Støj på netværk ?
Fra : Ronni

Dato : 21-05-01 18:56

Hej NG

Jeg har endelig fået ADSL og skal i den forbindelse have sat det op til 4
computere.
Mit eget værelse ligger i en ombygget garage, og jeg kan her ikke få det til
at virke.
Jeg har imidlertid fundet ud af at dette måske skyldes støj?

Jeg har prøvet flere kabler, målt dem igennem med udstyr osv og de er OK.
Hvis der kom forbindelse var den MEGET langsom! ud af en 512 kbit
forbindelse
fik jeg mellem 0,8 - 1,5 kb/s igennem.
Jeg skiftede så mit netkort (100mBit 3Com) ud med min lillebrors netkort (10
mBit 3Com)
og vupti ingen problemer med forbindelsen, og en download på ca 55 - 60
kb/s.
Min lillebrors maskine står lige ved siden af ADSL modem, router og switch,
og han kan bruge
100 mBit netkort, men jeg kan ikke?
Skyldes dette støj ?
I så fald, hvordan fjerner jeg denne støj, så jeg kan få mit 100 mBit
netkort i igen ?

Håber der er nogle som kan hjælpe mig

Med venlig hilsen
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 21-05-01 22:28

"Ronni" <ronni1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skiftede så mit netkort (100mBit 3Com) ud med min lillebrors netkort
(10
> mBit 3Com) og vupti ingen problemer med forbindelsen

Kan det tænkes du har forcet dit 100Mbit til at køre 100Fullduplex ?, prøv
at sætte det til autodetect , hvis dette ikke virker så prøv 10Mbit
fullduplex og så 10Mbit half.

Venlig hilsen
Ruben Hesselbæk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-05-01 07:28

Ronni skrev...

>Jeg skiftede så mit netkort (100mBit 3Com) ud med min lillebrors
>netkort (10 mBit 3Com)

Jeg oplevede samme problematik på et tidspunkt. Min maskine kørte fint
med et ældre 10Mbit PCI kort, men da jeg opgraderede til et 100Mbit kort
oplevede jeg at der var hul igennem(alt virkede), men det kørte utroligt
langsomt.

Fandt senere ud af at netkortet sad i det PCI slot der delte DMA med min
onboard RAID controller. En flytning af netkortet løste problemet.

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Ronni

Dato : 22-05-01 23:35

hmmm....
Det er en mulig løsning, men det skulle lyde mærkeligt om samme problem
skulle opstå
på to vidt forskellige computere på en gang.
Har dog også prøvet at tage min computer med 100 mBit netkort over og
stillet den ved siden
af routeren og smækket det stik i der sad i den maskine der står der normalt
og så fes
dataen lige igennem, men når jeg så rykker den de 20 meter til mit værelse,
forbindelse, men
transfer rate = nul.

Har nu hørt fra endnu en at duplex tingen kan have noget at sige, har dog
ikke haft tid til at teste
dette endnu.
Er der nogle der kan forklare mig lidt nærmere hvad halv og fuld duplex
betyder ? og hvorfor
det skulle spille en rolle ?

Ellers mange tak for løsningsforslagende indtil nu!

Med venlig hilsen
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 23-05-01 21:55

"Ronni" <ronni1@ofir.dk> wrote in <9eepau$id4$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>normalt og så fes
>dataen lige igennem, men når jeg så rykker den de 20 meter til mit

Så tror jeg at du har lavet en fejl i kablingen. Dvs du har ikke overholdt
den farvekode, der findes i kablet.

Der sendes data via to ledere i hver retning. Disse to ledere skal være
snoet sammen inde i kablet, for at det virker. Det har meget større
betydning ved 100 megabit/s end ved 10 megabit/s.

Når du måler med et almindeligt multi-meter får du ikke at vide om kablerne
er snoet sammen.

Prøv lige at checke farvekoderne en gang til. Se evt her:

http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

Mvh. NKJensen

Fra : Ronni

Dato : 23-05-01 23:48

Sådan som det er illusteret på denne side, SKAL kablerne være lavet
med farverækkefølgen af de små ledninger sådan?

Jeg har bare gjort :
blå/hvid
blå
orange/hvid
orange
sort/hvid
sort
grøn/hvid
grøn

Altså bare holdt de to ens farver ved siden af hinanden, rækkefølgen kan
variere.
Alle farver er snoet sammen inde i kablet, blå/hvid - blå , orange/hvid -
orange etc.
Kablerne virker jo egentlig også fint, bortset fra hvis man jo kører 100
mBit :)

/Ronni

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 24-05-01 12:58

> [...]
> orange etc.
> Kablerne virker jo egentlig også fint, bortset fra hvis man jo kører 100

Du har fundet din fejl. Farvekoden du skal bruge er:

Grøn/hvid
Grøn
Orange/hvid
Blå
Blå/hvid
Orange
Brun/hvid
Brun

Af en eller anden grund er det lederne, der sidder i 1 og 2 samt 3 og 6 der
transmitteres data igennem.

JÅH

Fra : Ronni

Dato : 24-05-01 14:23

> Af en eller anden grund er det lederne, der sidder i 1 og 2 samt 3 og 6
der
> transmitteres data igennem.

Ja, men hvorfor har rækkefølgen af måden du lægger de små ledninger noget at
sige?
Ledninger er vel ledninger, der er vel ikke forskel på kobberen.... :)
Og hvis jeg blot søger for de sidder ens i begge ender kan jeg ikke se hvad
det skulle påvirke.

Men det er værd at prøve, og mange TAK! for hjælpen indtil videre!!!

Med venlig hilsen
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 24-05-01 19:05

> [...]
hvad
> det skulle påvirke.
>
> Men det er værd at prøve, og mange TAK! for hjælpen indtil videre!!!

Grunden til at det ikke er lige meget er at lederne er snoet parvis og
dataene sendes gennem par. Bruges 2 ledere der ikke er snoet får man logisk
nok ikke virkningen af snoningen.
Ideen med snoningen er at de blive udsat for lige meget støj hvorved det
ikke får nogen betydning for det signal der går gennem lederne.

Måske ikke 100% rigtigt men det er noget i den retning.

JÅH

Fra : Arne Keller

Dato : 24-05-01 21:20

Hej Jens

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message

snip

> [...]
> ikke får nogen betydning for det signal der går gennem lederne.
>
> Måske ikke 100% rigtigt men det er noget i den retning.

Tæt nok på til at give mening

--

Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Ronni

Dato : 23-05-01 14:17

Jeg har nu prøvet :
100 mBit Full Duplex - ingen forbindelse
100 mBit Half Duplex - finder og henter ting på nettet, men det går LANGSOMT
(0,8 - 1,5 kb/s)
10 mBit Full Duplex - alt virker, det sprøjter igennem

Har desuden sat to ferrit kerner på netledningen, men det hjalp ikke.

Hvordan kan jeg så fjerne støjen ?

Med venlig hilsen
Ronni
ronni1@ofir.dk