THEAD, TFOOT og TBODY
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 04-02-05 15:00

Hej NG.

Jeg roder lidt med tabeller og har set på W3C's side og fundet header og
footer flagene til en tabel.
Men jeg synes ikke rigtig det virker som jeg vil have det:
<tbody>
</tbody>
Jeg har et par hundrede linier i tabellen, så jeg skal scrolle for at se dem
alle. Så har jeg forstået det sådan an headern skulle blive stående for at
give et bedre overblik. Glimrende ide, bortset fra at det ikke sker. Headern
scroller op sammen med resten af siden.
Er det mig der har misforstået noget?
Hvis ikke det er meningen, hvad er så fidusen i at have header og footer (og
flere tbody sektioner, for den sags skyld)?

Mvh
Stefan

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-02-05 15:43

Stefan Kristensen wrote:
> Jeg roder lidt med tabeller og har set på W3C's side og fundet header og
> footer flagene til en tabel.
> Men jeg synes ikke rigtig det virker som jeg vil have det:

Det hedder ikke tfooter

> [...]
> give et bedre overblik. Glimrende ide, bortset fra at det ikke sker. Headern

Ja, det er ikke meningen at head som standard skal blive stående.
Det kan man laves via CSS, med max-height og overflow.
Note det er ikke understøttet i MSIE, det gamle skrammel til browser.

> Hvis ikke det er meningen, hvad er så fidusen i at have header og footer (og
> flere tbody sektioner, for den sags skyld)?

Fordelen er at det er semantisk korrekt at bruge.

I nogle browsere kommer thead med ud på hvert papir når man udskriver
tabellen.

Du kan lettere gå ind og style elementer i tabellen.

Eksempel.
table thead tr th {
color:blue;
}

table tfoot tr th {
color:red;
}

eller lidt kortere, men det styre du selv

thead th {
color:blue;
}

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 04-02-05 16:41

> Det hedder ikke tfooter

Jeg skrev bare forkert. Jeg bruger tfoot, men det kan man jo ikke læse
mellem linierne

> Ja, det er ikke meningen at head som standard skal blive stående.
> Det kan man laves via CSS, med max-height og overflow.

Jeg har prøvet følgende uden held:
..scrollTable tbody {
overflow: auto;
max-height: 100px;
}

> Note det er ikke understøttet i MSIE, det gamle skrammel til browser.

Ovenstående virkede heller ikke i Opera.

> I nogle browsere kommer thead med ud på hvert papir når man udskriver
> tabellen.

Hverken M$IE eller Opera gjorde det. Hvilke gør så?

> Du kan lettere gå ind og style elementer i tabellen.
Ja, det gi'r mening.

Mvh
Stefan

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-02-05 09:37

Stefan Kristensen wrote:

> Jeg har prøvet følgende uden held:
> .scrollTable tbody {
> overflow: auto;
> max-height: 100px;
> }

Prøv at set det her eksempel i Firefox.
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/scrolltabel/

> Ovenstående virkede heller ikke i Opera.

Nej, det er rigtigt den understøtter det endnu ikke, men hvis man ikke
beskytter IE for overflow og height på tbody, så sker der mærkelig ting
og sager.

Derfor benytter jeg med "html>body" selectoren, som IE heldigvis ikke
forstår.
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/scrolltabel/

> Hverken M$IE eller Opera gjorde det. Hvilke gør så?

Mozilla browserne forstår det, altså Mozilla, Netscape6+, Firefox,
Camino, m.fl.

Jeg har ikke undersøgt KHTML-browserne, Safari og Konqueror, men vil
teste det på min Mac ved lejlighed.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-02-05 11:35

> Prøv at set det her eksempel i Firefox.
> http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/scrolltabel/

Så fik jeg mig lige en ny browser

> Nej, det er rigtigt den understøtter det endnu ikke, men hvis man ikke
> beskytter IE for overflow og height på tbody, så sker der mærkelig ting
> og sager.

Hvis jeg bruger max-height i stedet for height opfører IE sig anstændigt.
Nu vil jeg lave de flotteste og mest sematisk korrekte tabeller min
applikation nogensinde har haft

Tak for dine forklaringer og eksempel.

Mvh
Stefan