Problem med mellemrum/border
Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-02-05 11:37

Hejsa folkens.

Jeg har et problem med noget mellemrum eller en border. Er ikke
helt sikker på hvad der forudsager problemet. Men jeg har taget
et screenshot af det, så I kan se det. Der er et lille mellemrum
imellem en tabel celle og en anden tabel celle nedenunder, hvor
der ligger et billede i. Det underlige er det virker perfekt,
lige som det skal alle andre steder, hvor det er lavet på præcis
samme måde! I kan se her:
http://www.webweaver.dk/billeder/border_problem.jpg

I kan se sitet hvor fejlen er her: http://www.webweaver.dk/test/

Håber I kan hjælpe! På forhånd tak

Mvh. Lasse Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-05 18:37

Lasse Jensen wrote:

> Jeg har et problem med noget mellemrum eller en border. Er ikke
> helt sikker på hvad der forudsager problemet.

Fejlen ses ikke i FF men er tydelig i IE - det er en velkendt IE-bug.

Du har i din kildekode en masse linjeskift lige der:

&nbsp;&nbsp;<i>Znowm@n</i>

Lav det om til dette:

.... så skulle det være klaret.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-02-05 21:31

Egentlig ikke en bug.

I html er det sådan at whitespace altid representeres som et
mellemrum. Linieskift er en whitespace karakter (På Windows/DOS
faktisk 2 (CR/LF).

Det ses tydeligt med dette eksempel:

dette
er
en
test

Der vil vises i browseren som:

dette er en test

Så IE udskifter altså i dette tilfælde linieskift med mellemrum som
det skal mens FF og Opera vælger at ignorere linieskiftet hvis det
ikke er mellem tekst og noget andet håndgribeligt (tekst, billeder,
osv).

Så skal vi snakke om bug skal man vel i dette tilfælde kikke på FF og
Opera og hvordan de håndterer linieskift i html.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-05 21:39

Jens Peter Karlsen wrote:
> [...]

> det skal mens FF og Opera vælger at ignorere linieskiftet hvis det
> ikke er mellem tekst og noget andet håndgribeligt (tekst, billeder,

Tja, det har du principielt ret i. Men alle andre end du betegner det - så
vidt jeg har observeret - som en bug i IE. Derfor min forklaring. Men stadig
vil en fjernelse af nævnte linjeskift give det ønskede resultat.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-02-05 08:41

Erik Ginnerskov wrote:

> Tja, det har du principielt ret i.

Nej, det har han *ikke*.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-02-05 08:40

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
>
> Så skal vi snakke om bug skal man vel i dette tilfælde kikke på FF og
> Opera og hvordan de håndterer linieskift i html.

Nej, det er IE der tager fejl.

I følge W3C-standarderne skal linie skift (CR/LF) lige efter et start
tag og lige før et slut tag ignoreres.

http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/appendix/notes.html#notes-line-breaks

Altså skal følgende opfattes ens af browserne.

Thomas is watching TV.

Men det gør IE ikke, den gamle dinosauer til browser.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-02-05 00:28

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Lav det om til dette:

> .... så skulle det være klaret.

Hej Erik.

Det virker desværre ikke. Jeg var godt klar over at IE kunne lave den
"såkaldte bug", men jeg kan ikke få den til at lade være. Har prøvet
tidligere det som du rådede til, og har nu prøvet igen, og det virker
ikke. Kan det have noget med at gøre at en del af koden er PHP, og det
hele ligger i en fil som er includet, lige indtil </table>?

Dvs at;

er med i den uncludede fil, og </table> er ikke.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-02-05 01:47

Lasse Jensen wrote:

> Kan det have noget med at gøre at en del af koden er PHP, og det
> hele ligger i en fil som er includet,

Nej, hvordan dine koder ser ud på serveren er helt underordnet. Når det
kommer frem til browseren, er det html.

Men du skal analysere dine koder for at finde det sted, hvor de unødige
linjeskift og spaces bliver sat ind i den endelige html-kode. For fejlen i
koden er stadig til stede.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-02-05 15:45

> [...]
> linjeskift og spaces bliver sat ind i den endelige html-kode. For fejlen i

Altså så jeg bliver nødt til at rette det igennem hele koden, og ikke kun lige
den omkring-liggende <td>?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-02-05 16:39

Lasse Jensen wrote:

> Altså så jeg bliver nødt til at rette det igennem hele koden, og ikke
> kun lige den omkring-liggende <td>?

Du skal sørge for, at der efter Znowm@n ikke mellem </li> og </td> er
hverken mellemrum eller linjeskift. De to sluttags skal stå helt tæt sammen:
</li></td>.

mellemrum og linjeskift imellem. De tre sluttags skal stå helt tæt sammen:

Hvilke tags du har stående i hvilke inkluderede filer, har jeg ikke mulighed
for at se, når det hele er samlet til *en* html-fil. Men du må kigge efter
lige omkring de fem sluttags og få fjernet alle mellemrum og linjeskift.

Kig selv i kildekoden via browser, om du har fået ram på det hele: Indlæs
siden i en browser, højreklik og klik på 'Vis kilde'. Har du ikke, må du
tilbage til editoren og finde resten.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-02-05 17:41

> [...]
> lige omkring de fem sluttags og få fjernet alle mellemrum og linjeskift.

Jamen det er det som undrer mig, fordi jeg har nemlig fjernet alt luft i koden
nede i den del! Har gået koden efter, og rykket alt helt sammen! Men det giver
bare samme resultat, som der var i forvejen. Tomrummet er der stadig. Jeg har
også prøvet at smide cellpadding="0" og cellspacing="0" ind, men intet
virker...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-02-05 17:51

Lasse Jensen wrote:

> Jamen det er det som undrer mig, fordi jeg har nemlig fjernet alt
> luft i koden nede i den del!

Og der er ikke nogen inkluderet fil, der efter sidste stump kode har nogle

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-02-05 21:49

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Og der er ikke nogen inkluderet fil, der efter sidste stump kode har nogle
> mellemrum eller linjeskift?

Ja, jeg har fjernet absolut alt luft i koden deromkring, og det vil bare ikke
virke alligevel. Du kan selv prøve at kigge på kildekoden;
www.webweaver.dk/test/ . Det skulle være rigtigt, men det hjælper bare ikke.

Tak for hjælpen indtil videre

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-02-05 23:12

Lasse Jensen wrote:

> Ja, jeg har fjernet absolut alt luft i koden deromkring, og det vil
> bare ikke virke alligevel.

> www.webweaver.dk/test/

Du har ret, kildekoden skulle ikke længere udløse den ekstra højde i IE - og
alligevel er den der. Måske andre kan se fejlen?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-02-05 11:57

Erik Ginnerskov skrev:

>Du har ret, kildekoden skulle ikke længere udløse den ekstra højde i IE - og
>alligevel er den der. Måske andre kan se fejlen?

Sætte en vertical-align: bottom på billedet plejer at løse
problemet.
--
Knud

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-02-05 14:18

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Sætte en vertical-align: bottom på billedet plejer at løse
> problemet.

Ok, det prøver jeg lige....

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-02-05 14:24

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Sætte en vertical-align: bottom på billedet plejer at løse
> problemet.

Hej Erik.

Jeg har lige prøvet dit foreslag, og det virker heller ikke Hvad kan det dog
være der gør at det ikke virker...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-02-05 16:01

Lasse Jensen wrote:

> Hej Erik.
> Jeg har lige prøvet dit foreslag, og det virker heller ikke Hvad
> kan det dog være der gør at det ikke virker...

Det var ikke mit forslag. Jeg havde set i kildekoden, at der ikke var noget
billede at bundjustere, derfor ville jeg ikke komme med det forslag.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-02-05 16:08

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det var ikke mit forslag. Jeg havde set i kildekoden, at der ikke var noget
> billede at bundjustere, derfor ville jeg ikke komme med det forslag.

Nååh ja ups, det var self. Knud jeg mente! Undskyld. Bare mig der roder rundt
i det. Hehe.. Jamen så er der vel ikke andet for end at jeg må skille koden ad
i stumper, indtil jeg finder fejlen... Fordi den bør 100& kunne løses...

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-02-05 16:37

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hejsa folkens.
>
> Jeg har et problem med noget mellemrum eller en border. Er ikke

Endelig har jeg løst problemet.

Grunden var at statistikken lå i en tabel og nyhedssystemet i en
anden nedenunder, og det vil af en eller anden grund kun virke,
hvis det hele ligger i en stor tabel. Så nu gør det så det, og
det virker. Mange tak for den hjælp I kom med!