
og nedre 'kasser' jo helst skulle bevares!??

[Jeg begynder efterhånden at ane, hvorfor så mange web-sider stadig
struktureres vha. tabeller! :)]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-02-05 08:01

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]

Hvad mener du med Netscape? Er det Netscape 4.x? Den har jeg opgivet,
forstået på den måde at jeg sikrer mig at indholdet kan læses, men at
jeg ikke bekymrer mig om udseendet.

Det er jo skidt.

> Og det dur jo ikke - så nu har jeg prøvet at opgive 'fast bredde',
> se:
>
> http://www.oyfss.dk/udvikl_1a.htm

Hmm... Prøv at kigge lidt på flydende kasser i stedet for absolut
placerede. Jeg har lagt et eksempel her: http://ekot.dk/www/oyfss/

> Hvordan klarer jeg dét - især i betragtning af højde-/sideforholdet i
> øvre og nedre 'kasser' jo helst skulle bevares!??

Prøv at beskrive hvad du vil putte i kasserne. Hvis indholdet i de øvre
kasser er variabelt, handler det måske om at lade højden være fleksibel
og blot lade den rette sig efter indholdet?

Forneden ser det ud til at du vil lægge billeder i. Hvordan skal de
opføre sig ved variabel bredde?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-02-05 18:20

> [...]
> Hvad mener du med Netscape? Er det Netscape 4.x? Den har jeg opgivet,
> forstået på den måde at jeg sikrer mig at indholdet kan læses, men at

Nej, jeg mener NS 7.1

> Det er jo skidt.

JA!

> [...]
> og blot lade den rette sig efter indholdet?
>
> Forneden ser det ud til at du vil lægge billeder i. Hvordan skal de

Ja, grundlæggende set skulle de vel 'følge med' og samtidigt bevare
side-/højdeforholdet!

Men i mellemtiden har jeg været så heldig at 'få' et meget lovende
udkast fra en bekendt - så det vil jeg indtil videre undersøge, hvor
meget, jeg kan få ud af!

Når jeg - forhåbentligt - får lavet noget, der er værd at vise frem,
skal jeg nok vende tilbage.
Til da: Tusind tak for interesse og tålmodig bistand! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-02-05 19:30

Hans Henrik Hansen wrote:
> Når jeg - forhåbentligt - får lavet noget, der er værd at vise frem,
> skal jeg nok vende tilbage.
> Til da: Tusind tak for interesse og tålmodig bistand! :)

Ja, så har jeg lagt første skitse på:

http://www.oyfss.dk/FSS_FJ4.htm

Jeg har problemer med de to (med sort indrammede) billeder under
tekstfeltet: Det højre er helt klart for højt, men der 'sker' ikke noget,
når jeg reducerer 'height'??
Endvidere var det meningen, at de to fotos skulle ligge nederst*inden i*
tekstfeltet (med grå baggrund) [div#centercol], kvorfor pokker gør de mon
ikke det??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-02-05 19:04

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> tekstfeltet (med grå baggrund) [div#centercol], kvorfor pokker gør de mon

Tja, det var der godt nok ikke mange bud på en løsning til(!) - men efter
adskillig panderynken (+ lidt velvillig 'extern konsulentbistand'!) er
problemet nu løst på en for mig tilfredsstillende vis - så hvis nogen
skulle være interesseret i at se hvordan, da følg evt. henvisningen
ovenfor.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-02-05 10:36

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> problemet nu løst på en for mig tilfredsstillende vis - så hvis nogen
> skulle være interesseret i at se hvordan, da følg evt. henvisningen

Jeg skal have en lille 'statusoversigt' nederst i v. spalte; jeg har
foreløbig forsøgt med en tabel, men er mindre tilfreds! :(

Tabellen 'rokerer rundt' med de øvrige boxe på siden, så jeg er nødt til at
'trække dem op og ned med magt', se fx. div#leftcol, div#centercol og
div#bottomboxes. Kan tabellen placeres 'smartere'?

(Iøvrigt funker det kun nogenlunde i IE - i Netscape (7.1) ser det langt fra
pænt ud!)

Endelig skulle der gerne stå noget forklarende tekst under de to billeder
forneden i tekstfeltet - hvordan får jeg dét placeret?

se:
http://www.oyfss.dk/FSS_FJ4.htm

(Jeg ved godt, at siden har et par xhtml-valideringsproblemer, men dem løser
jeg senere!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 00:40

Hans Henrik Hansen wrote:

> Tak - det havde jeg faktisk (uden held!) forsøgt. Men når jeg har
> valgt den foreliggende løsning, skyldes det især, at klubbens
> bestyrelse ønsker en side på præcis 800 * 600 px!

Hvis man går ud fra, at der stadig er nogle procent brugere, der maksimalt
kan se 800*600, og at der også skal være plads til browserkanter, browserens
titellinje, statuslinje, menulinje adresselinje og værkstøslinje, bliver der
ikke plads til et så stort fastlåst design.

Prøv at kigge en gang mere på ovenstående link.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 11-02-05 09:53

Erik Ginnerskov wrote:
> Prøv at kigge en gang mere på ovenstående link.

Tak for forslaget - det vil jeg følge! :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-05 23:06

Hans Henrik Hansen skrev:

> (Hoved)problemet er naturligvis, at de fire 'billedkasser'
> forneden er forskudt 110px for langt til højre! Hvorfor?? :)

Start med at validere siden. Se links i min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-02-05 23:39

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Start med at validere siden. Se links i min signatur.

('Røde ører'!): Der manglede sør'me et </div> - men *nu* virker den! :)

--
med venlig hilsen
Hans