Ang. brug af <div> og <span> og css
Fra : Thomas G

Dato : 09-02-05 00:41

Hey gruppe.

jeg har/havde en teori om at det må være muligt at opbygge en hjemmeside
udelukkende ved brug af <div> og <span> og css til at forme siden. Kan dette
ikke lade sig gøre? ydermere ville jeg gerne kunne lave en side der både er
kompatibel med ie og firefox.

indtil videre er jeg løbet ind i en del problemer.

siden skulle gerne overordnet se sådan ud
__________________
LOGO | Banner |
------------------------
Menu | Hovedindhold |
| |
| |
______|___________|

Koden indtil videre:

<head>
</head>
border-style: solid; border-width: 2px;">
100px; max-height: 100px;">
height: 100px; width: 150px;">LOGO</span>
height: 100px; width: 450px;">Banner</span>

400px;">
height: 400px; width: 150px;">Menu</span>
border-width: 1px; height: 400px; width: 450px;">Hovedindhold</span>

Men det ser bestemt ikke særlig godt ud hverken i ie eller i firefox men
hvad gør jeg forkert?

Håber nogen kan og vil hjælpe.

Mvh. Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-02-05 01:42

Thomas G <thomasgi@FJERNvfemail.com> skrev:

> jeg har/havde en teori om at det må være muligt at opbygge
> en hjemmeside udelukkende ved brug af <div> og <span>
> og css til at forme siden. Kan dette ikke lade sig gøre?

Naturligvis!

> indtil videre er jeg løbet ind i en del problemer.

Har du et link til siden? Det er nemmere at klikke på det du
allerede har lavet, fremfor at skulle rekonstruere din side ved
hjælp af din medsendte kode.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Thomas G

Dato : 09-02-05 01:11

> Har du et link til siden? Det er nemmere at klikke på det du
> allerede har lavet, fremfor at skulle rekonstruere din side ved
> hjælp af din medsendte kode.

http://sekten.users.whitehat.dk/test/index.php

det skulle virke..

Mvh. Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-02-05 10:25

Thomas G skrev:

> http://sekten.users.whitehat.dk/test/index.php
>
> det skulle virke..

Start med at validere din side. Du mangler en doctypeerklæring og siden
bliver dermed vist i quirksmode.

Derudover vil jeg anbefale dig at flytte din css-kode ud i en samlet
blok - enten i en ekstern css-fil eller også bare i en css-blok i head.
Som det er nu (inline-style hele vejen) er det svært at overskue og
svært at eksperimentere med.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Christoffer

Dato : 08-02-05 16:01

et lille spørgsmål som absolut intet har med emnet at gøre...
Men ifølge min newsreader dette spørgsmål blevet oprettet d. 9 februar?!
-hvordan?

Fra : Thomas VJ

Dato : 08-02-05 16:10

"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev i en meddelelse
> et lille spørgsmål som absolut intet har med emnet at gøre...
> Men ifølge min newsreader dette spørgsmål blevet oprettet d. 9 februar?!
> -hvordan?
Thomas G's pc er sandsynligvis foran tidsmæssigt ...

Thomas VJ
http://dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-02-05 16:18

> [...]
> et lille spørgsmål som absolut intet har med emnet at gøre...
> Men ifølge min newsreader dette spørgsmål blevet oprettet d. 9 februar?!

Formodentlig fordi afsenderen ikke har sat dato og tid korrekt op på sin
computer.

/Per

Fra : Christoffer

Dato : 08-02-05 16:26

...selvfølgelig! undskylder det dumme spørgsmål

Fra : Thomas G

Dato : 08-02-05 16:11

> Men ifølge min newsreader dette spørgsmål blevet oprettet d. 9 februar?!
> -hvordan?

mit ur stod forkert... sorry..
har rettet det.

Mvh. Thomas

Fra : Thomas G

Dato : 08-02-05 19:50

> Start med at validere din side. Du mangler en doctypeerklæring og siden
> bliver dermed vist i quirksmode.

så har jeg sat noget "<!DOCTYPE..." ind.. om jeg så har gjort det rigtigt
har jeg ingen anelse om...

> [...]
> blok - enten i en ekstern css-fil eller også bare i en css-blok i head.
> Som det er nu (inline-style hele vejen) er det svært at overskue og

jeg smider lige css'en ud i en ekstern fil så.

Mvh. Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-02-05 20:57

Thomas G wrote:

> så har jeg sat noget "<!DOCTYPE..." ind.. om jeg så har gjort det
> rigtigt har jeg ingen anelse om...

Den måde, hvorpå du har lavet din side, udløser en lang vandret scroll i IE.
Se her, hvordan du kan lave det samme udseende uden den ulempe i IE:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp#neg

Tag dig ikke af, hvordan indholdet i div#indhold er organiseret. Det drejer
sig her kun om, hvordan div#indhold er indsat i dokumentet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Thomas G

Dato : 09-02-05 14:54

> [...]
>
> Derudover vil jeg anbefale dig at flytte din css-kode ud i en samlet
> blok - enten i en ekstern css-fil eller også bare i en css-blok i head.

nu har jeg samlet det i en ekstern css og lavet en <!DOCTYPE erklæring og en
<content... dimmer.
Men jeg kan stadig ikke få det til at virke. Det gode er at IE og firefox
næsten opfatter det ens nu men de <span> boxe jeg har lavet får ikke de
rigtige størrelser som jeg har defineret v.h.a css.
hvad er fejlen og hvordan laver jeg det så det virker?

Mvh. Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-05 14:59

Thomas G skrev:

> [...]
> rigtige størrelser som jeg har defineret v.h.a css.
> hvad er fejlen og hvordan laver jeg det så det virker?

Må vi se dit forsøg?

<http://sekten.users.whitehat.dk/test/index.php> har stadig css-koden
inline.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas G

Dato : 09-02-05 17:06

> Må vi se dit forsøg?
>
> <http://sekten.users.whitehat.dk/test/index.php> har stadig css-koden
> inline.

versionen med ekstern css er lagt ud nu...

Mvh. Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-05 18:27

Thomas G wrote:

> [...]

Du har et ulovligt linjeskif i din DTD, det får IE til at gå i quirks-mode.
Derved får IE en anderledes opfattelse af bredde, padding og margin end
standarden foreskriver.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

*skal* skrives i kun en linje.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Thomas G

Dato : 09-02-05 18:42

> [...]
> standarden foreskriver.
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

det er rettet men har ikke løst mit problem..

mvh. Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-05 00:05

Thomas G wrote:

> det er rettet men har ikke løst mit problem..

Det ser ret ens ud hos mig, når mine browsere er åbnet i mine sædvanlige
800*600 px. Når jeg maksimerer browsrne, forsvinder scrollbaren i FF,
hvilket forrykker det hele en smule i forhold til IE, der altid har
scrollbar.

Selv om jeg er meget Pernittengryn med mine egne sider, er det ikke noget,
jeg ville bekymre mig om.

Men du har i din css lavet dette:

body {
margin:0;
}

Hvis du tilføjer padding:0; vil du måske kunne minimere det yderligere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-05 11:22

Thomas G skrev:

> versionen med ekstern css er lagt ud nu...

Du har fejl i css-koden:

<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fsekten.users.whitehat.dk%2Ftest%2Findex.php&warning=1&profile=css2&usermedium=all>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas VJ

Dato : 08-02-05 16:16

"Thomas G" <thomasgi@FJERNvfemail.com> skrev i en meddelelse
<klip>

> http://sekten.users.whitehat.dk/test/index.php
>
> det skulle virke..

Må jeg anbefale at du tager et kig her og brug et par timer på at tilpasse
designet som du vil have det...
http://webhost.bridgew.edu/etribou/layouts/skidoo_too/split_masthead_01.html
alt css og html på denne side er "released into the public domain" og der er
ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen...
Derudover er der masser af inspiration at hente til andre opstillinger af
siden her: