Menu-"knapper" vises sært...
Fra : Kenny

Dato : 06-02-05 18:18

Er i færd med at opfriske mit CSS og HTML efter to års dvale.

Har som udgangspunkt lavet en simpel og overskuelig "forside",
hvor jeg så gradvist indsætter de elementer, jeg gerne vil have i
mit kommende sites layout.

Eksempel: <a
href="http://www.bluetooth.jellingnet.dk/css-test/">Grafisk

CSS-udsnit:

a.menu-left {
   color: #000000;
   background: #FFFFFF;
   border: 1px solid #000000;
   padding: 2px;
   display: block;
   text-decoration: none;
}

'a:link' og 'a:visited' er magen til førnævnte, mens 'a:hover'
blot har en anden 'background'...

Jeg har døjet lidt med at mit første udkast kiksede i Firefox,
men har nu fået det ordnet og er startet forfra.

Jeg har for at løse Firefox-problemet tilføjet et Display block i
koden. Dette gør dog, at jeg, når menuen ikke er lodret men
vandret, får en udbredt menu-knap i hele boksen.

Hvordan får jeg "knap"-linket til ikke at være bredere end selve
teksten til linket?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kenny

Dato : 06-02-05 18:24

Min fejl med linket... Prøver igen:

http://www.bluetooth.jellingnet.dk/css-test/

Sorry..!

Fra : Dennis Munding

Dato : 06-02-05 23:44

Hej Kenny!
"Kenny" <bluetooth@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> Hvordan får jeg "knap"-linket til ikke at være bredere end selve
> teksten til linket?

Umiddelbart vil jeg sige ved at definere "width", men det ville gøre det
nemmere at hjælpe, hvis du har et link til siden...

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Kenny

Dato : 07-02-05 17:00

> Dennis Munding:
> Umiddelbart vil jeg sige ved at definere "width", men det ville gøre det
> nemmere at hjælpe, hvis du har et link til siden...

Hvordan skal jeg definere "width", hvis jeg skal gøre den afhængig af
teksten i linket?

Siden ligger her: http://www.bluetooth.jellingnet.dk/css-test/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-02-05 11:25

Kenny skrev:

> Hvordan får jeg "knap"-linket til ikke at være bredere end selve
> teksten til linket?

Start med at validere din side. Du bruger en forkert værdi til margin på
din menu.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Kenny

Dato : 07-02-05 17:08

> Jens GyldenkærneClausen:
> Start med at validere din side. Du bruger en forkert værdi til margin på
> din menu.

Jeg skriver siden i TSW WebCoder og validere løbende... Lader ikke til, at
der som sådan er et problem.

Hvad er der forkert ved værdien til margin?

Hvor bruger jeg margin på menuen? Troede endnu ikke, jeg havde bragt
"margin" på banen i min gradvise udvikling..?

Eksempel: http://www.bluetooth.jellingnet.dk/css-test/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-02-05 22:33

Kenny skrev:

> Jeg skriver siden i TSW WebCoder og validere løbende... Lader
> ikke til, at der som sådan er et problem.

Nej, hovedparten af koden er fin. Men nu er det netop din menu der
volder problemer, så en fejl dér er nok værd at rette.

> Hvad er der forkert ved værdien til margin?

Den er ikke gyldig. Det giver ikke mening at tale om en ikke-
eksisterende margen (none). Den kan være 0 eller en positiv
numerisk værdi, men den kan ikke være none.

Validatoren forklarer det således:

Invalid number : margin none is not a margin-top value : none

> Hvor bruger jeg margin på menuen?

a.menu-left {
   margin: none;
}

Tilsvarende i:
a:link.menu-left, a:visited.menu-left og a:hover.menu-left.

De tre ovenstående er i øvrigt skrevet forkert. Det skal være
a.menu-left:link - altså klassenavnet før pseudoklassen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen