Havnetid
Fra : Peter Unold

Dato : 21-05-01 17:11

Hej

For nogle år siden, lånte jeg en havnelods på biblioteket, som foruden
de sædvanlige data for havnene, også opgav havnetid(*).

Nu har jeg fået lyst til at eksperimenterer med tidevandsberegninger,
men kan ikke finde den samme havnelods igen. På biblioteket i dag
fandt jeg både Komma's havnelods, KMSs havnelods for store havne og
KMSs regionale havnelodser. Ingen af disse bøger opgav havnetid.

Mit spørgsmål: Er der nogen der kan fortælle mig, hvilken havnelods
der opgiver havnetid? Jeg har på fornemmelsen, at det drejer sig om en
af overstående lodser, blot i en ældre udgave.

Det bedste ville naturligvis være, om een af jer lå inde med en
elektronisk liste over havnetider. Eller endnu bedre om de såkaldte
harmoniske tidevandskonstanter for danske havne var tilgængelige.

Se detaljer her:
http://www.flaterco.com/xtide/harmonics.html

For en rigtig god beskrivelse af tidevand, læs afsnittet
'about tides and tidal prediction' her:
http://www.getij.nl/getij/engels/index.html

med venlig hilsen
Peter

(*) Havntetid = tidsrummet fra Månens kulmination (højeste position på
himlen) til højvandet indtræffer på det pågældende sted.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 22-05-01 08:16

De oplysninger du søger står i Den Danske Lods, bind2 side 2.
Hans.

Fra : Peter Unold

Dato : 22-05-01 15:44

On Tue, 22 May 2001 09:16:05 +0200, "Hanne og Hans" <urd@image.dk>
wrote:

>De oplysninger du søger står i Den Danske Lods, bind2 side 2.
>Hans.

Tak for svaret - Lodsen stod jo lige på hylden.
Den danske lods opgiver kun havnetider for den jyske vestkyst,
men nu har jeg da nogle værdier at eksperimentere med.

med venlig hilsen
Peter

Fra : Fredrik Mossberg

Dato : 23-05-01 07:01

Hej

I Macmillan finner du tidvatten för Danska västkusten. Där finns
tidvattentabeller från Gibraltar till Skagen.

Fredrik

Peter Unold <pjunold@daimi.au.dk> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:5jeigtk22vaf3ds732adso8nhc7d6s4015@4ax.com...