Menu med undermenuer?
Fra : Koeffe

Dato : 05-02-05 16:58

Hvordan laver man lettest en menu med folde ud undermenuer? Kan det gøres
med HTML, CSS eller javscript?

Altså en menu som på fx:
http://www.abrikosen.dk/billedbogen/klap-ud-1.htm
Han har dog lavet menuen på hver enkelt side, hvlket ikke er så smart.

--
Koeffe
http://www.graphicmuse.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-02-05 19:26

Koeffe <graphic.muse@gmail.com> skrev:

> Hvordan laver man lettest en menu med folde ud undermenuer?
> Kan det gøres med HTML, CSS eller javscript?

Ja, det kan laves med ren html og css - se
http://html-faq.dk/2013.asp

og eksemplet på

http://html-faq.dk/testsider/klap.htm

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Koeffe

Dato : 05-02-05 23:05

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan laves med ren html og css - se
> http://html-faq.dk/2013.asp
>
> og eksemplet på
>
> http://html-faq.dk/testsider/klap.htm

Men den metode kræver jo at jeg sætter menuen ind på alle siderne, hvilket
bliver lidt rodet i større projekter.

Og hvis nu der ikke skal være nye sider når man klikker på topmenuerne, men
kun ved klik på undermenuerne, så kræver det jo at man kopierer forsiden x
antal gange som man har topmenu punkter?

--
Koeffe

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-02-05 02:52

> Men den metode kræver jo at jeg sætter menuen ind på alle
> siderne

Ja, naturligvis. Alle menuer skal sættes ind på alle sider, uanset
hvilken type menu der vælges.

> hvilket bliver lidt rodet i større projekter.

Det kan klares med ssi eller anden form for inkludering.

Mit eksempel er blot en illustration af at man ikke behøver andet
end html til den slags.

En javascript-menu skal også ind på alle sider - hvordan vil du
ellers kunne navigere?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henning Grytter

Dato : 07-02-05 13:14

On Sat, 5 Feb 2005 19:26:28 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Ja, det kan laves med ren html og css - se
>http://html-faq.dk/2013.asp
>
>og eksemplet på
>
>http://html-faq.dk/testsider/klap.htm

Det var lidt af en opgave (for mig) at få
det til at hænge sammen til noget brugbart;
kender heller ikke så meget til css, hvilket
også har været medvirkende.

Men det lykkedes (tror jeg nok) at brygge
en prototype på et "foreningsprogram", som
næppe kommer til at se dagens lys i den
virkelige verden; dertil er det for amatøragtigt.

Jeg har stadig nogle småproblemer. Har ikke
kunnet finde det sted hvor jeg ændrer baggrundsfarven
for menuen. Endvidere ligger der også lidt
problemer med at have de forskellige varianter
af hovedsiden med forskellige undermenuer,
specielt hvis man har mange hovedpunkter i
hovedmenuen, og senere skal foretage rettelser
på hovedsiden (hvis man forstår hvad jeg mener).

Men her er så menu/undermenu i sving på denne
prototype:

www.grytter.net/moserne

hvis nogen skulle have kommentarer til min
behandling af menu/undermenu-sagen.

--
en hilsen fra Henning i Brøndby
http://grytter.net

Fra : Henning Grytter

Dato : 09-02-05 23:22

On Mon, 07 Feb 2005 13:14:10 +0100, Henning Grytter
<FJERNESuregerlig@hotmail.com> wrote:

>[...]
>Jeg har stadig nogle småproblemer. Har ikke
>kunnet finde det sted hvor jeg ændrer baggrundsfarven
>for menuen. Endvidere ligger der også lidt
>[...]

Det er også ligegyldigt nu; jeg har droppet den måde
at lave menu på...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-05 23:50

Koeffe skrev:

> Hvordan laver man lettest en menu med folde ud undermenuer?
> Kan det gøres med HTML, CSS eller javscript?

Det kan gøres med ren HTML (jf Allan Vebels eksempel), men det
bliver mere elegant og hurtigere at bruge med javascript.

Hvis man ikke anvender javascript, vil ethvert skift i
menuvisningen (fold en menu ud eller ind) kræve at en side hentes
fra serveren. Med javascript kan hele menustrukturen ligge på
klienten og fold ind/fold ud-skiftene foregår derfor hurtigere.

Man skal dog huske at menuen også skal virke uden javascript. Det
er dels af hensyn til folk der ikke anvender javascript og dels
fordi søgemaskiner ikke nødvendigvis vil kunne anvende en ren
javascriptmenu.

Martin Hintmanns mhaList er en menu der virker med fold ud/fold ind
i alle nyere browsere og nedgraderer pænt til ældre browsere. Den
kan varmt anbefales:

<http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-02-05 11:32

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Martin Hintmanns mhaList er en menu der virker med fold ud/fold ind
> i alle nyere browsere og nedgraderer pænt til ældre browsere. Den
> kan varmt anbefales:
>
> <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>

Jeg vil her henvise til min nye foldud træ - hTree.
http://www.hintzmann.dk/articles/htree/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 06-02-05 18:52

Koeffe skrev:

> [...]
> http://www.abrikosen.dk/billedbogen/klap-ud-1.htm
> Han har dog lavet menuen på hver enkelt side, hvlket ikke er så smart.

tag også et kig på Jørgen's side: www.webdesign101.dk der er en rigtig
god liste over måder man kan lave menuer på - blandt andet Hintzmann's
menu (dog ikke den nye :) )

Claus