Hjemmesider for begyndere
Fra : Studen

Dato : 04-02-05 02:59

Hej i gruppen,

Jeg vil gerne i sving med at lære at lave hjemmesider, og da jeg er på
rimeligt bar bund, håbede jeg I kunne give mig et par tips til hvor jeg skal
starte? Jeg har allerede kigget lidt på www.html.dk - og syntes det er nogle
rigtigt gode tutorials. Jeg er rimeligt vant til at arbejde med computere,
men har bare ingen nævneværdig erfaring med hjemmesider og programmering.
Så, når nu jeg kaster mig ud i det, kan jeg jo ligeså godt lære det
"ordentligt" fra begyndelsen dvs. lægge energien det rigtig sted. Jeg ønsker
ikke at lære det ala "Frontpage" og Dreamweaver, så hvor skal jeg starte?

På forhånd tak

Studen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 04-02-05 07:49

Studen skrev:

> [...]
> dvs. lægge energien det rigtig sted. Jeg ønsker ikke at lære det ala
> "Frontpage" og Dreamweaver, så hvor skal jeg starte?

Hmm du er faktisk allerede godt på vej! men et par danske links skader
jo aldrig: www.hjemmesideskolen.dk og www.webdesign101.dk er nok mere
for hvis der opstår lidt problemer, men det han skriver gør han meget
pædagogisk (han underviser i det til daglig!)
Hvis der er behov for mere information og du ikke er bange for at kigge
på engelske sider, så vil jeg da tage et smut forbi www.w3schools.com
Her er der masser af information. Nu kommer vi så til guruernes egne
hjemmesider :) www.zeldman.com han er formand for the
webstandardsproject. og har hjulpet rigtigt mange store virksomheder
til at følge standarderne. Desuden er han udgiver af a list apart
www.alistapart.com som er et online magasin omkring standardseret
webdesign.
www.stopdesign.com Douglas Bowman var den første der landede et meget
stort website som næsten validerede til xhtml og css.
www.simplebits.com Dan cederholm har skrevet en del bøger og har megen
nyttig information på sin hjemmeside. www.mezzoblue.com Dave Shea er
egentlig en ung freelancer som lavede SITET som stort set alle
webdesignere i verden kender hvis man er interesseret i xhtml og css!
Det hedder www.csszengarden.com og består af et html-dokument som man
ikke må rette i og så et par hundrede forskellige designs som alle er
lavet med css. Der er rigeligt inspiration til mindst et par måneders
læsning hvis man er interesseret i hvordan folk har skruet deres
designs sammen!

Desuden har både Jeffrey, Dave, Douglas og Dan linkrotationer til alle
de andre guruer på deres hjemmesider så det er i virkeligheden bare at
arbejde sig ud derfra! (hint: dave shea har en meget stor samling under
punktet related sites.)

Her skulle vist være lidt at gå igang med. Held og lykke og god læsning
;)

Claus

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-02-05 21:10

"Claus Jacobsen" <cj@ingenspamoverhovedettak.dk> skrev i en meddelelse

Dejligt med et svar der båder er begrundet og viser adskillige veje, som
oven ikøbet er gode.

Et lille råd fra mig oprette en mappe til test og for hver teknik du
afprøver opretter du en ny undermappe. Det giver dig din egen samling af
tips og tricks.

Opret også en mappe til CSS hvor du gemmer forskellige eksperimenter. Og væn
dig til fra sart af at putte style information i en CSS fil. Det samme gør
sig gældende for scripts.

Og glem så alt om at validere fra start af. Koncentrer dig om din fortrukne
browser fra start af. Hvis du vil lære det fra bunden af, så er der kun en
vej og det er øvelse. Når du forstår de grundlæggende elementer. Så kan du
begynde at bekymre dig om validering og hvordan forskellige browsere
fortolker tingene.

Jeg ved godt at man kan købe bøger, der kan lære en alt på "21 dage" men det
er titler og har ikke ret meget med virkeligheden at gøre. Jeg har selv
nogle stykker af dem men på 21 dage nul putte.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 09-02-05 22:01

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> "Claus Jacobsen" <cj@ingenspamoverhovedettak.dk> skrev i en meddelelse
>
> Dejligt med et svar der båder er begrundet og viser adskillige veje,
> som oven ikøbet er gode.

:))

> [...]
>

> Opret også en mappe til CSS hvor du gemmer forskellige eksperimenter.
> Og væn dig til fra sart af at putte style information i en CSS fil.

En ordentlig struktur og et godt workflow er altid godt :)

> [...]
> grundlæggende elementer. Så kan du begynde at bekymre dig om
> validering og hvordan forskellige browsere fortolker tingene.

Her er jeg så ikke helt enig, men kan godt forstå dine argumenter! Brug
valideringen som en fejlfindingsmetode! Det kan godt være at man ikke
umiddelbart kan se at der er fejl ved blot at teste i en browser, men
valideringen giver en et fingerpreg om at der er noget i vejen. Især
hvis du vælger at afprøve dine designs i flere browsere.

Jeg vil klart råde dig til at teste i firefox, ikke fordi det er anti
MS, men fordi det er websmedenes drømmebrowser! Den er spækket med
værktøjer til at hjælpe dig med fejlfinding. (et godt tip! installer
via custom og ikke express og sørg for at developertools kommer med)
Developertools og web-developer extension som kan downloades fra deres
extensionsite er 2 værktøjer der er uundværlige for folk der går op i
at få tingene til at fungere ordentligt! developertools viser et DOM
træ over din side, og hvis du klikker på inspect får du både
træstrukturen og den visuelle del. når du så markerer et element i
træet, blinker elementet i den visuelle del, så du kan se om det nu
også er præcis som du ønsker! Web-developer extension har alt for mange
ting indbygget til at snakke om her. det er bedst du bare leger med
den, og ser hvad den kan! Desuden er det den browser der efter sigende
skulle have den bedste understøttelse op til xhtml 1.1 og css2.1 og den
har sågar nogle få ting fra den kommende css3.

> Jeg ved godt at man kan købe bøger, der kan lære en alt på "21 dage"
> men det er titler og har ikke ret meget med virkeligheden at gøre.
> Jeg har selv nogle stykker af dem men på 21 dage nul putte.

Fuldkommen enig! De er sikkert gode som opslagsværker, men især de
engelske links jeg gav, er til folk der skriver de bøger og deres
weblogs er teststeder hvor de diskuterer de teknikker de anvender i
deres bøger, så her får man en langt bedre vejledning i brugen af
teknikkerne fordi de ofte bliver diskuteret af andre for at finde bedre
måder! (og ikke mindst hvorfor det er sådan ;) )

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-02-05 23:02

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Og glem så alt om at validere fra start af.

Det er jeg ikke enig i. Alt for mange gange ser vi jo meget
omfattende hjemmesider der er konstrueret helt forkert fra
starten - og så bliver begynderen først for alvor forvirret, når
der spørges om en lille ting her i gruppen - og han/hun bliver
bedt om at validere sin kode.

Tænk bare på den forskel en doctype-linie kan lave.

> Koncentrer dig om din fortrukne browser fra start af.

Det samme her. Jeg ser ofte spørgsmålet: "Det fungerer i IE,
men i Firefox er det hele bare kastet rundt på skærmen -
hjææælp!"

Derfor vil jeg opfordre til at sørge for at validere fra start - og at
checke i flere browsere - og naturligvis spørge hvis man ikke
kan få det til at makker ret.

Her kan man få uvurderlig hjælp til opstarten. Det er faktisk
meget nemmere end først at lave ikke-valid IE-specifik kode -
og så bagtefter skulle lave det hele om.

> Hvis du vil lære det fra bunden af, så er der kun en vej og det
> er øvelse.

Ja, øvelsen går ud på at lave sin kode efter standarderne med
det samme. På den måde er der også størst chance for at det
kommer til at se nogenlunde ensartet ud i de forskellige browsere.

Der må da også være en vis tilfredsstillelse i at vide at ens kode
er valid - så er det i hvert fald ikke det der laver fejl - og man kan
koncentrere sin om den optimale løsning med det samme.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-05 11:45

Allan Vebel skrev:

> Derfor vil jeg opfordre til at sørge for at validere fra start - og at
> checke i flere browsere - og naturligvis spørge hvis man ikke
> kan få det til at makker ret.

Jeg er helt enig. Problemet med at vente med kontrol og validering til
man har en næsten færdig side er at det er meget svært at vide hvor man
skal begynde at rette hvis der så er forskelle når man når til
kontrollen.

Hvis man jævnligt validerer og tjekker i flere browsere er det langt
lettere at se hvilke elementer der kræver særbehandling for at blive
vist ensartet i forskellige browsere.

> Ja, øvelsen går ud på at lave sin kode efter standarderne med
> det samme. På den måde er der også størst chance for at det
> kommer til at se nogenlunde ensartet ud i de forskellige browsere.

Præcis. Man kan også se det den anden vej rundt - det kræver særdeles
stor erfaring at kunne afgøre hvordan ikke-valid kode håndteres i
forskellige browsere. Det er bestemt ikke umuligt at lave sider der ser
godt ud i mange browsere selv om koden ikke validerer, men det er bare
sværere end at lave gode sider baseret på valid kode.

Valideringen fungerer som en slags stavekontrol til kode - det er ikke
nogen garanti for at alt er i orden, men valideringen kan fange mange
fejl som man selv let kan overse.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-02-05 19:31

Claus, Allan, Jens

Lad mig lige slå fast, jeg er bestemt er er tilhænger af valid kode. Men
bare ganske almindelig god gammeldags html kan være en stor mundfuld for
ikke fagfolk.

Jeg ved det af erfaring. Mens jeg arbejdede som tekniker på en større
uddannelses institution, blev en række af lærerne sendt på kursus i fire
måneder, for at lære at lave hjemmesider.

De gik på kursus to aftener om ugen, vi hostede deres sider og så arbejdede
de sammen i grupper om eftermiddagen. De fleste af dem kunne dårligt
benytte Word, de halve af dem brugte aldrig internettet eller intranettet.
Så det var en stor opgave de blev sat i gang med

Daglig i de fire måneder det stod på, var der nogle der kom ned tit på
grådens rand med spørgsmål som, hvorfor virkere det her ikke og hvordan får
jeg det der flyttet.

Da jeg normalt er en meget flink fyr og godt kan lide at lære fra mig, gav
jeg mig tid til at kigge på problemet. og i de fleste tilfælde var det
banale problemer med en manglende tag og lignende.

Lad mig sige det på denne måde hvis jeg havde begyndt at belære dem om
doctype og validering så havde de fleste droppet kurset der var obligatorisk
og accepteret fyresedlen. Der var flere der betroede mig, at de overvejede
at sige op fordi de ikke kunne finde ud af det. Og vi taler om dygtige
lærere, der kunne deres eget fag til fingerspidserne.

Mange af dem fik mit private telefonnummer, som ikke gang mine kolleger
havde, fordi jeg havd ondt af dem. Så de kunne ringe til mig om aftenen, når
de var kørt fast i lektierne og det skete tit at telefonen ringede. Til
gengæld var de flinke til at komme, med de fire bajer der var obligatoriske,
når vi hjalp med private ting. På et tidspunkt havde vi så mange bajere i
køleskabet, at der ikke var plads til vores madpakker

Så derfor er min holdning, at man skal lære at kravle, før man kan stå. Med
det mener jeg simpel basal html nul attibutter osv. Så må vi lære at stå, nu
sætter vi atributter på. Så lærer vi at gå, nu laver vi et stylesheet. Når
vi kan finde ud af at skubbe stolen hen under hylden med kagedåsen og tømme
den, så sættet vi metatags og doctype på. Når vi jagter naboens datter med
de gode forlygter, så knalder vi JavaScript ind over. Og når vi skal dupere
poptøserne i gymnasiet så går vi serverside. Når vi knalder huen på hovedet,
så kører vi vores egen server. Og når så vi er blevet ti år ældre, så kan vi
kalde os selv for udlærte. Simpel evolution fra et punkt til et andet. Det
er trygt, det føles sjovt og motiverende.

Standarder er godt, men det var bedre hvis browserne også brugte dem. Men
der er ingen browsere der 100% kompatible med standarderne for html, css og
ecma (JavaScript). Hvis de gjorde ville sider være fuldstændigt identiske
uanset hvad man bruger, men det er de aldrig.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 00:13

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> i de fleste
> tilfælde var det banale problemer med en manglende tag og lignende.

Netop her ville en validering komme ind som en hurtig visning af, hvor
problemet ligger. Hvis de lærere havde så svært ved at lære det, må det være
deres tutor, der ikke kunne sin metier. Det er nu en gang ikke nok at
beherske stoffet, hvis man skal undervise andre - man skal også kunne
undervise.

> Så derfor er min holdning, at man skal lære at kravle, før man kan
> stå.

Enig, men første skridt er altså at vide, hvilke grundelementer der altid
skal være i en html-side. Dvs. at DTD er ikke noget, man smider ind på et
eller andet sent tidspunkt. Man begynder der, så sidens skelet og header. Nu
har du (forhåbentlig) en valid side - uden indhold - som du kan begynde at
fylde indhold i og løbende validere.

> Standarder er godt, men det var bedre hvis browserne også brugte dem.
> Men der er ingen browsere der 100% kompatible med standarderne for
> html, css og ecma (JavaScript).

Enig igen, men Gecko-browserne (Mozilla og firefox) og Opera er nu ret tæt
på. Starter man med at lave sider, så de ser fornuftige ud i disse browsere,
er det sjældent ret meget, der skal justeres af hensyn til IE.

> Hvis de gjorde ville sider være
> fuldstændigt identiske uanset hvad man bruger,

Den dag ville alt blive meget lettere. Lad den dag snart oprinde.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-02-05 01:02

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Lad mig lige slå fast, jeg er bestemt er er tilhænger af valid
> kode.

Det så bare ikke sådan ud med udtalelsen:

Det er i mine øjne at undergrave alt det arbejde vi gør for at få
folk til at lave noget fornuftig kode.

> Men bare ganske almindelig god gammeldags html kan være
> en stor mundfuld for ikke fagfolk.

Jamen, god gammeldags html bruger man jo ikke mere - det
kunne din egen hjemmeside jo godt afspejle?

> Standarder er godt, men det var bedre hvis browserne også
> brugte dem.

Det var tilfældet for 5 år siden - i dag er det meget bedre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-05 22:58

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Lad mig sige det på denne måde hvis jeg havde begyndt at
> belære dem om doctype og validering så havde de fleste droppet
> kurset der var obligatorisk og accepteret fyresedlen.

Forstod de engelsk? Hvis man ikke kan læse en engelsk tekst
nogenlunde, så kan det være vanskeligt at bruge fejlmeddelelserne
fra en validator til noget. Men hvis man forstår lidt engelsk,
mener jeg ikke at man behøver have ret meget erfaring for at kunne
bruge fejlmeddelelserne konstruktivt.

Det kan så godt have ændret sig fra den gang du hjalp kursisterne
og til nu - html-validatoren fik en overhaling sidste efterår (så
vidt jeg husker) og fejlmeddelelserne er nu noget mere informative
end før - ligesom indførslen af fallback-muligheder også har gjort
den lettere at gå til for begyndere.

Jeg er helt klar over at nogle folk går i baglås når en computer
prøver at fortælle dem noget, og det er utopi at forestille sig at
man kan få en computer til at hjælpe lige så godt som en dygtig
lærer - men til simple fejl som en manglende kode, kan en kursist
med hjælp fra validatoren komme videre med det samme, i stedet for
at han/hun skal vente på at en hjælper har tid til at komme forbi.

Med hensyn til hvad kursisterne skal lære, så behøver de jo ikke få
den store forkromede forklaring om hvilken doctype de skal bruge,
hvad doctypen betyder, hvordan validatoren fungerer mv. - man kan
bare give dem en fornuftig skabelon at starte med (hvor doctypen og
tegnsæterklæringen selvfølgelig er med) og så fortælle dem hvor de
skal rette noget.

> Så derfor er min holdning, at man skal lære at kravle, før man
> kan stå.

Her tror jeg de fleste vil være enige (jeg er i hvert fald).

> [...]
> af at skubbe stolen hen under hylden med kagedåsen og tømme
> den, så sættet vi metatags og doctype på.

Hvis din pointe med at gå trinvis fremad er at lade folk lære i små
bidder, så kan man vel lige så godt bruge "lære om" i stedet for
"sætter på". Min pointe med det er at man godt kan lære i små
bidder selv om der er andet end whitespace omkring de koder man
allerede har lært.

Hvis man skal lære Java, skal man fra et meget tidligt tidspunkt
lære remsen public static void main(String[] args) - også selv om
man bare skal lave ganske simple programmer. Der kan gå en del
lektioner med at lære at komme indhold i main-funktionen før man
får brug for at vide hvad de enkelte ord i den remse egentlig
betyder, men det er ikke nødvendigvis noget problem. Man starter
med at lære at sådan skal det nu engang bare stå, og så kommer
forklaringen når man (forhåbentlig) er klar til at kapere den.

> Når vi jagter naboens datter med de gode forlygter, så knalder
> vi JavaScript ind over. Og når vi skal dupere poptøserne i
> gymnasiet så går vi serverside.

Rækkefølgen for "videregående" webprogrammering er i mine øjne ikke
en fast defineret størrelse. Nogle folk vil have brug for at komme
i gang med serversidesprog og databaser langt før de piller ved
javascript, og selve serversideområdet indeholder også mange
delområder hvor kun det grundlæggende er fælles.

> Standarder er godt, men det var bedre hvis browserne også
> brugte dem. Men der er ingen browsere der 100% kompatible med
> standarderne for html, css og ecma (JavaScript).

Nej, men omvendt så er der en delmængde af html og css som forstås
korrekt af alle nyere browsere. Hvis man holder sig til de nyeste
udgaver af browserne er det oven i købet en ganske stor delmængde
(selv om der specielt for css stadig er mange mangler).

Det der spolerer billedet lidt er ikke mangende understøttelse, men
fejl i specielle situationer (se fx
<http://www.positioniseverything.net/explorer.html>
<http://www.positioniseverything.net/op-omnibus.html>
<http://www.positioniseverything.net/gecko.html>)

> Hvis de gjorde ville sider være fuldstændigt identiske uanset
> hvad man bruger,

Det er ikke korrekt. Browsere kan sagtens være 100% kompatible med
de html- og css-koder der anvendes på en side og stadig vise
siderne forskelligt. Det skyldes at der ikke er defineret nogen
normative standardværdier for html. Derfor er det
browserproducenterne selv der bestemmer hvad der skal være standard
margen, padding, fontstørrelse etc. på samtlige elementer i html.

Mange af de forskelle man oplever mellem visningen af en side i
forskellige browsere skyldes at siden ikke definerer værdier for
alle benyttede elementer, og browserne derfor på nogle områder selv
kan vælge. Sekundært skyldes disse forskelle selvfølgelig også at
de folk der har lavet dem, ikke har kontrolleret deres arbejde godt
nok.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per F Andersen

Dato : 04-02-05 09:20

Studen wrote:
> Så, når nu jeg kaster mig ud i det, kan
> jeg jo ligeså godt lære det "ordentligt" fra begyndelsen dvs. lægge
> energien det rigtig sted. Jeg ønsker ikke at lære det ala "Frontpage"
> og Dreamweaver, så hvor skal jeg starte?

Du bestemmer naturligvis selv hvad du vil prioritere og hvor du vil sætte
ind.
Men hvis det du ønsker, er at lave hjemmesider, er det altså betydeligt
nemmere, hurtigere og mere effektivt at bruge et program til det. Og der
findes gode enkle programmer. F.eks. det danske Webwriter, som er gratis og
meget rost.
Og så kan du jo sætte dig ind i koden sideløbende hvis du har brug for det.

mvh per