Hvorfor bruge labels?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 04-02-05 12:06

Hej NG.

Jeg så lige at nogle sider bruge labels til beskrivende tekst før input
felter.
Hvad er fordelen ved at definere teksten som en label frem for bare at lægge
den som alm. tekst før inputfeltet?

Mvh
Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-02-05 12:15

Stefan Kristensen skrev:

> Hvad er fordelen ved at definere teksten som en label frem for bare at lægge
> den som alm. tekst før inputfeltet?

Man kan klikke på en label for at vælge det tilhørende felt. Det er en
*stor* fordel ved labels. Det kan bruges til alle felttyper, men
specielt til "små" formelementer som tjekbokse og radioknapper gør den
pokker til forskel om man skal ramme direkte på knappen eller man også
kan klikke på den tilhørende tekst.

Label-elementer hjælper også med at gøre siden lettere tilgængelig for
handicappede.

Se et eksempel på brug her:
<http://www.htmlcodetutorial.com/forms/_LABEL.html>
<http://www.htmlcodetutorial.com/forms/_LABEL_FOR.html>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 04-02-05 12:25

> [...]
> specielt til "små" formelementer som tjekbokse og radioknapper gør den
> pokker til forskel om man skal ramme direkte på knappen eller man også

Oooh... Smart
Tak for dit svar.

Stefan

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-02-05 12:22

Stefan Kristensen wrote:
> [...]
> felter.
> Hvad er fordelen ved at definere teksten som en label frem for bare at lægge

Generelt set giver label elementet bedre tilgængelighed på hjemmesiden.

Du kan benytte attributten "for" på label elementet, som knytter et form
element til sig.
Eks.

<label for="txtName">Navn</label>
<input type="text" name="txtName" id="txtName" />

Så er den label "for" input feltet med id'et "txtName".

Derved kan brugeren blot klikke på teksten Navn og feltet får automatisk
fokus, altså cursoren kommer til at står i feltet.

Og til input felter af typen radio og checkbox er en label rigtig smart,
da det ofte kan være svært for brugeren at ramme den lille kasse eller
cirkel. De kan som sagt så blot klikke på teksten.

Derudover vil blinde få oplæst input feltet sammen med label teksten.

Sidst men ikke mindst kan du også bruge label elementet til at lave
indryk før form feltet ved hjælp af CSS.

Eksempel på HTML
<label for="txtName">Navn</label>
<input type="text" name="txtName" id="txtName" />

Eksempel på CSS
..formItem label {
width:100px;
float:left;
}

Håber at det giver lidt indsigt på label elementet, ellers kan du læse
lidt mere her, inkl. om fieldset, legend og optgroup.
http://www.htmldog.com/guides/htmladvanced/forms/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 04-02-05 13:33

> [...]
> Eks.
>
> <label for="txtName">Navn</label>
> <input type="text" name="txtName" id="txtName" />

Hvad er forskellen på name og id tags?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-02-05 14:07

Stefan Kristensen wrote:

> Hvad er forskellen på name og id tags?

Name bruges når formularen sendes til serversiden.

Når man tilgå form data på serversiden er det altså via det navn der
står i form felternes name attribut.

Label knytter felter sammen via feltets id. Derfor skal du både have en
id og et name.

Name er ikke unikt, mens id er.

Her er et eksempel på brug af både name og id ved nogle form felter.

<input type="radio" name="koen" id="koen_kvinde" value="kvinde" />
<label for="koen_kvinde">Kvinde</label>

<input type="radio" name="koen" id="koen_mand" value="mand" />
<label for="koen_mand">Mand</label>

Her kan du se at begge radio knapper tilhøre samme gruppe, nemlig
"koen". Det angives med name attributten. Men for at knytte labels til
radio-boksene bruge unikke id'er på felterne. Jeg har valgt at kombinere
name og value til de unikke id.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 04-02-05 14:52

> [...]
> "koen". Det angives med name attributten. Men for at knytte labels til
> radio-boksene bruge unikke id'er på felterne. Jeg har valgt at kombinere

Tak for en grundig og pædagoisk forklaring

Mvh
Stefan